

Bestuur en financiën
Gemeente Zaanstad en haar oorlog tegen een kritische oppositiepartij: de slag om de verkiezingsborden
Dwangsom van € 3000,00 voor verkiezingsborden
Democratisch Zaanstad bestaat 20 jaar. Onze mede inwoners hebben ons in die tijd leren kennen als een kritisch maar op de inhoud gerichte partij. Veel inwoners en bedrijven weten de weg ook naar ons te vinden over van alles en nog wat maar vooral over problemen die zij met de gemeente ervaren. Helaas zijn wij daardoor veelvuldig het mikpunt van allerlei vormen van tegenwerking van de gemeente, van zowel de ambtelijke organisatie als van het college. Hierbij vormen willekeur, machtsmisbruik, niet nakomen van afspraken en het niet houden van wet- en regelgeving helaas geen uitzonderingen. Hier kunnen wij een boek over schrijven.
Een nieuw hoofdstuk: de slag om de verkiezingsborden
In de aanloop naar de verkiezingen hebben wij, net als andere partijen, een intensieve campagne gevoerd. Met een laag opkomstpercentage en laag vertrouwen in de politiek doen wij ons best zoveel mogelijk mede inwoners naar de stembus te krijgen en duidelijk te maken dat er ook een alternatief is voor de ‘oude politiek’. Eén van de middelen hierbij was het plaatsen van verkiezingsborden. Dit waren sandwichborden die wij, veilig en verantwoord, op diverse plaatsen door Zaanstad hadden geplaatst.
Andere partijen waren hier ook creatief in. Zo hadden wij bijvoorbeeld van de POV ook zelf gemaakte borden gezien en was er van Rosa door de stad heen op diverse plaatsen graffiti te zien (tot op de dag van vandaag). Gesterkt door de uitspraak van onze burgemeester jaren voor de verkiezingen waaruit hij duidelijk blijk geeft dat dergelijke initiatieven passen en toegestaan zijn tijdens verkiezingstijd.
Dwangsom en een permanente oplegging
Vlak na het plaatsen van de borden zijn wij op vrijdagmiddag via whatsapp gesommeerd de borden weg te halen onder druk van een dwangsom. Hiervoor hadden we ongeveer drie en een half uur de tijd en als wij bezwaar wilde maken hadden wij een half uur de tijd om deze in te dienen. Dit daarnaast op zeer intimiderende wijze.
Totaal overvallen hebben wij voldaan aan de eis, ware het niet dat niet alle borden nog traceerbaar waren. Omdat er later toch nog borden bleken te staan, kregen wij de dwangsom a € 3.000 opgelegd. Een enorm bedrag zeker voor een kleine, lokale partij. Ook is er een permanente dwangsom: bij elke volgende ‘overtreding’ volgt tot in lengte van dagen weer een dwangsom.
Maar: afspraak met burgemeester dat plaatsen borden wel mocht!
Alhoewel geschrokken, waren wij toch hoopvol. Immers, de burgemeester had immers impliciet toestemming verleent. Hierom hebben wij de nette weg gevolgd en het probleem via de burgemeester op te lossen. Na lang wachten kwam het college met een op het eerste oog sympathieke oplossing: met een excuus aan handhaving zou de dwangsom van tafel zijn!
Echter, hierbij zat een addertje onder het gras: het voorstel is niet op schrift gesteld en de last onder dwangsom zou blijven staan. Hierdoor konden wij niet akkoord gaan met het voorstel.
Onze hoop dat onze burgemeester zich aan zijn eerdere toezegging zou houden bleek dus ijdel.
Vervolg: dure advocaat van de gemeente vs vrijwilligers
Reden voor de gemeente om een dure huisadvocaat op de zaak te zetten. Ook hard nodig, want veel uitzoekwerk in spaarzame vrije tijd levert een onthutsend beeld op. Om kort op te sommen, de gemeente heeft in haar handelen meerdere fouten gemaakt:
1. Verkiezingsborden zijn geen reclameborden en zouden dus eigenlijk mogen. De Algemeen Plaatselijke Verordening was hier onduidelijk in. De wordt APV aangepast waardoor verkiezingsborden wel geplaatst mogen worden.
2. De afdeling handhaving stelt bij dergelijke overtredingen alleen handhaven op te treden als er een handhavingsverzoek is. Deze hebben wij opgevraagd, maar blijkt kennelijk niet te bestaan. Oftewel, handhaving heeft zich niet aan haar eigen regels gehouden en heeft onjuist gehandeld.
3. Willekeur: meerdere partijen hadden in de openbare ruimte uitingen geplaats, waarvan 2 huidige college partijen. U mag raden welke partij wel en welke partijen geen handhaving op hun dak hebben gekregen.
4. Beleid: het is beleid dat de begunstigingstermijn bij een last onder dwangsom drie dagen tot een week is. Bij ons was die nog geen drie en een half uur.
5. Onjuistheden in diverse communicatie: er zijn zoveel fouten gemaakt in de communicatie, waarbij plaatsnamen door elkaar worden gehaald, tijden niet kloppen, informatie niet klopt enz. Dit hoeft u niet te proberen in uw aanvragen met de gemeente.
Het verweer
Dinsdag 7 februari jl. mochten wij in verweer bij de externe hoor- en adviescommissie. Voor ons helaas geen onbekenden, want wij hebben ons vaker tot hen moeten wenden. Onze pleitnota kunt u hier vinden. Hierin staat een uitgebreide opsomming van wat hierboven staat weergegeven.
Het college wil zich niet aan de wet- en regelgeving houden
Voor dit college is onze wet- en regelgeving een cafetaria model. Oftewel, er wordt gekozen aan welke wet- en regelgeving wordt voldaan maar ook bij wie.
Maar het college heeft ook al haar conclusie getrokken. Terwijl ze dat wettelijk wel verplicht is, heeft het college aangegeven zich niets van de externe hoor- en adviescommissie aan te trekken.
Het verbaast ons allemaal niets meer, en dat is een treurige conclusie.
NHD 8 februari 2023:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Dieselaggregaat nog steeds onmisbaar in woonwijk De Molenaer
De aggregaat zorgt voor flink wat overlast bij de bewoners: hij maakt een hoop lawaai, stoot fijnstof uit en de dieselwalmen ruiken ook niet echt aangenaam.

De gasloze, van warmtepompen en zonnepanelen voorziene nieuwbouwwijk De Molenaer in Westzaan is voor elektriciteit nog steeds afhankelijk van een diesel slurpende en extreem vervuilende aggregaat, omdat een aansluiting op het overbelaste stroomnet ontbreekt. Democratisch Zaanstad vraagt het college waarom dit al een jaar moet duren.
Dieselwalmen
De aggregaat zorgt voor flink wat overlast bij de bewoners: hij maakt een hoop lawaai, stoot fijnstof uit en de dieselwalmen ruiken ook niet echt aangenaam, schrijft raadslid Jos Kerkhoven in schriftelijke vragen. In augustus 2022 gaf Alliander aan dat er rond oktober dat jaar een normale aansluiting zou zijn, maar dat is nu maanden geleden en het probleem bestaat nog steeds – en dat zonder de bewoners op de hoogte te houden van de stand van zaken.
Kwetsbare natuur
Kerkhoven wil weten of de toegezegde extra transformatiekast inmiddels geplaatst is door de netwerkbeheerder en of er nu wél een vergunning voor de dieselaggregaat is afgegeven in verband met de nabijheid van een kwetsbaar natuurgebied. Een ‘extreem vervuilende aggregaat die honderden liters diesel verstookt vlakbij een Natura-2000 gebied’ past niet in het beleid van Zaanstad om zorgvuldig om te gaan met kwetsbare natuurgebieden, brengt Kerkhoven in herinnering. Hoe kijkt het college daar gezien de situatie in Westzaan tegenaan?
Artikel in NHD 20 maart 2023:


bron: zaanstadnieuws.nl
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Gemeente stopt direct met verklaring bij offerte en afkoop erfpacht
Toesturen van de verklaring met de vraag deze te ondertekenen leidde tot vragen en onrust bij erfpachters voor ontnemen mogelijkheid verhalen schade.

Erfpachters in Zaanstad die een offerte voor de afkoop van erfpacht (omzetting) daarvan aanvroegen bij de gemeente om zo op de hoogte te blijven van de actuele koopsom kregen daarbij gelijk ook een ‘verklaring omzetting erfpacht naar vol eigendom’ toegestuurd door de gemeente.
Ontnemen mogelijkheid verhalen schade
Door deze verklaring te ondertekenen gaf de erfpachter aan dat hij of zij op de hoogte was van de eerdere vonnissen over de erfpacht in Zaanstad en geen rechten meer kon ontlenen aan de uitkomst van nog lopende zaken. Dit gebaseerd op de nog lopende zaak met de Belangenvereniging Erfpacht Zaanstad (BEZ).
Direct stoppen met de verklaring
DZ wilde weten waarom en heeft daarover de volgende vragen gesteld. De gemeente heeft op 3 maart 2023 geantwoord dat zij per direct zal stoppen met het toesturen van een verklaring. In het vervolg zal de gemeente alleen informatie delen met erfpachters over de lopende procedures, zonder een gevraagde retour zending van een verklaring.
Vragen en antwoorden
De gemeente heeft de vragen van DZ als volgt beantwoord:
Vraag 1: vanaf welke datum zijn deze verklaringen aan aanvragers van offertes, voor het omzetten van erfpacht naar vol eigendom, verzonden?
Antwoord: na het vonnis van de rechtbank in eerste aanleg, 28 november 2018, is de gemeente vanaf april 2019 begonnen met het verzenden van de verklaring, als bijlage bij de door erfpachter aangevraagde offerte voor omzetting.
Vraag 2: is hiervoor een bestuurlijke opdracht gegeven? Graag onderbouwen.
Antwoord: hiervoor is geen bestuurlijke opdracht gegeven. Bij het besluit om in hoger beroep te gaan, is in het bestuurlijk behandelvoorstel opgenomen dat wij de erfpachters zouden informeren over de voortgang van de lopende procedures.
Vraag 3: kunt u ons voorzien van een voorbeeldbrief die aanvragers, van voornoemde offerte, ontvangen?
Antwoord: de gevraagde voorbeeldbrief treft u als bijlage aan.
Vraag 4: kunt u ons voorzien van de juridische onderbouwing, op basis waarvan de gemeente deze verklaring meent te kunnen toezenden, bij het aanvragen van voornoemde offerte?
Antwoord: de bedoeling van de verklaring is erfpachters die geïnteresseerd zijn in omzetting, te informeren over de voortgang van de lopende procedures. Dit in verband met de zorgvuldigheid die de gemeente als bestuursorgaan dient te betrachten. Het zou echter kunnen zijn dat de juridische positie van de erfpachter door de omzetting wijzigt. Of dat zo is, en wat de eventuele gevolgen daarvan zouden zijn, kan de gemeente niet overzien. Mede daarom meent de gemeente dat geïnteresseerde erfpachters geïnformeerd moeten worden, hetgeen erfpachters desgewenst de gelegenheid geeft zich te laten adviseren.
Vraag 5: kan de gemeente per direct stoppen met het versturen van deze ongevraagde verklaring en gaat zij dit ook doen in het kader van het voorkomen van onrust onder belanghebbenden en het inperken van hun mogelijkheden op het verhalen van opgelopen schade?
Antwoord: nu wij merken dat het toesturen van de verklaring met het verzoek deze te ondertekenen leidt tot vragen en onrust bij erfpachters, zullen wij geen verklaring meer toesturen. Wij zullen in verband met onze als bestuursorgaan te betrachten zorgvuldigheid ervoor blijven waken dat erfpachters die een offerte aanvragen op een goede wijze worden geïnformeerd over de voortgang van de lopende procedures. We zullen de informatie dan ook op een andere wijze verstrekken, zonder gevraagde retour zending van een verklaring.
Bestuur en financiën
DZ in discussie met stadhuis over beantwoording vragen
Sinds wanneer bepaalt de ambtenaar de manier van afhandeling van vragen die door gemeenteraadsleden gesteld worden.

Fractievoorzitter Juliëtte Rot van Democratish Zaanstad heeft bedenkingen bij de keuze voor SK Coaching om via sportactiviteiten contact te leggen met moeilijk te bereiken jongeren in Poelenburg en Peldersveld. De partij Democratisch Zaanstad krijgt echter van de gemeente geen antwoord op concrete vragen.
Er zijn nu schriftelijke vragen naar het college gestuurd, die openbaar beantwoord moeten gaan worden. Rot stond versteld van een passage in een e-mail van een leidinggevende op het stadhuis, die schreef:
‘De manier hoe u de vragen verwoord geeft ons het gevoel dat u twijfels plaatst bij de manier van samenwerken binnen Pact Poelenburg Peldersveld. Vandaar het voorstel om een mondeling overleg te voeren.’
en:
‘Er zal niet nogmaals een antwoordronde volgen’.
Het zette Juliëtte Rot aan tot de vraag; ‘sinds wanneer de ambtenaar over de manier van afhandeling van vragen, die gesteld worden door gemeenteraadsleden, gaat’.
DZ wil een inhoudelijke reactie van het college over ‘de opstelling, houding en (professionele) reactie van de ambtenaar in relatie tot een lid van het hoogste controlerende orgaan van de gemeente’. Ook de wethouder reageerde overigens niet op eerdere signalen over deze kwestie en ook de gemeentesecretaris liet niets van zich horen na het verzoek van de wethouder om de zaak af te handelen. Ook daar wil Juliëtte Rot een verklaring voor.
bron: zaanstadnieuws.nl
De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in de gemeente. De leden van de gemeenteraad (raadsleden) nemen alle beslissingen die voor de gemeente van belang zijn. Raadsleden bepalen de belangrijkste punten van het beleid van de gemeente. Ze controleren of het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) het beleid goed uitvoert.
Lees hier de schriftelijke vragen aan het College, alsmede:
– Initiële vragen en ‘beantwoording technische vragen inzake SK Coaching’
– De vervolg vragen en reactie van de gemeente daarop.
-
DZ3 weken geleden
Word lid van Democratisch Zaanstad
-
Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening3 maanden geleden
Was vuurzee West-Knollendam te voorkomen geweest?
-
Maatschappelijke ontwikkeling1 maand geleden
Update: Laatste uur voor de kerkklokken geslagen?
-
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
’Windmolens moeten en zullen er komen’
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Probeert gemeente erfpachters vergoeding schade te onthouden?
-
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
DZ aanwezig bij de bijna dakloze bewoners van de Peperstraat.
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Achterstallig onderhoud hofje aan het Hennepad in Wormerveer aan de orde
-
Nieuwsbrieven1 maand geleden
DZ nieuwsbrief | jaargang 3, nummer 1