Maak verbinding op social met ons:
Busbrug De Binding
digitale zittingen
Zaanse Schans
EBS Bus Zaanstad
Windmolens Zaanstad
Dukra
wijkmanager Assendelft
Zero Emissie
Misdaad in Zaanstad
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

De Binding

Tekenen genoeg inwoners de petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat.

Busbrug 24x7 open!

Pas op met digitale zittingen

Stop gretig gebruik van de digitale middelen

Rechtspraak moet geen machine worden

Parkeer tarieven verhogen Zaanse Schans

Geen oplossing voor parkeren en de overlast voor de buurt.

Herzie het beleid voor (betaald) parkeren

EBS neemt taken Connextion over

Schandalig slecht begin; meer dan 2500 klachten voor wethouder. EBS moet

127
Dagen
18
Uren
08
Minuten
36
Seconden
tot
na de zomer
21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Zaanstad negeert lastige inwoners

Storend dat Zaanstad besluit communicatie met inwoners te beëindigen

Burgers hebben recht op communicatie met de overheid

Dukra

Maar waar naartoe ?

Inwoners
opgejaagd
misleid
radeloos
weggestuurd
door Havendienst

Voorkom juridische strijd met eigen inwoners

Assendelvers hebben geen idee wie hun wijkagent is

Geen reden te vieren dat ze 50 jaar geleden bij Zaanstad zijn getrokken

Totaalplan voor aanpak van criminaliteit in Saendelft

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

zero-emissiezones

Desastreus beleid oorzaak faillissementen, verhuizingen en slecht voor lokale economie

Teken burgeriniatief op STOPZEROEMISSIEZONE.NL

Misdaad begint lokaal

Jaren gebrek aan handhaving, is verwaarlozing

Ondermijnende criminaliteit moet worden aangepakt

vergunningplicht verkamering naar de prullenbak vergunningplicht verkamering naar de prullenbak

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Rechter verwijst vergunningplicht verkamering naar prullenbak

Wethouder Van der Laan heeft de gemeenteraad niet op de hoogte gebracht van de uitspraak. 

Gepubliceerd

op

Zaanstad kan het opsplitsen van woningen naar kamerverhuur niet tegenhouden. De huisvestingsregeling waarbij het omzetten naar kamerverhuur via een vergunning geregeld wordt, vergunningplicht verkamering, deugt niet volgens de rechter.

In januari werden er diverse zaken tegen de gemeente aangespannen vanwege geweigerde vergunningen. In de gepubliceerde uitspraak die over vier adressen gaat, is de weigering van Zaanstad vernietigd.

De rechtbank vindt dat de gemeenteraad in de Huisvestingsverordening wel onderbouwd heeft dat er schaarse op de woningmarkt is maar niet dat die schaarste opgelost kan worden door verkamering aan een vergunningsstelsel te onderwerpen.

De rechtbank denkt dat Zaanstad die regeling misschien kan repareren, maar nu kan die dus niet gebruikt worden. Niet alleen de weigeringen zijn vernietigd, de rechtbank schrijft ook dat de “primaire besluiten moeten worden herroepen” wat betekent dat het hele vergunningsstelsel moet worden teruggetrokken. Dat is niet gebeurd.

Jan Doedel

Merkwaardig genoeg staat de verkameringsregeling nog steeds op de website van Zaanstad. En dat terwijl wethouder Harrie van der Laan die uitspraak al bijna een maand op z’n bureau heeft liggen, de uitspraak is op 18 april gedaan en op 21 april online gezet. Van der Laan heeft ook de gemeenteraad niet op de hoogte gebracht van de uitspraak. 

Tijdens het Zaanstad Beraad van 20 april vraagt PVV-raadslid Peter van Haasen nog om handhaving op dat gebied omdat er nog steeds volop verkamerd wordt, ook in gebieden waar dit niet is toegestaan. Van Haasen krijgt er veel mail over, “we zijn toch niet voor Jan Doedel aan het werk geweest.” Burgemeester Hamming die als portefeuillehouder Handhaving de vragen beantwoordt, is dan nog niet op de hoogte van de uitspraak van de rechtbank. Volgens hem geldt de vergunningsregeling nog steeds: “je moet een vergunning aanvragen”.

Als we Van Haasen vragen of de raad op de hoogte is van de uitspraak van de rechtbank zegt hij er niks van te weten: “ik heb er nog niks van gehoord, wat een gezeik, daar zijn we twee jaar mee bezig geweest. Vrijdag heb ik zelfs een afspraak om met Handhaving mee te lopen om de verkamering te controleren.” Ook PvdD-raadslid Stella Pieterson heeft niets over de uitspraak gehoord: “ik zou wel wat meer willen weten over waarom de wethouder dat niet met ons gedeeld heeft.” Annemarie van Nieuwamerongen (VVD): “Dat had gewoon met de raad gedeeld moeten worden.” Menno de Haas (ROSA): “Ik was graag eerder geïnformeerd. Dat zou mijn voorkeur hebben gehad. Maar er zijn kansen om het beter te onderbouwen door de gemeenteraad.” Juliëtte Rot (DZ) vindt het ‘kwalijk’ dat Van der Laan het niet eerder met de raad heeft gedeeld, vooral omdat de zaak diverse keren – onder meer door DZ – aan de orde is gesteld. De partij hoorde ook dat er nog steeds – in weerwil van de regeling – vergunningen werden verleend: “er waren genoeg signalen dat de regeling niet toereiken was.” Rot vindt ook dat er meteen nadat de uitspraak bekend werd ingegrepen had moeten worden: “het is nu een onrechtmatige regeling.”

Huisvestingsbeleid

De uitspraak is een zware klap voor de gemeente. Het tegengaan van kamerverhuur is een speerpunt in het huisvestingsbeleid. Sinds 1 april 2021 moet een eigenaar van een pand waarin kamers verhuurd worden een ‘omzettingsvergunning’ aanvragen, ook is er een omgevingsvergunning nodig. Zonder die twee vergunningen is verkamering niet toegestaan. Die omzettingsvergunning is dus niet goed onderbouwd door de gemeente en het is de vraag of dat kan. Dan zou de gemeente met cijfers moeten aantonen dat verkamering tot langere wachtlijsten en minder beschikbare woonruimte zou moeten leiden.

De regeling is nu zo dat een eigenaar geen omzettingsvergunning krijgt als binnen een afstand van 100 meter al een omzettingsvergunning is (dus als er in de buurt al een pand verkamerd is). In Poelenburg, Peldersveld, Zaandam-Zuid en de Russische Buurt worden helemaal geen omzettingsvergunningen verleend. Die formulering wijst erop dat verdeling van woonruimte en het oplossen van schaarste niet het enige doel was maar dat ook overlast moest worden bestreden. De vergunningplicht voor kamerverhuur geldt ook voor bestaande verhuurders. In het verleden heeft Zaanstad ook al boetes uitgedeeld aan huiseigenaren die zonder vergunning woningen verkamerden. Er zijn inmiddels ruim 60 vergunningen verleend.

Via zijn woordvoerder laat wethouder Harrie van der Laan (POV) weten dat hij pas laat in de middag of morgen kan uitleggen wat het betekent voor het beleid van Zaanstad en waarom de informatie niet met de raad is gedeeld.

Bekijk hier de regeling in Zaanstad

Lees ons dossier Kamerverhuur.

Bron: de Orkaan.nl


Bron: Zaanstad.Nieuws.nl

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

We hebben allemaal een beetje het laatste nieuws in ons...

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend laatste nieuws.

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Petitie wil verdeelde wijken verbinden door busbrug De Binding!

“Het is een lulnaam”, bewoners blijven boos op busbrug ‘De Binding’ en starten nieuwe petitie. Ze zijn het zat om steeds in plaats van 5 minuten, wel 20 minuten en tien kilometer om te rijden. Teken de petitie!

Gepubliceerd

op

Busbrug De Binding open

Al decennialang vormt busbrug ‘De Binding’ het strijdtoneel van bewoners in Koog aan de Zaan. De spitsafsluiting van de brug om milieuredenen dwingt bewoners tot kilometers omrijden. Een nieuwe petitie, al bijna 2100 keer ondertekend, streeft naar verbinding tussen de wijken Westerkoog en Westerwetering. Help inwoners van beide wijken en teken de petitie!

Op naar de 4000 !

Er zijn maar weinig bruggen in Zaanstad waar zoveel om te doen is als busbrug ‘De Binding’ in Koog aan de Zaan. Al vaker zorgde de brug voor discussie. Zo ook nu, maar ‘dit is de laatste keer’, aldus Irene Ellermeijer. Ze startte een petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat. Bewoners, de gemeente Zaanstad en de provincie steggelen al meer dan 30 jaar of de brug open moet of dicht blijft tijdens de spits.

Wachten of kilometers maken

Tegen het einde van de middag staat er voor de brug een kleine file. Draaiende motoren wachten tot het 18.00 uur is. Dan kunnen ze namelijk weer over de brug naar huis. Een automobilist in een elektrische auto vraagt zich of of de milieunorm ook voor hem geld. Toch wat hij keurig, want de boetes als je over de brug rijdt tijdens de spits zijn niet mals.

Bekijk hier de NHnieuws video:

Bewoners die actie voeren, beklagen zich erom dat je tijdens de spits kilometers moet omrijden. “Mijn zoon woont een kilometer verderop aan de andere kant van de brug”, zegt een man. “Ik moet nu steeds tien kilometer omrijden.

De petitie wordt op 8 mei aangeboden aan de Gedeputeerde Staten.

Bron: NH nieuws

De website van Busbrug de Binding 24/7 open:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

EBS onvoldoende personeel om het aan te kunnen

Personeel tekort, materieel tekort, matige tot slechte communicatie aan reizigers of inwoners. Geen konijnen die nu nog uit de hoge hoed mogen komen.

Gepubliceerd

op

EBS heeft onvoldoende personeel om reizigers als volwaardige busvervoerder in Zaanstad volledig te bedienen. Dit volgens de minimale standaarden die u van dienstregelingen als Connexxion wel gewend was. EBS is sinds de ingang van de nieuwe concessie niet in staat om een service niveau te leveren wat u als reiziger gewend was. In hoofdlijnen de strekking van antwoorden van de Gemeente en de Vervoersregio Amsterdam op de vragen van Democratisch Zaanstad.

Hoe kon het zover komen

Bij een nieuwe aanbesteding aan een nieuwe of andere busvervoerder zou je ervan uit mogen gaan, dat er tijdens het aanbestedingsproces en de selectie heel zorgvuldig wordt omgegaan met de belangen van de reizigers op de eerste plaats. Reizigers zijn immers de cash-cows die het rendement moeten gaan betalen en vooral ‘zeker’ en ‘veilig’ als niet met ‘plezier’ en ‘comfortabel’ van A naar B willen reizen met de bus. Dat waren ze immers zo gewend.

Due diligence

Personeel tekort, materieel tekort, matige tot slechte communicatie aan reizigers of inwoners door EBS, het zijn geen konijnen die nu nog uit de hoge hoed mogen komen ‘na’ het toewijzen van een nieuwe aanbesteding/concessie waar het gaat om zeer aanzienlijke bedragen en contracten.

Alles wijst ernaar (dit is onze DZ interpretatie) dat het Due diligence proces (een normale proces stap) tijdens het proces van de aanbesteding, niet zorgvuldig, goed of volledig is uitgevoerd en dat de toewijzing van de concessie aan een (kennelijk) incapabele busvervoerder als EBS misschien onterecht is geweest of voorkomen had kunnen worden.

De Rijksoverheid is daar helder over: Als u internationaal onderneemt, kunnen uw activiteiten positieve én negatieve effecten hebben in het land waar u zakendoet. Het is belangrijk dat u de risico’s kent en verantwoordelijkheid neemt voor de negatieve effecten. Dit kan met ‘due diligence’. Due diligence houdt in dat u:

  • de (mogelijke) risico’s van uw bedrijfsactiviteiten identificeert;
  • negatieve effecten voorkomt of zoveel mogelijk beperkt;
  • hierover communiceert;
  • en, indien nodig, herstelmaatregelen neemt.

Dit geldt voor de hele keten. Dus voor uw eigen activiteiten, maar ook voor de activiteiten in de toeleveringsketen en van uw zakelijke relaties. (lees u de reiziger) Denk hierbij aan risico’s op het gebied van mensenrechten, zoals gedwongen arbeid, maar ook aan milieuvervuiling of onvoldoende personeel en geen materiaal ?

Het moge duidelijk zijn dat de aanbesteding/concessie aan EBS in deze geen schoonheidsprijs verdiend. Marktwerking begint bij u als reiziger. Zonder tevreden reizigers en opgeheven haltes kan er geen sprake zijn van een markt en bent u overgeleverd aan de waan van de dag hoe u van A naar B moet komen. Van A naar Beter is uw insteek, niet naar Slechter.

We nemen je mee

Wij volgen met interesse en belangstelling de mooie toezeggingen in de antwoorden door de gemeente deels in afstemming met de Vervoerregio Amsterdam, op onze vragen:

  1. Wat zijn de voornaamste technische oorzaken voor de frequente uitval van EBS-bussen in de regio Zaanstreek?
    Antwoord: De voornaamste reden is personeelsgebrek.
  2. Welke specifieke problemen of complicaties vertragen de levering van de elektrische bussen die oorspronkelijk voor april waren gepland?
    Antwoord: Er is een vertraging in de levering van onderdelen. Hierdoor duurde het langer voor de bussen konden worden afgewerkt.
  3. Hoe wordt de communicatie tussen de vervoerregio Amsterdam en de inwoners van de Zaanstreek momenteel beheerd, en welke verbeteringen kunnen worden ingezet om dit te optimaliseren?
    Antwoord: De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van 14 gemeenten en als opdrachtgever verzorgen wij het openbaar vervoer verdeeld over drie concessies. Via onze communicatiekanalen (onze website, sociale media, onze publiekswebsite Wij Nemen je Mee én onze nieuwsbrief) communiceren wij over de actuele ontwikkelingen binnen onze hele regio. Daarnaast sturen wij regelmatig persberichten uit naar de regionale en lokale media. De vervoerder is verantwoordelijk voor de communicatie met de reiziger. De Vervoerregio monitort deze communicatie met de reiziger als onderdeel van de implementatie van de concessie. De Vervoerregio gaat kijken of zij ook een rol moet gaan spelen in de communicatie richting de reizigers, zonder daarbij de rol van de vervoerder over te nemen.
  4. Welke oplossingen zijn beschikbaar om de boetes die aan EBS worden opgelegd door de vervoerregio Amsterdam te gebruiken voor het verbeteren van het busvervoer?
    Antwoord: Daar wordt momenteel over nagedacht. Op een later moment volgt hierover communicatie.
  5. Wat zijn de vereisten voor het opzetten van een eigen taxidienst door de gemeente Zaanstad om de uitgevallen ritten van het openbaar vervoer te compenseren?
    Antwoord: Het opzetten van een eigen taxidienst is niet mogelijk om verschillende redenen. Het willekeurig aanbieden van alternatief openbaar vervoer leidt tot het schenden van de gestelde concessievoorwaarden en leidt tot verstoringen van het vervoersysteem. Bovendien zien we dat met de invoering van de aangepaste dienstregeling de betrouwbaarheid van het busvervoer is verbeterd en de laatste weken minder ritten uitvallen.
  6. Op welke manier worden de duur en omvang van de problemen met het openbaar vervoer in kaart gebracht en wat zijn de bevindingen hiervan?
    Antwoord: De Vervoerregio heeft minimaal wekelijks overleg met de vervoerder. In dit overleg wordt besproken of merkbaar is dat de tekortkomingen worden opgelost. De huidige evaluatie is positief. Er worden kleine stappen vooruit gezet. Er zijn nog wel vele stappen te gaan.
  7. Gaat de gemeente Zaanstad een officieel bericht aan haar inwoners sturen en wat zal de strekking hiervan zijn?
    Antwoord: De gemeente Zaanstad gaat een aantal middelen inzetten (denk aan onze sociale media kanalen en het Zaanstad journaal) om inwoners op de hoogte te brengen van het platform Meerplus waar de actuele dienstregeling en het laatste nieuws te vinden is. De gemeente zal inwoners erop wijzen dat in ieder geval tot aan september EBS met een afgeslankte dienstregeling rijdt. We doen dit ook in afstemming met de Vervoerregio die zelf ook middels haar eigen communicatiemiddelen reizigers op de hoogte brengt.
  8. Als EBS vasthoudt aan het bedrag van euro 12,50 voor een kaartje gaat Zaanstad/de vervoerregio reizigers hierin compenseren?
    Antwoord: Nee, dat gaat de Vervoerregio niet doen. Er is met het samengaan van beide concessies sprake van één dagkaart voor de gehele concessie Zaanstreek-Waterland, niet meer van 2 aparte dagkaarten voor 2 delen van de nieuwe concessie. Daarbij is de oude prijs (€12,50) van de concessie Waterland gehanteerd, maar is deze kaart nu dus wel in een groter reisgebied geldig. Bovendien reizen meereizende kinderen tot en met 11 jaar nu gratis mee, waarmee het naar het oordeel van de Vervoerregio geen reden is om tot compensatie over te gaan.
  9. De tarieven van EBS liggen aanzienlijk hoger dan voorheen en de NS. Wat gaat Zaanstad/ Vervoerregio doen om ov-gebruik te stimuleren? (Inchecken met pinpas ~3x zo duur. Inchecken met OV-chipkaart ~50% duurder).
    Antwoord: Het landelijk instaptarief (€1,08) en het kilometertarief (€0,196 per km) is niet veranderd met de start van de nieuwe concessie, ook is de reguliere indexatie per 1 januari dit jaar achterwege gebleven. De tarieven zijn dus niet gestegen, anders dan in de vraag wordt gesuggereerd.

    Wel is het zo dat met de overgang naar de nieuwe concessiehouder de verkoop van de losse (stads-)ritkaart is gestaakt. Deze kaart kostte destijds €2,80 en was geldig voor 1 rit binnen een plaats. Alternatief is inchecken met de bankpas of telefoon, dat voor ritten binnen een stad (bijvoorbeeld Zaandam) altijd goedkoper is dan het kopen van een los kaartje. Zo kost een enkele reis met bankpas of OV-chipkaart tussen de halte Voorsterbeek in ’t Kalf en Zaandam Station, de langste rit die je met 1 bus binnen Zaandam kunt maken, €2,31, tegen €2,80 destijds met een los kaartje.

Wordt vervolgd…




0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Chaos bij Busmaatschappij EBS in Zaanstreek: Vragen over uitval en slechte service

Gepubliceerd

op

Sinds de lancering van de busdiensten van EBS in de Zaanstreek op 10 december 2023, lijkt het al vanaf het begin niet goed te gaan. Klachten over uitvallende bussen, verouderde reisinformatie en vieze voertuigen hebben de kop opgestoken, waardoor reizigers gefrustreerd zijn geraakt door de gebrekkige dienstverlening.

Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad heeft donderdagavond kritische vragen gesteld aan wethouder Slegers, die zowel wethouder mobiliteit in Zaanstad als bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam is. Kerkhoven eist meer transparantie over de frequentie van uitvallende bussen en wil wekelijkse updates ontvangen. Echter, Slegers verdedigde zich door te stellen dat het delen van dergelijke gegevens te arbeidsintensief zou zijn en onpraktisch is.

Ondanks de verdediging van Slegers, blijft Kerkhoven vasthouden aan zijn eis voor regelmatige updates en meer inspanningen om reizigers te informeren over hoe ze klachten kunnen indienen. Hoewel Slegers beweert dat er al QR-codes in de bussen hangen waarmee reizigers gemakkelijk klachten kunnen indienen, is Kerkhoven van mening dat er meer moet worden gedaan om deze informatie breed bekend te maken

Bovendien hebben reizigers gemeld dat er in de bussen excuusbriefjes hangen waarin EBS toegeeft dat ze momenteel niet aan de serviceverwachtingen kunnen voldoen. Dit heeft de frustraties van de reizigers alleen maar vergroot.

Jos Kerkhoven heeft aangegeven dat hij niet tevreden is met de reacties van Slegers en zal nadenken over mogelijke vervolgstappen om de situatie te verbeteren. Met de concessie van de Vervoerregio Amsterdam in handen van Slegers, lijkt het erop dat er dringend actie nodig is om de problemen bij EBS aan te pakken en de kwaliteit van het busvervoer in de Zaanstreek te verbeteren.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Trending