Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Grote zorgen Dukra-bewoners over nieuwe ligplaats >update<
Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken. Maar Havendienst is onmenselijk niet thuis.
Over exact één maand moeten de bewoners van jachthaven Dukra weg zijn. Het gevolg van het opzeggen van zo’n 50 tot 60 huurovereenkomsten. Sommige woonschipbewoners zijn al weg, maar er is grote onduidelijkheid over alternatieve ligplaatsen. De wanhoop slaat deze weken bij woonschipbewoners toe. Ze weten niet waar ze aan toe zijn. Iemand stelt zelfs zijn 30 meter lange schip te willen laten slopen. Hij kan geen andere ligplaats vinden. De eigenaren van de jachthaven Dukra hebben tot nu toe geen stappen gezet om de bewoners een oplossing aan te bieden. De gemeente Zaanstad, in tweede instantie, komt ook niet echt in beweging. Daarmee is de impasse compleet
Op 1 januari moeten naar verluidt zo’n 28 boten weg zijn. Waar naar toe? Mogelijk tijdelijk naar de Isaac Baarthaven, maar een echt geschikte locatie is dat niet en – gelet op de tijdelijkheid – ook geen oplossing voor de problemen waar woonbootbewoners mee worden geconfronteerd. De bewoners die met hun woonboot moeten vertrekken zijn verbaasd over de advertenties die Dukra plaatst op Facebook. Daarin wordt ligplaatsen aangeboden voor nieuwe bewoners. Wat is dat voor een beleid vragen direct betrokkenen zich af. Waarom stuur je oorspronkelijke bewoners weg om vervolgens nieuwe bewoners aan te trekken? Duidelijk is dat het onbegrip hierover bij de oorspronkelijke bewoners groot is. Is dit nog wel uit te leggen? Welke argumenten hebben de jachthaven eigenaren om zo te handelen. Allemaal onbeantwoorde vragen, terwijl de tijd dringt en er vooral sprake lijkt van voldongen feiten, zoals opgezegde huurovereenkomsten.
Nieuwe woonschepen van 40 meter
Jachthaven Dukra stuurde een e-mailtje met de huuropzeggingen. Uiteraard wisten de meeste bewoners dat de eigenaren grote plannen hadden met de jachthaven. Maar waarschijnlijk is in de buurt nog niet bekend dat de jachthaven in de nieuwe plannen ruimte heeft voor woonschepen tot een meter of 40. Daarmee keert via een achterdeur mogelijk de grootschaligheid toch weer terug en dat was nu juist iets waar de omwonenden moeite mee hadden. Daarnaast is het natuurlijk zot dat je woonboten laat verplaatsen om nieuwe toe te laten. Als je woonboten van 40 meter gaat toelaten als jachthaven, dan kan zo’n 30 meter schip van een bestaande bewoner toch gewoon blijven liggen. Die heb je dan als projectontwikkelaar of eigenaar van de jachthaven vast binnen. Bovendien zijn veel voorzieningen, zoals stroom en water aan de kades, afgesloten, terwijl er nog een volle maand te gaan is.
Nog geen bestemmingsplan – mensen nog niet wegsturen
Als de jachthaveneigenaren geen actie ondernemen is Zaanstad aan de beurt. De gemeente heeft sowieso een zorgplicht als de woonbootbewoners ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen. De gemeente zou dus op korte termijn iets moeten doen om een oplossing, al dan niet tijdelijk, aan te bieden. Dat betekent dus het realiseren van alternatieve ligplaatsen voor de Dukra-bewoners. Het is heel goed mogelijk dat dit op korte termijn helemaal niet lukt. Dan zou de gemeente aan de jachthaveneigenaren kunnen vragen de bewoners nog niet weg te sturen. Dan ontstaat er meer tijd en ruimte voor zowel de woonbootbewoners of de gemeente Zaanstad om een oplossing te zoeken voor de lange termijn. Aangezien de plannen nog in ontwikkeling zijn – er ligt bijvoorbeeld nog geen bestemmingsplan – is er geen enkele reden om nu al acuut over te gaan tot het wegsturen van bewoners. Zo’n tussenoplossing zou door de verantwoordelijk wethouder Wessel Breunesse natuurlijk heel goed ingebracht kunnen worden, juist vanuit de zorgplicht die de gemeente heeft voor de bewoners die in het BRP zijn ingeschreven.
Impasse doorbreken
Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken. De raadsfractie probeert alles om voor de bewoners een oplossing te vinden die uitzicht geeft op een nieuwe ligplaats voor zowel de korte als langere termijn.
Bron Radiotvzaanstreek.nl

Bewoners boten Dukra weggestuurd zonder alternatief
Zaanstad Nieuws 06 december 2023
> update 21 januari 2024 <
Inwoners Zaanstad (Dukra) opgejaagd door Havendienst. Van Dukra naar Koog aan de Zaan, naar… god mag het weten !?

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Aardgasvrij Krommenie: Veel Beloften, Weinig Concrete Plannen
Democratisch Zaanstad constateert een zorgwekkende kloof tussen ambitie en realiteit in de warmtetransitie van Krommenie. De techniek, planning én financiering zijn onduidelijk. Lees onze kritische analyse.

Namens Democratisch Zaanstad hebben wij de door de gemeente verstrekte informatie over de warmtetransitie in Krommenie bestudeerd. Na bijeenkomsten zowel van de Dorpsraad op 11 maart j.l. als de bijeenkomst van 12 november, die de gemeente zelf heeft georganiseerd, constateren wij een zorgwekkende kloof tussen ambitieuze vergezichten en de harde realiteit voor de inwoners van Krommenie. De belofte van een “routekaart” blijkt in de praktijk weinig meer dan een lege landkaart zonder ingetekende wegen.
Wat wél vaststaat: De Lasten
De gemeente is heel duidelijk over de verplichtingen. Nederland moet in 2050 van het aardgas af, en Krommenie is door de gemeenteraad aangewezen als startgebied. Dit is geen vrijblijvende pilot, zo benadrukken zij. Dit betekent dat de inwoners van Krommenie als eerste in Zaanstad voor een immense en kostbare operatie komen te staan. De druk en de verantwoordelijkheid worden hiermee direct bij de burger gelegd.
Wat níét vaststaat: De Ondersteuning
Op de cruciale vragen die bij elke burger leven, heeft de gemeente slechts vage antwoorden. Dit is wat er, door eigen toegeven, nog niet vaststaat:
1. De Techniek: Welke warmte-oplossing het wordt, is een volkomen open vraag. Alles lijkt nog mogelijk, van warmtenetten tot warmtepompen.
2. De Planning: Er is geen concrete tijdlijn. Welke buurt wanneer aan de beurt is, is een mysterie. De gemeente wijst naar afhankelijkheid van “andere partijen” zoals aannemers en netbeheerders.
3. De Financiën: Hoewel de gemeente benadrukt dat het voor iedereen betaalbaar moet blijven, ontbreekt elk concreet plan voor financiële ondersteuning op maat. Men verwijst naar algemene landelijke regelingen, maar de werkelijke kosten voor de individuele huiseigenaar blijven een beangstigende gok.
4. Het Tempo: Zelfs de manier van overstappen – stapsgewijs of in één keer – ligt nog volledig open.
Kortom, de gemeente eist een resultaat, maar kan niet uitleggen hóe, wannéér, en tegen welke prijs dit gerealiseerd moet worden. Dit getuigt van een volstrekt gebrek aan regie en voorbereiding.
Verwarring en Communicatiechaos
Uit de berichtgeving blijkt een ernstig communicatieprobleem. De ene keer heet Krommenie een “pilot”, de andere keer een “startgebied”. Een gemeentelijke vertegenwoordiger bleek tijdens een bijeenkomst niet eens op de hoogte van een eerdere, chaotische avond georganiseerd door de Dorpsraad. Dit wekt de indruk van een slecht geïnformeerde en intern versnipperde organisatie. De kritische geluiden van inwoners, zoals Fred Jak die aangeeft “niets nieuws gehoord” te hebben, worden hiermee helaas bevestigd. Het gevoel overheerst dat bewoners worden meegenomen in een proces zonder duidelijke weg naar het einddoel.
Onze Conclusie: Een Onverantwoord Avontuur
Democratisch Zaanstad concludeert dat de aanpak van de warmtetransitie in Krommenie onvoldoende is doordacht. Het is onverantwoord om een wijk aan te wijzen als startgebied zonder dat de fundamenten van het plan – de techniek, de planning en de financiering – op orde zijn.
De gemeente Zaanstad lijkt te verwachten dat burgers blind vertrouwen hebben in een route waarvan de belangrijkste markeringen ontbreken. Wij vinden dit onacceptabel. Een transitie van deze omvang vereist transparantie, zekerheid en een realistische planning. Alles wat de gemeente nu biedt, is onzekerheid en een beroep op het geduld van haar inwoners.
Wij zullen de ontwikkelingen in Krommenie dan ook scherp in de gaten houden en blijven hameren op de noodzakelijke concrete antwoorden waar de inwoners recht op hebben. De belasting van de burger mag niet onevenredig groot zijn in dit volstrekt onduidelijke avontuur.
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Onveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
Bewoners van Kreekrijk in Assendelft uiten hun frustratie over verkeersonveiligheid en straatcriminaliteit. Tijdens een bewonersavond voelden zij zich niet gehoord door de gemeente, die sprak over riolering in plaats van veiligheid. Lees hoe Democratisch Zaanstad dit aankaart.

Tijdens een drukbezochte bewonersavond in de wijk Kreekrijk (Assendelft) hebben ruim 120 bewoners hun zorgen en ongenoegen geuit over de toenemende verkeersonveiligheid en overlast door straatcriminaliteit.
Wat bedoeld was als een informatieve bijeenkomst over de stand van zaken in de wijk, mondde uit in een avond vol frustratie — vooral omdat de aanwezige vertegenwoordigers van de gemeente geen antwoorden konden geven op de vragen die bewoners werkelijk bezighouden.
Bewoners voelen zich niet gehoord
Vanuit de gemeente waren enkele projectmanagers aanwezig, die voornamelijk spraken over de herinrichting van de wijk en de vervanging van de riolering. Hoewel dit belangrijke onderwerpen zijn, ervoeren veel bewoners het als pijnlijk dat er geen enkele wethouder aanwezig was om inhoudelijk in te gaan op de zorgen over verkeersveiligheid, overlast en criminaliteit.
“Bewoners kwamen om te praten over veiligheid, maar kregen uitleg over buizen,” zegt Democratisch Zaanstad fractie-assistent Dennis Zuidam. “Dat past in een zorgwekkend patroon waarin inwoners van Zaanstad zich onvoldoende gehoord voelen door hun eigen bestuur.”
Zorgen over verkeersveiligheid en straatoverlast
Volgens omwonenden spelen er in Kreekrijk meerdere problemen tegelijk: gevaarlijke verkeerssituaties, hardrijdend verkeer in woonstraten en een toename van overlast door groepen jongeren. Inwoners spreken van een groeiend gevoel van onveiligheid. “Onze kinderen durven niet meer alleen naar buiten,” aldus een bewoner tijdens de avond.
Democratisch Zaanstad stelt vast dat de gemeentelijke focus op fysieke inrichting — zoals riolering en straatindeling — onvoldoende aansluit bij de sociale en veiligheidsproblemen die bewoners dagelijks ervaren.
Oproep aan het college: kom in gesprek met de wijk
Wat er in Kreekrijk gebeurt, is een signaal voor de hele stad. Als inwoners zich niet gehoord voelen over iets basaals als veiligheid, dan schiet de gemeente tekort in haar belangrijkste taak: zorgen voor een veilige en leefbare woonomgeving.”
Voor de bewoners is de boodschap helder: de wijk heeft geen behoefte aan technische toelichting, maar aan daadkracht, veiligheid en bestuurlijke betrokkenheid.
Democratisch Zaanstad zal de situatie in Kreekrijk aankaarten in de gemeenteraad en het college oproepen om de veiligheidsproblemen en communicatie met bewoners structureel te verbeteren.
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Belangenverstrengeling windturbines en gevolgen voor Zaanstad
Democratisch Zaanstad eist opheldering over mogelijke belangenverstrengeling bij windturbineprojecten. Na onthullingen in Amsterdam stelt de fractie kritische vragen over integriteit, een oneerlijke lastenverdeling en druk vanuit de Metropoolregio. Lees de 13 vragen van raadslid Kerkhoven

Democratisch Zaanstad eist opheldering over windturbines en mogelijke belangenverstrengeling
Na onthullingen in De Telegraaf over mogelijke belangenverstrengeling bij een omstreden windturbineproject in Amsterdam, heeft de fractie van Democratisch Zaanstad schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De partij wil weten of er vergelijkbare risico’s spelen in Zaanstad en hoe de gemeente omgaat met de verdeling van lasten en lusten rond windenergie.
Aanleiding is het bericht dat de Amsterdamse wethouder Duurzaamheid Zita Pels (GL) 95.000 euro subsidie toekende aan een windturbineproject waar haar voorganger Marieke van Doorninck (GL) nu bij betrokken is. De Amsterdamse oppositiepartijen VVD en JA21 spreken van “schijn van belangenverstrengeling” en eisten een spoeddebat.
Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen over de bestuurlijke integriteit en de vraag of Zaanstad onevenredig zwaar belast wordt met windturbines die Amsterdam zelf niet wil. Raadslid Jos Kerkhoven diende dertien kritische vragen in, uiteenlopend van bestuurlijke ethiek tot de verdeling van geluidsoverlast en subsidiegelden.
Enkele hoofdvragen:
· Integriteit en afkoelperiode: Wordt in Zaanstad een vergelijkbare ‘afkoelperiode’ voor oud-bestuurders gehanteerd als in Amsterdam? En kan het college uitsluiten dat bij Zaanse windturbinebesluiten sprake was van belangenverstrengeling?
· Oneerlijke lastenverdeling: Moest Zaanstad locaties accepteren die Amsterdam zelf afwees? En zijn de lusten (subsidies, energie) eerlijk verdeeld?
· Druk vanuit de Metropoolregio: Is er bestuurlijke druk uitgeoefend om windturbines in Zaanstad te plaatsen tegen de zin van inwoners?
De fractie vraagt ook hoe de bezwaren van Zaanse inwoners zijn meegewogen en of Zaanstad voldoende opkwam voor haar belangen in regionaal overleg.
“We willen helderheid over hoe dit allemaal zit”, aldus Kerkhoven. “Zaanstad mag niet het achterland worden van Amsterdam. De energietransitie moet eerlijk verlopen, zowel bestuurlijk als maatschappelijk.”
Het college wordt geacht binnen enkele weken antwoord te geven.
Hierbij de ingediende vragen :
Schriftelijke vragen Belangenverstrengeling windturbines en gevolgen voor Zaanstad
Geacht college,
Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 29 augustus jl. in De Telegraaf over mogelijke belangenverstrengeling rond windturbineprojecten in Amsterdam, stelt de fractie van Democratisch Zaanstad de volgende vragen.
Integriteit en bestuurlijke regels
1. Is het college bekend met het bericht dat een voormalig Amsterdamse wethouder circa €100.000 ontving van haar opvolger in verband met windturbineprojecten?
2. Hoe beoordeelt het college deze casus in het licht van integriteit, voorbeeldfunctie en de bestuurlijke geloofwaardigheid van de energietransitie?
3. Hanteert Zaanstad een vergelijkbare ‘afkoelingsperiode’ voor (oud-)bestuurders zoals in Amsterdam geldt? Zo ja, hoe ziet deze eruit? Zo nee, acht het college dit wenselijk?
4. Kan het college uitsluiten dat bij de besluitvorming over windturbines in Zaanstad sprake is geweest van (de schijn van) belangenverstrengeling?
Windturbines: lasten voor Zaanstad
5. Klopt het dat Zaanstad locaties voor windturbines heeft moeten accepteren die door Amsterdam zelf zijn afgewezen?
6. Kan het college inzichtelijk maken welke afspraken exact zijn gemaakt tussen Amsterdam, Zaanstad en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) over de verdeling van windturbines?
7. In hoeverre had Zaanstad destijds werkelijk de mogelijkheid om zelf keuzes te maken, of werden de turbines feitelijk ‘in de maag gesplitst’ door regionale afspraken?
Gelijke behandeling en verdeling van lusten en lasten
8. Hoe beoordeelt het college de balans van lusten en lasten tussen Amsterdam en Zaanstad in dit dossier?
9. Heeft Zaanstad onevenredig veel lasten (geluidsoverlast, horizonvervuiling, gezondheidsrisico’s) gekregen, terwijl baten zoals energieopbrengst en subsidies elders terechtkomen?
10. Is er bestuurlijke druk uitgeoefend door Amsterdam of de MRA om in te stemmen met locaties die Zaanstad niet wenste?
Inwoners en participatie
11. Hoe zijn de belangen en bezwaren van Zaanse bewoners destijds meegewogen, zeker nu blijkt dat Amsterdam zelf weerstand in eigen stad wist tegen te houden?
12. Vindt het college dat Zaanstad in regionale besluitvorming voldoende voor de eigen inwoners is opgekomen?
13. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat Zaanstad niet opnieuw de ‘opvangplaats’ wordt voor beleid dat Amsterdam zelf niet wil uitvoeren?Namens de fractie van Democratisch Zaanstad,
Jos Kerkhoven Raadslid
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geledenOnveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geledenIets zinnigs doen
Nieuws4 weken geledenDemocratisch Zaanstad (DZ) blijkt roepende in de woestijn die gelijk kreeg
Bestuur en financiën2 maanden geledenDZ eist respect en transparantie !
Fractie3 weken geledenStatement Democratisch Zaanstad inzake Agenda-initiatief Groep de Boer
ZaanZappen met Johan Philips1 week geledenNiet integer
ZaanZappen met Johan Philips1 maand geledenPolitieke wirwar
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 weken geledenAardgasvrij Krommenie: Veel Beloften, Weinig Concrete Plannen






















