

ZaanZappen met Johan Philips
Lang leve de vrijheid
Woningnood, vervuilde grond en overlast in Zaanstad: waarom lokale problemen óók aandacht verdienen. Mag je nog vrij je mening geven? Lees het hier
Woningnood, vervuilde grond waardoor de herbouw van een reeds gesloopte buurt niet door kan gaan, gedonder op de Zaansche Schans, twee snelwegen op elkaar aansluiten, vliegtuigherrie, en wat al niet meer.
Je mag het er niet over hebben. Je mening er niet over ventileren, onder een nieuwsartikel. Want, zeggen sommige mensen : “Vergeet Gaza, Oekraïne, Soedan, Jemen. Wat in Zaanstad gebeurt is belangrijk!”
Mijn antwoord op die reageerders: “Ja, inderdaad! Natuurlijk is het verschrikkelijk dat machtswellustigen en/of geloofswaanzinnigen overal ter wereld vooral honderdduizenden burgerslachtoffers maken. Wij wonen echter hier in dat postzegeltje Nederland. In Zaanstad. Stipjes op de wereldkaart. En hier moet ons leef-,woon- en werkgebied op de juiste manier gerund blijven worden.
Hier zijn we wél vrij om onze mening te geven over zaken die dat aangaan. Of zullen we de Zaanse en Nederlandse politiek maar helemaal stilleggen zolang er ergens aan de andere kant van de wereld terroristen en regeringen elkaar en afmaken over de ruggen van onschuldige vrouwen en kinderen?
In dat geval geef ik je op een briefje dat het nog geen maand duurt voordat het vrije woord, vrijheid in het algemeen hier wordt vermoord en ook hier vele duizenden burgerslachtoffers zullen vallen.
In Nederland, in Zaanstad, hebben wij wél recht op onze vrije mening over zaken die óns aangaan.
Ook de gekkies die op internet zeggen dat onze issues er niet toe doen, hebben recht op die mening. Maar ontzettend dom is het , naar mijn mening, wel.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Water bij de wijn
Moeten we 100 nieuwe woningen bouwen of 130 parkeerplaatsen? De column betoogt dat verouderd parkeerbeleid in Zaanstad de woningbouw blokkeert. Waarom offeren we betaalbare huizen op voor grasstroken en parkeerplekken, terwijl er twee grote parken om de hoek liggen? Lees het pleidooi voor gezond verstand.
Foto: Parteon

De woningnood is hoog en het liefst moeten er zo snel mogelijk meer woningen gebouwd worden. Je gelooft het bijna niet, maar er zijn nog altijd veel mensen die in een van de duurste gemeenten in Nederland willen blijven of komen wonen.
Als dan een woningbouwvereniging op de Kraakstraat en koopvaardijstraat 60 tweekamer appartementen wilt slopen om er 100 nieuwe, ruimere en meer comfortabele woningen voor terug te bouwen, gaat het direct over: wat gebeurt er dan met het groen in de buurt? waar gaan die bewoners parkeren?
Ja, willen we nou woningen of willen we verwaarloosde grasstroken en brandnetels van een meter hoog? want er zou wel eens een bijtje voorbij kunnen vliegen. Het probleem is dat er bij 100 huizen 130 parkeerplaatsen moeten komen. Dat is het parkeerbeleid.
Doe er een parkeergarage voor 130 auto’s onder, zeggen ze. Dan worden de bouwkosten wel veel hoger, waardoor de woningbouwvereniging weer een probleem heeft. Om over de huurprijs van de woningen maar te zwijgen. Het label ‘sociale huur’ kan er dan meteen vanaf. Nou ja, dan wacht die starter en die senior maar weer 12 jaar langer op dat geschikte plekje om te wonen.
Kijk je naar de luchtfoto van de betreffende straten, dan denk je: nou, daar hoeft niet eens zo heel veel groen van al dat groen af. Daarbij is het buurtje omgeven door twee enorme parken; het Darwinpark en het Veldpark.
Gewoon een beetje water bij de wijn doen om weer veertig extra woningen tegen een beetje schappelijke prijs te realiseren. Wat is het probleem?
ZaanZappen met Johan Philips
Openbaar Vervoer Gedoe
Bijna 90% van de senioren maakt zich zorgen over het OV, maar is die angst wel terecht? Een kritische blik op de peiling en waarom het OV voor velen al lang geen optie meer is.

“Senioren maken zich massaal zorgen over de toekomst van het OV” kopt de ingezonden brief van de ANBO-PCOB aan de gemeente Zaanstad.
“Bijna negen van de tien 65-plussers maken zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Dat blijkt uit een representatieve peiling over mobiliteit en openbaar vervoer die ouderenorganisatie ANBO-PCOB liet uitvoeren onder 7.863 senioren.”
Ik vraag me af of het aantal van 7.863 senioren wel zo representatief is voor de bevolking voor een sterk vergrijzend Nederland. Sterker nog, het is maar 6,5% van het aantal leden van de deze ouderenorganisatie. 92% van 6.5% vindt dat dus.
Ik las het bericht en mijn eerste gedachte was: Ik maak me helemaal geen zorgen over het OV. Het OV zal me een rotzorg wezen. Dat ik voor het laatst op een koud en tochtig perron met een veel te duur kaartje in de zak op een overvolle en veel te kleine trein heb staan wachten is al jaren geleden. Om over een ritje met de bus maar te zwijgen. Te duur en duurt te lang.
Nee hoor, lekker op de fiets of gewoon met de auto als de bestemming buiten Zaanstad ligt, het weer niet mee zit, of het gevaar van fietsendiefstal me te groot lijkt.
Als familie of bekenden naar het ziekenhuis of iets dergelijks moeten en ze willen het OV gebruiken, bied ik ze meestal aan om ze even te brengen met de auto. Het OV is iets wat je in uiterste nood gebruikt. Niet comfortabel, niet goedkoop en niet snel genoeg.
Maar, ik ben dan ook nog geen senior. Over drie jaar ben ik pas officieel ‘senior’. Ik betwijfel of ik er dan anders over denk. Ik ben niet van plan om me zorgen over het OV te gaan maken. Daar ben ik in mijn junior-dagen al mee gestopt.

ZaanZappen met Johan Philips
Waarom
Waarom verbaast het niemand dat de A8-A9 verbinding definitief werd afgeblazen? Johan Philips analyseert de strijd tussen leefbaarheid, stikstofregels en politieke belangen in Noord-Holland. Waarom wint geld het van gezondheid?

Waarom verbaasde het mij niet dat gedeputeerde bij de Provincie NH Jeroen Olthof de aansluiting A8-A9 onlangs definitief afblies?
“In de onderzoeken die de provincie liet uitvoeren, is op basis van de meest recente verkeersmodellen gekeken naar het effect van de 3 alternatieven op de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid in de regio in het jaar 2040. De regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal verbetert in alle 3 de gevallen niet of nauwelijks. Het Golfbaanalternatief met Landschapsplan en de route rondom Kreekrijk hebben wel een positief effect op de lokale leefbaarheid in Krommenie en Assendelft, maar creëren vervolgens problemen op andere plekken in de regio op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid. Bovendien zijn de stikstofeffecten van deze 2 alternatieven zo groot, dat ze beide niet haalbaar en uitvoerbaar zijn binnen de huidige wet- en regelgeving.” (Provincie NH )
Waarom verbaast het mij niet dat de provincie dan maar verder gaat kijken naar het aanpassen van de N203? En dat ze die plannen bij de bewoners van Krommenie en Assendelft gaan proberen recht te kletsen. en dat ze hun plannen de bewoners daar door de strok gaan duwen.
Waarom verbaast het mij niet dat de Wereldgezondheidsorganisatie vindt dat bij de Provincialeweg in Krommenie regelmatig te veel fijnstof in de lucht hangt?
“Dat blijkt uit een tussenstand van het TNO-meetstation voor luchtkwaliteit aan het Vlietsend. In de meting van het onderzoeksbureau TNO staan de cijfers over fijnstof flink in het rood. PM2.5 – een bepaald type fijnstof – is kleiner en kan dieper in het lichaam doordringen. Dit type overschrijdt 45 keer de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), van november tot begin juni.” (NHD)
Waarom zal het mij niet verbazen dat de Provincie Noord Holland hier totaal aan voorbij zal gaan? Zelfs ondanks dat de gedeputeerde een geboren en getogen Zaankanter is. Een ex-raadslid en ex-wethouder van Zaanstad zelfs.
Het gaat hier echter niet om de volksgezondheid, maar om de centen. En de roep om actie vanuit de overheid is nog altijd niet hard genoeg.
Waarom verbaasde het mij wel dat er raadsfracties op het briljante idee kwamen om de verhoging van de NAVO-norm voor defensie-uitgaven tot vijf procent van het Bruto Binnenlands Product aan te grijpen om de verbinding van de A8 met de A9 weer op de kaart te zetten?
De verhoging van de Navo-norm noemt immers expliciet ‘ruimte voor investeringen in infrastructuur die bijdraagt aan nationale en bondgenootschappelijke verdedigingsdoeleinden’ is.
De VVD, POV, het CDA, de PVV, Lokaal Zaans, Democratisch Zaanstad en Denk zien in de toegenomen dreiging in de wereld en de Westerse herbewapening een kans. De A8 – A9 is ‘van groot belang is voor de bereikbaarheid van Noord-Holland Noord, waar zich vitale elementen van onze nationale veiligheid bevinden zoals de marinehaven in Den Helder, de kernreactor in Petten en Tata Steel.
Waarom verbaasde het mij ook dat de motie slechts met 51% van de stemmen werd aangenomen. Het verbaasde mij dan weer niet dat de linker kant van de raad er tegen stemde. Volksgezondheid moet wijken voor een eventuele ontdekking van een zeldzame zwarte paarsgestippelde breedbekkikker, een enkel nog niet gespot zeldzaam bloempje en voor de Stelling van Amsterdam (die al door vier andere snelwegen wordt doorkruist).
Krommenie en Assendelft krijgen via het TNO na al die jaren ontzettend heel erg gelijk. Als het gemeentebestuur nu niet in actie komt en met de vuist op tafel gaat slaan bij o.a. Jeroen Olthof, dan wordt het tijd dat dat zootje opstapt.
Wat fijn, nog een half jaartje.. verkiezingen.
fijne week
Johan Philips

- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Waarom
- Sport & cultuur1 maand geleden
DZ benieuwd naar financiële kosten en maatschappelijke baten Roze Zaterdag
- Onderwijs, jeugd en zorg1 maand geleden
Democratisch Zaanstad komt op voor menselijke maat in omstreden zorgzaak
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening4 weken geleden
College opgeroepen iets te doen aan al jaren verwaarloosd pand Krommenie
- Bestuur en financiën3 weken geleden
DZ bindt de strijd aan met ‘zorgwekkende bestuurscultuur’
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
DZ wil meer weten over kostenexplosie nieuwbouw ZNMC
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Sistah’s in arms
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam