Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Grote zorgen Dukra-bewoners over nieuwe ligplaats >update<
Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken. Maar Havendienst is onmenselijk niet thuis.
Over exact één maand moeten de bewoners van jachthaven Dukra weg zijn. Het gevolg van het opzeggen van zo’n 50 tot 60 huurovereenkomsten. Sommige woonschipbewoners zijn al weg, maar er is grote onduidelijkheid over alternatieve ligplaatsen. De wanhoop slaat deze weken bij woonschipbewoners toe. Ze weten niet waar ze aan toe zijn. Iemand stelt zelfs zijn 30 meter lange schip te willen laten slopen. Hij kan geen andere ligplaats vinden. De eigenaren van de jachthaven Dukra hebben tot nu toe geen stappen gezet om de bewoners een oplossing aan te bieden. De gemeente Zaanstad, in tweede instantie, komt ook niet echt in beweging. Daarmee is de impasse compleet
Op 1 januari moeten naar verluidt zo’n 28 boten weg zijn. Waar naar toe? Mogelijk tijdelijk naar de Isaac Baarthaven, maar een echt geschikte locatie is dat niet en – gelet op de tijdelijkheid – ook geen oplossing voor de problemen waar woonbootbewoners mee worden geconfronteerd. De bewoners die met hun woonboot moeten vertrekken zijn verbaasd over de advertenties die Dukra plaatst op Facebook. Daarin wordt ligplaatsen aangeboden voor nieuwe bewoners. Wat is dat voor een beleid vragen direct betrokkenen zich af. Waarom stuur je oorspronkelijke bewoners weg om vervolgens nieuwe bewoners aan te trekken? Duidelijk is dat het onbegrip hierover bij de oorspronkelijke bewoners groot is. Is dit nog wel uit te leggen? Welke argumenten hebben de jachthaven eigenaren om zo te handelen. Allemaal onbeantwoorde vragen, terwijl de tijd dringt en er vooral sprake lijkt van voldongen feiten, zoals opgezegde huurovereenkomsten.
Nieuwe woonschepen van 40 meter
Jachthaven Dukra stuurde een e-mailtje met de huuropzeggingen. Uiteraard wisten de meeste bewoners dat de eigenaren grote plannen hadden met de jachthaven. Maar waarschijnlijk is in de buurt nog niet bekend dat de jachthaven in de nieuwe plannen ruimte heeft voor woonschepen tot een meter of 40. Daarmee keert via een achterdeur mogelijk de grootschaligheid toch weer terug en dat was nu juist iets waar de omwonenden moeite mee hadden. Daarnaast is het natuurlijk zot dat je woonboten laat verplaatsen om nieuwe toe te laten. Als je woonboten van 40 meter gaat toelaten als jachthaven, dan kan zo’n 30 meter schip van een bestaande bewoner toch gewoon blijven liggen. Die heb je dan als projectontwikkelaar of eigenaar van de jachthaven vast binnen. Bovendien zijn veel voorzieningen, zoals stroom en water aan de kades, afgesloten, terwijl er nog een volle maand te gaan is.
Nog geen bestemmingsplan – mensen nog niet wegsturen
Als de jachthaveneigenaren geen actie ondernemen is Zaanstad aan de beurt. De gemeente heeft sowieso een zorgplicht als de woonbootbewoners ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen. De gemeente zou dus op korte termijn iets moeten doen om een oplossing, al dan niet tijdelijk, aan te bieden. Dat betekent dus het realiseren van alternatieve ligplaatsen voor de Dukra-bewoners. Het is heel goed mogelijk dat dit op korte termijn helemaal niet lukt. Dan zou de gemeente aan de jachthaveneigenaren kunnen vragen de bewoners nog niet weg te sturen. Dan ontstaat er meer tijd en ruimte voor zowel de woonbootbewoners of de gemeente Zaanstad om een oplossing te zoeken voor de lange termijn. Aangezien de plannen nog in ontwikkeling zijn – er ligt bijvoorbeeld nog geen bestemmingsplan – is er geen enkele reden om nu al acuut over te gaan tot het wegsturen van bewoners. Zo’n tussenoplossing zou door de verantwoordelijk wethouder Wessel Breunesse natuurlijk heel goed ingebracht kunnen worden, juist vanuit de zorgplicht die de gemeente heeft voor de bewoners die in het BRP zijn ingeschreven.
Impasse doorbreken
Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken. De raadsfractie probeert alles om voor de bewoners een oplossing te vinden die uitzicht geeft op een nieuwe ligplaats voor zowel de korte als langere termijn.
Bron Radiotvzaanstreek.nl

Bewoners boten Dukra weggestuurd zonder alternatief
Zaanstad Nieuws 06 december 2023
> update 21 januari 2024 <
Inwoners Zaanstad (Dukra) opgejaagd door Havendienst. Van Dukra naar Koog aan de Zaan, naar… god mag het weten !?

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam
Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over een mogelijk bunkerstation van 78 meter. Democratisch Zaanstad vraagt opheldering van de gemeente. Waarom werd dit in Amsterdam geweigerd maar in Zaandam wel toegestaan?

Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over de mogelijke vestiging van een veel groter bunkerstation voor hun deur en Democratisch Zaanstad heeft de gemeente nu om opheldering gevraagd. De steiger is al gecreëerd en het is de bedoeling dat er een bunker van 78 meter lang komt te liggen. De gemeente Amsterdam weigerde daarvoor een vergunning af te geven.
Gezien de lengte zullen er tonnen aan brandstof in zo’n schip passen en dat op zo’n vijftien meter afstand van woningen en het te ontwikkelen Hembrugterrein, stelt DZ. De partij citeert in technische vragen het vonnis in de rechtszaak over de weigering van het bunkerstation in Amsterdam, waarin staat ‘Daarnaast strookt een bunkerstation van deze omvang niet met het publieke gebruik en het openbare karakter van het wandelpad op de strekdam, dat door aankomende bewoning van de Houthaven een steeds belangrijker publiek karakter krijgt als uitwaaipunt aan het IJ’ en ‘Het bunkerstation zal het open zicht op het IJ belemmeren. Tot slot vormt het bunkerstation een belemmering voor de mogelijke ontwikkeling van zonnepanelen op de strekdam.’
Onderbouwing
Na de weigering van de vergunning door Amsterdam in april 2021 zijn de exploitanten van het bunkerstation, direct uitgeweken naar Zaandam, aldus DZ. De partij wil graag onderbouwd zien welke verschillen er juridisch, planologisch en technisch zijn waardoor het bunkerstation wel toegestaan en vergund zou moeten worden in Zaandam en in Amsterdam niet. Welke meerwaarde, in het algemeen belang, ziet Zaanstad, om deze aanvraag te honoreren en voorziet de gemeente juridische procedures als het gaat om het honoreren van deze aanvraag?
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Geen Windturbines bij Noorder IJplas: Gedeputeerde Staten Tegen Windmolenplannen
Aanleiding onderzoeksresultaten gebieds- en soortenbescherming en negatief advies Rijkswaterstaat over verkeersveiligheid

Gedeputeerde Staten gaan Provinciale Staten adviseren om definitief geen toestemming te geven voor het plaatsen van drie grote windturbines bij de Noorder IJplas in Amsterdam, zo’n beetje op de grens met Zaanstad. De aanleiding zijn nieuwe onderzoeksresultaten over gebieds- en soortenbescherming en een negatief advies van Rijkswaterstaat over de verkeersveiligheid.
De energiecoöperaties Amsterdam Wind en NDSM Energie zijn de aanjagers van de plannen voor de drie turbines. Op 31 maart vorig jaar vroegen zij bij de provincie de omgevingsvergunning aan die nodig is om af te wijken van het geldende bestemmingsplan. Daarvoor was eerst een verklaring van geen bedenkingen van Provinciale Staten nodig, maar die kwam er niet. De coöperaties gingen daar tegen in beroep.
Vogels en vleermuizen
Op het moment dat Provinciale Staten de plannen dwarsboomde liepen er nog onderzoeken voor de vergunningen die nodig zijn vanwege gebieds- en soortenbescherming. ‘De verwachting was dat deze vergunningen verleend konden worden en de bouw van windmolens niet in de weg zouden staan. Echter, nu de onderzoeken gepubliceerd zijn blijkt dat de bouw van windmolens de instandhouding van vogelsoorten kan schaden. Ook blijken er risico’s te bestaan voor het voortleven van vleermuissoorten in hun natuurlijke verspreidingsgebied,’ schrijft de provincie nu.
Coenplein
‘Daarnaast is ook de ontwerpvergunning gebiedsbescherming geweigerd, omdat niet kan worden uitgesloten dat door het project de natuurlijke kenmerken van onder meer Natura 2000-gebied Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld & Twiske zullen worden aangetast. Ook blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat dat de bouw van windturbines zou leiden tot een onaanvaardbaar risico voor de verkeersveiligheid aan het nabijgelegen Coenplein.’
bron: ZaanstadNieuws
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen

Democratisch Zaanstad heeft op 21 augustus jl. vragen ingediend over mogelijke ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam.


- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
DZ faliekant tegen raadsvoorstel Zaanse Schans
- Nieuws1 maand geleden
De Zaanse Schans verdient beter – Waarom de stem van ondernemers telt
- Grondbeleid2 maanden geleden
DZ heeft gemeente gewaarschuwd, helaas niet geluisterd. Resultaat schade van € 575.000 !
- Mensen met een verhaal1 maand geleden
De Zaan Kleurt Rood
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Met z’n allen naar de Zaan
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam
- Nieuws3 weken geleden
Help Juliëtte Rot in haar strijd tegen onrecht – Steun de crowdfunding voor de contra-expertise!
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Drie kleine kleutertjes