ZaanZappen met Johan Philips
Draagvlak altijd meten?
Moet je als gemeente altijd het draagvlak onder inwoners meten bij het maken van impopulaire beslissingen?
Moet je als gemeente altijd het draagvlak onder inwoners meten bij het maken van impopulaire beslissingen?
Neem een willekeurige buurt in de gemeente Zaanstad (of ieder andere gemeente). De oudere bewoners wonen er al decennia lang en de kinderen hebben het nest al lang verlaten en elders een eigen nest gebouwd. Deze ouderen hebben één auto die zij het liefst voor de deur geparkeerd zien staan. Aan de overkant woont een gezin waarvan de ouders dus jaren geleden al het ouderlijk nest elders hebben verlaten en zelf al volwassen kuikens hebben. Vader heeft een bedrijfsauto die voor de deur moet staan, moeder heeft een auto die voor de deur moet staan en zoon en dochter hebben ieder een eigen auto die ook voor de deur moet staan. En die situatie dan met vier of meer keren vermenigvuldigd in één straat. Dat levert geheid meerdere ontevreden buurtgenoten op én -voor de gemeente nog belangrijker- teveel vervuilende auto’s in de stad.
Parkeervergunning dan maar? Elke woning anderhalve parkeerplaats gratis. Het liefst met het huisnummer erop vermeld. Elke volgende auto per adres moet een vergunning kopen en buiten de straat/buurt parkeren.
Draagvlak meten is dan lastig, want de adressen met meerdere voertuigen hebben altijd meer stemgerechtigden en dan is er dus geen draagvlak.
Buurtbewoners blijven ontevreden en de gemeente kan nooit hun uitstoot verminderende maatregelen doorvoeren.
Oplossing: aantal parkeerplaatsen voor elk adres gelijk en anders betalen. Als een woning dan toevallig een oprit heeft, moeten ze daar natuurlijk wel gratis op hun eigen terrein mogen parkeren.
Natuurlijk, het liefst zo min mogelijk parkeervergunningen in de gemeente, maar realistisch gezien staan de straten te vol en moet er iets gebeuren. Ook voor mijn en uw deur.
Maar gelukkig zit ik niet in de politiek. Voor hen die wel een zetel bezetten: succes en sterkte.
Fijne dag,
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Het Welzijn Van De Zaankanter
Traditiegetrouw staat de gemeente Zaanstad er weer dieprood gekleurd op
Traditiegetrouw staat de gemeente Zaanstad er weer dieprood gekleurd op. Op de brede welzijnsindex welteverstaan. Op zo’n beetje alle gemeten punten bungelt Zaanstad onderaan de lijsten.
Wat betreft inkomen, opleidingsniveau, veiligheid, gezondheid, woonplezier, natuur en milieu is het al jarenlang slecht toeven in Zaanstad. Van de 50 grootste steden staat Zaanstad op nummer 48.
De grootste fout die de onderzoekers maken is dat ze Zaanstad als stad meerekenen. Dat komt dan weer omdat onze gemeente zich graag profileert als zijnde een stad. Zaanstad is geen stad, het is een gemeente. Een bijeengevoegde groep van 8 ooit zelfstandige plaatsen, die door de gemeente in Zaandam ook nog altijd zo gezien en behandeld worden. Alleen voor de buitenwereld zijn we een stad en een die het niet zo goed doet.
Laten we de resultaten van de Zaanpeiling er eens bij nemen.
Meer mensen denken erover om te gaan verhuizen. Minder mensen zijn tevreden over de bereikbaarheid van hun buurt per auto. Toch is het autogebruik niet gedaald noch gestegen. Het fietsgebruik is wel gedaald, het bromfietsgebruik gestegen en het E-bikegebruik gelijk gebleven. Het OV gebruik is gedaald. Net 46% van de inwoners is gehecht aan wonen in Zaanstad. Nog geen 30% is actief of de eigen buurt te verbeteren, ondanks dat 77% zich verantwoordelijk voelt voor de leefbaarheid in de buurt. Minder mensen hebben behoefte aan een buurthuis. Meer mensen ervaren een slechte of matige gezondheid. Minder mensen vinden dat buurtbewoners prettig met elkaar omgaan. Meer mensen ervaren overlast van daklozen en verwarden in eigen buurt en heel veel meer van jongeren. 25% van de Zaankanters voelt zich niet veilig in eigen buurt. Meer mensen vinden de communicatie met de gemeente slecht en vinden dat er slecht geluisterd wordt naar de inwoners.
Het glas was jarenlang half vol, om het niet al te negatief te maken. Helaas is de inhoud van het glas langzaam meer aan het verdampen en dat haalt het landelijke nieuws.
Wat het regionale nieuws betreft, de Partij voor Ouderen en Veiligheid gaat zich na Zaanstad en Wormerland ook in Oostzaan proberen te vestigen. Vanuit het Point Of View van de Zaanpeiling heeft de POV hun naam echter in Zaanstad niet waar gemaakt in het laatste college van B&W.
Fijne week
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Lering trekken
Het verbouwen van woningen naar meerdere hotelletjes zou in de huidige tijden van woningnood al een weigeringsgrond moeten zijn
Vorige week vond er een openbare hoorzitting plaats over de verbouwing van twee woningen tot twee hotels. Daarover stelde DZ in maart al technische vragen. Want hoezo moeten woonhuizen worden omgebouwd tot hotelletjes in een buurt die omringd is door grote hotels? Klopt dat eigenlijk wel?
De buurt is al jaren bezig om in samenspraak met de gemeente verkamering, woningsplitsing en Airbnb uit de buurt te weren. En dan geeft de gemeente hier wel een vergunning voor. Ondertussen wonen een aantal Bulgaren met gezinnen in de betreffende woningen en er wordt regelmatig overlast gemeld. Precies daarom is de buurt zo fel tegen verkamering en opsplitsing.
De aanvraag voor de verbouw van twee woonhuizen naar twee hotels aan de Hogedijk in Zaandam werd ingediend in 2023 en wordt door de gemeente Zaanstad behandeld onder het stelsel van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
“De gemeente heeft de verbouw van de woningen naar twee hotels beoordeeld als passend binnen de voorschriften van het vigerende bestemmingsplan. Bij de maak van het bestemmingsplan is reeds afgewogen dat de vestiging van een hotel op deze locatie passend is.”
Er is volgens de gemeente dan ook geen ruimte om in dat kader voorschriften te stellen om hotels in die gebied te beperken. “
Deze afweging is reeds gemaakt bij de vaststelling van het bestemmingsplan. Er geldt op deze locatie een ‘gemengde bestemming, waardoor meerdere functies zijn toegestaan.”
Vergunningaanvragen worden getoetst aan geldende wet- en regelgeving, aldus de gemeente.
“Bij uitblijven van weigeringsgronden, dient een vergunning te worden verleend. Een vergunninghouder dient zich aan een afgegeven omgevingsvergunning te houden. Afwijken van de vergunning heeft tot gevolg dat hier handhavend tegen op getreden kan worden.”
De aanvrager voor Hogedijk 147 en 149 is tevens door de gemeente gewezen op de verplichting voor een horeca-exploitatievergunning (volgens de APV) voor het exploiteren van een hotel. Die was in maart 2024 nog niet aangevraagd.
“De behandeling van deze aanvraag vroeg meer tijd dan de resterende termijn, waardoor het beslistermijn werd verlengd. De verlenging was nodig doordat we intern op advisering moesten wachten en deze daarna (juridisch) gecontroleerd en beoordeeld moesten worden. Om een zorgvuldige afhandeling van deze aanvraag te waarborgen was extra tijd nodig.”
Dat duidt erop dat er geen standaard aanvraag was gedaan. In het algemeen geldt dat vergunninghouders (of diens aannemer) de start van vergunningplichtige werkzaamheden dienen te melden bij de toezichthouders.
“In de praktijk blijkt echter dat dit niet altijd of te laat gebeurt, waardoor de toezichthouders pas geconfronteerd worden met werkzaamheden of (nieuw) gebruik wanneer de omgeving hier overlast van ervaart. Helaas ontbreekt er handhavingsbeleid en is er onvoldoende capaciteit om alle niet gestarte en/of niet gemelde realisaties te monitoren. Voor de locatie aan de Hogendijk 147 geldt dat er al een handhavingsgeschiedenis aanwezig was. Dit in combinatie met de opgedane ervaringen heeft ervoor gezorgd dat de locatie verscherpt toezicht kent.”
Dat de buurtbewoners van de woningen aan de Hogedijk bezorgd zijn is dus helemaal niet zo verwonderlijk. Het verbouwen van woningen naar meerdere hotelletjes zou in de huidige tijden van woningnood al een weigeringsgrond moeten zijn. Zeker als de betreffende panden door de eigenaar al zijn volgepropt met Bulgaren. Het gaat dus niet om twee naast elkaar gelegen hotels voor toerisme. Het ene na het andere ‘hotel’ voor langdurige opvang van psychische patiënten of arbeidsmigranten is een reden om de bezwaren van omwonenden, die er in dit geval al jaren bezwaar tegen maken, serieus te nemen. Een tweede weigeringsgrond, dus.
We wachten de uitspraak van de hoorcommissie met interesse af. Ondertussen moet er iets bedacht worden: er moet handhavingsbeleid komen en er moet in bestemmingsplannen worden opgenomen dat woningen en winkels verbouwen tot hotels niet onder ‘gemengde bestemming’ valt. Lering trekken heet dat.
Fijne week
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Duurzaammisselijk
Minister twijfelkontje Hermans wil nu dat Nederland versneld gaat ‘elektrificeren’.
Ik weet niet hoe andere mensen vergaat, maar ik kan het woord ‘duurzaamheid’ niet meer horen. Heel Nederland moet van de politiek al jaren verduurzamen, want het is klimaattechnisch 1 minuut voor 12, maar dan ook zelf voor die juiste infrastructuur zorgen is er niet bij.
Heel even kreeg ik er zelf lol in. Spouw- en vloerisolatie, zonnepanelen, inductiekookplaat, het kwam er vóór de nieuwe badkamer, de nieuwe zonwering en de nieuwe schutting. Die zijn er daardoor eigenlijk nog steeds niet.
Verduurzamen, duurzaamheid, ik krijg spontaan braakneigingen als ik het opschrijf.
De energieleveranciers zijn hogere terugleverkosten gaan rekenen en hebben de tarieven voor terugleververgoeding met gemiddeld 60% verlaagd. Dat heet dubbel genaaid worden. De netbeheerder heeft daarbij ook nog eens zijn tarieven voor netbeheer verhoogd. Maar blijven verduurzamen, mensen!
Minister twijfelkontje Hermans wil nu dat Nederland versneld gaat ‘elektrificeren’. Daar was ik al bang voor. ‘Duurzaamheid’ slaat niet meer aan, dus stappen we over op ‘elektrificeren’. Om moedeloos van te worden. Zonnepanelen, warmtepomp, elektrische auto, en alles steeds meer op eigen kosten.
Ten eerste moet iedere zonpaneeleigenaar aan de thuisbatterij, die je binnen vijf jaar terugverdient. Dat zeiden ze van de panelen ook, maar dat bleek een worst die minder lekker was dan toen ze hem voorhielden.
Ten tweede dan in razend tempo de capaciteit van het net overal in Nederland worden opgeschroefd. Terugleveren kan al helemaal niet meer WANT HET NET IS VOL!
Ten derde moeten heel veel Nederlanders, om de boel brandveilig te houden, aan nieuwe en veiligere huishoudelijke apparaten én misschien we nieuwe kabels en groepenkasten. Want Hermans wil dat iedereen tijdens zonpiekuren de vaatwasser, wasmachine en droger tegelijk aanzet. Als je dan op je werk zit moet je er wel zeker van zijn dat thuis alles veilig werkt. Dus oudere apparaten de deur uit en ieder machientje op een eigen groep.
Ten vierde moet iedereen een elektrische auto, waarvoor extra laadpalen geplaatst gaan worden in de straten. Of je moet een kleinere benzineauto, want door meer E-auto’s en hun speciale parkeerplaatsen blijft er minder ruimte over voor de gewone auto’s over in de straat.
Ik weet het, ik zie elektrische beren op de weg. Dat komt omdat ik een beetje duurzaammisselijk ben.
Hermans wil heel snel tienduizenden transformatorhuisjes in de gemeenten erbij. Zorg daar eerst maar voor. Een goed en efficiënt werkend net en dan ga ik er eens over nadenken.
Fijne week
Johan Philips
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
Erfpachtschade kan in de miljoenen lopen
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Zware beroepen
- Bedrijfsvoering6 dagen geleden
De Gevoelens en Feiten van Burgemeester Hamming inzake zijn integriteitsmelding
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
Democratisch Zaanstad struikelt over aanpak slecht begaanbare stoepen
- Sport & cultuur4 weken geleden
Sloop historisch pandje Heiligeweg 7 Krommenie roept vragen op bij DZ
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Thuisbatterij? Vergeet het maar
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Boter Kaas en Eieren
- ZaanZappen met Johan Philips4 weken geleden
Duurzaammisselijk