

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Bewoners aan het woord in Krommenie over mobiliteitsplan Noord
DZ vindt dat we heel duidelijk moeten zijn: zolang er geen goede verkeersoplossingen zijn kunnen we niet steeds maar meer woningen toevoegen.
Door Marianne Doeves de Boer
Dinsdag avond 1 maart organiseerden Rob Karst D66 en Marianne Doeves de Boer Democratisch Zaanstad een tweede bijeenkomst met bewonersgroepen en ondernemers uit Krommenie. Onderwerp van gesprek: Het verkeersplan Noord. In Krommenie en Wormerveer worden veel woningen in de nabije toekomst ontwikkeld. Maar het verkeer staat nu al vaak vast. Het centrum is te druk, scholen ondervinden veel last van het verkeer en er is veel sluipverkeer, oa op de smalle Vlusch. Dat moet anders vinden de bewoners en ondernemers en dat zijn we helemaal met ze eens! Daarom hebben we de verschillende bewonersgroepen in oktober 2021 bij elkaar gezet. En gisteren dus een vervolg bijeenkomst, die nog drukker bezocht werd. En het mooie: bewoners en ondernemers weten vaak het beste wat er in hun dorp kan en moet veranderen. Wat wel en niet werkt. Vele ideeen zijn geopperd, en er zaten veel overeenkomsten in waar we als raad goed mee aan slag kunnen:- Geen bouwverkeer door heel Krommenie, maar een veel kortere route met een extra ontsluiting op de N203 Maak tevens een permanente extra ontsluiting op de N203 en maak van dat stuk provinciale weg 50 km/u (ipv 80 km/u).- Maak het centrum meer autoluw, haal iiig het sluipverkeer eruit:dat kan door oa de vlush af te sluiten voor doorgaand verkeer en de rijrichtingen op oa padlaan en noorder/zuiderhoofdstraat om te draaien.- En maak werk van de a8-a9. Uit alles blijkt dat die verbinding de enige echte oplossing is voor Krommenie.
De derde bullit is opgenomen in het huidige plan. De eerste en tweede niet. Democratisch Zaanstad ziet graag dat het volledige plan van de bewoners en ondernemers wordt opgenomen en niet delen ervan. Daarom zullen wij voor de raadsvergadering van 10 maart minimaal 2 voorstellen indienen, samen met D66, om de eerste twee bullits in het plan op te nemen.
DZ vindt dat we heel duidelijk moeten zijn: zolang er geen goede verkeersoplossingen zijn kunnen we niet steeds maar meer woningen toevoegen. Wat niet past, past niet. Neem de zorgen van de inwoners serieus! En redeneer de auto niet weg. Een van de bewoners gaf aan dat in een rapport van 2018 met andere cijfers is gerekend. In 2018 is gerekend met 8 autobewegingen per inwoner, in het rapport van 2022 met 5 autobewegingen per inwoner. Er wordt vanuit gegaan dat mensen meer met de fiets doen en hoewel dat een mooi streven is, is de werkelijkheid dat mensen ook voor oa hun werk toch gebruik blijven maken van de auto. Democratisch Zaanstad ziet daarom ook graag dat er realistisch gepland wordt, zodat de dorpen leefbaar blijven.


Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Geen apart parkeerbeleid voor groepen inwoners die in de knel komen
Wethouder Slegers wijst voorrang voor zorgmedewerkers bij parkeren in Krommenie af. Lees waarom en hoe Zaanstad omgaat met parkeerdruk en verouderd beleid

Wethouder Gerard Slegers is zich bewust van het aanhoudende tekort aan parkeerplaatsen in wijken zoals Willis in Krommenie, maar wil bepaalde beroepsgroepen zoals zorgmedewerkers met onregelmatige werktijden geen voorrang geven op een plek. Dat was een vraag van Democratisch Zaanstad.
‘Uitzonderingen op basis van beroep zouden tot precedentwerking leiden en de parkeerkeernota 2016 onder druk zetten,’ stelt Slegers. Die nota houdt rekening met verschillende doelgroepen, zonder onderscheid te maken tussen beroepen. De gemeenteraad verwierp eerder dit jaar een nieuwe versie van de parkeernota, waardoor de bij een decennium oude regels nog van kracht zijn ondanks de sterk veranderde omstandigheden.
Metingen
Zaanstad voert regelmatig parkeerdrukmetingen uit om inzicht te houden in de situatie in verschillende wijken. In 2024 en 2025 is de hele gemeente in kaart gebracht. ‘Bewoners kunnen de gemeente verzoeken om een draagvlakmeting in hun buurt, om te peilen of er voldoende steun is voor de invoering van betaald parkeren,’ stelt Slegers voor als alternatief voor het idee van DZ.
Handhaving houdt geen rekening met de persoonlijke omstandigheden van bewoners, zoals onregelmatige werktijden en zorg en voert alleen het beleid uit. ‘Dat betekent dat er bij een overtreding handhavend wordt opgetreden. Het is niet (technisch en/of juridisch) uitvoerbaar om hier op basis van Facebook-uitingen uitzonderingen op te maken.’ De laatste opmerking verwijst naar een klacht op Facebook (zie hieronder) die het balletje voor DZ aan het rollen bracht.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Demonstratierecht mag nooit leiden tot dagenlange overlast voor onze inwoners
Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen over de geluidsoverlast door dagelijkse demonstraties van Animal Equality. Wij stellen het college vragen om de balans tussen demonstratierecht en leefbaarheid te herstellen.

De afgelopen tijd hebben wij als Democratisch Zaanstad veel signalen ontvangen van verontruste buurtbewoners, onder andere uit de Russische Buurt. Hun zorgen richten zich op de voortdurende demonstraties van dierenrechtenorganisatie Animal Equality bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize.
Sinds begin september protesteert de organisatie dagelijks met luidruchtige acties, waaronder loeiende sirenes, megafoons en fluitjes. Voor omwonenden betekent dit een indringende geluidsmuur, vaak al vroeg in de ochtend en opnieuw in de avonduren. Sommige buurtbewoners spreken zelfs van geluidsniveaus die oplopen tot ver boven de toegestane norm. Voor inwoners die werken in nachtdiensten of gevoelig zijn voor geluidsoverlast, is dit ronduit schadelijk.
Als Democratisch Zaanstad erkennen wij dat het demonstratierecht een groot gemeenschappelijk goed is. Het is terecht stevig verankerd in onze Grondwet en vormt een essentieel fundament van onze democratie. Tegelijkertijd zien wij een ontwikkeling waarbij dit recht steeds vaker lijkt te worden ingezet voor “beroepsactivisme” – acties van een kleine, vaste groep die structureel en langdurig demonstreert, ongeacht de directe impact op de leefomgeving.
Laat er geen misverstand over bestaan: Democratisch Zaanstad kan en wil dit grondrecht niet inperken. Iedereen moet de ruimte hebben om gehoord te worden. Maar wanneer demonstraties leiden tot dagenlange en indringende overlast voor bewoners, trekken wij een duidelijke grens. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
De gemeente Zaanstad geeft aan dat er afspraken zijn gemaakt met de demonstranten, waaronder een geluidsgrens van 60 decibel, en dat er extern wordt gemeten. Toch blijven de meldingen van overlast uit de buurt aanhouden, en voelen bewoners zich niet serieus genomen. Dat is zorgelijk en vraagt om duidelijkheid.
Daarom stelt Democratisch Zaanstad schriftelijke vragen aan het college om opheldering te krijgen over hoe het kan dat de overlast ondanks de afspraken voortduurt, hoe de gemeten waarden zich verhouden tot de ervaringen van buurtbewoners, en welke maatregelen worden genomen om de balans te herstellen. Want net zoals demonstranten het recht hebben hun boodschap uit te dragen, hebben omwonenden het recht op een leefbare en veilige woonomgeving.Democratisch Zaanstad streeft naar een gezondere balans: demonstreren moet altijd mogelijk blijven, maar nooit ten koste van het welzijn van onze inwoners.
Onze schriftelijke vragen aan het college;
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.
‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13, Herengracht 3, Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hier onze vragen aan het college :




- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
Oproep aan (jonge) vrouwen: help ons de Zaanstreek veiliger te maken
- Bestuur en financiën2 maanden geleden
DZ bindt de strijd aan met ‘zorgwekkende bestuurscultuur’
- ZaanZappen met Johan Philips1 week geleden
Volslagen idioot
- GR20261 maand geleden
Gewoon gezond verstand – Hoog tijd voor verandering in Zaanstad
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
-Update: DZ pleit voor oplossing schoenwinkel in Krommenie. Lees het verhaal in het artikel van het NHD.
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Openbaar Vervoer Gedoe
- GR20264 weken geleden
Wij zijn op zoek naar jou!
- Nieuws1 maand geleden
“DZ bestookt college met 296 vragen in zomerreces: ‘Denk niet dat we nergens iets van vinden’’