Maak verbinding op social met ons:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Participatie moet beter bij bouwplan ‘Kan aan de Zaan’

Juliette Rot stelt nogmaals vragen aan het college over de slechte participatie bij het bouwplan Kan aan de Zaan. Bewoners van de Witte Olifant maken zich terecht zorgen!

Gepubliceerd

op


DZ: Belanghebbenden moeten veel eerder en beter betrokken worden

Je verhaal mogen doen en je grote zorgen uitspreken over een bouwplan in afwezigheid van de verantwoordelijke wethouder die ook verder niets van zich laat horen is geen participatie. Dat stellen bewoners van De Witte Olifant en ze vinden daarbij Democratisch Zaanstad aan hun zijde. Fractievoorzitter Juliëtte Rot stelt er schriftelijke vragen over.

Dat deed DZ al eerder en uit het antwoord bleek dat het college van mening is voldoende ruimte te hebben geboden aan de bewoners van woongebouw De Witte Olifant in Zaandam, die zich hebben verenigd in een werkgroep om zich te beschermen tegen nadelige gevolgen van het bouwplan Kan aan de Zaan. De informatievoorziening is ‘op dit moment en binnen de actuele mogelijkheden toereikend,’ aldus de eerdere antwoorden. De bewoners stellen daar tegenover dat zij via de media kennis hebben moeten nemen van het bouwplan, dat er toen al heel lang lag. Dat geeft het college ook toe: ‘Over deze locatie wordt al jaren gepraat doordat het zo (technisch en financieel) lastig is om te transformeren. Dat maakt dat er de voorkeur aan is gegeven om de informatie over de programmatische uitgangspunten van de planontwikkeling tot op heden niet breed te delen’.

Participatie is volgens de informatiebesprekingen die John Bijl de afgelopen tijd voerde in de aanloop naar de formatie een heet hangijzer in de Zaanse politiek, met consensus over de conclusie dat het met de inspraak van burgers beter moet. Hoe dat bereikt moet worden is de hamvraag en Rot is benieuwd welke verbeteringen er volgens het college toe kunnen leiden om belanghebbenden eerder en beter te informeren over nieuwbouwplannen én om hen daar ook invloed op te geven. Is het bijvoorbeeld mogelijk om te controleren of een participatieprotocol ook daadwerkelijk door de ontwikkelaar wordt nageleefd?

Gemeentelijke regie

Tot de burgerparticipatie in de Zaandamse Peperstraat volledig van de rails liep na eerdere strubbelingen rond onder meer de Eilanden van Hain in Krommenie werd door de gemeente volledig vertrouwd op ontwikkelaars om draagvlak te creëren voor hun plannen. Inmiddels heeft het college de intentie om de regie meer naar zich toe te trekken, maar DZ wol nog een stap verder gaan: de gemeente zou te allen tijde het eerste aanspreekpunt voor belanghebbenden moeten zijn waar het gaat om informatie en participatie. Ook wanneer een locatie ‘technisch en financieel lastig te transformeren is’.

Verontreiniging

Dat laatste is mogelijk nog moeilijkeer geworden dan het toch al was. De ontwikkelaar van het terrein van Kan Palen aan de Oostzijde heeft een aantal weken geleden bodemmonsters laten nemen om het terrein heen, op de openbare weg en ook bij omliggende woningen. Gebleken is dat ook deze percelen verontreinigd zijn en daar zijn de bewoners volgens Rot ‘behoorlijk van geschrokken’: zij hadden het niet verwacht. De tuinen en de bestrating zullen nu uitgegraven, gesaneerd en weer opnieuw aangelegd moeten worden. Is deze schadepost voor de gemeente, vraagt zij zich nu af, en om hoeveel geld gaat het dan?

Gekwetst

De werkgroep van Olifant-bewoners was gekwetst door de eerdere antwoorden van het college, waarin stond dat zij het aanbod van de gemeente om samen met de ontwikkelaar om de tafel te gaan steeds van de hand hebben gewezen. In het gesprek zonder wethouder Hans Krieger – die zij daar graag bij hadden gehad – werden ze ‘uitsluitend aangehoord en meer niet’. Maar ‘er is daarna wel e-mailverkeer geweest met de gemeente en iedere keer hebben zij verzocht om hun bezwaren kenbaar te maken bij de ontwikkelaar.’ schrijft Rot. Waarom wordt dan gesteld dat de belanghebbenden het gesprek uit de weg zijn gegaan?

Onderzoek

Het college stelde schreef ook nog te onderzoeken in welke mate belanghebbenden ‘in deze fase van de planvorming’ nog invloed kunnen hebben op de plannen en alle belangen zorgvuldig tegen elkaar te zullen afwegen. Maar de belanghebbenden van De Witte Olifant hebben tot op heden niets vernomen vanuit de gemeente, aldus DZ. Dat geldt ook wat betreft onduidelijkheid over een door de werkgroep verrichte meting van de geluidsbelasting door het spoorwegverkeer, die niet overeenkomst met de officiële stukken. ‘Op welke wijze kan de gemeente een zorgvuldig onderzoek doen als de gemeente niet over alle informatie beschikt?’ vraagt Rot zich dan ook af. En binnen welke termijn gaat de gemeente contact opnemen met de bewoners?

Bron: zaanstad nieuws

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam

College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.

‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13Herengracht 3Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hier onze vragen aan het college :


0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Herinrichting Damgebied volgens DZ op verkeerde manier afgetrapt

Ondernemers en bewoners voelen zich niet gehoord bij de herinrichting van het Damgebied in Zaandam. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over participatie en aanpassingsruimte. Lees meer over de zorgen.

Gepubliceerd

op

Ondernemers en bewoners van het Damgebied in Zaandam voelen zich onvoldoende betrokken bij de plannen voor een herinrichting, aldus Democratisch Zaanstad. ‘Er is onduidelijkheid over het proces, het ontwerp en de ruimte voor bijsturing.’ 

‘Voor een duurzaam en gedragen stadscentrum is het essentieel dat belangen van bewoners en ondernemers serieus worden genomen. In verschillende trajecten in Zaanstad (onder andere Peperstraat, Inverdan, de Dam) ervaren inwoners en belanghebbenden dat hun inbreng geen wezenlijke invloed heeft op beleid. Participatie lijkt steeds vaker een procedurele verplichting in plaats van een democratisch instrument. Dit ondermijnt het vertrouwen in het bestuur en vraagt om reflectie,’ stelt fractievoorzitter Juliëtte Rot in schriftelijke vragen.

Aanpassingen

Daarin gaat het over het bewaren van de balans tussen leefbaarheid voor bewoners en levendigheid ten behoeve van bezoekers en de detailhandel, de participatie voorafgaand aan de publicatie van de voorlopige plannen en de terugkoppeling van de inbreng van bewoners en ondernemers door de gemeente. Op welke onderdelen is het plan daadwerkelijk aangepast en is er nog ruimte om het ontwerp alsnog te herzien op basis van zorgen over de toegankelijkheid, overlast en het verdwijnen van ontmoetingsplekken?

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in Wormerveer omdat de extra kosten niet opwogen tegen de baten. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen. Lees meer over de mislukte pilot.

Gepubliceerd

op

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in het winkelgeboied van Wormerveer omdat de extra kosten niet bleken op te wegen tegen de baten: het verschil in kwaliteit van de openbare ruimte viel bezoekers helemaal niet op. Democratisch Zaanstad stelt er vragen over.

De pilot startte zonder enige ruchtbaarheid in november 2023 met als doel om te onderzoeken of met een extra investering van jaarlijks 163.000 euro een hoger onderhoudsniveau haalbaar zou zijn en wat de effecten daarvan zouden zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en op de beleving van bewoners. De resultaten vielen dus vies tegen. Eén van de vragen van DZ is waarom Wormerveer werd uitgekozen voor de proef. En in dat verband krijgt de partij ook graag inzicht in welke wijken op dit moment het laagst scoren op beeldkwaliteit en bewonerstevredenheid.

Lessen geleerd? 

Ook een vraag is welke lessen het college concreet trekt uit de resultaten van het Wormerveerse experiment. ‘Wat betekent volgens het college het mislukken van de pilot voor bewoners die sinds jaren structurele klachten indienen over het onderhoudsniveau in hun buurt? Wordt er gecommuniceerd naar deze bewoners over de uitkomst?’ Een zorg bij DZ is dat andere wijken te lijden hebben gehad onder het feit dat personeel vaker in Wormerveer aan het werk was.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN