Maak verbinding op social met ons:
ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk! ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

ZaanZappen met Johan Philips

Doei Resultaatverplichting!

De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.

Gepubliceerd

op

Op 1 juli 2021 trad de Wet stikstofreductie en natuurverbetering, ofwel de Stikstofwet in werking. Hiermee wordt onder andere een (gedeeltelijke) vrijstelling van de natuurvergunningplicht voor het aspect stikstofdepositie voor tijdelijke (bouw)werkzaamheden mogelijk gemaakt. Dit kan tot een snellere uitvoering van bouwprojecten leiden. 

De kabinetten Rutte hebben Nederland een resultaatverplichting opgelegd om stapsgewijs de stikstofbelasting op stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarde te krijgen. Zo zou in 2025 40% van de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebieden een gezond stikstofniveau moeten hebben, in 2030 minimaal 50% en in 2035 minimaal 74%. 

Om die resultaatverplichtingen te halen, geeft de Stikstofwet de opdracht om een programma van maatregelen op te stellen waarmee de reductie kan worden bereikt en de natuur kan herstellen. Dit programma moet zowel bronmaatregelen (die de stikstofuitstoot beperken) als natuurmaatregelen bevatten en moet gebiedsgericht worden uitgewerkt. Provincies moesten die gebiedsplannen uiterlijk 1 juli 2023 gereed hebben.

DeStikstofwet regelt ook een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht op grond van de Wet natuurbescherming voor activiteiten van de bouwsector in de bouwfase. Die vrijstelling geldt alléén voor bouw- en sloopactiviteiten van een bouwwerk en voor het aanleggen, veranderen en verwijderen van een werk tijdens de bouwfase, waarin deuitstoot van stikstof tijdelijk en beperkt is. 

De vrijstelling geldt niet voor de gebruiksfase, wat betekent dat voor het gebruik van een gebouw of nadat een weg is aangelegd nog steeds een natuurvergunning nodig kan zijn voor de stikstofuitstoot die wordt veroorzaakt. Er is dus slechts sprake van een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht. Je mag wel slopen en bouwen of aanleggen, dat geeft maar tijdelijk een hogere uitstoot. De nieuwbouw of nieuwe weg gebruiken mag niet omdat dat voor een structurele verhoging van stikstofuitstoot zorgt, tenzij gebouwen of wegen voldoen aan de vereisten van de Europese Habitatrichtlijn.

In het kort: de Nederlandse stikstofwet draait om een resultaatverplichting, die woningbouw en aanleg van infrastructuur op slot gooit. In veel andere EU landen hebben ze zichzelf een inspanningsverplichting opgelegd en dat maakt een wereld van verschil. Als daar een verbindingsweg de oplossing voor woon- en leefplezier, betere gezondheid van tienduizenden burgers zorgt, dan komt die weg er en doen ze hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten.

Als ze in die landen 400 woningen op een oud fabrieksterrein willen bouwen om de woningnood te lijf te gaan, dan gáán ze die woningen bouwen en doen ze daarbij hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten, maar wat moet dat moet. Die regeringen hebben een woon- en woon-werkverplichting aan hun burgers.

De resultaatverplichting omzetten in een inspanningsverplichting zou al wat meer mogelijkheden bieden. De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.

Fijne week

Johan Philips

l

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

5 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

ZaanZappen met Johan Philips

Niet integer

De term ‘niet integer’ wordt binnen de fusiepartij GL-PVDA vaak als politiek wapen ingezet. Lees hoe dit in Zaanstad leidde tot beschuldigingen, afscheidingen en een verziekte sfeer

Gepubliceerd

op

Is het u al opgevallen dat sinds de fusie van GroenLinks en PVDA de term ‘niet integer’ wel erg vaak valt?

In Zaanstad beschuldigde PVDA burgemeester Hamming eerst zonder feiten te noemen DZ fractievoorzitter Juliette Rot van niet integer zijn. Hij werd door externe onderzoekers op zijn nummer gezet. Zege voor Rot, blamage voor Hamming.

Toen PVDA eigen Eylem Köseglu tegen de burgemeester en zijn interventieteam inging werd zij van ‘niet integer’ zijn beschuldigd en afgeserveerd. Het landelijk bestuur van GL-PVDA is het daar niet mee eens en wil dat Köseglu op nr 1 van de kieslijst komt. En zo geschiedt het. Met als gevolg dat vier fractieleden en twee wethouders opstapten.

Twee van die opgestapte raadsleden komen nu niet op de kieslijst van GL-PVDA, tot hun eigen teleurstelling. Zij zouden namelijk – u raadt het al – niet integer zijn. Een integriteitsonderzoek veegde de aantijgingen weer aan de kant, maar het kwaad was alweer geschied.

De politieke concurrenten GroenLinks en PVDA konden elkaar niet afdoende bestrijden en besloten te fuseren. Nu proberen ze elkaar van binnenuit te elimineren met ‘niet integer’. Althans, zo lijkt het. 

Heb je geen tegenargument? Dan roep je ‘Niet Integer!’ En raadslid naar de politieke slachtbank. 

Tenzij ze lekker tegenstribbelen natuurlijk.

Fijne week

Johan Philips

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Olie en Vuur

D66 heeft in 7 regeringsdeelnames nog nooit een kabinet voltooid. Een analyse van de olie-en-vuur relatie met CDA, PvdA en VVD. Waarom het volgende kabinet waarschijnlijk het 8e wordt dat stranden zal.

Gepubliceerd

op

D66 nam in de periodes 1973–1977, 1981–1982, 1994–1998, 1998–2002, 2003–2006, 2017–2022 en 2022–2024 plaats in de Nederlandse regering.

Niet één van deze kabinetten haalde de eindstreep. Eén keer doordat D66 wegliep.

De meeste van deze kabinetten vormden zij samen met CDA en PVDA. En een paar met VVD.

Daarin bleek steeds weer dat PVDA en CDA totaal niet door één deur konden. CDA, PVDA en D66 is in de loop van de geschiedenis geen goed huwelijk gebleken. Vanwege de eeuwige verschillen in standpunten. En PVDA en VVD werkte ook niet lekker. 

Nu moet Jetten naast deze drie altijd met elkaar ruziënde partijen ook nog GroenLinks erbij betrekken. 

Of Jetten de VVD overstag krijgt of niet, dit zal het achtste kabinet worden dat D66 niet zal uitzitten. En dat is dan wederom hún schuld.

Water en vuur! Of is het olie en vuur? 

En dan laat ik nog maar de persoonlijke mening van een D66 formateur over de VVD en hun fractievoorzitter buiten beschouwing.

Ik hoor Wilders over twee jaar al gieren van de lach.

Fijne week, 

Johan Philips 

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Tolerantie voor structurele overlast

Wanneer protest structurele geluidsoverlast veroorzaakt, slaat tolerantie om in ongenoegen. Moeten bewoners het maar slikken als beroepsdemonstranten, betaald door organisaties als Animal Equality, hun woongenot vergallen? Een pleidooi voor meer verantwoordelijkheid bij actievoerders en Ahold-Delhaize.

Gepubliceerd

op

Het gaat al lang niet meer over het ‘waarom’, maar over het ‘hoe’ er wordt gedemonstreerd. Dat inwoners enorm veel overlast ondervinden van demonstraties wordt door advocaten afgedaan met “overlast is geen geldige reden voor het inperken van het demonstratierecht, volgens de Wet Openbare Manifestaties. Demonstraties veroorzaken nu eenmaal soms hinder. Misschien vervelend, maar in een democratie moet je hier tolerantie voor opbrengen.”

Dus, in een democratische moet de burger het maar gewoon slikken dat mensen vanuit andere werelddelen worden ingevlogen -zoals dat bij Ahold-Delhaize het geval is- om jouw woongenot structureel te vergallen. Want het gaat ook niet over hinder die ‘soms’, maar maandenlang structureel wordt uitgeoefend. Met fluitjes en sirenes. Waar je in het begin nog tolerant over de protesten zou hebben gedacht, ben je dat gedoe op een gegeven moment wel zat. Democratie is dan Demon-cratie geworden. Het doel al ver voorbij geschoten.

Wordt het niet eens tijd dat beroeps demonstranten tolerantie voor de door hunzelf opgewekte intolerantie gaan opbrengen? 
Hoezo komen mensen -die door Animal Equality een salaris worden betaald- onze democratie misbruiken door hier structureel en ongestraft geluidsoverlast te veroorzaken? 

In Zaandam staan o.a. Brazilianen betaald te demonstreren tegen hoe men zich in de Verenigde Staten niet aan de afspraken houdt hoe met varkens om te gaan. 
Stuur je advocaten naar Amerika om daar processen aan te spannen. 
Ga dan in Amerika op je fluitje blazen. Eens kijken hoe tolerant ze er dáár op reageren.

Aan de andere kant, wordt het ook niet eens tijd dat Ahold-Delhaize door onze overheid  wordt aangesproken op het feit dat 
De Amerikaanse dochterondernemingen zich nog altijd niet aan gemaakte afspraken hebben gehouden? Is het niet voor de varkens, dan wel voor de bewoners van Zaandam.

Fijne week,

Johan Philips

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN