Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ voorziet grote laadproblemen bij zero-emissiezones
Democratisch Zaanstad is bezorgd dat de stroomvoorziening in 2026 niet berekend zal blijken te zijn op de invoering van emissievrije zones
Vanaf 1 januari 2026 voert de gemeente Zaanstad zero-emissiezones in, in drukke winkelgebieden van Zaandam, Krommenie en Wormerveer. Dit betekent dat bestelbusjes en vrachtwagens op benzine, diesel of gas niet meer in deze winkelgebieden mogen rijden. Democratisch Zaanstad is bezorgd dat de stroomvoorziening in 2026 niet berekend zal blijken te zijn op de invoering van emissievrije zones in Zaandam, Krommenie en Wormerveer. ‘Zijn de netwerken dan al zodanig verzwaard dat iedereen naar hartenlust één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de vaak wat zwaarder uitgevoerde bedrijfsbusjes?’
Raadslid Jos Kerkhoven vraagt het college of de gemeente voornemens is om bij bedrijventerreinen plekken in te ruimen waar accu’s in bedrijfsbusjes (bewaakt) kunnen worden opgeladen, ‘of worden er in plaats van woningen parkeerterreinen voor het opladen van bedrijfswagens aangelegd?’ DZ is geen voorstander van het plan. Zaanstad heeft de ambitie om een MKB-vriendelijke gemeente te zijn en zero-emissiezones passen daar volgens de partij nog niet bij. ‘Veel bedrijven zullen hiervan flinke effecten ondervinden. Zowel in het eigen wagenpark (verplichte investeringen doen om bedrijfsvoering te kunnen garanderen) als leveranciers waar bedrijven afhankelijk van zijn. Van ondernemingen worden (te) grote investeringen gevraagd,’ aldus Kerkhoven in zijn schriftelijke vragen.
Ontheffing
Ook wil hij weten of Zaanstad van plan is om de aangenomen Kamermotie van Wybren van Haga uit te gaan voeren, die ondernemers de mogelijkheid geeft om een ontheffing voor de zero-emissiezone aan te vragen als zij vanwege een zwaarwegende reden niet kunnen overstappen op uitstootloos vervoer. Zeker 30 gemeenten hebben aangegeven per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te voeren; Zaanstad doet het een jaar later.
Parkeerpoblemen
Naast problemen voor ondernemers voorziet DZ nóg een obstakel: busjes die thuis bij de gebruikers aan de laadpaal moeten. ‘Kijk na 18:00 uur in een willekeurige straat in een willekeurige gemeente en je ziet overal bestelbusjes van uiteenlopende bedrijven staan. Daarvan is de oorzaak dat veel bedrijven op bedrijventerreinen niet de mogelijkheid hebben om hun wagenpark te kunnen parkeren. Werknemers nemen de busjes dus mee naar huis.’ Kerkhoven heeft al ‘straten vol laadpalen’ en bedrijfsbusjes die niet langer overal kunnen staan op het netvlies en andere bewoners die parkeerplekken ontzegd worden. Hij wil weten hoe het college dit alles voor zich ziet.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Artikel De Orkaan :
DZ verwacht problemen bij Zaanse zero-emissiezones
Raadslid Jos Kerkhoven van DZ zet vraagtekens bij de invoering van ‘zero-emissiezones’ in Zaanstad per 1 januari 2026. Hij vindt dat niet erg ‘ondernemersvriendelijk’ en vraagt zich bovendien af of er voldoende laadpalen komen en het stroomnet de extra vraag wel aankan.
Als die busjes bij werknemers thuis aan de elektrische laadpalen worden gehangen betekent dat volgens Kerkhoven “straten vol laadpalen en bedrijfsbusjes die niet meer om de hoek kunnen worden geplaatst. Zij moeten immers voor de deur worden opgeladen. Andere bewoners zijn dus hun parkeerplaats (waar zij volgens het gemeentelijk parkeerbeleid recht op hebben) kwijt. Krijgt iedere woning in de straten een eigen gratis parkeerplaats toegewezen?”
Kerkhoven wil weten of de stroomnetwerken op 1 januari 2028 al zodanig verzwaard zijn “dat iedereen naar hartenlust zijn één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de vaak wat zwaarder uitgevoerde bedrijfsbusjes?” Hij zou ook wel wat voor voelen om bedrijventerreinen parkeerplaatsen aan te leggen “waar accu’s van bedrijfsbusjes (bewaakt) kunnen worden opgeladen.”
De regeling valt vooral bij kleine ondernemers niet altijd goed getuige de vele bezwaren die in de reacties op De Orkaan kwamen bij drie artikelen over de zero-emissiezones:
- “de ‘grote jongens’ hebben hier beduidend minder last van de kleintjes
- op lange termijn een doodsteek voor het mkb
- elektrische auto is nog van geboorte tot sloop maar heel weinig duurzamer dan een brandstofauto
- waar denkt Zaanstad de stroom voor al die oplaadpunten vandaan te halen
- als ZZP’er met nog 5 jaar voor de boeg ga ik echt niet meer investeren in een electrische bus
- kleine leveringsbedrijven kunnen zo’n dure elektrische vrachtwagen niet betalen
- de stroomlevering is nu al problematisch
- mega grote investering op deze leeftijd kunnen en willen wij ook niet meer
- op de inloopbijeenkomst kon eigenlijk nergens een antwoord op gegeven worden
- hoe moet een zzp er met een eenmanszaak dit opbrengen?”
(Bij de ruim 30 reacties zat geen enkele positieve, enkele van de reageerders waren naar de informatie-bijkomsten geweest en waren daar teleurgesteld vandaan gekomen.)
Uitstootvrij
In de winkelgebieden van Zaandam, Wormerveer en Krommenie worden vanaf 1 januari 2026 alleen maar ‘schone’ vracht- en bestelauto’s toegelaten. Bedrijven en winkels moeten met ‘uitstootvrije’ auto’s worden bevoorraad.
Zaanstad is één van 29 gemeenten in Nederland die “de ambitie tot invoering of een besluit tot invoering van een zero-emissiezone hebben genomen.” 20 gemeenten (waaronder Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Rotterdam, Utrecht) voeren het al per 1 januari 2025 in, Zaanstad hoort bij de groep van 6 die het een jaar later invoeren. In Hilversum gaan ze pas per 1-1-2027 over en Almere en Hoorn weten het nog niet.
Op de website uitstootvrije-zones legt Zaanstad het online uit. Daar zijn ook kaartjes van de drie winkelgebieden te vinden waar uitstootvrij rijden de norm wordt. Niet alles wat niet 100 procent ‘schoon’ is, wordt meteen geweerd, er is een overgangsregeling. Nieuwe auto’s (kenteken na 1 januari 2025 afgegeven) moeten sowieso zero-emissie zijn, oudere auto’s worden tot eind 2026, eind 2027 of begin 2030 onder bepaalde voorwaarden toegelaten.
Mag je vanaf nu wel of niet met je vracht- of bestelauto in die winkelgebieden? Check dan hier je kenteken. De website geeft aan dat het om 2025 gaat maar dat komt omdat sommige gemeenten al een jaar eerder beginnen.
Onze vragen aan het college:
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen
Democratisch Zaanstad heeft op 21 augustus jl. vragen ingediend over mogelijke ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam.
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.
Norit heeft omwonenden van de fabriek in Zaandam per brief geïnformeerd over een periodiek zichtbare ‘witte vlek’ bij de uitlaat in het Noordzeekanaal. ‘We hebben we een deel van het proces tijdelijk stilgezet als onderdeel van de probleemanalyse. We houden nauwlettend in de gaten wat er gebeurt in het kanaal.’ Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.
Norit zegt de maatregelen te hebben genomen na overleg met Rijkswaterstaat ‘en we houden nauw contact over de voortgang van het onderzoek en de verder te nemen acties.’ De brief is gedateerd op 24 juli en de genomen maatregelen hadden toen ‘nog niet het gewenste effect gehad’. DZ wil weten of de gemeente op de hoogte is van de mysterieuze witte vlekken en zo ja, hoe die informatie op het stadhuis belandde. Ook is fractievoorzitter Juliëtte Rot benieuwd wat Norit precies geeft gedaan en of de onderneming een idee heeft welk chemisch (rest)product de mogelijke oorzaak van de vervuiling kan zijn. Is er sprake van een mogelijk risico voor de volksgezondheid¨?
Speciaal dossier
Norit wordt door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied gevolgd in een speciaal dossier maar dat maakt geen melding van verstoringen van de gebruikelijke gang van zaken bij de producent van actieve kool uit cokes, lignosulfonaat en teer die wordt gebruikt om onzuiverheden uit water, lucht, consumptiegoederen, farmaceutische producten, andere vloeistoffen en gassen te halen. Het laatste bericht komt uit februari en geeft aan dat Norit op dat moment voldeed aan de wettelijke norm voor de uitstoot van PAK’s, waaronder naftaleen. Daarmee was de onderneming eerder de fout in gegaan.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Artikel NHD 7-8-24
Hier onze vragen aan de ambtelijke organisatie:
Geachte raadsgriffie,
Wij hebben kennisgenomen van een bericht van Norit, gedateerd op 24 juli 2024, waarin zij de meldingen van buren bevestigen die visueel ‘een witte vlek’ hebben waargenomen bij de uitlaat van de Norit-fabriek in het Noordzeekanaal.
Het bericht luidt als volgt:
‘Beste buren,
Zoals u wellicht zelf ook heeft gezien, is er af en toe visueel een witte vlek te zien in het Noordzeekanaal nabij onze uitlaat. Tot nu toe hebben de maatregelen die we genomen hebben om dit te stoppen nog niet het gewenste effect gehad.
Ons onderzoek naar de oorzaak blijven we uiteraard voortzetten met de hoogste prioriteit voor onze procestechnische specialisten.
We hebben we een deel van het proces tijdelijk stilgezet als onderdeel van de probleem analyse. We houden nauwlettend in de gaten wat er gebeurt in het kanaal.
De maatregelen die we nu nemen, hebben we besproken met (naam persoon van RWS) en we houden nauw contact met hem over de voortgang van het onderzoek en de verder te nemen acties.
Mocht u vragen hebben, schroom niet om contact op te nemen met Mario, Karin of ondergetekende. Meldingen kunt u blijven doen via de bekende weg bij de dienstdoende hoofdoperator, zij brengen ons direct op de hoogte van de melding.
Als er nieuws te melden is, zullen wij u weer op de hoogte brengen’.
Naar aanleiding van bovenstaande, hebben wij de volgende technische vragen.
1. Is de gemeente ook bekend met bovenstaande informatie en het bericht van Norit? Zo ja, wanneer nam de gemeente hier kennis van?
2. Werd de ‘witte vlek’ bij de uitlaat van de Norit-fabriek de gemeente bekend door eigen waarneming, melding van derden (bijvoorbeeld inwoners of RWS) of gemeld door Norit zelf?
3. Er vanuitgaande dat Norit in haar bericht met ‘dit te stoppen’ doelt op de visueel waar te nemen witte vlek: Welke maatregelen heeft Norit tot nu toe genomen om ‘dit te stoppen’?
4. Onder welke omstandigheden treedt normaliter bij Norit een proces in werking dat de inzet van procestechnische specialisten vereist?
5. Kan Norit aangeven aan welk chemisch (rest)product zij denkt dat mogelijk de oorzaak kan zijn van het ontstaan van de visuele vlek bij de uitlaat in het Noordzeekanaal en op basis waarvan zij heeft bepaald dat het achterhalen van de oorzaak ervan, met de hoogste prioriteit moet worden onderzocht door hun procestechnische specialisten’?
6. Als de chemische samenstelling van het (rest)product dat de visuele witte vlek heeft veroorzaakt niet achterhaald was op het moment dat de mededeling van Norit aan de direct omwonenden is gedaan, op welke wijze is dan vastgesteld dat er geen sprake was van een direct of indirect gevaar voor de volksgezondheid, op basis waarvan geen maatregelen noodzakelijk waren of zijn, ter bescherming van deze bewoners?
7. Kunt u ons voorzien van de communicatie die aan u als gemeente bekend gemaakt is ten aanzien van deze calamiteit? Hebben zich sinds de vestiging van de fabriek aan de Pieter Ghijssenlaan in Zaandam, vergelijkbare incidenten voorgedaan? Kunt u ons een overzicht toezenden van calamiteiten naar aard en omvang op chronologische volgorde?
In het recente verleden (ongeveer een jaar) is vastgesteld dat Norit onvoldoende of niet kon voldoen aan de uitstootnorm voor naftaleen en andere ’zeer zorgwekkende stoffen’ (zzs).
8. Wat is de rol van de gemeente nu of later, VRZW, GGD, RWS, OD NZKG en wellicht andere entiteiten, ten aanzien van het onderzoek naar deze calamiteit en zo ja, welke en in welke fase?
9. Hoe wordt de onderlinge afstemming qua informatievoorziening gecoördineerd?
10. Op welk moment zal de gemeenteraad geïnformeerd worden over deze calamiteit? En op welke wijze bent u voornemens om de gemeenteraad op de hoogte te houden van de ontwikkelingen ten aanzien van deze calamiteit?
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad
Molenbiotopen staan onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen.
De vijfde editie van erfgoedtijdschrift Ode van het Steunpunt Cultureel Erfgoed Noord-Holland is uit. De rode draad door het nummer is watererfgoed; in onze provincie met drie kusten en eindeloos veel polders en droogmakerijen een logisch thema.
In het kader van de actuele ruimtelijke opgaven die zich in Noord-Holland voordoen, zoals de veranderingen in het landelijk gebied, woningbouw en de energietransitie is de omgang met waterrijk erfgoed een belangrijk puzzelstuk, zei Gedeputeerde Jelle Beemsterboer bij de lancering.
Het makerscollectief Circus Andersom zette het erfgoed in perspectief met een veel langere geologische tijdschaal en met de nadruk op verbinding. Ode is een tijdschrift voor medewerkers en bestuurders van Noord-Hollandse gemeenten en de provincie en voor alle anderen die benieuwd zijn naar de rol van de diverse overheden binnen de erfgoedzorg.
Extra interessant voor Zaanstad is een analyse van de bescherming van molenbiotopen in nieuwe omgevingsplannen. De toekomst zal uitwijzen of het daar bij De Held Jozua in Westerwatering nog mis is gegaan, zoals De Zaansche Molen en De Hollandsche Molen voorafgaand aan de nieuwbouw aan de overkant van de Houtveldweg voorspelden.
Veel molenbiotopen staan dus onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen. Lees meer op pagina 51 van het Ode Magazine hieronder:
bron: Zaanstadnieuws
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid3 maanden geleden
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
- ZaanZappen met Johan Philips3 maanden geleden
Grasaren-overlast voor honden
- Nieuws2 maanden geleden
Ter nagedachtenis aan Tineke Alberts
- ZaanZappen met Johan Philips3 maanden geleden
Draagvlak altijd meten?
- Werk, inkomen en economie4 weken geleden
Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Geen klimaatburgemeesters nodig, maar gezond werkend innovatief verstand
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
- Werk, inkomen en economie1 maand geleden
DZ springt in de bres voor Kip van Rick