

Nieuws
De Zaanse Schans verdient beter – Waarom de stem van ondernemers telt
De Zaanse Schans dreigt haar levendige karakter te verliezen door een betaalde entree en hek. Waarom ondernemers niet gehoord worden – en wat een beter plan is. Lees de analyse
Als raadslid van Democratisch Zaanstad maak ik me ernstig zorgen over de toekomst van de Zaanse Schans. Dit unieke stukje Nederland, waar geschiedenis en ondernemerschap al eeuwenlang hand in hand gaan, dreigt haar ziel te verliezen door overhaaste besluitvorming. De plannen voor een betaalde entree en een fysieke afsluiting worden doorgedrukt zonder
gedegen onderzoek en zonder de stem van ondernemers serieus te nemen. Ik kan niet anders dan mijn stem verheffen tegen deze gang van zaken.
Een levend erfgoed, geen openluchtmuseum
De Zaanse Schans is geen attractie in handen van een stichting, maar een bruisende woon-werkbuurt waar ambacht en erfgoed samenkomen. Wat mij het meest stoort in de huidige discussie is dat de ondernemers die de Schans dagelijks levend houden, worden weggezet als ‘free riders’. Niets is minder waar. Bedrijven als de Klompenmakerij, die al sinds 1974 actief is, de UNESCO-erkende Tinkoepel Tinnegieterij en de Kaasboerderij van Henri Willig zijn de hoeders van ons erfgoed. Zij demonstreren ambachten, onderhouden historische panden en zorgen voor werkgelegenheid. Zonder hen zou de Schans verworden tot een zielloos decor.
Toch worden deze ondernemers nauwelijks gehoord in het huidige proces. Er is geen sprake van echte inspraak, terwijl zij de gevolgen van de voorgestelde maatregelen het sterkst zullen voelen. Een ticketprijs van €17,50 zal niet alleen toeristen afschrikken, maar vooral lokale bezoekers weren. Dit treft horeca en winkels die afhankelijk zijn van spontaan bezoek.
Wat mij bovendien zorgen baart, is de angstcultuur die ik waarneem. Huurders van de Stichting Zaanse Schans durven niet openlijk kritiek te leveren uit vrees voor repercussies. Dit hoort niet thuis in een democratisch proces.
Een rammelend plan zonder juridische basis
Als raadslid heb ik de plicht om kritisch te kijken naar de plannen die voorliggen. Wat ik zie, stemt mij niet hoopvol. Het plan rekent op 1,8 miljoen betalende bezoekers, terwijl een proef slechts 125.000 tickets opleverde. Dit is geen solide basis voor zo’n ingrijpende verandering.
Wat mij nog meer verontrust, is het gebrek aan juridische onderbouwing. We staan op het punt een besluit te nemen zonder dat er een gedegen juridisch advies ligt bij het raadsvoorstel. De ondernemers hebben via advocatenkantoor Stibbe een rapport laten opstellen dat serieuze juridische bezwaren opwerpt tegen het afsluiten van een woon-werkgebied – iets wat uniek zou zijn in Nederland. De erfgoedpartijen hebben hierop gereageerd met een rapport van Kennedy en Van der Laan, maar de raad heeft geen onafhankelijk juridisch advies ontvangen dat deze tegenstrijdige rapporten beoordeelt. We tasten in het duister over de juridische houdbaarheid van de plannen.
Daarnaast ontbreekt een degelijke financiële onderbouwing. De Stichting Zaanse Schans en Vereniging De Zaansche Molen hebben samen €15 miljoen in kas – in theorie genoeg voor onderhoud, maar het geld verdwijnt in overhead en projecten. Neem het Zaans Museum: gesubsidieerd met €2 miljoen per jaar, maar slechts 93.000 bezoekers. Toch eist het nu €10,6 miljoen voor een verbouwing. Is dit verantwoord beheer? Als raadslid kan ik deze vraag niet beantwoorden zonder een transparante financiële analyse, die tot op heden ontbreekt.
Haastige spoed is zelden goed – zeker niet voor democratie
Wat mij het meest tegen de borst stuit, is de onverantwoorde haast waarmee dit besluit wordt doorgedrukt. De gemeenteraad wil binnen twee dagen een besluit nemen over een kwestie die de toekomst van ons cultureel erfgoed voor decennia zal bepalen. Er liggen 29 stukken, 30 inspraakreacties en talloze alternatieve voorstellen. Als raadslid krijg ik nauwelijks tijd om deze te bestuderen, laat staan om ze grondig te analyseren.
Deze haast heeft niets meer met democratie te maken. Blijkbaar vindt een meerderheid het prima om in een kort tijdsbestek een belangrijk besluit door te drukken. Ik vraag me af of deze haast wordt ingegeven door de angst voor een referendum. Als 500 Zaankanters steun betuigen, kan de besluitvorming worden gepauzeerd. In plaats van burgers te omarmen, lijkt de raad hen voor te willen zijn.
Een beter alternatief: samenwerken, niet uitsluiten
De ondernemers hebben een realistisch alternatief plan gepresenteerd dat meer aandacht verdient. Hun voorstel omvat regulering zonder hek, met betere parkeerfaciliteiten, crowd control en vrijwillige bijdragen. Ze willen best meebetalen aan erfgoedbehoud, maar eisen wel inspraak. Bovendien willen ze de toegankelijkheid behouden voor scholen, lokale bezoekers en ambachtelijke diensten.
Waarom wordt dit plan genegeerd? Waarom krijgen we als raad niet de tijd om dit alternatief serieus te overwegen? Het lijkt erop dat er belangen spelen die belangrijker worden geacht dan een zorgvuldig democratisch proces.
De Schans is van iedereen – houd haar open
Als raadslid van Democratisch Zaanstad pleit ik voor een pas op de plaats. De Zaanse Schans is geen pretpark, maar een levend erfgoed. Haar kracht ligt in de combinatie van historie, ondernemerschap en gastvrijheid. Een hek verandert haar in een museumstuk – en dat zou een verraad zijn aan haar geschiedenis.
Ik roep mijn collega-raadsleden op om:
1. Meer tijd te nemen voor een zorgvuldig debat.
2. Te zorgen voor een onafhankelijk juridisch advies dat de tegenstrijdige rapporten beoordeelt.
3. Een transparante financiële analyse te eisen.
4 Te luisteren naar ondernemers, in plaats van hun expertise te negeren.
5. Te kiezen voor samenwerking, niet voor uitsluiting.
Laten we de Zaanse Schans niet doodregelen, maar laten bruisen zoals ze altijd heeft gedaan: open, vrij en vol leven. Als volksvertegenwoordiger is het mijn plicht om op te komen voor een zorgvuldig proces waarin alle stemmen worden gehoord. De huidige gang van zaken doet daar geen recht aan. Wij zullen als fractie daarom tegen het huidige voorstel
stemmen en pleiten voor een heroverweging waarbij we de tijd nemen die dit belangrijke onderwerp verdient.
Jos Kerkhoven Raadslid Democratisch Zaanstad
Nieuws
College Zaanstad geeft één potsierlijk antwoord op 15 kritische vragen.
Het college van Zaanstad geeft één algemeen antwoord op 15 gedetailleerde vragen over de verzakkingsschade aan Harmonie Apollo In Koog aan de Zaan.. Democratisch Zaanstad vindt dit onacceptabel en eist volledige openheid.

Democratisch Zaanstad is verbijsterd over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad heeft gereageerd op kritische vragen over de verzakkingsschade aan het clubgebouw van Harmonie Apollo in Koog aan de Zaan. Na vijftien gedetailleerde, genummerde vragen te hebben gesteld over de jarenlange impasse, ontving de fractie één enkel, algemeen antwoord terug: “Wij zijn inmiddels in gesprek met Apollo en hebben de intentie om dit zonder verdere juridisering op te lossen.”
Een aanfluiting van de controlerende taak
“Dit is ronduit beschamend en een aanfluiting van de controlerende taak van de raad,” aldus een verontwaardigde Fractievoorzitter Juliëtte Rot. “Het college neemt de gemeenteraad en de belangen van de acht verenigingen in het pand kennelijk niet serieus. Door één nietszeggende zin te plaatsen tegenover vijftien concrete vragen, omzeilen zij elke vorm van verantwoordelijkheid. De vraag is nu: wat wordt er besproken in dat gesprek, en waarom durft het college daar geen openheid over te geven?”
Jarenlange erkenning, maar geen oplossing
De vragen van Democratisch Zaanstad gingen in op de kern van de problematiek. Al in 2022 erkende de gemeente haar aansprakelijkheid voor de schade, die werd veroorzaakt door gemeentelijke werkzaamheden. Er werd zelfs een schadevergoeding van € 31.500 betaald. Het door de gemeente zelf voorgestelde en goedgekeurde herstelplan werd echter later geblokkeerd door de eigen afdeling Vergunningverlening, omdat het zou strijden met de Omgevingswet. Sindsdien is de schade – aan een pand van groot maatschappelijk belang – alleen maar verergerd, zonder dat er een nieuwe oplossing is geboden.
Eis: antwoorden alsnog verstrekken
Democratisch Zaanstad heeft de Griffier dan ook verzocht de ambtelijke organisatie hierop aan te spreken. De fractie eist dat het college alsnog een volledige, per vraag gespecificeerde beantwoording verstrekt. “Burgemeester en wethouders moeten verantwoording afleggen aan de raad. Dit soort ontwijkende gedrag is onacceptabel en ondermijnt het vertrouwen in het lokale bestuur. De Apollo en haar gebruikers verdienen een concrete oplossing, niet een vage intentieverklaring.”
Lees ook: De Orkaan:
DZ: waarom mag Apollo niet herstellen?
https://www.deorkaan.nl/tag/boschjesstraat
Nieuws
“DZ bestookt college met 296 vragen in zomerreces: ‘Denk niet dat we nergens iets van vinden’’
“De zomer van 296 vragen: Democratisch Zaanstad laat zich niet wegzetten tijdens reces”

Voor veel ambtenaren en politici is de zomer een rustige periode. Daar wil Democratisch Zaanstad niets van weten. De partij heeft in één maand 296 vragen gesteld aan het Zaanse college en de griffie. Fractievoorzitter Juliëtte Rot wil de slechte informatievoorziening van de gemeente aanpakken en ziet het vragenvuur als statement: „Denk niet dat wij vanwege het reces nergens iets van vinden.”
Op het stadhuis van Zaanstad is de zomervakantie – in gemeentetaal ’reces’ genoemd – op 12 juli begonnen. Hoewel het werk tot 23 augustus niet compleet stil ligt, stopt de gemeenteraad met vergaderen en krijgen politici rust. Wel blijft de gemeentelijke organisatie bereikbaar en werken sommige raadsleden door aan dossiers, bezoeken en gesprekken met inwoners.
Dat geldt in het bijzonder voor Democratisch Zaanstad (DZ). De partij van Juliëtte Rot valt deze zomer op met de ene na de andere vragenlijst. Sinds 12 juli heeft DZ in totaal 296 schriftelijke – en technische vragen ingediend, gericht aan het Zaanse college of de griffie. Dat zijn meer vragen in één maand dan in de zeven maanden daarvoor. Bovendien komen andere actieve partijen, zoals PVV en Lokaal Zaanstad, niet in de buurt van het totaal van DZ.
In de maling genomen
Fractievoorzitter Rot erkent dat het veel vragen zijn. Toch zijn die niet zomaar gesteld, verzekert ze. Als voorbeeld noemt Rot de ondergang van de Zaanse Pas en de hoge kosten van het Zaans Natuur & Milieu Centrum. „In onze ogen belangrijke en politiek gevoelige onderwerpen. Hoezo deelt het college hier pas in de zomervakantie informatie over? We voelen ons een klein beetje in de maling genomen. Op zo’n moment kunnen we alleen nog een set schriftelijke vragen indienen. Ook om een statement te maken. Denk vanwege het reces niet dat wij er niets van vinden en we er niet actief over in discussie gaan.”
Lang niet alle door DZ bevraagde thema’s zijn actueel. Ook dat bevestigt Rot. „Met dossiers als de Peperstraat en de Hemkade zijn we al jaren bezig. Daar komen we niet altijd aan toe tijdens ons reguliere werk. Er is meer ruimte om dat op te pakken als onze dagelijkse taken tijdelijk wegvallen.”
Het stellen van raadsvragen is een wettelijk politiek instrument. De beantwoording mag in Zaanstad maximaal vijf weken duren, tenzij de wethouder om uitstel vraagt. Tot nu toe is geen enkele set vragen van DZ beantwoord en is er een algemene uitstelbrief vanuit het college gekomen.
Informatiehuishouding
Rot begrijpt dat het langer duurt in de zomer. Toch is ze kritisch op de manier waarop Zaanstad de gemeenteraad voorziet van informatie. „Ik en mijn collega’s zijn als raadslid 24/7 bereikbaar. En ik vind dat het college dat ook moet zijn. We stellen deze vragen niet voor niets.” De timing van het vragenspervuur heeft volgens haar niets te maken met de aanstaande verkiezingen. „Wij zijn een van de weinige partijen die vrij consequent vragen stelt rond vakantieperiodes, verkiezingstijd of niet.”
In reactie zegt Zaanstad dat ’in een normaal zomerreces’ gemiddeld nul tot twee sets raadsvragen worden gesteld. „Dit zomerreces zijn het er al twintig.” Op verzoek heeft de woordvoerder geprobeerd te benaderen hoeveel tijd en geld de beantwoording kost. Daarvoor verwijst de gemeente naar 2023. Toen had Zaanstad gemiddeld 23 uur per schriftelijke vragenlijst nodig, en 13 uur per technische vragenlijst. Dat kostte bijna 9,6 fte aan ambtelijke capaciteit. In totaal komt dat neer op circa 1.030.000 euro.
„Je kan zeggen: moet je zoveel vragen?”, werpt DZ-fractievoorzitter Rot op. „Maar ik zou zeggen: moet je zo slecht informeren? Ik ben mij ervan bewust dat het geld kost. Zeker gezien de omvang van de organisatie en de expertise die nodig is.” Toch rechtvaardigt Rot de vele vragen door te wijzen op de ondermaatse informatievoorziening van Zaanstad. „Zou Zaanstad dat verbeteren, dan zijn er ook niet zo veel vragen vanuit ons nodig. Het verbaast mij soms dat journalisten dit onderwerp laten liggen. Het zou een breder thema moeten zijn, omdat het gewoon niet goed gaat in Zaanstad.”
Bron: NHD
Nieuws
Prof. Dr. Em. de Vries ontkracht integriteitsonderzoek naar Juliëtte Rot
Het oorspronkelijke integriteitsonderzoek van Necker van Naem is onzorgvuldig, politiek gekleurd en juridisch onhoudbaar. De contra-expertise biedt een stevige onderbouwing waarom de conclusies tegen Rot ongegrond zijn

Bevindingen van de contra-expertise.
De contra-expertise van Prof. Dr. Michiel S. de Vries weerlegt het integriteitsonderzoek naar gemeenteraadslid Juliëtte Esmée Rot op verschillende punten:
1. Onjuiste interpretatie van de rol van een Raadslid.
Het onderzoek miskent de wettelijke taken van een raadslid, waaronder controle op het college van B&W en belangenbehartiging van inwoners.
Kritiek op het bestuur wordt ten onrechte als “op de grens van wat wettelijk toegestaan is” bestempeld.
2. Onterechte beschuldigingen over Overtreding Gedragscode.
Het gebruik van het woord “traineren” (niet eens duidelijk door Rot gebruikt) wordt overdreven als een schending van de gedragscode aangemerkt, terwijl de context juist op vertraging wijst.
De gedragscode is niet van toepassing omdat Rot geen ambtenaar persoonlijk aanviel, maar via de burgemeester communiceerde.
3. Zelfbedachte normen in plaats van wettelijke kaders.
Het onderzoek hanteert eigen, niet-bestaande normen (bv. dat een raadslid niet meer voor bepaalde inwoners mag opkomen).
Er is geen wettelijke basis voor de beschuldiging dat Rot haar positie zou hebben “misbruikt” door inwoners te helpen.
4. Eenzijdig en methodologisch ondermaats onderzoek.
Geen gesprekken met Rot of betrokken inwoners → conclusies zijn ongegrond.
Geen duidelijke koppeling tussen feiten en normen, waardoor conclusies ongefundeerd zijn.
De burgemeester (opdrachtgever) heeft zijn zienswijze in het rapport laten opnemen, wat de onafhankelijkheid ondermijnt.
5. Politieke motieven?
De kritiek op Rot lijkt vooral te gaan over haar kritische houding tegenover het college, wat een legitieme taak van een raadslid is.
Het onderzoek riskeert een precedent te scheppen waarbij raadsleden worden afgestraft voor hun controlerende rol.
Aanbevelingen voor vervolg.
Openbaarmaking contra-expertise om het publieke debat te voeden.
Bestuursrechtelijke/juridische stappen tegen de burgemeester wegens mogelijke belangenverstrengeling.
Herziening onderzoeksprotocol om onafhankelijkheid en objectiviteit te waarborgen.
Eindoordeel:
Het oorspronkelijke integriteitsonderzoek is onzorgvuldig, politiek gekleurd en juridisch onhoudbaar. De contra-expertise biedt een stevige onderbouwing waarom de conclusies tegen Rot ongegrond zijn.
Lees hier het volledige rapport:
Prof. Dr. Em. Michiel S. de Vries is Hoogleraar Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft een veelheid aan politici, directeuren en werknemers ondersteund, die werden geschorst of ontslagen vanwege meldingen over vermeend niet integer of grensoverschrijdend gedrag.
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
Oproep aan (jonge) vrouwen: help ons de Zaanstreek veiliger te maken
- Bestuur en financiën2 maanden geleden
DZ bindt de strijd aan met ‘zorgwekkende bestuurscultuur’
- ZaanZappen met Johan Philips1 week geleden
Volslagen idioot
- GR20261 maand geleden
Gewoon gezond verstand – Hoog tijd voor verandering in Zaanstad
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
-Update: DZ pleit voor oplossing schoenwinkel in Krommenie. Lees het verhaal in het artikel van het NHD.
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Openbaar Vervoer Gedoe
- GR20264 weken geleden
Wij zijn op zoek naar jou!
- Nieuws1 maand geleden
“DZ bestookt college met 296 vragen in zomerreces: ‘Denk niet dat we nergens iets van vinden’’