

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ doorbreekt stilte rond mogelijke verhuizing ICL naar OBA-terrein
Hoe staat het met de vorige zomer aangekondigde verhuizing van meststoffenfabriek ICL Fertilizers Europe van de Coenhaven naar het terrein van de OBA Bulk Terminal in het Westelijk Havengebied in Amsterdam?
Artikel Zaanstad.nieuws.nl
Hoe staat het met de vorige zomer aangekondigde verhuizing van meststoffenfabriek ICL Fertilizers Europe van de Coenhaven naar het terrein van de OBA Bulk Terminal in het Westelijk Havengebied in Amsterdam? Democratisch Zaanstad is er benieuwd naar, omdat de verplaatsing negatief kan uitpakken voor woningbouw in de Achtersluispolder en op het Hembrugterrein én voor de huidige bewoners in het Noordzeekanaalgebied.
Nu de bouwplannen voor met name het Hembrugterrein steeds concreter worden vraagt DZ zich af hoe het staat met de business case van ICL voor de nieuwe locatie, die afgelopen najaar gereed had moeten zijn. Sinds augustus is er echter geen aanvullende informatie meer gekomen over de mogelijke verplaatsing van ICL en over de uitkomst van de milieueffectrapportage (MER). Fractievoorzitter Juliëtte Rot stelt er nu schriftelijke vragen over en maakt zich met name zorgen over overlast door stank en lawaai en gevolgen voor de gezondheid van Zaankanters. Wordt er wanneer de verhuizing doorgaat een nul-meting gedaan om de gevolgen voor mens en milieu te kunnen monitoren?
Koploper fosfaatrecycling
ICL produceert aan de Fosfaatweg jaarlijks bijna 550.000 ton aan hoogwaardige meststoffen. De fabriek is daarnaast ook een belangrijke terminal voor onder meer fosforzuur, dat onder meer wordt geleverd aan fabrikanten van voedingsmiddelen en frisdranken. De meststoffen zijn gebaseerd op kalium en fosfaat en dus niet brandbaar of explosief. Het streven van het bedrijf is om op termijn te komen tot een volledige fosfaatkringloop.
De fabriek in Amsterdam is een wereldwijde koploper in de fosfaatrecycling, aldus ICL, en nam in maart 2019 de ICL Phosphate Recycling Unit in gebruik voor het toepassen van alternatieve bronnen van fosfaat in het productieproces, zoals verbrandingsassen van rioolslib en beendermeel. ‘Zo kan ICL in Amsterdam nog vele jaren op een duurzame manier doorgaan met het produceren van meststoffen die helpen de wereld van voedsel te voorzien,’ aldus het bedrijf op de eigen website.
Accumulatie milieubelasting
Democratisch Zaanstad is echter beducht voor nog meer overlast in een gemeente die toch al een grote milieubelasting kent vanwege onder andere het vliegverkeer, cacaofabrieken, de linoleumefabriek en de Norit-vestiging. Zijn of worden er berekeningen gemaakt die aantonen welke impact de toekomstige ICL-fabriek heeft qua geur- en geluidsoverlast en op welke afstand van de fabriek er sprake is van impact, is daarom één van de vragen van Rot.


Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam
Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over een mogelijk bunkerstation van 78 meter. Democratisch Zaanstad vraagt opheldering van de gemeente. Waarom werd dit in Amsterdam geweigerd maar in Zaandam wel toegestaan?

Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over de mogelijke vestiging van een veel groter bunkerstation voor hun deur en Democratisch Zaanstad heeft de gemeente nu om opheldering gevraagd. De steiger is al gecreëerd en het is de bedoeling dat er een bunker van 78 meter lang komt te liggen. De gemeente Amsterdam weigerde daarvoor een vergunning af te geven.
Gezien de lengte zullen er tonnen aan brandstof in zo’n schip passen en dat op zo’n vijftien meter afstand van woningen en het te ontwikkelen Hembrugterrein, stelt DZ. De partij citeert in technische vragen het vonnis in de rechtszaak over de weigering van het bunkerstation in Amsterdam, waarin staat ‘Daarnaast strookt een bunkerstation van deze omvang niet met het publieke gebruik en het openbare karakter van het wandelpad op de strekdam, dat door aankomende bewoning van de Houthaven een steeds belangrijker publiek karakter krijgt als uitwaaipunt aan het IJ’ en ‘Het bunkerstation zal het open zicht op het IJ belemmeren. Tot slot vormt het bunkerstation een belemmering voor de mogelijke ontwikkeling van zonnepanelen op de strekdam.’
Onderbouwing
Na de weigering van de vergunning door Amsterdam in april 2021 zijn de exploitanten van het bunkerstation, direct uitgeweken naar Zaandam, aldus DZ. De partij wil graag onderbouwd zien welke verschillen er juridisch, planologisch en technisch zijn waardoor het bunkerstation wel toegestaan en vergund zou moeten worden in Zaandam en in Amsterdam niet. Welke meerwaarde, in het algemeen belang, ziet Zaanstad, om deze aanvraag te honoreren en voorziet de gemeente juridische procedures als het gaat om het honoreren van deze aanvraag?
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Geen Windturbines bij Noorder IJplas: Gedeputeerde Staten Tegen Windmolenplannen
Aanleiding onderzoeksresultaten gebieds- en soortenbescherming en negatief advies Rijkswaterstaat over verkeersveiligheid

Gedeputeerde Staten gaan Provinciale Staten adviseren om definitief geen toestemming te geven voor het plaatsen van drie grote windturbines bij de Noorder IJplas in Amsterdam, zo’n beetje op de grens met Zaanstad. De aanleiding zijn nieuwe onderzoeksresultaten over gebieds- en soortenbescherming en een negatief advies van Rijkswaterstaat over de verkeersveiligheid.
De energiecoöperaties Amsterdam Wind en NDSM Energie zijn de aanjagers van de plannen voor de drie turbines. Op 31 maart vorig jaar vroegen zij bij de provincie de omgevingsvergunning aan die nodig is om af te wijken van het geldende bestemmingsplan. Daarvoor was eerst een verklaring van geen bedenkingen van Provinciale Staten nodig, maar die kwam er niet. De coöperaties gingen daar tegen in beroep.
Vogels en vleermuizen
Op het moment dat Provinciale Staten de plannen dwarsboomde liepen er nog onderzoeken voor de vergunningen die nodig zijn vanwege gebieds- en soortenbescherming. ‘De verwachting was dat deze vergunningen verleend konden worden en de bouw van windmolens niet in de weg zouden staan. Echter, nu de onderzoeken gepubliceerd zijn blijkt dat de bouw van windmolens de instandhouding van vogelsoorten kan schaden. Ook blijken er risico’s te bestaan voor het voortleven van vleermuissoorten in hun natuurlijke verspreidingsgebied,’ schrijft de provincie nu.
Coenplein
‘Daarnaast is ook de ontwerpvergunning gebiedsbescherming geweigerd, omdat niet kan worden uitgesloten dat door het project de natuurlijke kenmerken van onder meer Natura 2000-gebied Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld & Twiske zullen worden aangetast. Ook blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat dat de bouw van windturbines zou leiden tot een onaanvaardbaar risico voor de verkeersveiligheid aan het nabijgelegen Coenplein.’
bron: ZaanstadNieuws
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen

Democratisch Zaanstad heeft op 21 augustus jl. vragen ingediend over mogelijke ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam.


- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
DZ faliekant tegen raadsvoorstel Zaanse Schans
- Nieuws2 maanden geleden
De Zaanse Schans verdient beter – Waarom de stem van ondernemers telt
- Mensen met een verhaal1 maand geleden
De Zaan Kleurt Rood
- Grondbeleid2 maanden geleden
DZ heeft gemeente gewaarschuwd, helaas niet geluisterd. Resultaat schade van € 575.000 !
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Met z’n allen naar de Zaan
- Nieuws4 weken geleden
Help Juliëtte Rot in haar strijd tegen onrecht – Steun de crowdfunding voor de contra-expertise!
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Drie kleine kleutertjes
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam