Als u, als een inwoner van de gemeente Zaanstad, wel eens een melding via de website van de gemeente hebt gedaan, dan herkent u waarschijnlijk het volgende antwoord in uw mailbox wel: ‘uw melding is afgehandeld ‘. U fronst dan misschien de wenkbrauwen, want de laatste keer dat u keek, was er nog niets gebeurd. Geen nood aan de man, want u kunt onder de mail van de gemeente een linkje aanklikken als u over de vermeende afhandeling niet tevreden bent. U doet dat, voegt er eventueel nog een paar foto’s bij en verstuurt uw bericht aan Zaanstad.
Daarna blijft alles bedrukkend stil. Tot u uw melding weken later nog eens doet en u hetzelfde antwoord krijgt, u hetzelfde antwoord daarop stuurt en alles weer stil wordt.
Of u stuurt een mailtje met een vraag naar een wethouder met een of meerdere vragen, omdat u met de gemeentelijke organisatie niet verder komt. U krijgt netjes antwoord van het secretariaat van burgemeester en wethouders dat uw mail in goede orde is ontvangen en dat u zo spoedig mogelijk antwoord van de wethouder krijgt. Maanden later is voor de wethouder klaarblijkelijk nog niet spoedig genoeg. U hoort helemaal niets meer.
Oh ja, u kunt wel met de wethouder praten, in het sociaal winkeltje of tijdens een speeddate in bijvoorbeeld de Bullekerk. Moet je wel even je werkgever inlichten dat je een of twee uurtjes weg bent om 5 minuten met de wethouder gaat praten. Tijdens die 5 minuten moet je dan in razend tempo je hart luchten en dan krijg je als antwoord: ‘Ik zal er naar kijken en ik kom er zo spoedig mogelijk op terug.’
En dan begint het lange, onzekere, (on)geduldige wachten opnieuw.
U kan dan weer gaan proberen te gaan communiceren met de gemeente, maar u loopt dan het risico als lastige burger te boek te komen te staan. Maar dat geeft niet, want de Zaankanter-vreemde ambtenarij in Zaanstad weet niet dat het een echte Zaankanter geen zak interesseert dat hij lastig gevonden wordt.
Fijne week,
Johan Philips
Zaanse definitie van een lastige burger.
Huizen slopen waar de bewoners helemaal niet uit willen. Niet omdat ze onbewoonbaar zijn, of niet veilig, maar omdat ze volgens de gemeente niet meer in het straatbeeld passen, of omdat er een groter aantal woningen gebouwd moeten worden op die plek.
Wat betekent dat voor mensen die heel graag op zichzelf willen wonen, of die heel graag willen doorstromen naar grotere woningen? Mensen die al vele jaren op de wachtlijst staan en daarop heel langzaam opklimmen. Die mensen vallen steeds weer terug op de wachtlijst, omdat mensen met een urgentie wegens stadsvernieuwing weer voorgaan.
Water naar de zee dragen heet dat.
Of wat dacht je van een museum bouwen met de omvang van de Johan Cruijff Arena, om grote sculpturen te kunnen showen. Waarom op die plek geen woningen bouwen om de grote wachtlijsten een beetje in te lopen?
Het zijn zo de onderwerpen die voorbij komen in gesprekken met familie en kennissen. Of eigenlijk is het slechts één onderwerp: wonen in Zaanstad.
Een kwestie van prioriteiten stellen, lijkt me het antwoord op al deze (en meer) vragen. Maar de prioriteiten van het college van B & W en van de meerderheid van de gemeenteraad lijken vaak niet de prioriteiten van de inwoners van Zaanstad te zijn.
En de boer, hij ploegde voort…
Fijne week
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Dank voor uw advies, daarmee doen we niets
Zaankanters klagen dubbel zo vaak als inwoners van andere steden
Zaankanters klagen dubbel zo vaak als inwoners van andere steden, zo is de conclusie van een onderzoek door de Rekenkamer. Volgens de Rekenkamer gaat het onderzoek niet over de aard of de oorzaak, maar over de afhandeling van klachten.
De Rekenkamer maakt een aantal ‘rekenfoutjes’:
1 – Zaankanters zijn geen stadsinwoners, op inwoners van Zaandam na. De meeste Zaankanters voelen zich inwoners van hun dorp met eigen identiteit. Hun dorp is deelgemeente van de Gemeente Zaanstad. Het stadhuis is eigenlijk het gemeentehuis op het gemeentehuisplein.
2 – De rekenkamer verwart meldingen met klachten. Een inwoner doet een melding, waar niet adequaat op gereageerd wordt. Of er gebeurt vanuit de gemeente niets, of er gebeurt te weinig.
En dan voelt die inwoner zich niet begrepen, waarna hij/zij een klacht indient. Daarop krijgt hij/zij dan een bevestigingsmail voor ontvangst en daarna hoort hij/zij weken, maanden, jaren niets meer. Tenzij hij/zij de klacht nog eens indient. Een klacht over de afhandeling van een klacht over de afhandeling van een melding. Daarop krijgt hij/zij dan een bevestigingsmail voor ontvangst en daarna hoort hij/zij weken, maanden, jaren, helemaal nooit meer iets. Terwijl de gemeente de eerste klacht al als gratis advies had moeten zien.
Je kan het de Rekenkamer niet kwalijk nemen. Bij de gemeente Zaankant aan het gemeentehuisplein snappen ze het zelf ook niet.
Fijne week
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Over 11,5 jaar misschien
Zaankanter moet 11,5 jaar lang op een woning wachten
Wooncorporatie ZVH wilde tot 2030 circa duizend huurwoningen in Zaanstad bouwen, maar gaat nu uit van zo’n 450 woningen tot en met 2028. De coronapandemie, de Russische inval in Oekraïne, een energiecrisis, inflatie, prijsstijgingen en hoge rentestand worden als oorzaken opgegeven. De wachttijd voor een sociale en middenhuur woning loopt hierdoor op tot 11,5 jaar.
Dan vraag je jezelf toch even af hoe dat bij andere woningcorporaties zit. Hebben die dezelfde problemen? En zo ja, hoe groot zijn die problemen daar?
En hoe gaan we in Zaanstad die problemen dan te lijf? Met het toepassen van de sinds 1 juli 2024 in werking gestelde leegstandwet misschien?
In het kort:
• De gemeenteraad kan in de leegstandverordening bepalen dat de leegstand van een of meer daarbij aangewezen categorieën gebouwen of gedeelten daarvan, gelegen in de gemeente of daarbij aangegeven delen van de gemeente, door de eigenaar wordt gemeld aan burgemeester en wethouders, zodra die leegstand langer duurt dan een in die verordening aangegeven termijn van ten minste zes maanden.
• Burgemeester en wethouders houden een lijst bij van de overeenkomstig het eerste lid gemelde gebouwen of gedeelten daarvan. Op deze lijst houden zij ook de gebouwen of gedeelten daarvan bij, waarvan ambtshalve geconstateerd is dat deze leegstaan en waarvan de leegstand overeenkomstig het eerste lid van dit artikel gemeld had moeten worden door de eigenaar.
• In de leegstandverordening worden nadere regels gegeven omtrent het melden.
• De termijnen, vangen aan op de dag na de datum van inwerkingtreding van de leegstandverordening.
• Burgemeester en wethouders voeren binnen drie maanden na ontvangst van de melding overleg met de eigenaar van het gebouw omtrent het gebruik van dat gebouw respectievelijk dat gedeelte van het gebouw.
• Burgemeester en wethouders kunnen na het overleg, of zonder overleg indien de eigenaar aan dat overleg geen medewerking verleent, in een leegstandsbeschikking vaststellen of het gebouw respectievelijk het gedeelte daarvan geschikt is voor gebruik.
• Burgemeester en wethouders kunnen aan de eigenaar van een leegstaand gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, een gebruiker voordragen zodra die leegstand langer duurt dan een in de leegstandverordening aangegeven termijn van ten minste twaalf maanden.
• Burgemeester en wethouders kunnen in hun besluit, een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen als gebruiker voordragen.
• De eigenaar is verplicht om de voorgedragen gebruiker binnen drie maanden na de voordracht, een overeenkomst tot ingebruikname van het gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, aan te bieden.
• Het eerste lid is niet van toepassing indien de eigenaar binnen de termijn, bedoeld in het eerste lid, een overeenkomst is aangegaan met een andere gebruiker, die het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, binnen redelijke termijn in gebruik neemt.
• De eigenaar is verplicht om binnen vier weken na beëindiging van het gebruik overeenkomstig dit artikel de leegstand van het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, te melden aan burgemeester en wethouders, tenzij het gebouw langer dan één jaar in gebruik is geweest.
Ofwel: leegstaande gebouwen in Zaanstad verbouwen tot sociale en middenhuur woonruimtes is goedkoper dan nieuw bouwen. En dan in die verordening opnemen dat inwoners van de gemeente Zaanstad voor gaan om te huren.
Goede deals met bouwbedrijven maken om kosten voor wooncorporaties te drukken.
Of gaan ze op stadhuisplein achterover leunen en gaan ze deze problematiek niet te lijf? Ik hoor u denken: cruiseschepen en hotelboten om anderen op te vangen en veel geld uitgeven om daarvoor de infrastructuur aan te passen en tijdelijke woningen te bouwen, maar de Zaankanter moet 11,5 jaar lang op een woning wachten.
Die kosten worden uit een ander potje betaald, maar waarom Zaanstad geen extra potje voor woningen voor Zaankanters weet te vinden of te creëren, moeten B & W zelf maar uitleggen. Ik ben ook maar een stuurman die aan wal staat.
Fijne week
Johan Philips
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid3 maanden geleden
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
- Nieuws3 maanden geleden
Ter nagedachtenis aan Tineke Alberts
- ZaanZappen met Johan Philips3 maanden geleden
Draagvlak altijd meten?
- Werk, inkomen en economie1 maand geleden
Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Geen klimaatburgemeesters nodig, maar gezond werkend innovatief verstand
- Lokale heffingen1 maand geleden
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling4 weken geleden
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’