Maak verbinding op social met ons:
Ondermijning in Zaanstad
WOZ-waardebepaling Zaanstad
Bezwaar maken WOZ
Zero-emissie Marktkoopman
Watererfgoed Zaanstad
Windmolens Zaanstad
Fietsbeleid Zaanstad
Lastige Inwoners
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Ondermijning Hemkade

Onveilige brug met gemeenschapsgelden hersteld?

Ondermijning is een probleem en moet in Zaanstad worden aangepakt

wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling

B&W heeft geen oordeel over het vonnis van de rechter.

Terugdringen woonlasten door bestendig beleid in plaats van prestigeprojecten

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin!

Circa 30 procent van bezwaren tegen WOZ-waarde, leiden tot verlaging.

Geen automatische verhoging van de gemeentelijke lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen.

Ze eisen iets wat niet kan

Logistiek lijkt het onmogelijk om in een elektrische bestelbus te investeren.

Effectieve en efficiënte duurzaamheidsmaatregelen
21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

biedt wellicht mogelijkheden om de ruimtelijke én functionele omgeving van molens te beschermen

Onvoldoende windvang beïnvloed het functioneren én de onderhoudskosten van de molen

Integriteit Burgemeester

Burgemeester informeert raad niet conform de feitelijke gang van zaken.

Ondermijnend handelen is een probleem en moet ook in Zaanstad aangepakt worden

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

Zaanstad maakt werk fietsnota DZ

Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft!

Beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.

Zaanstad negeert lastige inwoners

Storend dat Zaanstad besluit communicatie met inwoners te beëindigen

Burgers hebben recht op communicatie met de overheid

3de Ontsluiting Westerwatering 3de Ontsluiting Westerwatering

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

3de ontsluiting Westerwatering moet er komen

DZ wil dat er snel werk gemaakt wordt van de Vincent Van Goghtunnel om Westerwatering en Westerkoog te ontlasten. Een haalbaarheid (verkeers)studie wordt nu gemaakt.

Gepubliceerd

op

Van links tot rechts gaan er in de gemeenteraad stemmen op om serieus werk te maken van een tunnel tussen de Vincent van Goghweg en de wijk Westerwatering.

Democratisch Zaanstad, VVD, PvdA en SP willen dat de gemeente gaat onderzoeken of een tunnel onder het spoor technisch en financieel haalbaar is. Het kwartet partijen dat met het voorstel komt, laat zien dat de wens om Westerwatering een betere aansluiting te geven, breed gesteund wordt. Van links tot rechts en van coalitie tot oppositie.

Uitgesteld


Een tunnel bij de Van Goghweg had er al lang moeten zijn. In het ontwerp van de wijk Westerwatering uit de jaren tachtig van de vorige eeuw was hij al ingetekend. Maar in de voortdurende geldnood van Zaanstad werd de aanleg uitgesteld en afgesteld.

De aansluiting wordt al veertig jaar gemist. Wie vanaf de Houtveldweg naar het oosten kijkt ziet 120 meter verderop de Vincent van Goghweg en de route naar de snelweg. Maar om op de Van Goghweg te komen moet je 4,7 kilometer rijden en dertien stoplichten passeren.

Positieve MKBA

Twee jaar geleden is de droom van een tunnel opgenomen in het Zaans verkeersplan, waarin de gemeente tot twintig jaar vooruitblikt. Maar uit het onderzoek naar een betere spoorkruising bij de Guisweg, kwam ook een bijzonder feit over een kruising bij de Van Goghweg bovenwater. Namelijk dat elke euro die daarin geïnvesteerd wordt, meer dan drie euro aan maatschappelijke waarde oplevert. Voor de vier partijen is dat de aanleiding om nu spijkers met koppen te slaan.

“En het gaat om veel geld, dus we willen direct dat de Provincie, Vervoersregio en ProRail erbij betrokken worden”

Dit voorstel is 14 juli aangenomen in de raad. Weer een stap verder dus!

Bron: NHD

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Lokale heffingen

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd

Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.

Gepubliceerd

op

Bezwaar WOZ Zaanstad

“In de afgelopen jaren leidde circa 30 procent van de ontvangen bezwaren tegen de vastgestelde WOZ-waarde, tot een verlaging.”

Het citaat is bijvangst uit een serie vragen die Juliëtte Rot stelde over succesvolle bezwaren die een inwoner bij de rechtbank tegen de vastgestelde WOZ-waarde had gemaakt. Bijvangst maar wel een nieuwtje en iets om in de oren te knopen bij de volgende aanslag. 

Aantallen en details willen burgemeester Hamming en wethouder Stephanie Onclin niet geven: “De uitspraken op de bezwaren vallen onder de wettelijke geheimhoudingsplicht.” Dat is natuurlijk onzin, als hij het percentage kan geven, is het aantal natuurlijk ook openbaar (niks ‘geheimhoudingsplicht’). Bovendien vraagt Rot naar de ‘vonnissen’ en dat zijn – geanonimiseerde – uitspraken.

Hamming en Onclin zijn sowieso kribbig bij de beantwoording. De WOZ-zaak speelt ook een rol in de ruzie tussen Rot en Zaanstad over een onderzoek dat Hamming naar Rot wil laten uitvoeren waarbij klachten over haar integriteit een rol zouden spelen. Zaanstad wil eigenlijk niks zeggen (‘geen oordeel’) en stelt ook dat de uitspraak geen precedentwerking heeft (ook dat is nog maar de vraag, iedereen kan met verwijzing naar deze zaak een nieuwe zaak aanspannen en dan kan het zeker precedentwerking hebben).

De vragen met het antwoord zijn hier te vinden. Wie op die link klikt, komt in het Raadsinformatiesysteem. Tot niet zo lang geleden waren documenten te downloaden vanaf deze site. Om onnaspeurlijke redenen kunnen wij deze optie niet meer vinden. Dat maakt ons werk (en dat van burgers die geïnteresseerd zijn er niet beter op). 

Bron: De Orkaan

Hier de vragen en de beantwoording:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Gepubliceerd

op

De raad is vrijdag 28 juni j.l. op werkbezoek geweest in de Boerejonkerbuurt, dit naar aanleiding van inspraak op het onderwerp Parkeren in deze buurt. Namens Democratisch Zaanstad was John Steygeman hierbij aanwezig.

Volgens de Klankbordgroep wil de gemeente in deze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting. Hierover zijn veel zorgen bij de huidige bewoners.
Zie onderstaande brief die gestuurd is aan het College van B&W en de gemeenteraad.

Beste Raadsleden, Burgemeester en Wethouders
Voorafgaande aan uw werkbezoek a.s. vrijdag 14:00 uur aan de Boerejonkerbuurt, wil ik u laten weten hoe wij, de Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt, over het parkeerprobleem en het invoeren van betaald parkeren denken.
De gemeente wil in onze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting, dus wij hebben geen keuze.
Met de nieuwe parkeernorm van de gemeente, die zij wil toepassen voor de Boerejonkerbuurt, van 0,8 gaan zij een groot parkeerprobleem creëren waar wij als huidige ( 80 ) overgebleven bewoners veel overlast van zullen gaan ervaren! Wij wonen hier al heel lang (tot 50 – 60 jaar) er wonen gezinnen met kinderen, dus vaak meerdere auto’s per huishouden, waaronder enkele broodnodige werkbusjes ook wonen er nu nog enkele ouderen zonderen kinderen, maar als die vertrekken komen er weer jonge gezinnen met kinderen, dus weer meer auto’s.
Ook hebben wij parkeerdruk/overlast van Dorcas, Hellema, Sacred Temple, B.A.Zaan, Quo Vadis, het steunpunt van de groenvoorziening van de gemeente, post sorteerpunt van Business Post en enkele andere bedrijven. Zelfs nu de huizen in de oude Slachthuisbuurt gesloopt zijn, staat het ’s avonds vol. De gemeente gaat straks geld verdienen aan betaald parkeren en wij moeten er als bewoner voor gaan betalen.
De Gemeente moet zich gaan beseffen dat zij een nieuwe GROOTSTEDELIJKE BOEREJONKERBUURT gaan creëren die nu al het PARELTJE van Zaanstad genoemd wordt, en dat die als een GROTE PARASOL over de gemoedelijke Zaanse arbeiderswijk de Boerejonkerbuurt geplaatst wordt, wij vragen hier niet om en gaan hierdoor zeker tot 2030 of nog langer veel overlast ervaren.
Dit vind de Klankbordgroep – Boerejonkerbuurten niet passend en onterecht en en zelfs oneerlijk en vragen/eisen dan ook dat er een parkeernorm wordt aangehouden van 1,5 en dat de overgebleven bewoners als compensatie allen gratis één parkeervergunning krijgen, voor onbepaalde tijd, zolang deze bewoners in deze wijk wonen, wij willen ook dat de wettelijke regel die luidt dat er ter plaatse van gereguleerd parkeren niet voor de oprit van uw eigen garage geparkeerd mag worden in de Boerejonkerbuurt geschrapt moet worden, dit om
de parkeerdruk te verlichten.
Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Verkiezingsprogramma

Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.

Gepubliceerd

op

Fietsnota Democratisch Zaanstad

In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:

  • Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
  • Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
  • Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
  • Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.

Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.

Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.

Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.

Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets

Verder lezen

MEEST GELEZEN