

Nieuws
Gemeente Zaanstad en Stichting Zaanse Schans al jaren bezig om geld binnen te harken van toeristen die Zaanse Schans bezoeken
OPINIESTUK
Met begerige ogen zien zij alle toeristen naar de Zaanse Schans komen. Er komt zeer veel geld binnen middels dure parkeergelden van zowel touringcars en auto’s, maar dat alles is niet genoeg. Dat ondernemers bovendien zorgen voor veel werkgelegenheid en er veel belasting door hen wordt betaald is ook niet genoeg.
De Zaanse Schans is een openbaar woon-werkgebied, waar dus ook mensen wonen. De gemiddelde toerist verblijft er gemiddeld 1,5-2 uur, maakt wat foto’s, bezoekt wellicht een molen of museum, bezoekt wat winkeltjes en consumeert wat.
De bezoekers zijn vrijwel allemaal tevreden. Zo gaat het al decennialang en zo zal het ook in de toekomst blijven. De Zaanse Schans is geen wereldattractie zoals de Taj Mahal, al denken de gemeente en de Stichting Zaanse Schans daar anders over.
Al jaren is de gemeente samen met de Stichting Zaanse Schans bezig geweest om een zogenaamd virtueel hek om de Zaanse Schans te zetten. Vele tonnen aan juridische procedures en onderzoeken verder, is de conclusie dat er op de Zaanse Schans geen toegangentreegeld geheven mag worden omdat het openbaar gebied is. Dat is natuurlijk zuur voor de gemeente en de Stichting. Alleen via ellenlange onteigeningsprocedures en met miljoenen euro’s aan planschade in het vooruitzicht, kan van de Zaanse Schans mogelijk een openluchtmuseum gemaakt worden. Dus dat plan is volstrekt onrealistisch, temeer daar de gemeente Zaanstad niet over deze gelden beschikt!
Ook de verkoop van de zogenaamde Zaanse Schans Card, die het bezoek aan alle erfgoedpartijen moest stimuleren, is geen succes gebleken, simpelweg omdat de meeste bezoekers of geen interesse hebben, of geen tijd hebben. Ook blijkt uit allerlei cijfers dat de molens die losse kaartjes verkopen de meeste bezoekers trekken. Dit zegt ook al genoeg.
Nu heeft het College vanwege zijn eigen financiële problemen de zogenaamde Vermakelijkhedenretributie (VMR) ingevoerd in 2021, een belasting die ze overigens alleen kan heffen bij de erfgoedpartijen omdat ze toch extra gelden wil binnen harken voor het onderhoud en beheer van de Zaanse Schans.
De gemeente Zaanstad had zich rijk gerekend met de VMR-belasting, maar deze inkomsten van de erfgoedpartijen leverden bijzonder weinig op, simpelweg omdat er niet genoeg bezoekers komen bij de erfgoedpartijen op de Zaanse Schans.
Al jaren wordt door de erfgoedpartijen samen met de Stichting Zaanse Schans en de gemeente Zaanstad aan een duurzaam alternatief voor de VMR. Het eindresultaat heeft jaren op zich laten wachten, de reden hiervan dat alle erfgoedpartijen, de gemeente en de Stichting Zaanse Schans ook wel weten dat een duurzaam alternatief kansloos zal zijn. Want als de erfgoedpartijen de afgelopen decennia niet meer bezoekers hebben getrokken, komen ze de komende jaren ook niet.
De Stichting heeft nu samen met de gemeente en de erfgoedpartijen bedacht, zonder hier samen met alle andere stakeholders op de Zaanse Schans over te spreken, om op 10 juni 2024 te starten met een pilot, waarbij toegangspoorten op diverse plekken op de Zaanse Schans geplaatst zullen worden waarna alle toeristen die de Zaanse Schans willen bezoeken, gedwongen worden een ‘Zaanse Schans Card’ aan te schaffen. De Stichting claimt dat het vrijwillig blijft, maar dat is natuurlijk niet zo. De vermeende aanleiding van deze pilot, om de drukte te beheersen op de Zaanse Schans is een gotspe. De reden van deze pilot is met name geld binnen harken voor het Zaans Museum. Bovendien worden er vele mensen en hostesses ingezet gedurende de pilot die bezoekers, die wellicht aan hun aandacht zijn ontsnapt middels toegang door de poortjes, alsnog een verplichte Zaanse Schans Card aan te smeren, kortom een illegale actie.
Het gaat hier immers om openbaar gebied en de vele toeristen die de taal niet beheersen wordt een Zaanse Schans Card aangesmeerd, om zo mensen naar de musea en de molens te lokken. Wat er zal gebeuren is dat bezoekers die een kaart hebben gekocht die niet nodig is en de musea en molens niet bezoeken, zich bedrogen zullen voelen. Bovendien denken de erfgoedpartijen samen met de Stichting Zaanse Schans en de gemeente Zaanstad het miljoen, die de pilot kost (gemeenschapsgeld) terug te verdienen uit de verkoop van de Zaanse Schans Cards gedurende de duur van de pilot.
Het gedrag van toeristen is niet te veranderen, dus bezint eer ge begint en stop met die geldverslindende pilot van €1 miljoen die nergens toe zal leiden, niet voor, tijdens en ook niet na de pilot. Het invoeren van toegangskaarten in openbaar gebied mag en kan niet om eerdergenoemde redenen.
Jos Kerkhoven, raadslid Democratisch Zaanstad
Nieuws
College Zaanstad geeft één potsierlijk antwoord op 15 kritische vragen.
Het college van Zaanstad geeft één algemeen antwoord op 15 gedetailleerde vragen over de verzakkingsschade aan Harmonie Apollo In Koog aan de Zaan.. Democratisch Zaanstad vindt dit onacceptabel en eist volledige openheid.

Democratisch Zaanstad is verbijsterd over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad heeft gereageerd op kritische vragen over de verzakkingsschade aan het clubgebouw van Harmonie Apollo in Koog aan de Zaan. Na vijftien gedetailleerde, genummerde vragen te hebben gesteld over de jarenlange impasse, ontving de fractie één enkel, algemeen antwoord terug: “Wij zijn inmiddels in gesprek met Apollo en hebben de intentie om dit zonder verdere juridisering op te lossen.”
Een aanfluiting van de controlerende taak
“Dit is ronduit beschamend en een aanfluiting van de controlerende taak van de raad,” aldus een verontwaardigde Fractievoorzitter Juliëtte Rot. “Het college neemt de gemeenteraad en de belangen van de acht verenigingen in het pand kennelijk niet serieus. Door één nietszeggende zin te plaatsen tegenover vijftien concrete vragen, omzeilen zij elke vorm van verantwoordelijkheid. De vraag is nu: wat wordt er besproken in dat gesprek, en waarom durft het college daar geen openheid over te geven?”
Jarenlange erkenning, maar geen oplossing
De vragen van Democratisch Zaanstad gingen in op de kern van de problematiek. Al in 2022 erkende de gemeente haar aansprakelijkheid voor de schade, die werd veroorzaakt door gemeentelijke werkzaamheden. Er werd zelfs een schadevergoeding van € 31.500 betaald. Het door de gemeente zelf voorgestelde en goedgekeurde herstelplan werd echter later geblokkeerd door de eigen afdeling Vergunningverlening, omdat het zou strijden met de Omgevingswet. Sindsdien is de schade – aan een pand van groot maatschappelijk belang – alleen maar verergerd, zonder dat er een nieuwe oplossing is geboden.
Eis: antwoorden alsnog verstrekken
Democratisch Zaanstad heeft de Griffier dan ook verzocht de ambtelijke organisatie hierop aan te spreken. De fractie eist dat het college alsnog een volledige, per vraag gespecificeerde beantwoording verstrekt. “Burgemeester en wethouders moeten verantwoording afleggen aan de raad. Dit soort ontwijkende gedrag is onacceptabel en ondermijnt het vertrouwen in het lokale bestuur. De Apollo en haar gebruikers verdienen een concrete oplossing, niet een vage intentieverklaring.”
Lees ook: De Orkaan:
DZ: waarom mag Apollo niet herstellen?
https://www.deorkaan.nl/tag/boschjesstraat
Nieuws
“DZ bestookt college met 296 vragen in zomerreces: ‘Denk niet dat we nergens iets van vinden’’
“De zomer van 296 vragen: Democratisch Zaanstad laat zich niet wegzetten tijdens reces”

Voor veel ambtenaren en politici is de zomer een rustige periode. Daar wil Democratisch Zaanstad niets van weten. De partij heeft in één maand 296 vragen gesteld aan het Zaanse college en de griffie. Fractievoorzitter Juliëtte Rot wil de slechte informatievoorziening van de gemeente aanpakken en ziet het vragenvuur als statement: „Denk niet dat wij vanwege het reces nergens iets van vinden.”
Op het stadhuis van Zaanstad is de zomervakantie – in gemeentetaal ’reces’ genoemd – op 12 juli begonnen. Hoewel het werk tot 23 augustus niet compleet stil ligt, stopt de gemeenteraad met vergaderen en krijgen politici rust. Wel blijft de gemeentelijke organisatie bereikbaar en werken sommige raadsleden door aan dossiers, bezoeken en gesprekken met inwoners.
Dat geldt in het bijzonder voor Democratisch Zaanstad (DZ). De partij van Juliëtte Rot valt deze zomer op met de ene na de andere vragenlijst. Sinds 12 juli heeft DZ in totaal 296 schriftelijke – en technische vragen ingediend, gericht aan het Zaanse college of de griffie. Dat zijn meer vragen in één maand dan in de zeven maanden daarvoor. Bovendien komen andere actieve partijen, zoals PVV en Lokaal Zaanstad, niet in de buurt van het totaal van DZ.
In de maling genomen
Fractievoorzitter Rot erkent dat het veel vragen zijn. Toch zijn die niet zomaar gesteld, verzekert ze. Als voorbeeld noemt Rot de ondergang van de Zaanse Pas en de hoge kosten van het Zaans Natuur & Milieu Centrum. „In onze ogen belangrijke en politiek gevoelige onderwerpen. Hoezo deelt het college hier pas in de zomervakantie informatie over? We voelen ons een klein beetje in de maling genomen. Op zo’n moment kunnen we alleen nog een set schriftelijke vragen indienen. Ook om een statement te maken. Denk vanwege het reces niet dat wij er niets van vinden en we er niet actief over in discussie gaan.”
Lang niet alle door DZ bevraagde thema’s zijn actueel. Ook dat bevestigt Rot. „Met dossiers als de Peperstraat en de Hemkade zijn we al jaren bezig. Daar komen we niet altijd aan toe tijdens ons reguliere werk. Er is meer ruimte om dat op te pakken als onze dagelijkse taken tijdelijk wegvallen.”
Het stellen van raadsvragen is een wettelijk politiek instrument. De beantwoording mag in Zaanstad maximaal vijf weken duren, tenzij de wethouder om uitstel vraagt. Tot nu toe is geen enkele set vragen van DZ beantwoord en is er een algemene uitstelbrief vanuit het college gekomen.
Informatiehuishouding
Rot begrijpt dat het langer duurt in de zomer. Toch is ze kritisch op de manier waarop Zaanstad de gemeenteraad voorziet van informatie. „Ik en mijn collega’s zijn als raadslid 24/7 bereikbaar. En ik vind dat het college dat ook moet zijn. We stellen deze vragen niet voor niets.” De timing van het vragenspervuur heeft volgens haar niets te maken met de aanstaande verkiezingen. „Wij zijn een van de weinige partijen die vrij consequent vragen stelt rond vakantieperiodes, verkiezingstijd of niet.”
In reactie zegt Zaanstad dat ’in een normaal zomerreces’ gemiddeld nul tot twee sets raadsvragen worden gesteld. „Dit zomerreces zijn het er al twintig.” Op verzoek heeft de woordvoerder geprobeerd te benaderen hoeveel tijd en geld de beantwoording kost. Daarvoor verwijst de gemeente naar 2023. Toen had Zaanstad gemiddeld 23 uur per schriftelijke vragenlijst nodig, en 13 uur per technische vragenlijst. Dat kostte bijna 9,6 fte aan ambtelijke capaciteit. In totaal komt dat neer op circa 1.030.000 euro.
„Je kan zeggen: moet je zoveel vragen?”, werpt DZ-fractievoorzitter Rot op. „Maar ik zou zeggen: moet je zo slecht informeren? Ik ben mij ervan bewust dat het geld kost. Zeker gezien de omvang van de organisatie en de expertise die nodig is.” Toch rechtvaardigt Rot de vele vragen door te wijzen op de ondermaatse informatievoorziening van Zaanstad. „Zou Zaanstad dat verbeteren, dan zijn er ook niet zo veel vragen vanuit ons nodig. Het verbaast mij soms dat journalisten dit onderwerp laten liggen. Het zou een breder thema moeten zijn, omdat het gewoon niet goed gaat in Zaanstad.”
Bron: NHD
Nieuws
Prof. Dr. Em. de Vries ontkracht integriteitsonderzoek naar Juliëtte Rot
Het oorspronkelijke integriteitsonderzoek van Necker van Naem is onzorgvuldig, politiek gekleurd en juridisch onhoudbaar. De contra-expertise biedt een stevige onderbouwing waarom de conclusies tegen Rot ongegrond zijn

Bevindingen van de contra-expertise.
De contra-expertise van Prof. Dr. Michiel S. de Vries weerlegt het integriteitsonderzoek naar gemeenteraadslid Juliëtte Esmée Rot op verschillende punten:
1. Onjuiste interpretatie van de rol van een Raadslid.
Het onderzoek miskent de wettelijke taken van een raadslid, waaronder controle op het college van B&W en belangenbehartiging van inwoners.
Kritiek op het bestuur wordt ten onrechte als “op de grens van wat wettelijk toegestaan is” bestempeld.
2. Onterechte beschuldigingen over Overtreding Gedragscode.
Het gebruik van het woord “traineren” (niet eens duidelijk door Rot gebruikt) wordt overdreven als een schending van de gedragscode aangemerkt, terwijl de context juist op vertraging wijst.
De gedragscode is niet van toepassing omdat Rot geen ambtenaar persoonlijk aanviel, maar via de burgemeester communiceerde.
3. Zelfbedachte normen in plaats van wettelijke kaders.
Het onderzoek hanteert eigen, niet-bestaande normen (bv. dat een raadslid niet meer voor bepaalde inwoners mag opkomen).
Er is geen wettelijke basis voor de beschuldiging dat Rot haar positie zou hebben “misbruikt” door inwoners te helpen.
4. Eenzijdig en methodologisch ondermaats onderzoek.
Geen gesprekken met Rot of betrokken inwoners → conclusies zijn ongegrond.
Geen duidelijke koppeling tussen feiten en normen, waardoor conclusies ongefundeerd zijn.
De burgemeester (opdrachtgever) heeft zijn zienswijze in het rapport laten opnemen, wat de onafhankelijkheid ondermijnt.
5. Politieke motieven?
De kritiek op Rot lijkt vooral te gaan over haar kritische houding tegenover het college, wat een legitieme taak van een raadslid is.
Het onderzoek riskeert een precedent te scheppen waarbij raadsleden worden afgestraft voor hun controlerende rol.
Aanbevelingen voor vervolg.
Openbaarmaking contra-expertise om het publieke debat te voeden.
Bestuursrechtelijke/juridische stappen tegen de burgemeester wegens mogelijke belangenverstrengeling.
Herziening onderzoeksprotocol om onafhankelijkheid en objectiviteit te waarborgen.
Eindoordeel:
Het oorspronkelijke integriteitsonderzoek is onzorgvuldig, politiek gekleurd en juridisch onhoudbaar. De contra-expertise biedt een stevige onderbouwing waarom de conclusies tegen Rot ongegrond zijn.
Lees hier het volledige rapport:
Prof. Dr. Em. Michiel S. de Vries is Hoogleraar Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft een veelheid aan politici, directeuren en werknemers ondersteund, die werden geschorst of ontslagen vanwege meldingen over vermeend niet integer of grensoverschrijdend gedrag.
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling4 dagen geleden
Onveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening2 maanden geleden
Oproep aan (jonge) vrouwen: help ons de Zaanstreek veiliger te maken
- ZaanZappen met Johan Philips3 weken geleden
Volslagen idioot
- GR20262 maanden geleden
Gewoon gezond verstand – Hoog tijd voor verandering in Zaanstad
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
-Update: DZ pleit voor oplossing schoenwinkel in Krommenie. Lees het verhaal in het artikel van het NHD.
- GR20261 maand geleden
Wij zijn op zoek naar jou!
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
Belangenverstrengeling windturbines en gevolgen voor Zaanstad
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Water bij de wijn