
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.
Norit heeft omwonenden van de fabriek in Zaandam per brief geïnformeerd over een periodiek zichtbare ‘witte vlek’ bij de uitlaat in het Noordzeekanaal. ‘We hebben we een deel van het proces tijdelijk stilgezet als onderdeel van de probleemanalyse. We houden nauwlettend in de gaten wat er gebeurt in het kanaal.’ Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.
Norit zegt de maatregelen te hebben genomen na overleg met Rijkswaterstaat ‘en we houden nauw contact over de voortgang van het onderzoek en de verder te nemen acties.’ De brief is gedateerd op 24 juli en de genomen maatregelen hadden toen ‘nog niet het gewenste effect gehad’. DZ wil weten of de gemeente op de hoogte is van de mysterieuze witte vlekken en zo ja, hoe die informatie op het stadhuis belandde. Ook is fractievoorzitter Juliëtte Rot benieuwd wat Norit precies geeft gedaan en of de onderneming een idee heeft welk chemisch (rest)product de mogelijke oorzaak van de vervuiling kan zijn. Is er sprake van een mogelijk risico voor de volksgezondheid¨?
Speciaal dossier
Norit wordt door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied gevolgd in een speciaal dossier maar dat maakt geen melding van verstoringen van de gebruikelijke gang van zaken bij de producent van actieve kool uit cokes, lignosulfonaat en teer die wordt gebruikt om onzuiverheden uit water, lucht, consumptiegoederen, farmaceutische producten, andere vloeistoffen en gassen te halen. Het laatste bericht komt uit februari en geeft aan dat Norit op dat moment voldeed aan de wettelijke norm voor de uitstoot van PAK’s, waaronder naftaleen. Daarmee was de onderneming eerder de fout in gegaan.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Artikel NHD 7-8-24
Hier onze vragen aan de ambtelijke organisatie:
Geachte raadsgriffie,
Wij hebben kennisgenomen van een bericht van Norit, gedateerd op 24 juli 2024, waarin zij de meldingen van buren bevestigen die visueel ‘een witte vlek’ hebben waargenomen bij de uitlaat van de Norit-fabriek in het Noordzeekanaal.
Het bericht luidt als volgt:
‘Beste buren,
Zoals u wellicht zelf ook heeft gezien, is er af en toe visueel een witte vlek te zien in het Noordzeekanaal nabij onze uitlaat. Tot nu toe hebben de maatregelen die we genomen hebben om dit te stoppen nog niet het gewenste effect gehad.
Ons onderzoek naar de oorzaak blijven we uiteraard voortzetten met de hoogste prioriteit voor onze procestechnische specialisten.
We hebben we een deel van het proces tijdelijk stilgezet als onderdeel van de probleem analyse. We houden nauwlettend in de gaten wat er gebeurt in het kanaal.
De maatregelen die we nu nemen, hebben we besproken met (naam persoon van RWS) en we houden nauw contact met hem over de voortgang van het onderzoek en de verder te nemen acties.
Mocht u vragen hebben, schroom niet om contact op te nemen met Mario, Karin of ondergetekende. Meldingen kunt u blijven doen via de bekende weg bij de dienstdoende hoofdoperator, zij brengen ons direct op de hoogte van de melding.
Als er nieuws te melden is, zullen wij u weer op de hoogte brengen’.
Naar aanleiding van bovenstaande, hebben wij de volgende technische vragen.
1. Is de gemeente ook bekend met bovenstaande informatie en het bericht van Norit? Zo ja, wanneer nam de gemeente hier kennis van?
2. Werd de ‘witte vlek’ bij de uitlaat van de Norit-fabriek de gemeente bekend door eigen waarneming, melding van derden (bijvoorbeeld inwoners of RWS) of gemeld door Norit zelf?
3. Er vanuitgaande dat Norit in haar bericht met ‘dit te stoppen’ doelt op de visueel waar te nemen witte vlek: Welke maatregelen heeft Norit tot nu toe genomen om ‘dit te stoppen’?
4. Onder welke omstandigheden treedt normaliter bij Norit een proces in werking dat de inzet van procestechnische specialisten vereist?
5. Kan Norit aangeven aan welk chemisch (rest)product zij denkt dat mogelijk de oorzaak kan zijn van het ontstaan van de visuele vlek bij de uitlaat in het Noordzeekanaal en op basis waarvan zij heeft bepaald dat het achterhalen van de oorzaak ervan, met de hoogste prioriteit moet worden onderzocht door hun procestechnische specialisten’?
6. Als de chemische samenstelling van het (rest)product dat de visuele witte vlek heeft veroorzaakt niet achterhaald was op het moment dat de mededeling van Norit aan de direct omwonenden is gedaan, op welke wijze is dan vastgesteld dat er geen sprake was van een direct of indirect gevaar voor de volksgezondheid, op basis waarvan geen maatregelen noodzakelijk waren of zijn, ter bescherming van deze bewoners?
7. Kunt u ons voorzien van de communicatie die aan u als gemeente bekend gemaakt is ten aanzien van deze calamiteit? Hebben zich sinds de vestiging van de fabriek aan de Pieter Ghijssenlaan in Zaandam, vergelijkbare incidenten voorgedaan? Kunt u ons een overzicht toezenden van calamiteiten naar aard en omvang op chronologische volgorde?
In het recente verleden (ongeveer een jaar) is vastgesteld dat Norit onvoldoende of niet kon voldoen aan de uitstootnorm voor naftaleen en andere ’zeer zorgwekkende stoffen’ (zzs).
8. Wat is de rol van de gemeente nu of later, VRZW, GGD, RWS, OD NZKG en wellicht andere entiteiten, ten aanzien van het onderzoek naar deze calamiteit en zo ja, welke en in welke fase?
9. Hoe wordt de onderlinge afstemming qua informatievoorziening gecoördineerd?
10. Op welk moment zal de gemeenteraad geïnformeerd worden over deze calamiteit? En op welke wijze bent u voornemens om de gemeenteraad op de hoogte te houden van de ontwikkelingen ten aanzien van deze calamiteit?
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Aardgasvrij Krommenie: Veel Beloften, Weinig Concrete Plannen
Democratisch Zaanstad constateert een zorgwekkende kloof tussen ambitie en realiteit in de warmtetransitie van Krommenie. De techniek, planning én financiering zijn onduidelijk. Lees onze kritische analyse.

Namens Democratisch Zaanstad hebben wij de door de gemeente verstrekte informatie over de warmtetransitie in Krommenie bestudeerd. Na bijeenkomsten zowel van de Dorpsraad op 11 maart j.l. als de bijeenkomst van 12 november, die de gemeente zelf heeft georganiseerd, constateren wij een zorgwekkende kloof tussen ambitieuze vergezichten en de harde realiteit voor de inwoners van Krommenie. De belofte van een “routekaart” blijkt in de praktijk weinig meer dan een lege landkaart zonder ingetekende wegen.
Wat wél vaststaat: De Lasten
De gemeente is heel duidelijk over de verplichtingen. Nederland moet in 2050 van het aardgas af, en Krommenie is door de gemeenteraad aangewezen als startgebied. Dit is geen vrijblijvende pilot, zo benadrukken zij. Dit betekent dat de inwoners van Krommenie als eerste in Zaanstad voor een immense en kostbare operatie komen te staan. De druk en de verantwoordelijkheid worden hiermee direct bij de burger gelegd.
Wat níét vaststaat: De Ondersteuning
Op de cruciale vragen die bij elke burger leven, heeft de gemeente slechts vage antwoorden. Dit is wat er, door eigen toegeven, nog niet vaststaat:
1. De Techniek: Welke warmte-oplossing het wordt, is een volkomen open vraag. Alles lijkt nog mogelijk, van warmtenetten tot warmtepompen.
2. De Planning: Er is geen concrete tijdlijn. Welke buurt wanneer aan de beurt is, is een mysterie. De gemeente wijst naar afhankelijkheid van “andere partijen” zoals aannemers en netbeheerders.
3. De Financiën: Hoewel de gemeente benadrukt dat het voor iedereen betaalbaar moet blijven, ontbreekt elk concreet plan voor financiële ondersteuning op maat. Men verwijst naar algemene landelijke regelingen, maar de werkelijke kosten voor de individuele huiseigenaar blijven een beangstigende gok.
4. Het Tempo: Zelfs de manier van overstappen – stapsgewijs of in één keer – ligt nog volledig open.
Kortom, de gemeente eist een resultaat, maar kan niet uitleggen hóe, wannéér, en tegen welke prijs dit gerealiseerd moet worden. Dit getuigt van een volstrekt gebrek aan regie en voorbereiding.
Verwarring en Communicatiechaos
Uit de berichtgeving blijkt een ernstig communicatieprobleem. De ene keer heet Krommenie een “pilot”, de andere keer een “startgebied”. Een gemeentelijke vertegenwoordiger bleek tijdens een bijeenkomst niet eens op de hoogte van een eerdere, chaotische avond georganiseerd door de Dorpsraad. Dit wekt de indruk van een slecht geïnformeerde en intern versnipperde organisatie. De kritische geluiden van inwoners, zoals Fred Jak die aangeeft “niets nieuws gehoord” te hebben, worden hiermee helaas bevestigd. Het gevoel overheerst dat bewoners worden meegenomen in een proces zonder duidelijke weg naar het einddoel.
Onze Conclusie: Een Onverantwoord Avontuur
Democratisch Zaanstad concludeert dat de aanpak van de warmtetransitie in Krommenie onvoldoende is doordacht. Het is onverantwoord om een wijk aan te wijzen als startgebied zonder dat de fundamenten van het plan – de techniek, de planning en de financiering – op orde zijn.
De gemeente Zaanstad lijkt te verwachten dat burgers blind vertrouwen hebben in een route waarvan de belangrijkste markeringen ontbreken. Wij vinden dit onacceptabel. Een transitie van deze omvang vereist transparantie, zekerheid en een realistische planning. Alles wat de gemeente nu biedt, is onzekerheid en een beroep op het geduld van haar inwoners.
Wij zullen de ontwikkelingen in Krommenie dan ook scherp in de gaten houden en blijven hameren op de noodzakelijke concrete antwoorden waar de inwoners recht op hebben. De belasting van de burger mag niet onevenredig groot zijn in dit volstrekt onduidelijke avontuur.
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Onveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
Bewoners van Kreekrijk in Assendelft uiten hun frustratie over verkeersonveiligheid en straatcriminaliteit. Tijdens een bewonersavond voelden zij zich niet gehoord door de gemeente, die sprak over riolering in plaats van veiligheid. Lees hoe Democratisch Zaanstad dit aankaart.

Tijdens een drukbezochte bewonersavond in de wijk Kreekrijk (Assendelft) hebben ruim 120 bewoners hun zorgen en ongenoegen geuit over de toenemende verkeersonveiligheid en overlast door straatcriminaliteit.
Wat bedoeld was als een informatieve bijeenkomst over de stand van zaken in de wijk, mondde uit in een avond vol frustratie — vooral omdat de aanwezige vertegenwoordigers van de gemeente geen antwoorden konden geven op de vragen die bewoners werkelijk bezighouden.
Bewoners voelen zich niet gehoord
Vanuit de gemeente waren enkele projectmanagers aanwezig, die voornamelijk spraken over de herinrichting van de wijk en de vervanging van de riolering. Hoewel dit belangrijke onderwerpen zijn, ervoeren veel bewoners het als pijnlijk dat er geen enkele wethouder aanwezig was om inhoudelijk in te gaan op de zorgen over verkeersveiligheid, overlast en criminaliteit.
“Bewoners kwamen om te praten over veiligheid, maar kregen uitleg over buizen,” zegt Democratisch Zaanstad fractie-assistent Dennis Zuidam. “Dat past in een zorgwekkend patroon waarin inwoners van Zaanstad zich onvoldoende gehoord voelen door hun eigen bestuur.”
Zorgen over verkeersveiligheid en straatoverlast
Volgens omwonenden spelen er in Kreekrijk meerdere problemen tegelijk: gevaarlijke verkeerssituaties, hardrijdend verkeer in woonstraten en een toename van overlast door groepen jongeren. Inwoners spreken van een groeiend gevoel van onveiligheid. “Onze kinderen durven niet meer alleen naar buiten,” aldus een bewoner tijdens de avond.
Democratisch Zaanstad stelt vast dat de gemeentelijke focus op fysieke inrichting — zoals riolering en straatindeling — onvoldoende aansluit bij de sociale en veiligheidsproblemen die bewoners dagelijks ervaren.
Oproep aan het college: kom in gesprek met de wijk
Wat er in Kreekrijk gebeurt, is een signaal voor de hele stad. Als inwoners zich niet gehoord voelen over iets basaals als veiligheid, dan schiet de gemeente tekort in haar belangrijkste taak: zorgen voor een veilige en leefbare woonomgeving.”
Voor de bewoners is de boodschap helder: de wijk heeft geen behoefte aan technische toelichting, maar aan daadkracht, veiligheid en bestuurlijke betrokkenheid.
Democratisch Zaanstad zal de situatie in Kreekrijk aankaarten in de gemeenteraad en het college oproepen om de veiligheidsproblemen en communicatie met bewoners structureel te verbeteren.
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Belangenverstrengeling windturbines en gevolgen voor Zaanstad
Democratisch Zaanstad eist opheldering over mogelijke belangenverstrengeling bij windturbineprojecten. Na onthullingen in Amsterdam stelt de fractie kritische vragen over integriteit, een oneerlijke lastenverdeling en druk vanuit de Metropoolregio. Lees de 13 vragen van raadslid Kerkhoven

Democratisch Zaanstad eist opheldering over windturbines en mogelijke belangenverstrengeling
Na onthullingen in De Telegraaf over mogelijke belangenverstrengeling bij een omstreden windturbineproject in Amsterdam, heeft de fractie van Democratisch Zaanstad schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De partij wil weten of er vergelijkbare risico’s spelen in Zaanstad en hoe de gemeente omgaat met de verdeling van lasten en lusten rond windenergie.
Aanleiding is het bericht dat de Amsterdamse wethouder Duurzaamheid Zita Pels (GL) 95.000 euro subsidie toekende aan een windturbineproject waar haar voorganger Marieke van Doorninck (GL) nu bij betrokken is. De Amsterdamse oppositiepartijen VVD en JA21 spreken van “schijn van belangenverstrengeling” en eisten een spoeddebat.
Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen over de bestuurlijke integriteit en de vraag of Zaanstad onevenredig zwaar belast wordt met windturbines die Amsterdam zelf niet wil. Raadslid Jos Kerkhoven diende dertien kritische vragen in, uiteenlopend van bestuurlijke ethiek tot de verdeling van geluidsoverlast en subsidiegelden.
Enkele hoofdvragen:
· Integriteit en afkoelperiode: Wordt in Zaanstad een vergelijkbare ‘afkoelperiode’ voor oud-bestuurders gehanteerd als in Amsterdam? En kan het college uitsluiten dat bij Zaanse windturbinebesluiten sprake was van belangenverstrengeling?
· Oneerlijke lastenverdeling: Moest Zaanstad locaties accepteren die Amsterdam zelf afwees? En zijn de lusten (subsidies, energie) eerlijk verdeeld?
· Druk vanuit de Metropoolregio: Is er bestuurlijke druk uitgeoefend om windturbines in Zaanstad te plaatsen tegen de zin van inwoners?
De fractie vraagt ook hoe de bezwaren van Zaanse inwoners zijn meegewogen en of Zaanstad voldoende opkwam voor haar belangen in regionaal overleg.
“We willen helderheid over hoe dit allemaal zit”, aldus Kerkhoven. “Zaanstad mag niet het achterland worden van Amsterdam. De energietransitie moet eerlijk verlopen, zowel bestuurlijk als maatschappelijk.”
Het college wordt geacht binnen enkele weken antwoord te geven.
Hierbij de ingediende vragen :
Schriftelijke vragen Belangenverstrengeling windturbines en gevolgen voor Zaanstad
Geacht college,
Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 29 augustus jl. in De Telegraaf over mogelijke belangenverstrengeling rond windturbineprojecten in Amsterdam, stelt de fractie van Democratisch Zaanstad de volgende vragen.
Integriteit en bestuurlijke regels
1. Is het college bekend met het bericht dat een voormalig Amsterdamse wethouder circa €100.000 ontving van haar opvolger in verband met windturbineprojecten?
2. Hoe beoordeelt het college deze casus in het licht van integriteit, voorbeeldfunctie en de bestuurlijke geloofwaardigheid van de energietransitie?
3. Hanteert Zaanstad een vergelijkbare ‘afkoelingsperiode’ voor (oud-)bestuurders zoals in Amsterdam geldt? Zo ja, hoe ziet deze eruit? Zo nee, acht het college dit wenselijk?
4. Kan het college uitsluiten dat bij de besluitvorming over windturbines in Zaanstad sprake is geweest van (de schijn van) belangenverstrengeling?
Windturbines: lasten voor Zaanstad
5. Klopt het dat Zaanstad locaties voor windturbines heeft moeten accepteren die door Amsterdam zelf zijn afgewezen?
6. Kan het college inzichtelijk maken welke afspraken exact zijn gemaakt tussen Amsterdam, Zaanstad en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) over de verdeling van windturbines?
7. In hoeverre had Zaanstad destijds werkelijk de mogelijkheid om zelf keuzes te maken, of werden de turbines feitelijk ‘in de maag gesplitst’ door regionale afspraken?
Gelijke behandeling en verdeling van lusten en lasten
8. Hoe beoordeelt het college de balans van lusten en lasten tussen Amsterdam en Zaanstad in dit dossier?
9. Heeft Zaanstad onevenredig veel lasten (geluidsoverlast, horizonvervuiling, gezondheidsrisico’s) gekregen, terwijl baten zoals energieopbrengst en subsidies elders terechtkomen?
10. Is er bestuurlijke druk uitgeoefend door Amsterdam of de MRA om in te stemmen met locaties die Zaanstad niet wenste?
Inwoners en participatie
11. Hoe zijn de belangen en bezwaren van Zaanse bewoners destijds meegewogen, zeker nu blijkt dat Amsterdam zelf weerstand in eigen stad wist tegen te houden?
12. Vindt het college dat Zaanstad in regionale besluitvorming voldoende voor de eigen inwoners is opgekomen?
13. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat Zaanstad niet opnieuw de ‘opvangplaats’ wordt voor beleid dat Amsterdam zelf niet wil uitvoeren?Namens de fractie van Democratisch Zaanstad,
Jos Kerkhoven Raadslid
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geledenOnveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geledenVolslagen idioot
Onderwijs, jeugd en zorg2 maanden geledenJeugdzorg verdient samenwerking, niet polarisatie
Nieuws2 maanden geledenCollege Zaanstad geeft één potsierlijk antwoord op 15 kritische vragen.
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geledenGeen apart parkeerbeleid voor groepen inwoners die in de knel komen
ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geledenIets zinnigs doen
Bestuur en financiën1 maand geledenDZ eist respect en transparantie !
Nieuws2 weken geledenDemocratisch Zaanstad (DZ) blijkt roepende in de woestijn die gelijk kreeg
























