Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Historie van het Lint Assendelft onderdeel van Beleid
De historie van het Lint Assendelft is uitgewerkt in de visie Linten, Dijken, Paden en is daarmee onderdeel geworden van beleid. In de toekomst zal bij ontwikkelingen rekening gehouden moeten worden met de historie van Assendelft, zodat we ons cultureel erfgoed ook voor toekomstige generaties kunnen bewaren.
De historie van het Lint Assendelft is uitgewerkt in de Visie Linten, Dijken, Paden en is daarmee onderdeel geworden van beleid. In de toekomst zal bij ontwikkelingen rekening gehouden moeten worden met de cultuurhistorische kenmerken van Assendelft, zodat we ons erfgoed ook voor toekomstige generaties kunnen bewaren.
Assendelft
Het langste dorp van Nederland, en het oudste dorp van Zaanstad, is het lint Assendelft. Op verzoek van de raad is in 2020 een start gemaakt met de Visie Linten, dijken, paden. In de eerste versie was er een uitwerking van ‘de stadse zaan’ en ‘westzaan’. Dit gaf zoveel inzichten dat ook besloten is om een uitwerking te maken van andere delen van Zaanstad. Nu was Assendelft aan de beurt.
Beleidsregels
In de visie zijn richtlijnen en beleidsregels opgesteld, waar toekomstige ontwikkelingen rekening mee moeten houden. Een voorbeeld hiervan is het behouden van een wegsloot of een boerenerf waar de stolpboerderij een prominente plek kreeg in de ontwikkeling van het dorp. Het wil niet zeggen dat er geen ontwikkelingen meer kunnen, in tegendeel. Er kan nog steeds ontwikkeld worden, bijvoorbeeld een kangoeroe-woning/zorgwoning achter het erf, maar dan wel zo ingericht dat doorkijkjes naar het achterland zichtbaar blijven.
Hoe streng wegen we het mee?
Democratisch Zaanstad is blij dat we op deze manier de dorpen en het cultuurhistorisch erfgoed beter in beeld hebben. Wat waard is om te behouden en hoe we ontwikkelingen kunnen inpassen met in acht neming van de historie. Nu zijn er beleidsregels: regels waar je je bij ontwikkelingen, zoals woningbouw, aan moet houden. Bij enkele partijen in de raad ontstaat het idee dat daardoor geen ontwikkelingen meer mogelijk zijn. Wij betwisten dat. Wij denken dat er juist ontwikkelingen mogelijk zijn, alleen is nu heel duidelijk dat er regels zijn om het dorpse karakter te behouden. Bijvoorbeeld woningen toevoegen op een oud boerenerf, waar de oude schuren woningen worden, maar dan wel zo gepositioneerd zoals schuren zouden hebben gestaan en met behoud van de bestaande doorkijkjes.
zie hier het interview met het Zaans Stadsblad:
Wegsloot terug?
Langs grote delen van de Dorpsstraat in Assendelft lag een wegsloot. Nu is deze alleen nog in de zuid aanwezig. Het terugbrengen van de wegsloot is een mogelijkheid. Het zou bijvoorbeeld meer groen terugbrengen en meer ruimte voor waterberging. Het dorpse karakter wordt dan weer hersteld. Dit zijn de kansen bij ontwikkelingen in Assendelft. Wij zijn benieuwd hoe de bewoners van Assendelft denken over zo’n mogelijkheid.
Krommenie en waternetwerken
Krommenie krijgt de volgende uitwerking. Daarnaast hebben wij gevraagd om uitwerking van de waternetwerken. De opstellers van de visie gaven aan dat het inderdaad een omissie is dat waternetwerken in Zaanstad nog niet in beeld zijn gebracht. We leven in een waterrijk gebied en deze informatie kan ons ook bij nieuwe ontwikkelingen helpen om de juiste afwegingen te maken(waar bijvoorbeeld een sloot te realiseren).
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten
Versterking van de natuur met behoud van agrarische bedrijvigheid
Noord-Holland, Zaanstad, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, het agrarisch collectief Water, Land en Dijken, Staatsbosbeheer, het Platvorm Veenweide en LTO zijn het eens over het tegengaan van bodemdaling, het versterken van het weidevogelgebied, het verlagen van stikstof en de afgesproken koers voor de verbrakking in de Polder Westzaan. Er staan ruim 30 projecten in hun uitvoeringsstrategie.
Structureel en verbeterd beheer
Deze doelen komen uit de al eerder vastgestelde gebiedsvisie en de projecten moeten leiden tot een inrichtings- en beheerplan. Er wordt meteen van start gegaan met een aanvalsplan voor de veenmosrietlanden. De Polder Westzaan is een belangrijk natuurgebied, maar er is een sterke achteruitgang van de veenmosrietlanden vastgesteld. Ook komen er nauwelijks nieuwe veenmosrietlanden bij, waardoor het oppervlak vermindert. Daarom voeren de provincie, Staatsbosbeheer en natuurorganisaties herstelmaatregelen uit en kijken ze gezamenlijk naar structureel en verbeterd beheer.
Boeren
Ook wordt een agrarische verkenning afgetrapt: hoe ziet toekomstbestendige landbouw passend bij het natuurlijke karakter van de polder eruit? Een gezamenlijke verkenning moet hierop antwoord geven. Dit onderzoek brengt trends, kaders, kansen en bedreigingen voor de landbouwsector in de polder in beeld. Op basis van deze verkenning stellen de in het gebied aanwezige agrariërs een individueel bedrijfsplan op.
Weidevogels
Met behulp van het Beheer op Maat-model van de Wageningen Universiteit worden daarnaast geschikte weidevogelgebieden in kaart gebracht en vervolgens worden er maatregelen genomen waarmee deze gebieden voor weidevogels kunnen worden versterkt. In dit model wordt onder andere gekeken naar grondwaterstanden, de productie van graslanden en openheid. Ook is een plan van aanpak in de maak voor het weren van snelvaren bij kwetsbare weidevogel(broed)gebieden. Enkele andere projecten uit de strategie lopen al, zoals een verkenning naar het watersysteem en een impactanalyse van verbrakking op de agrarische bedrijfsvoering. Het doel is om uiteindelijk een gezonde en toekomstbestendige polder te creëren voor mens, plant en dier.
bron: zaanstad nieuws.nl
Alles over:
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Zero-emissiezones is een regelrechte ramp, ook voor ondernemers in Zaanstad
Tekenen voor toegangelijker binnensteden
Vanaf 1 januari 2026 voert de gemeente Zaanstad uitstootvrije zones in, in drukke winkelgebieden van Zaandam, Krommenie en Wormerveer. Dit betekent dat bestelbusjes en vrachtwagens op benzine, diesel of gas niet meer in deze winkelgebieden mogen rijden.
Dit gaat het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP-ers en MKB-ers, ontzettend veel geld kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen. Dit voor ondernemers desastreuze beleid kan zelfs leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de (lokale) economie.
Stop deze groene waanzin teken het burgerinitiatief!
Teken hier het burgerinitiatief : 👉 https://stopzeroemissiezone.nl/
Kijk hier op de site van gemeente Zaanstad voor informatie:
https://ondernemen.zaanstad.nl/uitstootvrije-zones
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Grote zorgen Dukra-bewoners over nieuwe ligplaats >update<
Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken. Maar Havendienst is onmenselijk niet thuis.
Over exact één maand moeten de bewoners van jachthaven Dukra weg zijn. Het gevolg van het opzeggen van zo’n 50 tot 60 huurovereenkomsten. Sommige woonschipbewoners zijn al weg, maar er is grote onduidelijkheid over alternatieve ligplaatsen. De wanhoop slaat deze weken bij woonschipbewoners toe. Ze weten niet waar ze aan toe zijn. Iemand stelt zelfs zijn 30 meter lange schip te willen laten slopen. Hij kan geen andere ligplaats vinden. De eigenaren van de jachthaven Dukra hebben tot nu toe geen stappen gezet om de bewoners een oplossing aan te bieden. De gemeente Zaanstad, in tweede instantie, komt ook niet echt in beweging. Daarmee is de impasse compleet
Op 1 januari moeten naar verluidt zo’n 28 boten weg zijn. Waar naar toe? Mogelijk tijdelijk naar de Isaac Baarthaven, maar een echt geschikte locatie is dat niet en – gelet op de tijdelijkheid – ook geen oplossing voor de problemen waar woonbootbewoners mee worden geconfronteerd. De bewoners die met hun woonboot moeten vertrekken zijn verbaasd over de advertenties die Dukra plaatst op Facebook. Daarin wordt ligplaatsen aangeboden voor nieuwe bewoners. Wat is dat voor een beleid vragen direct betrokkenen zich af. Waarom stuur je oorspronkelijke bewoners weg om vervolgens nieuwe bewoners aan te trekken? Duidelijk is dat het onbegrip hierover bij de oorspronkelijke bewoners groot is. Is dit nog wel uit te leggen? Welke argumenten hebben de jachthaven eigenaren om zo te handelen. Allemaal onbeantwoorde vragen, terwijl de tijd dringt en er vooral sprake lijkt van voldongen feiten, zoals opgezegde huurovereenkomsten.
Nieuwe woonschepen van 40 meter
Jachthaven Dukra stuurde een e-mailtje met de huuropzeggingen. Uiteraard wisten de meeste bewoners dat de eigenaren grote plannen hadden met de jachthaven. Maar waarschijnlijk is in de buurt nog niet bekend dat de jachthaven in de nieuwe plannen ruimte heeft voor woonschepen tot een meter of 40. Daarmee keert via een achterdeur mogelijk de grootschaligheid toch weer terug en dat was nu juist iets waar de omwonenden moeite mee hadden. Daarnaast is het natuurlijk zot dat je woonboten laat verplaatsen om nieuwe toe te laten. Als je woonboten van 40 meter gaat toelaten als jachthaven, dan kan zo’n 30 meter schip van een bestaande bewoner toch gewoon blijven liggen. Die heb je dan als projectontwikkelaar of eigenaar van de jachthaven vast binnen. Bovendien zijn veel voorzieningen, zoals stroom en water aan de kades, afgesloten, terwijl er nog een volle maand te gaan is.
Nog geen bestemmingsplan – mensen nog niet wegsturen
Als de jachthaveneigenaren geen actie ondernemen is Zaanstad aan de beurt. De gemeente heeft sowieso een zorgplicht als de woonbootbewoners ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen. De gemeente zou dus op korte termijn iets moeten doen om een oplossing, al dan niet tijdelijk, aan te bieden. Dat betekent dus het realiseren van alternatieve ligplaatsen voor de Dukra-bewoners. Het is heel goed mogelijk dat dit op korte termijn helemaal niet lukt. Dan zou de gemeente aan de jachthaveneigenaren kunnen vragen de bewoners nog niet weg te sturen. Dan ontstaat er meer tijd en ruimte voor zowel de woonbootbewoners of de gemeente Zaanstad om een oplossing te zoeken voor de lange termijn. Aangezien de plannen nog in ontwikkeling zijn – er ligt bijvoorbeeld nog geen bestemmingsplan – is er geen enkele reden om nu al acuut over te gaan tot het wegsturen van bewoners. Zo’n tussenoplossing zou door de verantwoordelijk wethouder Wessel Breunesse natuurlijk heel goed ingebracht kunnen worden, juist vanuit de zorgplicht die de gemeente heeft voor de bewoners die in het BRP zijn ingeschreven.
Impasse doorbreken
Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken. De raadsfractie probeert alles om voor de bewoners een oplossing te vinden die uitzicht geeft op een nieuwe ligplaats voor zowel de korte als langere termijn.
Bron Radiotvzaanstreek.nl
Bewoners boten Dukra weggestuurd zonder alternatief
Zaanstad Nieuws 06 december 2023
> update 21 januari 2024 <
Inwoners Zaanstad (Dukra) opgejaagd door Havendienst. Van Dukra naar Koog aan de Zaan, naar… god mag het weten !?
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid3 maanden geleden
Chaos bij Busmaatschappij EBS in Zaanstreek: Vragen over uitval en slechte service
-
Sport & cultuur2 maanden geleden
Rolverdeling op Zaanse Schans ‘diffuus’
-
Bestuur en financiën2 maanden geleden
Rechtspositie onder druk bij digitale hoorzittingen?
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
EBS onvoldoende personeel om het aan te kunnen
-
DZ1 maand geleden
Maikel Kat ons nieuw raadslid stelt zich voor
-
Videos3 weken geleden
Petitie wil verdeelde wijken verbinden door busbrug De Binding!
-
DZ2 weken geleden
Dustin Benjamins is ons nieuwe Duo-Raadslid
-
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling6 dagen geleden
Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten