

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Pleidooi DZ, SP en VVD voor beter OV in Wormerveer
Wij maken ons sterk voor openbaar vervoer van en naar Molletjesveer, Noorderveld, het Zaankwartier, Zaans Pijl en West-Knollendam
De SP en Democratisch Zaanstad maken zich sterk voor openbaar vervoer van en naar Molletjesveer, Noorderveld, het Zaankwartier, Zaans Pijl en West-Knollendam. Ze komen 9 november tijdens de begrotingsbehandeling met een motie om daar in de Vervoerregio Amsterdam op aan te dringen.
De bedrijventerreinen Noorderveld en Molletjesveer zijn niet per openbaar vervoer bereikbaar, terwijl er bij de rond 600 daar gevestigde bedrijven toch zo’n 4700 mensen werken. Om de terreinen blijvend toekomstbestendig te houden zijn verbeteringen aan de auto-ontsluiting én de OV-bereikbaarheid nodig wees een onderzoek uit en de Bedrijvenvereniging Noorderveld Molletjesveer dringt daar al heel lang op aan. Voor de nieuwe buurten Zaankwartier en Zaans Pijl is evenmin openbaar vervoer voorzien en al sinds 2001 is er een busverbinding meer met West-Knollendam. De meest noordelijke bushalte in Wormerveer is de halte Cor Bruijnweg.
De nieuwe concessiehouder EBS die vanaf december in de Zaanstreek gaat rijden is volgens de raadsleden Anna de Groot (SP) en Jos Kerkhoven (DZ) in overleg is met Zaanstad, Wormerland en de Vervoerregio over haltes op onder andere Noorderveld, maar dit heeft nog niet tot resultaten geleid. De twee partijen zien graag meer urgentie, ook al gezien de onder druk staande leefbaarheid in Zaanstad Noord vanwege de enorme verkeersdruk. Beter OV kan een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het beperken van de drukte op en rond de N246.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.
‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13, Herengracht 3, Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hier onze vragen aan het college :




Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Herinrichting Damgebied volgens DZ op verkeerde manier afgetrapt
Ondernemers en bewoners voelen zich niet gehoord bij de herinrichting van het Damgebied in Zaandam. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over participatie en aanpassingsruimte. Lees meer over de zorgen.

Ondernemers en bewoners van het Damgebied in Zaandam voelen zich onvoldoende betrokken bij de plannen voor een herinrichting, aldus Democratisch Zaanstad. ‘Er is onduidelijkheid over het proces, het ontwerp en de ruimte voor bijsturing.’
‘Voor een duurzaam en gedragen stadscentrum is het essentieel dat belangen van bewoners en ondernemers serieus worden genomen. In verschillende trajecten in Zaanstad (onder andere Peperstraat, Inverdan, de Dam) ervaren inwoners en belanghebbenden dat hun inbreng geen wezenlijke invloed heeft op beleid. Participatie lijkt steeds vaker een procedurele verplichting in plaats van een democratisch instrument. Dit ondermijnt het vertrouwen in het bestuur en vraagt om reflectie,’ stelt fractievoorzitter Juliëtte Rot in schriftelijke vragen.
Aanpassingen
Daarin gaat het over het bewaren van de balans tussen leefbaarheid voor bewoners en levendigheid ten behoeve van bezoekers en de detailhandel, de participatie voorafgaand aan de publicatie van de voorlopige plannen en de terugkoppeling van de inbreng van bewoners en ondernemers door de gemeente. Op welke onderdelen is het plan daadwerkelijk aangepast en is er nog ruimte om het ontwerp alsnog te herzien op basis van zorgen over de toegankelijkheid, overlast en het verdwijnen van ontmoetingsplekken?
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hierbij de ingediende vragen aan het College:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ
De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in Wormerveer omdat de extra kosten niet opwogen tegen de baten. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen. Lees meer over de mislukte pilot.

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in het winkelgeboied van Wormerveer omdat de extra kosten niet bleken op te wegen tegen de baten: het verschil in kwaliteit van de openbare ruimte viel bezoekers helemaal niet op. Democratisch Zaanstad stelt er vragen over.
De pilot startte zonder enige ruchtbaarheid in november 2023 met als doel om te onderzoeken of met een extra investering van jaarlijks 163.000 euro een hoger onderhoudsniveau haalbaar zou zijn en wat de effecten daarvan zouden zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en op de beleving van bewoners. De resultaten vielen dus vies tegen. Eén van de vragen van DZ is waarom Wormerveer werd uitgekozen voor de proef. En in dat verband krijgt de partij ook graag inzicht in welke wijken op dit moment het laagst scoren op beeldkwaliteit en bewonerstevredenheid.
Lessen geleerd?
Ook een vraag is welke lessen het college concreet trekt uit de resultaten van het Wormerveerse experiment. ‘Wat betekent volgens het college het mislukken van de pilot voor bewoners die sinds jaren structurele klachten indienen over het onderhoudsniveau in hun buurt? Wordt er gecommuniceerd naar deze bewoners over de uitkomst?’ Een zorg bij DZ is dat andere wijken te lijden hebben gehad onder het feit dat personeel vaker in Wormerveer aan het werk was.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hierbij de ingediende vragen aan het College:

- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Het 750 jaar bestaan
- ZaanZappen met Johan Philips4 weken geleden
Waarom
- Onderwijs, jeugd en zorg4 weken geleden
Democratisch Zaanstad komt op voor menselijke maat in omstreden zorgzaak
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Sistah’s in arms
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
DZ wil meer weten over kostenexplosie nieuwbouw ZNMC
- Sport & cultuur2 weken geleden
DZ benieuwd naar financiële kosten en maatschappelijke baten Roze Zaterdag
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Zaans Centrum voor de Kunsten
- Sport & cultuur4 weken geleden
Vragen DZ over veiligheid in De Hoop na brand in gebouw aan Barndegat