

ZaanZappen met Johan Philips
Over 11,5 jaar misschien
Zaankanter moet 11,5 jaar lang op een woning wachten
Wooncorporatie ZVH wilde tot 2030 circa duizend huurwoningen in Zaanstad bouwen, maar gaat nu uit van zo’n 450 woningen tot en met 2028. De coronapandemie, de Russische inval in Oekraïne, een energiecrisis, inflatie, prijsstijgingen en hoge rentestand worden als oorzaken opgegeven. De wachttijd voor een sociale en middenhuur woning loopt hierdoor op tot 11,5 jaar.
Dan vraag je jezelf toch even af hoe dat bij andere woningcorporaties zit. Hebben die dezelfde problemen? En zo ja, hoe groot zijn die problemen daar?
En hoe gaan we in Zaanstad die problemen dan te lijf? Met het toepassen van de sinds 1 juli 2024 in werking gestelde leegstandwet misschien?

In het kort:
• De gemeenteraad kan in de leegstandverordening bepalen dat de leegstand van een of meer daarbij aangewezen categorieën gebouwen of gedeelten daarvan, gelegen in de gemeente of daarbij aangegeven delen van de gemeente, door de eigenaar wordt gemeld aan burgemeester en wethouders, zodra die leegstand langer duurt dan een in die verordening aangegeven termijn van ten minste zes maanden.
• Burgemeester en wethouders houden een lijst bij van de overeenkomstig het eerste lid gemelde gebouwen of gedeelten daarvan. Op deze lijst houden zij ook de gebouwen of gedeelten daarvan bij, waarvan ambtshalve geconstateerd is dat deze leegstaan en waarvan de leegstand overeenkomstig het eerste lid van dit artikel gemeld had moeten worden door de eigenaar.
• In de leegstandverordening worden nadere regels gegeven omtrent het melden.
• De termijnen, vangen aan op de dag na de datum van inwerkingtreding van de leegstandverordening.
• Burgemeester en wethouders voeren binnen drie maanden na ontvangst van de melding overleg met de eigenaar van het gebouw omtrent het gebruik van dat gebouw respectievelijk dat gedeelte van het gebouw.
• Burgemeester en wethouders kunnen na het overleg, of zonder overleg indien de eigenaar aan dat overleg geen medewerking verleent, in een leegstandsbeschikking vaststellen of het gebouw respectievelijk het gedeelte daarvan geschikt is voor gebruik.
• Burgemeester en wethouders kunnen aan de eigenaar van een leegstaand gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, een gebruiker voordragen zodra die leegstand langer duurt dan een in de leegstandverordening aangegeven termijn van ten minste twaalf maanden.
• Burgemeester en wethouders kunnen in hun besluit, een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen als gebruiker voordragen.
• De eigenaar is verplicht om de voorgedragen gebruiker binnen drie maanden na de voordracht, een overeenkomst tot ingebruikname van het gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, aan te bieden.
• Het eerste lid is niet van toepassing indien de eigenaar binnen de termijn, bedoeld in het eerste lid, een overeenkomst is aangegaan met een andere gebruiker, die het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, binnen redelijke termijn in gebruik neemt.
• De eigenaar is verplicht om binnen vier weken na beëindiging van het gebruik overeenkomstig dit artikel de leegstand van het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, te melden aan burgemeester en wethouders, tenzij het gebouw langer dan één jaar in gebruik is geweest.
Ofwel: leegstaande gebouwen in Zaanstad verbouwen tot sociale en middenhuur woonruimtes is goedkoper dan nieuw bouwen. En dan in die verordening opnemen dat inwoners van de gemeente Zaanstad voor gaan om te huren.
Goede deals met bouwbedrijven maken om kosten voor wooncorporaties te drukken.
Of gaan ze op stadhuisplein achterover leunen en gaan ze deze problematiek niet te lijf? Ik hoor u denken: cruiseschepen en hotelboten om anderen op te vangen en veel geld uitgeven om daarvoor de infrastructuur aan te passen en tijdelijke woningen te bouwen, maar de Zaankanter moet 11,5 jaar lang op een woning wachten.
Die kosten worden uit een ander potje betaald, maar waarom Zaanstad geen extra potje voor woningen voor Zaankanters weet te vinden of te creëren, moeten B & W zelf maar uitleggen. Ik ben ook maar een stuurman die aan wal staat.
Fijne week
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Met z’n allen naar de Zaan
De Zaanse Schans is toch van ons? En niet van niet Zaanse ambtenaren en andere geldwolven?

Als buitenstaander, toerist in eigen streek, was mijn eerste gedachte dat een nieuw ticket-systeem voor de Zaanse Schans helemaal zo’n gek idee niet was. Er betsaat al zoiets, de combinatieticket. Voor €30 gaat de hele Schans voor je open. Alle musea kun je in, twee molens kun je bezoeken. Prima toch? Dan is een dag rondbanjeren op de Schans niet genoeg.
Het is er echter wel druk met toeristen. Dat mag dan ook wel gereguleerd worden. Als je de pech hebt dat er een buslading Indiase toeristen achter jou het klompenmuseum in gaat, krijg je na de beangstigend volle toegangscorridor uit te komen een demonstratie van het ‘handmatig ambachtelijk’ maken der Hollandse klompen door een Indiase man in Indiaas/Engels. Als Hollander/Zaankanter sta je jezelf daarna wel even af te vragen wat er nou zojuist is gebeurd. Alles voor de zoveel mogelijk toeristen, zullen we maar zeggen.
Zoveel toeristen, die aan zelfstandige ondernemers hun entree voor een molen en hun souvenirs betalen, dat zien bestuurders graag anders. De begrotingstekorten van Het Zaans Museum en van de gemeente Zaanstad kunnen aanzienlijk worden aangevuld als we van de ondernemers gewoon personeel maken en alle inkomsten naar De Zaansche Molen sturen. De vraag is daarbij of het toerisme wel gereguleerd gaat worden. In een tijdslot werken is namelijk niet mogelijk. De Zaanse Schans met al zijn musea, molens winkeltjes, wandelpaden in één dag zien is al niet mogelijk. Laat staan dat je een tijd van twee of drie uur mee krijgt. Dus zoveel mogelijk mensen op één dag €17,50 laten betalen, voornamelijk in de rijen op de Schans laten staan en de miljoenen stromen jaarlijks binnen.
Heb je dan zelfstandige ondernemers die in dat plan niets zien, dan beëindig je gewoon hun huurcontract, zoals bij de familie Kempenaar is gebeurd. Oké, die mógen wel blijven, maar dan wel naar de pijpen van niet Zaanse bestuurders met een begrotingstekort dansen tegen betaling van een liefst niet al te hoog maandsalaris.
Maar hallo, is de Zaanse Schans niet gewoon Zaans erfgoed? Moet dat niet gewoon beheerd worden door een Zaanse stichting met Zaanse medewerkers en Zaanse bestuurders? De Zaanse Schans is toch van ons? En niet van niet Zaanse ambtenaren en andere geldwolven? Verfmolen De Kat is van ons Zaankanters en de familie die hem al 40 jaar zeer kundig runt eigenlijk ook.
Toegegeven, ik ben emotioneel gehecht aan De Kat. De trouwfoto aan de muur in mijn huiskamer is er 35 jaar geleden gemaakt. Op de trouwjurk van mijn vrouw zit nog altijd een geel verfvlekje uit de molen. Een souvenir aan die onvergetelijke dag die we we er nooit hebben laten afhalen. We zijn er de familie Kempenaar dankbaar voor. Elke vriend of kennis die ons bezoekt krijgt een rondje Schans van ons en De Kat slaan we nooit over.
Donder op met je zakelijke belangen en je begrotingstekorten. De Zaanse Schans is van ons! Zet er een hek omheen en iedere niet-Zaankanter moet betalen om er een kijkje te komen nemen €6,50 exclusief parkeren. Dat mogen de bestuurders onderling verdelen. Alles wat er verkocht wordt op de ZAANSE Schans is voor de ondernemer, die de Schans maakt wat hij is, was en hoort te zijn en die gewoon de huur en belasting afdraagt.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Sociale Stroom
Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

Mijn motto is: voor elk probleem is een oplossing. Ik heb niet gedacht dat de PVV de oplossing was voor het systematisch naar de Philistijnen helpen van ons “gave landje”. Dus stemde ik NSC. Helaas bleek dat een nog minder goede oplossing. Dus zit ik soms na te denken over wat dan wel de oplossing voor dit pokkeland is.
Daarbij komen allerlei casussen die een oplossing nodig hebben voorbij in mijn gedachten.
Zoals het in de maling nemen van al die mensen die ter goeder trouw zonnepanelen op hun dak lieten installeren, zowel eigenaren als huurders van woningen. Vervolgens wordt de saldering afgeschaft, moeten mensen het terugleveren gaan betalen en kan het stroomnet het allemaal niet aan, waardoor netbeheerders de prijzen ook opdrijven.
Telkens als ik zit te denken, mijmeren, peinzen kom ik op dezelfde oplossing en laten deskundigen maar roepen of het kan of niet (met een redenering erbij graag):
Zet hier en daar in Zaanse buurten in plaats van nieuwe transformatorhuisjes batterijhuisjes neer. Geen thuisbatterijen bij bewoners in huis, maar batterijhuisjes in de straat, waar teruggeleverde zonne-energie in opgeslagen kan worden. Die energie is dan vrij beschikbaar voor alle bewoners in de straat/buurt. De paneeleigenaren krijgen als vanouds een fijne vergoeding voor de levering door hun panelen en buurtgenoten die geen panelen kunnen aanschaffen profiteren van goedkope energie. Gooi er een rijks- of provinciale subsidie tegenaan om de kosten voor de gemeente te drukken en Halleluja! Iedereen blij en duurzaam bezig.
De werktitel van dit ideetje is “sociale stroom”, en als het niet uitvoerbaar is mag u mij bedanken voor mijn zoveelste vlaag van verstandsverbijstering.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Behalve in Zaanstad
Ontdek waarom de 55+ regeling voor het doorstromen naar kleinere woningen in Zaanstad leidt tot hogere huurlasten, terwijl omliggende regio’s wél voordelen bieden. Kritische analyse inclusief cijfers!

Er bestaat een 55+ regeling voor de doorstroom van eengezinswoningen naar kleinere woningen. Dat was eerst een 65+ regeling, maar dat is nu verlaagt naar 55+. Stel u woont al 50 jaar in een eengezinswoning. De kinderen zijn al lang en breed de deur uit en met uw nieuwe kunstheup of -knie komt u de trap niet makkelijk meer op en af. Dan schrijft u zich in voor deze regeling en de gehele regio gaat u voor datzelfde lage buurtje naar een kleinere woning en kan er weer een gezin in uw oude woning.
In de gehele regio. Waterland, Amsterdam, Amstelland, Wormerland enzovoort. Behalve in Zaanstad. Daar gaat u wel meer huur betalen voor de nieuwe woning. U krijgt wel een beetje korting en een verhuisvergoeding van €1000, maar de maandlasten gaan omhoog. Daardoor betaalt u uw eigen verhuiskosten en meer alsnog. Anders kost het Zaanstad en de Zaanse corporaties teveel geld.
Een simpele rekensom zegt echter anders.
Stel nog eens: u betaalt €230 huur voor de eengezinswoning waar u al die jaren in woont. Voor de nieuwe woning moet u dan €530 gaan betalen. De oude woning wordt ge-update en het gezinnetje dat erin komt betaalt dan €830 per maand. Dat is dan €900 meer huur inkomsten voor de corporatie. Als u, net als in de rest van de regio uw oude huurtje blijft betalen, is dat dus €600. Oké, uw nieuwe woning is eigenlijk die €530 waard, dus er is een verlies van €300. Trekken we die van die €600 af, komt er toch nog €300 per maand meer binnen.
Het kan in de hele regio, behalve in Zaanstad. Voor een eventuele vrijgekomen seniorenwoning gaat de huur gewoon omhoog als u een eengezinswoning achterlaat, tenzij u graag Zaanstad verlaat.
Fijne week
Johan Philips

- Bedrijfsvoering1 maand geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- DZ1 maand geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- Nieuws3 weken geleden
Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Leegstand is verhuren
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Een Zaanse Burgemeester
- Weerstandsvermogen en risicobeheersing1 maand geleden
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening2 maanden geleden
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Behalve in Zaanstad