

ZaanZappen met Johan Philips
Doei Resultaatverplichting!
De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.
Op 1 juli 2021 trad de Wet stikstofreductie en natuurverbetering, ofwel de Stikstofwet in werking. Hiermee wordt onder andere een (gedeeltelijke) vrijstelling van de natuurvergunningplicht voor het aspect stikstofdepositie voor tijdelijke (bouw)werkzaamheden mogelijk gemaakt. Dit kan tot een snellere uitvoering van bouwprojecten leiden.
De kabinetten Rutte hebben Nederland een resultaatverplichting opgelegd om stapsgewijs de stikstofbelasting op stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarde te krijgen. Zo zou in 2025 40% van de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebieden een gezond stikstofniveau moeten hebben, in 2030 minimaal 50% en in 2035 minimaal 74%.
Om die resultaatverplichtingen te halen, geeft de Stikstofwet de opdracht om een programma van maatregelen op te stellen waarmee de reductie kan worden bereikt en de natuur kan herstellen. Dit programma moet zowel bronmaatregelen (die de stikstofuitstoot beperken) als natuurmaatregelen bevatten en moet gebiedsgericht worden uitgewerkt. Provincies moesten die gebiedsplannen uiterlijk 1 juli 2023 gereed hebben.
DeStikstofwet regelt ook een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht op grond van de Wet natuurbescherming voor activiteiten van de bouwsector in de bouwfase. Die vrijstelling geldt alléén voor bouw- en sloopactiviteiten van een bouwwerk en voor het aanleggen, veranderen en verwijderen van een werk tijdens de bouwfase, waarin deuitstoot van stikstof tijdelijk en beperkt is.
De vrijstelling geldt niet voor de gebruiksfase, wat betekent dat voor het gebruik van een gebouw of nadat een weg is aangelegd nog steeds een natuurvergunning nodig kan zijn voor de stikstofuitstoot die wordt veroorzaakt. Er is dus slechts sprake van een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht. Je mag wel slopen en bouwen of aanleggen, dat geeft maar tijdelijk een hogere uitstoot. De nieuwbouw of nieuwe weg gebruiken mag niet omdat dat voor een structurele verhoging van stikstofuitstoot zorgt, tenzij gebouwen of wegen voldoen aan de vereisten van de Europese Habitatrichtlijn.
In het kort: de Nederlandse stikstofwet draait om een resultaatverplichting, die woningbouw en aanleg van infrastructuur op slot gooit. In veel andere EU landen hebben ze zichzelf een inspanningsverplichting opgelegd en dat maakt een wereld van verschil. Als daar een verbindingsweg de oplossing voor woon- en leefplezier, betere gezondheid van tienduizenden burgers zorgt, dan komt die weg er en doen ze hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten.
Als ze in die landen 400 woningen op een oud fabrieksterrein willen bouwen om de woningnood te lijf te gaan, dan gáán ze die woningen bouwen en doen ze daarbij hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten, maar wat moet dat moet. Die regeringen hebben een woon- en woon-werkverplichting aan hun burgers.
De resultaatverplichting omzetten in een inspanningsverplichting zou al wat meer mogelijkheden bieden. De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.
Fijne week
Johan Philips


l
ZaanZappen met Johan Philips
Sociale Stroom
Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

Mijn motto is: voor elk probleem is een oplossing. Ik heb niet gedacht dat de PVV de oplossing was voor het systematisch naar de Philistijnen helpen van ons “gave landje”. Dus stemde ik NSC. Helaas bleek dat een nog minder goede oplossing. Dus zit ik soms na te denken over wat dan wel de oplossing voor dit pokkeland is.
Daarbij komen allerlei casussen die een oplossing nodig hebben voorbij in mijn gedachten.
Zoals het in de maling nemen van al die mensen die ter goeder trouw zonnepanelen op hun dak lieten installeren, zowel eigenaren als huurders van woningen. Vervolgens wordt de saldering afgeschaft, moeten mensen het terugleveren gaan betalen en kan het stroomnet het allemaal niet aan, waardoor netbeheerders de prijzen ook opdrijven.
Telkens als ik zit te denken, mijmeren, peinzen kom ik op dezelfde oplossing en laten deskundigen maar roepen of het kan of niet (met een redenering erbij graag):
Zet hier en daar in Zaanse buurten in plaats van nieuwe transformatorhuisjes batterijhuisjes neer. Geen thuisbatterijen bij bewoners in huis, maar batterijhuisjes in de straat, waar teruggeleverde zonne-energie in opgeslagen kan worden. Die energie is dan vrij beschikbaar voor alle bewoners in de straat/buurt. De paneeleigenaren krijgen als vanouds een fijne vergoeding voor de levering door hun panelen en buurtgenoten die geen panelen kunnen aanschaffen profiteren van goedkope energie. Gooi er een rijks- of provinciale subsidie tegenaan om de kosten voor de gemeente te drukken en Halleluja! Iedereen blij en duurzaam bezig.
De werktitel van dit ideetje is “sociale stroom”, en als het niet uitvoerbaar is mag u mij bedanken voor mijn zoveelste vlaag van verstandsverbijstering.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Behalve in Zaanstad
Ontdek waarom de 55+ regeling voor het doorstromen naar kleinere woningen in Zaanstad leidt tot hogere huurlasten, terwijl omliggende regio’s wél voordelen bieden. Kritische analyse inclusief cijfers!

Er bestaat een 55+ regeling voor de doorstroom van eengezinswoningen naar kleinere woningen. Dat was eerst een 65+ regeling, maar dat is nu verlaagt naar 55+. Stel u woont al 50 jaar in een eengezinswoning. De kinderen zijn al lang en breed de deur uit en met uw nieuwe kunstheup of -knie komt u de trap niet makkelijk meer op en af. Dan schrijft u zich in voor deze regeling en de gehele regio gaat u voor datzelfde lage buurtje naar een kleinere woning en kan er weer een gezin in uw oude woning.
In de gehele regio. Waterland, Amsterdam, Amstelland, Wormerland enzovoort. Behalve in Zaanstad. Daar gaat u wel meer huur betalen voor de nieuwe woning. U krijgt wel een beetje korting en een verhuisvergoeding van €1000, maar de maandlasten gaan omhoog. Daardoor betaalt u uw eigen verhuiskosten en meer alsnog. Anders kost het Zaanstad en de Zaanse corporaties teveel geld.
Een simpele rekensom zegt echter anders.
Stel nog eens: u betaalt €230 huur voor de eengezinswoning waar u al die jaren in woont. Voor de nieuwe woning moet u dan €530 gaan betalen. De oude woning wordt ge-update en het gezinnetje dat erin komt betaalt dan €830 per maand. Dat is dan €900 meer huur inkomsten voor de corporatie. Als u, net als in de rest van de regio uw oude huurtje blijft betalen, is dat dus €600. Oké, uw nieuwe woning is eigenlijk die €530 waard, dus er is een verlies van €300. Trekken we die van die €600 af, komt er toch nog €300 per maand meer binnen.
Het kan in de hele regio, behalve in Zaanstad. Voor een eventuele vrijgekomen seniorenwoning gaat de huur gewoon omhoog als u een eengezinswoning achterlaat, tenzij u graag Zaanstad verlaat.
Fijne week
Johan Philips

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden

We hadden het kunnen weten. Om de verkoop van veel te dure elektrische auto’s te stimuleren gaat minister Madlener van infrastructuur het gebruik van de conventionele benzineauto nog duurder maken. En dat omdat de klimaatdrammers van D66 zo nodig willen weten wat Madlener gaat doen aan de dalende verkoopcijfers van E-auto’s.
Er verdwijnen veel van de belastingvoordelen voor elektrische rijders. Sinds januari is de aanschafsubsidie al afgeschaft en worden elektrische wagens niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan dat voor brandstofauto’s en wordt de wegenbelasting dan opnieuw verhoogd, naar driekwart van het reguliere tarief.
De gewone man zal nooit een elektrische auto kunnen bekostigen. Zeker niet nu ook de voordelen van zijn zonnepanelen hem eerder zijn afgenomen. De gewone man moet en zal ieder voordeel worden ontnomen om de klimaatdoelstellingen te halen.
De in Nederland toch al veel te hoge benzineprijzen gaan €0,26 omhoog. Het is ronduit schandalig!
Madlener is blij met de opkomst van de elektrische auto: het voertuig scoort immers ‘enorm goed’ wat betreft de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO₂. Het afschaffen van de belastingvoordelen is volgens hem jammer, maar financieel noodzakelijk. Hij begrijpt dat dit het vertrouwen van elektrische rijders in dit kabinet niet ten goede komt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’, aldus de minister.
Dus wat te doen? Het vertrouwen van benzinerijder Jan Modaal in dit kabinet moet gelijkwaardig aan dat van de E-rijders dalen. Samen uit samen thuis, toch?
In Den Haag vergeet men klaarblijkelijk dat voor al die elektrische batterijen grondstoffen nodig zijn die elders in de wereld uit oerwoudgrond moeten worden gehaald. Daardoor worden CO2 vreters en zuurstofmakers (bomen) in razend tempo gekapt. Om de kosten van de batterijen te drukken laten we ze in China maken. Lekker goedkoop en goed voor de Chinese economie. Als die goedkope batterijen in Europa in auto’s, scooters of fietsen worden gebouwd zijn ze ondertussen al drie keer zo duur geworden. Ach, alles voor de klimaatdoelstellingen in dat kleine stipje op de wereldkaart: Nederland.
Daar gooit de de mopperende burger de economie niet plat. Daar slaakt de burger een diepe zucht en werkt hij/zij zijn/haar rug kapot en zijn/haar humeur om zeep om het klimaatgezwets van politici te bekostigen.
In Zaanstad denkt men ook niet mee met de eigen inwoners. Er worden overal elektrische laadpalen geplaatst en daarbij twee parkeerplaatsen gereserveerd voor E-auto’s. Vervolgens staan die palen er maandenlang ongebruikt met een vuilniszak over de P-borden, want er is geen E beschikbaar.
In Zaanstad doen ze graag mee met het drammen.
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden.
Mijn advies: weiger mee te doen met die pilot. Laat je als bewoners niet een subsidie of ander voordeel beloven, want je weet; opeens vervalt iedere belofte en betaal je je blauw. Sta er in ieder geval op dat de gasleiding aangesloten blijft liggen, zodat je zo weer terug kan als de kluit belazerd wordt.
Laat de overheid eerst maar eens voor heel Nederland de zaakjes goed op orde maken voordat ze de welwillende burgers in het ongeluk storten. Laat ze eerst de schade die de Ruttes, Kaagjes, Jettes en Timmermannen in de afgelopen jaren hebben aangericht weer repareren, voordat we nog één zuurverdiende euro van de belastingbetaler gaan uitgeven aan dit soort onzekere projecten.
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg. (En dan houd ik me nog in)
Fijne week
Johan Philips

- Nieuws2 maanden geleden
Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’
- Bedrijfsvoering3 weken geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- DZ3 weken geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Gratis Parkeeradvies
- In de Regio...2 maanden geleden
Zaanstad herdenkt de Februaristaking
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Lokale democratie en participatie
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Leegstand is verhuren