Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Geen Windturbines bij Noorder IJplas: Gedeputeerde Staten Tegen Windmolenplannen
Geen Windturbines bij Noorder IJplas: Gedeputeerde Staten Tegen Windmolenplannen

Aanleiding onderzoeksresultaten gebieds- en soortenbescherming en negatief advies Rijkswaterstaat over verkeersveiligheid

Prioriteit: water naar de zee
Prioriteit: water naar de zee

Wonen in Zaanstad

Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam
Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam

Naar aanleiding van onze vragen is duidelijk geworden dat de broodjeszaak definitief gaat verdwijnen.

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’

Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen

Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling
Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling

De fractie van Democratie Zaanstad heeft het college van B&W een serie vervolgvragen gesteld omtrent de WOZ-waardebepaling in Zaanstad.

Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open
Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open

Driekwart jaar nadat de broodjeszaak onder het stadhuis sloot, is die nog steeds niet heropend. Wat er in hemelsnaam aan de hand?

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd

Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.

Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.

Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.

DZ springt in de bres voor Kip van Rick
DZ springt in de bres voor Kip van Rick

Door toedoen van Zaanstad is de geschatte financiële schade: maar liefst € 70.000 aan omzet.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

Marktkoopman Jan neemt afscheid van zijn dieselbus, maar wat nu? ‘Ze eisen iets wat niet kan’
Marktkoopman Jan neemt afscheid van zijn dieselbus, maar wat nu? ‘Ze eisen iets wat niet kan’

Logistiek lijkt het onmogelijk om in een elektrische bestelbus te investeren, terwijl het bedrijfstechnisch wel het beste is om nu een nieuwe bus te kopen.

Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad
Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

Molenbiotopen staan onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen.

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk! ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

ZaanZappen met Johan Philips

Arrondissementen der Verenigde Gemeenten langs de Zaan

Gepubliceerd

op

Door reportages op TV over de voorbereidingen voor de Olympische Spelen in Parijs besefte ik dat Parijs uit 20 arrondissementen bestaat. Even googelen en ik leerde dat ieder arrondissement een eigen gemeenteraad en een eigen burgemeester heeft, die de overkoepelende overheid en de “hoofdburgemeester” adviseren.

Nou ja zeg, dat hebben ze in Amsterdam ook; stadsdelen.

Ieder stadsdeel heeft een eigen dagelijks bestuur en stadsdeelcommissie. De commissies bestaan uit vertegenwoordigers uit de buurten. Zij behartigen de belangen van bewoners en ondernemers en adviseren het dagelijks bestuur over wat er speelt. Dit is vastgelegd in het bestuurlijk stelsel.

Wat een idee. Dat zouden we in Zaanstad ook moeten doen. We hadden hier ooit wijkraden met niet gekozen leden en we hebben wijkmanagers die niet in de door hun gemanagte wijken wonen, misschien zelfs niet eens in Zaanstad.

Wat te denken van de verenigde gemeenten van Zaan”stad” verdelen in stadsdelen. Zelfs die Zaanse gemeenten verdelen in verschillende stadsdelen; noord, oost, zuid, west. Elk stadsdeel een eigen gekozen wijkraad van wijkbewoners, met degene die de meeste stemmen kreeg als burgemeester van de wijk.

Vrijwilligerswerk met misschien een vrijwilligersvergoeding, met een politiek adviserende functie. Zo verenig je de inwoners van elke wijk en voorkom je dat iedere inwoner als Don Quichot tegen de bestuurlijke windmolens moet vechten. Zo zorg je dat inwoners van ondergesneeuwde en vergeten buurten gehoord worden daar op het stadhuisplein.

De gemeente wil graag dat Zaanstad een Stad is. Behandel het dan ook als een stad, compleet met stadsdelen en stadsdeelraden, zodat elke buurt, wijk, stadsdeel gelijkwaardig wordt behandeld.

Want daar schort het nogal aan bij de Zaanse gemeentelijke overheid.

Fijne week 

Johan Philips

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

ZaanZappen met Johan Philips

Prioriteit: water naar de zee

Wonen in Zaanstad

Gepubliceerd

op

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

Huizen slopen waar de bewoners helemaal niet uit willen. Niet omdat ze onbewoonbaar zijn, of niet veilig, maar omdat ze volgens de gemeente niet meer in het straatbeeld passen, of omdat er een groter aantal woningen gebouwd moeten worden op die plek.

Wat betekent dat voor mensen die heel graag op zichzelf willen wonen, of die heel graag willen doorstromen naar grotere woningen? Mensen die al vele jaren op de wachtlijst staan en daarop heel langzaam opklimmen. Die mensen vallen steeds weer terug op de wachtlijst, omdat mensen met een urgentie wegens stadsvernieuwing weer voorgaan.

Water naar de zee dragen heet dat.

Of wat dacht je van een museum bouwen met de omvang van de Johan Cruijff Arena, om grote sculpturen te kunnen showen. Waarom op die plek geen woningen bouwen om de grote wachtlijsten een beetje in te lopen?

Het zijn zo de onderwerpen die voorbij komen in gesprekken met familie en kennissen. Of eigenlijk is het slechts één onderwerp: wonen in Zaanstad.

Een kwestie van prioriteiten stellen, lijkt me het antwoord op al deze (en meer) vragen. Maar de prioriteiten van het college van B & W en van de meerderheid van de gemeenteraad lijken vaak niet de prioriteiten van de inwoners van Zaanstad te zijn.

En de boer, hij ploegde voort…

Fijne week 

Johan Philips

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Dank voor uw advies, daarmee doen we niets

Zaankanters klagen dubbel zo vaak als inwoners van andere steden

Gepubliceerd

op

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

Zaankanters klagen dubbel zo vaak als inwoners van andere steden, zo is de conclusie van een onderzoek door de Rekenkamer. Volgens de Rekenkamer gaat het onderzoek niet over de aard of de oorzaak, maar over de afhandeling van klachten.

De Rekenkamer maakt een aantal ‘rekenfoutjes’:

1 – Zaankanters zijn geen stadsinwoners, op inwoners van Zaandam na. De meeste Zaankanters voelen zich inwoners van hun dorp met eigen identiteit. Hun dorp is deelgemeente van de Gemeente Zaanstad. Het stadhuis is eigenlijk het gemeentehuis op het gemeentehuisplein.

2 – De rekenkamer verwart meldingen met klachten. Een inwoner doet een melding, waar niet adequaat op gereageerd wordt. Of er gebeurt vanuit de gemeente niets, of er gebeurt te weinig.

En dan voelt die inwoner zich niet begrepen, waarna hij/zij een klacht indient. Daarop krijgt hij/zij dan een bevestigingsmail voor ontvangst en daarna hoort hij/zij weken, maanden, jaren niets meer. Tenzij hij/zij de klacht nog eens indient. Een klacht over de afhandeling van een klacht over de afhandeling van een melding. Daarop krijgt hij/zij dan een bevestigingsmail voor ontvangst en daarna hoort hij/zij weken, maanden, jaren, helemaal nooit meer iets. Terwijl de gemeente de eerste klacht al als gratis advies had moeten zien.

Je kan het de Rekenkamer niet kwalijk nemen. Bij de gemeente Zaankant aan het gemeentehuisplein snappen ze het zelf ook niet.

Fijne week 

Johan Philips

5 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Over 11,5 jaar misschien

Zaankanter moet 11,5 jaar lang op een woning wachten

Gepubliceerd

op

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

Wooncorporatie ZVH wilde tot 2030 circa duizend huurwoningen in Zaanstad bouwen, maar gaat nu uit van zo’n 450 woningen tot en met 2028. De coronapandemie, de Russische inval in Oekraïne, een energiecrisis, inflatie, prijsstijgingen en hoge rentestand worden als oorzaken opgegeven. De wachttijd voor een sociale en middenhuur woning loopt hierdoor op tot 11,5 jaar.

Dan vraag je jezelf toch even af hoe dat bij andere woningcorporaties zit. Hebben die dezelfde problemen? En zo ja, hoe groot zijn die problemen daar?

En hoe gaan we in Zaanstad die problemen dan te lijf? Met het toepassen van de sinds 1 juli 2024 in werking gestelde leegstandwet misschien? 

In het kort:

• De gemeenteraad kan in de leegstandverordening bepalen dat de leegstand van een of meer daarbij aangewezen categorieën gebouwen of gedeelten daarvan, gelegen in de gemeente of daarbij aangegeven delen van de gemeente, door de eigenaar wordt gemeld aan burgemeester en wethouders, zodra die leegstand langer duurt dan een in die verordening aangegeven termijn van ten minste zes maanden.

• Burgemeester en wethouders houden een lijst bij van de overeenkomstig het eerste lid gemelde gebouwen of gedeelten daarvan. Op deze lijst houden zij ook de gebouwen of gedeelten daarvan bij, waarvan ambtshalve geconstateerd is dat deze leegstaan en waarvan de leegstand overeenkomstig het eerste lid van dit artikel gemeld had moeten worden door de eigenaar.

• In de leegstandverordening worden nadere regels gegeven omtrent het melden.

• De termijnen, vangen aan op de dag na de datum van inwerkingtreding van de leegstandverordening.

• Burgemeester en wethouders voeren binnen drie maanden na ontvangst van de melding overleg met de eigenaar van het gebouw omtrent het gebruik van dat gebouw respectievelijk dat gedeelte van het gebouw.

• Burgemeester en wethouders kunnen na het overleg, of zonder overleg indien de eigenaar aan dat overleg geen medewerking verleent, in een leegstandsbeschikking vaststellen of het gebouw respectievelijk het gedeelte daarvan geschikt is voor gebruik.

• Burgemeester en wethouders kunnen aan de eigenaar van een leegstaand gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, een gebruiker voordragen zodra die leegstand langer duurt dan een in de leegstandverordening aangegeven termijn van ten minste twaalf maanden.

• Burgemeester en wethouders kunnen in hun besluit, een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen als gebruiker voordragen.

• De eigenaar is verplicht om de voorgedragen gebruiker binnen drie maanden na de voordracht, een overeenkomst tot ingebruikname van het gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, aan te bieden.

• Het eerste lid is niet van toepassing indien de eigenaar binnen de termijn, bedoeld in het eerste lid, een overeenkomst is aangegaan met een andere gebruiker, die het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, binnen redelijke termijn in gebruik neemt.

• De eigenaar is verplicht om binnen vier weken na beëindiging van het gebruik overeenkomstig dit artikel de leegstand van het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, te melden aan burgemeester en wethouders, tenzij het gebouw langer dan één jaar in gebruik is geweest.

Ofwel: leegstaande gebouwen in Zaanstad verbouwen tot sociale  en middenhuur woonruimtes is goedkoper dan nieuw bouwen. En dan in die verordening opnemen dat inwoners van de gemeente Zaanstad voor gaan om te huren.

Goede deals met bouwbedrijven maken om kosten voor wooncorporaties te drukken.

Of gaan ze op stadhuisplein achterover leunen en gaan ze deze problematiek niet te lijf? Ik hoor u denken: cruiseschepen en hotelboten om anderen op te vangen en veel geld uitgeven om daarvoor de infrastructuur aan te passen en tijdelijke woningen te bouwen, maar de Zaankanter moet 11,5 jaar lang op een woning wachten.

Die kosten worden uit een ander potje betaald, maar waarom Zaanstad geen extra potje voor woningen voor Zaankanters weet te vinden of te creëren, moeten B & W zelf maar uitleggen. Ik ben ook maar een stuurman die aan wal staat.

Fijne week

Johan Philips

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN