Maak verbinding op social met ons:
Watererfgoed Zaanstad
Lastige Inwoners
Windmolens Zaanstad
Misdaad in Zaanstad
Fietsbeleid Zaanstad
Snelvaren Zaanstad
Polder Westzaan
Busbrug De Binding
EBS Bus Zaanstad
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

biedt wellicht mogelijkheden om de ruimtelijke én functionele omgeving van molens te beschermen

Onvoldoende windvang beïnvloed het functioneren én de onderhoudskosten van de molen

Zaanstad negeert lastige inwoners

Storend dat Zaanstad besluit communicatie met inwoners te beëindigen

Burgers hebben recht op communicatie met de overheid

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Integriteit Burgemeester

Burgemeester informeert raad niet conform de feitelijke gang van zaken.

Ondermijnend handelen is een probleem en moet ook in Zaanstad aangepakt worden

Camera's Zaanbrug

Is er een concrete aanleiding is geweest om in te grijpen

Signalen onderzoeken van binnen en buiten de organisatie

21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Zaanstad maakt werk fietsnota DZ

Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft!

Beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.

Snelvaren Zaanstad

Ongeveer tien jongeren tussen de twaalf en achttien jaar naar bureau Halt gestuurd.

Uitbreiding van bevoegdheden handhaving, zodat zij de politie kunnen versterken
Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten

Versterking van de natuur met behoud van agrarische bedrijvigheid

Effectieve en efficiënte duurzaamheidsmaatregelen

De Binding

...tekenen genoeg inwoners de petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat.

Busbrug 24x7 open!

EBS neemt taken Connextion over

Schandalig slecht begin; meer dan 2500 klachten voor wethouder. EBS moet

35
Dagen
20
Uren
33
Minuten
41
Seconden
tot
na de zomer

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

DZ voorziet grote laadproblemen bij zero-emissiezones

Democratisch Zaanstad is bezorgd dat de stroomvoorziening in 2026 niet berekend zal blijken te zijn op de invoering van emissievrije zones

Gepubliceerd

op

Vanaf 1 januari 2026 voert de gemeente Zaanstad zero-emissiezones in, in drukke winkelgebieden van Zaandam, Krommenie en Wormerveer. Dit betekent dat bestelbusjes en vrachtwagens op benzine, diesel of gas niet meer in deze winkelgebieden mogen rijden. Democratisch Zaanstad is bezorgd dat de stroomvoorziening in 2026 niet berekend zal blijken te zijn op de invoering van emissievrije zones in Zaandam, Krommenie en Wormerveer. ‘Zijn de netwerken dan al zodanig verzwaard dat iedereen naar hartenlust één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de vaak wat zwaarder uitgevoerde bedrijfsbusjes?’

Raadslid Jos Kerkhoven vraagt het college of de gemeente voornemens is om bij bedrijventerreinen plekken in te ruimen waar accu’s in bedrijfsbusjes (bewaakt) kunnen worden opgeladen, ‘of worden er in plaats van woningen parkeerterreinen voor het opladen van bedrijfswagens aangelegd?’ DZ is geen voorstander van het plan. Zaanstad heeft de ambitie om een MKB-vriendelijke gemeente te zijn en zero-emissiezones passen daar volgens de partij nog niet bij. ‘Veel bedrijven zullen hiervan flinke effecten ondervinden. Zowel in het eigen wagenpark (verplichte investeringen doen om bedrijfsvoering te kunnen garanderen) als leveranciers waar bedrijven afhankelijk van zijn. Van ondernemingen worden (te) grote investeringen gevraagd,’ aldus Kerkhoven in zijn schriftelijke vragen.

Ontheffing

Ook wil hij weten of Zaanstad van plan is om de aangenomen Kamermotie van Wybren van Haga uit te gaan voeren, die ondernemers de mogelijkheid geeft om een ontheffing voor de zero-emissiezone aan te vragen als zij vanwege een zwaarwegende reden niet kunnen overstappen op uitstootloos vervoer. Zeker 30 gemeenten hebben aangegeven per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te voeren; Zaanstad doet het een jaar later.

Parkeerpoblemen

Naast problemen voor ondernemers voorziet DZ nóg een obstakel: busjes die thuis bij de gebruikers aan de laadpaal moeten. ‘Kijk na 18:00 uur in een willekeurige straat in een willekeurige gemeente en je ziet overal bestelbusjes van uiteenlopende bedrijven staan. Daarvan is de oorzaak dat veel bedrijven op bedrijventerreinen niet de mogelijkheid hebben om hun wagenpark te kunnen parkeren. Werknemers nemen de busjes dus mee naar huis.’ Kerkhoven heeft al ‘straten vol laadpalen’ en bedrijfsbusjes die niet langer overal kunnen staan op het netvlies en andere bewoners die parkeerplekken ontzegd worden. Hij wil weten hoe het college dit alles voor zich ziet.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Artikel De Orkaan :

DZ verwacht problemen bij Zaanse zero-emissiezones

Raadslid Jos Kerkhoven van DZ zet vraagtekens bij de invoering van ‘zero-emissiezones’ in Zaanstad per 1 januari 2026. Hij vindt dat niet erg ‘ondernemersvriendelijk’ en vraagt zich bovendien af of er voldoende laadpalen komen en het stroomnet de extra vraag wel aankan. 

Als die busjes bij werknemers thuis aan de elektrische laadpalen worden gehangen betekent dat volgens Kerkhoven “straten vol laadpalen en bedrijfsbusjes die niet meer om de hoek kunnen worden geplaatst. Zij moeten immers voor de deur worden opgeladen. Andere bewoners zijn dus hun parkeerplaats (waar zij volgens het gemeentelijk parkeerbeleid recht op hebben) kwijt. Krijgt iedere woning in de straten een eigen gratis parkeerplaats toegewezen?”

Kerkhoven wil weten of de stroomnetwerken op 1 januari 2028 al zodanig verzwaard zijn “dat iedereen naar hartenlust zijn één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de vaak wat zwaarder uitgevoerde bedrijfsbusjes?” Hij zou ook wel wat voor voelen om bedrijventerreinen parkeerplaatsen aan te leggen “waar accu’s van bedrijfsbusjes (bewaakt) kunnen worden opgeladen.”

De regeling valt vooral bij kleine ondernemers niet altijd goed getuige de vele bezwaren die in de reacties op De Orkaan kwamen bij drie artikelen over de zero-emissiezones:

  • “de ‘grote jongens’ hebben hier beduidend minder last van de kleintjes
  • op lange termijn een doodsteek voor het mkb
  • elektrische auto is nog van geboorte tot sloop maar heel weinig duurzamer dan een brandstofauto
  • waar denkt Zaanstad de stroom voor al die oplaadpunten vandaan te halen
  • als ZZP’er met nog 5 jaar voor de boeg ga ik echt niet meer investeren in een electrische bus
  • kleine leveringsbedrijven kunnen zo’n dure elektrische vrachtwagen niet betalen
  • de stroomlevering is nu al problematisch
  • mega grote investering op deze leeftijd kunnen en willen wij ook niet meer
  • op de inloopbijeenkomst kon eigenlijk nergens een antwoord op gegeven worden
  • hoe moet een zzp er met een eenmanszaak dit opbrengen?”

(Bij de ruim 30 reacties zat geen enkele positieve, enkele van de reageerders waren naar de informatie-bijkomsten geweest en waren daar teleurgesteld vandaan gekomen.)

Uitstootvrij

In de winkelgebieden van Zaandam, Wormerveer en Krommenie worden vanaf 1 januari 2026 alleen maar ‘schone’ vracht- en bestelauto’s toegelaten. Bedrijven en winkels moeten met ‘uitstootvrije’ auto’s worden bevoorraad.

Zaanstad is één van 29 gemeenten in Nederland die “de ambitie tot invoering of een besluit tot invoering van een zero-emissiezone hebben genomen.” 20 gemeenten (waaronder Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Rotterdam, Utrecht) voeren het al per 1 januari 2025 in, Zaanstad hoort bij de groep van 6 die het een jaar later invoeren. In Hilversum gaan ze pas per 1-1-2027 over en Almere en Hoorn weten het nog niet.

Op de website uitstootvrije-zones legt Zaanstad het online uit. Daar zijn ook kaartjes van de drie winkelgebieden te vinden waar uitstootvrij rijden de norm wordt. Niet alles wat niet 100 procent ‘schoon’ is, wordt meteen geweerd, er is een overgangsregeling. Nieuwe auto’s (kenteken na 1 januari 2025 afgegeven) moeten sowieso zero-emissie zijn, oudere auto’s worden tot eind 2026, eind 2027 of begin 2030 onder bepaalde voorwaarden toegelaten. 

Mag je vanaf nu wel of niet met je vracht- of bestelauto in die winkelgebieden? Check dan hier je kenteken. De website geeft aan dat het om 2025 gaat maar dat komt omdat sommige gemeenten al een jaar eerder beginnen.

Onze vragen aan het college:

Het laatste nieuws.
Zie meer.
Doe meer.

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend laatste nieuws.

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

Molenbiotopen staan onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen.

Gepubliceerd

op

Molenbiotopen Held Jozua is watererfgoed
foto: Stebru

De vijfde editie van erfgoedtijdschrift Ode van het Steunpunt Cultureel Erfgoed Noord-Holland is uit. De rode draad door het nummer is watererfgoed; in onze provincie met drie kusten en eindeloos veel polders en droogmakerijen een logisch thema.

In het kader van de actuele ruimtelijke opgaven die zich in Noord-Holland voordoen, zoals de veranderingen in het landelijk gebied, woningbouw en de energietransitie is de omgang met waterrijk erfgoed een belangrijk puzzelstuk, zei Gedeputeerde Jelle Beemsterboer bij de lancering.

Het makerscollectief Circus Andersom zette het erfgoed in perspectief met een veel langere geologische tijdschaal en met de nadruk op verbinding. Ode is een tijdschrift voor medewerkers en bestuurders van Noord-Hollandse gemeenten en de provincie en voor alle anderen die benieuwd zijn naar de rol van de diverse overheden binnen de erfgoedzorg.

Extra interessant voor Zaanstad is een analyse van de bescherming van molenbiotopen in nieuwe omgevingsplannen. De toekomst zal uitwijzen of het daar bij De Held Jozua in Westerwatering nog mis is gegaan, zoals De Zaansche Molen en De Hollandsche Molen voorafgaand aan de nieuwbouw aan de overkant van de Houtveldweg voorspelden.

Held Jozua

Veel molenbiotopen staan dus onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen. Lees meer op pagina 51 van het Ode Magazine hieronder:

bron: Zaanstadnieuws

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten

Versterking van de natuur met behoud van agrarische bedrijvigheid

Gepubliceerd

op

Polder Westzaan

Noord-Holland, Zaanstad, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, het agrarisch collectief Water, Land en Dijken, Staatsbosbeheer, het Platvorm Veenweide en LTO zijn het eens over het tegengaan van bodemdaling, het versterken van het weidevogelgebied, het verlagen van stikstof en de afgesproken koers voor de verbrakking in de Polder Westzaan. Er staan ruim 30 projecten in hun uitvoeringsstrategie.

Structureel en verbeterd beheer

Deze doelen komen uit de al eerder vastgestelde gebiedsvisie en de projecten moeten leiden tot een inrichtings- en beheerplan. Er wordt meteen van start gegaan met een aanvalsplan voor de veenmosrietlanden. De Polder Westzaan is een belangrijk natuurgebied, maar er is een sterke achteruitgang van de veenmosrietlanden vastgesteld. Ook komen er nauwelijks nieuwe veenmosrietlanden bij, waardoor het oppervlak vermindert. Daarom voeren de provincie, Staatsbosbeheer en natuurorganisaties herstelmaatregelen uit en kijken ze gezamenlijk naar structureel en verbeterd beheer.

Boeren

Ook wordt een agrarische verkenning afgetrapt: hoe ziet toekomstbestendige landbouw passend bij het natuurlijke karakter van de polder eruit? Een gezamenlijke verkenning moet hierop antwoord geven. Dit onderzoek brengt trends, kaders, kansen en bedreigingen voor de landbouwsector in de polder in beeld. Op basis van deze verkenning stellen de in het gebied aanwezige agrariërs een individueel bedrijfsplan op.

Weidevogels

Met behulp van het Beheer op Maat-model van de Wageningen Universiteit worden daarnaast geschikte weidevogelgebieden in kaart gebracht en vervolgens worden er maatregelen genomen waarmee deze gebieden voor weidevogels kunnen worden versterkt. In dit model wordt onder andere gekeken naar grondwaterstanden, de productie van graslanden en openheid. Ook is een plan van aanpak in de maak voor het weren van snelvaren bij kwetsbare weidevogel(broed)gebieden. Enkele andere projecten uit de strategie lopen al, zoals een verkenning naar het watersysteem en een impactanalyse van verbrakking op de agrarische bedrijfsvoering. Het doel is om uiteindelijk een gezonde en toekomstbestendige polder te creëren voor mens, plant en dier.

bron: zaanstad nieuws.nl

Alles over:

Gebiedsvisie Polder Westzaan

Verbrakking Polder Westzaan

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Zero-emissiezones is een regelrechte ramp, ook voor ondernemers in Zaanstad

Tekenen voor toegangelijker binnensteden

Gepubliceerd

op

Vanaf 1 januari 2026 voert de gemeente Zaanstad uitstootvrije zones in, in drukke winkelgebieden van Zaandam, Krommenie en Wormerveer. Dit betekent dat bestelbusjes en vrachtwagens op benzine, diesel of gas niet meer in deze winkelgebieden mogen rijden.

Dit gaat het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP-ers en MKB-ers, ontzettend veel geld kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen. Dit voor ondernemers desastreuze beleid kan zelfs leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de (lokale) economie.  
Stop deze groene waanzin teken het burgerinitiatief!

Teken hier het burgerinitiatief : 👉 https://stopzeroemissiezone.nl/

Kijk hier op de site van gemeente Zaanstad voor informatie:

https://ondernemen.zaanstad.nl/uitstootvrije-zones

3.5 Score (3 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

MEEST GELEZEN