

Nieuws
DZ stuurt noodkreet over participatie bij bouwplannen in Zaanstad naar commissaris van de Koning.
Via een open brief heeft Democratisch Zaanstad de commissaris van de Koning gisteren verzocht om tot het opstellen en uitbrengen van een advies aan de gemeente Zaanstad, ten aanzien van de Provinciale toezicht domeinen ‘informatiebeheer’ en ‘omgeving’.
Via een open brief heeft Democratisch Zaanstad de commissaris van de Koning gisteren verzocht om tot het opstellen en uitbrengen van een advies aan de gemeente Zaanstad, ten aanzien van de Provinciale toezicht domeinen ‘informatiebeheer’ en ‘omgeving’. In dit advies zouden de aspecten zoals beschreven in deze brief wat ons betreft aan bod moeten komen, waarbij ook de vraag over financiële haalbaarheid en consequenties voor Zaanstad onderzocht zou moeten worden.
Democratisch Zaanstad heeft de afgelopen jaren tevergeefs geprobeerd om het college van Zaanstad ervan te overtuigen dat zij haar taken als hoeder van de belangen van al haar inwoners, ten aanzien van participatie, structureel verwaarloosd. De gemeente dient zich bij al haar handelen te houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Met het ontbreken van een zorgvuldige belangenafweging tussen het publieke belang, versus private belangen en een concreet vastgelegd participatiebeleid, verankerd in planprocessen, schendt zij deze beginselen.
De toepassing van participatie faalt in Zaanstad structureel, door het ontbreken van concreet beleid. De belangen van bewoners worden ondergeschikt gemaakt aan private belangen. Daarnaast bestaat er grote onduidelijkheid over de financiële consequenties voor Zaanstad van alle geplande bouwplannen. Voldoende draagvlak voor bouwplannen is volgens Democratisch Zaanstad een belangrijk uitgangspunt en zou niet afhankelijk moeten zijn van politieke processen.
Volgens de wet Interbestuurlijk toezicht op gemeenten, is de Provincie onder meer toezichthouder ten aanzien van ruimtelijke ordening, bouwen en huisvesting en is dit toezicht gericht op de uitvoering van wettelijke medebewindstaken.
Brief:
Aan de Commissaris van de Koning, de hoogedelgestrenge heer Th. H. van Dijk
Postbus 3007
2001 DA HAARLEM
Juliëtte Esmée Rot, Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad
Onderwerp: Participatie bij bouwprojecten in de Gemeente Zaanstad
Zaandam, 6 maart 2022
Hoogedelgestrenge heer van Dijk,
De gemeente Zaanstad faciliteert sinds 2016 een groot aantal bouwplannen onder de noemer ‘Maak.Zaanstad’. Dit project liet voorafgaande aan de start al een geprognotiseerd verlies zien van 100 miljoen euro. In 2017 werd ten behoeve van dit programma een notitie opgesteld waarin als belangrijke doelstelling was opgenomen dat belanghebbenden ‘meepraten maar niet meebeslissen’. De afgelopen maanden is er een duidelijk beeld ontstaan dat deze doelstelling voor grote problemen zorgt ten aanzien van participatie bij de verschillende bouwplannen, met onvrede, weerstand van omwonenden en betrokkenen en zelfs juridische procedures als gevolg. En dat geheel in strijd met een duidelijke afspraak tussen het huidige college en Democratisch Zaanstad met als doel om het aantal juridische procedures te verminderen en zo veel als mogelijk te voorkomen.
De conclusie is dat de zorgplicht die het college van Zaanstad heeft voor al haar burgers wordt verzaakt als het gaat om de nieuwbouwplannen van Zaanstad. Het college gaat bij deze plannen aantoonbaar niet voor het algemeen belang en een zorgvuldige belangenafweging van het belang van omwonenden die te maken krijgen met de negatieve effecten van deze nieuwbouw. Vooral de belangen van de private partijen wegen zwaarder dan de publieke belangen, ten koste van de belangen van de omwonenden.
Voordat ik als gemeenteraadslid van de gemeente Zaanstad in zal gaan op een aantal specifieke voorbeelden waarbij participatie geheel ontbrak of mislukt is, wil ik voor de context van dit schrijven een aantal relevante feiten en omstandigheden benoemen.
Algemene relevante feiten en omstandigheden
Vooruitlopend op de invoering van de omgevingswet werkt de gemeente Zaanstad zoveel mogelijk in de ‘geest van de omgevingswet’ zoals zij dit zelf omschrijft. Dit betekent in Zaanstad dat de gemeente het participatieproces aan de ontwikkelaar laat (qua organisatie en afwikkeling daarvan). De gemeente blijft echter verantwoordelijk voor het afwegen van de belangen van de omwonenden in het besluitvormingsproces. In de praktijk is de gemeente Zaanstad mede-eigenaar van bouwplannen en schaadt dit de objectiviteit van de beoordeling van een ontwikkeling en worden belangen van bewoners, zonder uitzondering ondergeschikt gemaakt aan zowel de ‘bouwopgave’ als de ontwikkelaar. De verschillende partijen in een plangebied hebben allemaal het beste voor met de ontwikkeling, alleen hebben ze verschillende, soms tegenstrijdige belangen, én verschillende visies op wat nodig is om dat ‘beste voor het gebied’ te laten ontstaan.
Het is in het belang van zowel de ontwikkelaar als de gemeente om tot overeenstemming te komen met belanghebbenden die betrokken zijn bij de verschillende bouwplannen. Het is daarom onlogisch dat er geen eenduidige en heldere werkwijze opgesteld is voor participatie bij ruimtelijke ordening in gemeente Zaanstad, met duidelijke spelregels en bijbehorend afwegingsinstrumentarium. In de praktijk wordt niet duidelijk op basis van welke objectieve criteria, de mate van het belang dat bewoners hebben bij een bouwplan, wordt vastgesteld.
Voorbeelden van concrete bouwplannen binnen het project Maak.Zaanstad, waarbij participatie ontbreekt dan wel niet succesvol is vormgegeven/uitgevoerd (niet uitputtend opgesomd):
- Ontwikkeling jachthaven Dukra
Omschrijving casus: In januari 2021 werden omwonenden van jachthaven Dukra tijdens een informatiebijeenkomst overvallen met een volledig uitgewerkt plan. Gemeente en ontwikkelaar bleken 4 jaar met elkaar te hebben gewerkt aan het plan voor een ingrijpende transformatie tot “Marinapark Houthaven”. Begin 2018 was hiervoor zelfs al akkoord van de gemeentelijk supervisor. De ontwikkelaar bleek Dukra te hebben gekocht als ontwikkellocatie. Het initiatief voor een gemengd programma inclusief o.a. drijvende woningen was afkomstig van de gemeente. Ook bleek dat de gemeente de ontwikkelaar had afgeraden eerder in contact te treden met direct omwonenden. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan en heeft een grote impact op de buurt. De gemeente heeft nu voor de tweede maal een externe procesbegeleider ingehuurd voor een participatietraject “achteraf”. Er is echter nog geen overeenstemming over het participatieplan. Direct omwonenden zijn van mening dat de randvoorwaarden voor een deugdelijk participatietraject nog niet ingevuld zijn, waaronder heldere kaders en een goede informatievoorziening. De eerste externe partij gaf de opdracht overigens terug wegens gebrek aan vertrouwen om een dergelijk traject te kunnen realiseren.
- 2. Bouwplan Badhuisweg, Zaandam
Omschrijving casus: Na eerdere bouwplannen (2004) in dit plangebied, werden omwonenden in september 2020 geconfronteerd met een bouwplan van 120 woningen. Dit bouwplan blijkt op verzoek van de gemeente, door een corporatie, zonder enige inspraak, tot stand te zijn gebracht. Ook dit project is in stilte ontwikkeld vanaf 2018 waarbij de finale versie als vaststaand feit aan bewoners werd gepresenteerd zonder enige participatie. Er werd achteraf een participatiedocument opgesteld om deze omissie te repareren. Ook is niet aantoonbaar gemaakt dat het project financieel rendabel is.
- 3.Herontwikkeling Peperstraat, Zaandam
Omschrijving casus: De gemeente Zaanstad heeft het initiatief genomen voor sloop. In 2019 kregen bewoners van de Peperstraat (fase 1) per brief de mededing dat zij hun woning kwijt zouden raken vanwege nieuwbouw op deze locatie, bestaande uit een op dit moment nog steeds niet vaststaand aantal nieuwbouwwoningen. Ook in deze casus is geen sprake geweest van participatie en daarbij is niet feitelijk aantoonbaar gemaakt dat het project financieel rendabel is. Eind 2021 nam de gemeenteraad in meerderheid het besluit om akkoord te gaan met de bouwplannen, zonder woongarantie voor de bestaande bewoners.
- 4. ‘Kan aan de Zaan’, Zaandam
Omschrijving casus: De werkgroep ‘KanBETERbijdeWitteOlifant’ heeft grote bezwaren tegen het gepresenteerde ‘Kan aan de Zaan’ en heeft dit gemeente op 25 november 2019 kenbaar gemaakt via een e-mail aan gemeenteraad en college. Het bouwplan betreft een gebouw van 13 verdiepingen wordt gesitueerd op 19 meter vanaf de ‘Witte Olifant’. De belanghebbenden geven aan dat met hen nooit overlegd is over het bouwplan. De werkgroep geeft aan te vrezen voor schaduwwerking en verhoogde windbelasting, met mogelijke schade aan de Witte Olifant tot gevolg. In de afgegeven omgevingsvergunning voor de Witte Olifant staan waarden van de geluidsbelasting van het spoorwegverkeer, na een door de werkgroep verrichte meting, is geconstateerd dat deze waarden hoger zijn dan in de omgevingsvergunning is vermeld. Het bouwen van een 13 verdiepingen hoog gebouw op 19 meter afstand van de Witte Olifant, zal weerkaatsing en nagalm veroorzaken op de voorgevel, waardoor de geluidsbelasting nog hoger gaat worden, zo vreest de werkgroep.
- 5. Ontwikkeling IKC Overtuinen/ Marga Klompéstraat, Zaandam
Omschrijving casus: Belanghebbenden willen zorgen dat er een verkeersafwikkeling komt bij de nieuwbouw van een school en niet in hun straat. Stelselmatig wordt hen informatie onthouden. Om deze reden voelen zij zich genoodzaakt tot het indienen van Wob-verzoeken. Zij dienen ook een handhavingsverzoek in om de verplichte (op grond van de verleende omgevingsvergunning) 58 parkeerplaatsen te realiseren. Deze parkeerplaatsen worden uiteindelijk aangelegd. Vervolgens werd hun handhavingsverzoek afgewezen om reden dat er bij een schouw ter plaatse, ‘opeens’ 58 parkeerplaatsen gerealiseerd bleken te zijn.
- 6.Gebiedsvisie Balkenhaventerrein, Zaandam
Omschrijving casus: In 2013 sloot gemeente Zaanstad met een projectontwikkelaar een intentieovereenkomst die onder meer betrekking had op de vrijstaande woning en bijbehorende grond (+\- 3000 m2) van een familie aldaar. In deze overeenkomst was letterlijk opgenomen dat de projectontwikkelaar “zich zal inspannen om de aan de (…) [familie] in eigendom toebehorende delen van de locatie in eigendom te verwerven”. De familie wist op dat moment echter van niets en kwam hier pas veel later achter.
Daarbij heeft de familie geen vrije toegang tot hun huis. De ontwikkelaar plaatste namelijk een elektrische poort op de enige openbare weg die toegang geeft tot hun woning. De gemeente heeft dit hek (evenals andere zaken) naderhand gelegaliseerd. Elke keer als de familie het hek wil openen, moeten zij bellen naar een inbelservice. Hierover is een programma gemaakt door BNNVARA aflevering, Het hek van de Hemkade. (link: https://episode-one.com/productions/opstandelingen-seizoen-2/)
Diezelfde projectontwikkelaar kan mogelijk ook bewerkstelligen dat bewonerskamp Zaanderhorn (kermisexploitanten) moet wijken voor zijn plannen. Dit terwijl de gemeente de locatie van de kermisexploitanten sinds 1924 officieel en dus legaal aan hen heeft toegewezen als stand- en dus woonplaats. Tevens is een gedeelte van een openbare weg van het Zaanderhorn aan de projectontwikkelaar verhuurd, hetgeen in strijd is met de geldende wet -en regelgeving.
Participatie of acceptatie, het verschil is het hebben van daadwerkelijke invloed
Participatie is succesvol wanneer de participatie van invloed is en dus een aanwijsbaar effect heeft op het voorliggende plan. Doel van participatie zou moeten zijn om tot een gedragen plan te komen. Bewoners kunnen hun mening uiten, maar het is van belang dat deze inbreng ook daadwerkelijk leidt tot het onderdeel uitmaken van een plan, dan wel tot aanpassing van een plan leidt.
Bezwaren van bewoners zijn grofweg:
- Zij worden niet of te laat bij de planvorming -en ontwikkeling van een bouwplan betrokken. De gemeente hoort hun inbreng aan, maar zet dit niet om in concrete aanpassing van een plan;
- De criteria op basis waarvan belanghebbenden meer of minder invloed hebben op plannen wordt niet duidelijk gemaakt door de gemeente, in veel gevallen wordt ook niet duidelijk gemaakt op basis waarvan belanghebbenden als zodanig worden aangeduid, los van de criteria in de Awb (Algemene Wet Bestuursrecht;
- Belanghebbenden evenals gemeenteraadsleden moeten regelmatig Wob-verzoeken indienen om informatie te ontvangen. De gemeente voldoet niet aan haar, middels de middels de Gemeentewet en Wet openbaarheid van bestuur (die per 1 mei 2022 wordt vervangen door de Wet open overheid), verplicht gestelde, ‘actieve informatieplicht’. Tevens worden gedane toezeggingen door het college van B&W evenals door de gemeenteraad aangenomen moties (met als doel om beleid bij te sturen) niet opgevolgd;
- Zij herkennen zich niet in verslagen van overleggen met de gemeente c.q. ontwikkelaar;
- Zij worden niet als een serieuze gesprekspartner gezien de gemeente en ontwikkelaar.
De ombudsman van de Metropool Amsterdam schreef onlangs in een brief d.d. 1 februari jl. aan de gemeente Amsterdam:
‘Als het om planontwikkeling gaat is men binnen de gemeentelijke ruimtelijke sector opvallend weinig bekend met (…) de beginselen van behoorlijk bestuur.’
Een constatering die ik herken ten aanzien van de situatie in Zaanstad, zoals bijvoorbeeld al blijkt uit de hierboven aangehaalde, niet uitputtende opsomming, van hetgeen bewoners ondervinden.
De Awb bepaalt dat de gemeente een besluit zorgvuldig moet voorbereiden, de nodige kennis moet vergaren over de relevante feiten en de af te wegen belangen en de belangen van derden bij de besluitvorming moet betrekken. Daarnaast mag het te nemen besluit niet onevenredig zijn voor een of meer belanghebbenden in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen en moet een besluit worden gemotiveerd. Los van concrete wettelijke participatieverplichtingen in sectorale wetgeving zoals de Omgevingswet, speelt de vroegtijdige inbreng van derden reeds op basis van de Awb een belangrijke rol bij het maken van de belangenafweging door de gemeente.
De gemeente Zaanstad heeft in reactie op alle gevallen waarbij participatie te laat, of niet (goed) tot stand is gekomen ter verbetering van dit proces een ‘startnotitie’ geïntroduceerd. Dit geldt echter vooralsnog voor één specifiek project. Hierbij krijgt de gemeenteraad de gelegenheid om in een vroeger stadium afspraken te maken over de wijze waarop de participatie in dit project wordt ingevuld. Er is geen eenduidige werkwijze voor participatie opgesteld, met duidelijke spelregels en afwegingsinstrumentarium. Participatie is ook niet in de ruimtelijke planprocessen verankerd. Met andere woorden: participatie is bij gemeente Zaanstad vrijblijvend.
Conclusies en verzoek aan de Provincie
De conclusie moet zijn dat de toepassen van het participatie, door het ontbreken van concreet beleid, in Zaanstad structureel faalt waarbij belangen van bewoners ondergeschikt worden gemaakt aan private belangen. Daarnaast bestaat er grote onduidelijkheid over de financiële consequenties voor Zaanstad van alle geplande bouwplannen. Voldoende draagvlak voor bouwplannen is volgens Democratisch Zaanstad een belangrijk uitgangspunt en zou niet afhankelijk moeten zijn van politieke processen.
Democratisch Zaanstad heeft de afgelopen jaren tevergeefs geprobeerd om het college van Zaanstad ervan te overtuigen dat zij haar taken als hoeder van de belangen van al haar inwoners op dit punt structureel verwaarloosd. De gemeente dient zich bij al haar handelen te houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Met het ontbreken van een zorgvuldige belangenafweging tussen het publieke belang versus het private belang en een concreet vastgelegd participatiebeleid, verankerd in planprocessen, schendt zij deze beginselen.
Volgens de wet Interbestuurlijk toezicht op gemeenten is de provincie onder meer toezichthouder ten aanzien van ruimtelijke ordening, bouwen en huisvesting en is dit toezicht gericht op de uitvoering van wettelijke medebewindstaken.
Wij verzoeken U daarom tot het opstellen en uitbrengen van een advies aan de gemeente Zaanstad, ten aanzien van de Provinciale toezicht domeinen ‘informatiebeheer’ en ‘omgeving’. In dit advies zouden de aspecten zoals beschreven in deze brief wat ons betreft aan bod moeten komen, waarbij tevens de vraag over financiële haalbaarheid en consequenties voor Zaanstad onderzocht zou moeten worden.
Voor een nadere toelichting beschikbaar, verblijf ik hoogachtend,
Juliëtte Esmée Rot
Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad.
Artikel Zaanstad.nieuws.nl:

Nieuws
Hou de Zaanse Schans open!
De gemeente Zaanstad wil de Zaanse Schans afsluiten en entree heffen. Zaankanters komen in verzet!

WAT IS ER AAN DE HAND OP DE ZAANSE SCHANS?
De gemeente wil in 2026 de Zaanse Schans volledig gaan afsluiten om entree te kunnen heffen voor een gebied waar mensen wonen en werken en wij Zaankanters dreigen daarmee onze unieke achtertuin te verliezen. In deze toekomstplannen is er geen plek meer voor een ‘rondje Schans’, maar ook niet voor bewoners, traditionele ambachten en familiebedrijven.
Wij als bewoners, ondernemers, werknemers en vrijwilligers van de Zaanstreek die allemaal verbonden zijn met de Zaanse Schans hebben het initiatief genomen om een referendumverzoek uit te schrijven. Er zijn momenteel veel discussies, maar als het erop aankomt dan zijn we er voor elkaar als Zaankanters. Dit is zo’n moment! De Zaanse Schans is van ons allemaal en samen zijn wij de Zaanse Schans. De Zaanse Schans moet onze vrij toegankelijke achtertuin blijven. Een unieke stukje Zaanstad van en voor de Zaankanter!
Momenteel wordt er gesteld dat Zaankanters gratis toegang kunnen blijven houden tot een afgesloten Zaanse Schans. Echter, juridisch gezien blijkt dit erg moeilijk, zo niet onmogelijk te zijn. Daarom komen wij in verzet tegen dit raadsvoorstel! Wij willen de Zaanse Schans openhouden voor iedereen!
Behoud het openbare karakter van de Zaanse Schans en zorg dat niet de macht, maar de menselijke maat en samenwerking centraal staat. Zonder megalomane plannen, €75+ miljoen (!) aan investeringen vanuit de gemeente en het uitsluiten van ons Zaankanters in deze besluitvorming.
TEKEN DAAROM HET REFERENDUMVERZOEK
LET OP: hiervoor moet je stemgerechtigde Zaankanter zijn!
TEKEN HIER HET REFERENDUM VERZOEK
DEMONSTRATIE
DINSDAGAVOND 13 MEI 18:00 UUR
Wij organiseren een demonstratie voor de ingang van het stadhuis op dinsdagavond 13 mei van 18:00 tot 19:00 uur. U bent van harte welkom om zich aan te sluiten.
Als we 500 handtekeningen hebben verzameld, zullen wij het referendumverzoek gaan aanbieden aan de Raad van Zaanstad. Mochten zij akkoord gaan met het referendumverzoek en dit inwilligen, dan dienen we in een volgende stap +/- 4.000 handtekeningen op te halen. Daarna zal deze nogmaals worden aangeboden aan de Raad van Zaanstad.
Wij hopen van harte dat de Raad van Zaanstad dit referendumverzoek zal honoreren en dat de Zaankanters het raadsvoorstel in de huidige vorm zullen wegstemmen. Er zijn veel betere, makkelijkere en vooral goedkopere oplossingen te bedenken die we gezamenlijk als Zaankanters kunnen uitvoeren. Samen bouwen we aan een mooie Zaanstreek voor de toekomst!
Mocht u liever een geprint formulier willen ondertekenen, dan kunt u terecht bij de balie van het gemeentehuis Zaanstad.
DE ZAANSE SCHANS IS VAN ONS ALLEMAAL!
Bedankt voor uw steun!
DZ
Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek
Juliëtte Rot hekelt onderzoek en kondigt contra-expertise aan: “Raad volgt eigen meldprotocol niet”

In de raad is vanavond een motie van Rosa fractieleider Hans Kuyper mede ondertekend door een meerderheid van de Raad aangenomen. Dit product is de invulling van de controlerende taak van de indiener en medeondertekenaars, welke zij hebben.
Zoals gebleken is, heeft Burgemeester Hamming, onderdeel van het college, zich niet aan de stappen gehouden, welke tussen het college en de raad zijn afgesproken in het “Meld- En Onderzoeksprotocol Integriteit Politieke Ambtsdragers”.
Dit is dan ook de reden waarom de fractie besloten heeft om tijdens de behandeling van het raadsbesluit en de motie de zaal te verlaten. En de reden waarom fractieleidster Juliëtte Rot besloten heeft een contra expertise te laten uitvoeren door voormalig hoogleraar Michiel S. de Vries Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die recentelijk met emeritaat is gegaan, ten aanzien van het handelen van Burgemeester Hamming en het externe onderzoek.
Fractieverklaring Democratisch Zaanstad 17 april 2025:
Voorzitter,
“Het Meld- En Onderzoeksprotocol Integriteit Politieke Ambtsdragers werd ontwikkeld namens de raad.”
“Het meldprotocol is een werkinstructie waarin de stappen staan beschreven, die worden gezet als er sprake is van een melding integriteit.”
“Zodat de raadsleden en collegeleden vooraf de stappen met elkaar helder hebben.”
Ondanks een aantal meldingen mijnerzijds aan de raad dat de “heldere stappen” niet werden nageleefd heeft dit niet tot enige actie van de raad mogen leiden.
Gebleken is dat het externe onderzoek geen beoordeling is van aangedragen feiten maar éénzijdige interpretatie van onvolledige informatievoorziening welke als “feiten” worden gepresenteerd.
De onderzoeksvragen geven dat duidelijk aan.
Maar de volgende conclusie van het externe bureau is daar ook een voorbeeld van “de intensiteit waarmee ik betrokken zou zijn bij de twee dossiers zouden mijn inzet voor het algemeen belang in de weg staan”.
Dit is een regelrechte interpretatie gegeven het feit dat het onderzoeksbureau mijn tijdsbesteding zowel aan het raadswerk als aan de twee casussen niet kent.
Desalniettemin meent de meerderheid van de raad met een in de media als “Slappe Hap” gekwalificeerde motie te moeten komen.
Als gevolg van voorgaande zal Democratisch Zaanstad geen inhoudelijke bijdrage leveren ten aanzien van het integriteitsonderzoek en zal dan ook tijdens de stemming over dit agendapunt, de raadzaal verlaten.
In haar motie laat de raad “alle verdere conclusies en eventuele vervolgstappen aan de in het onderzoek betrokken collega”.
Mijn eerste vervolgstap zal zijn het opdracht geven tot het instellen van een contra-expertise naar aanleiding van dit rapport.
Mijn tweede vervolg stap zal zijn na afronding van deze contra-expertise, het contra-expertise rapport aan de raad voorleggen en haar te verzoeken om een oordeel uit te spreken en een gevolg aan haar oordeel te verbinden.
Contra expertise
Aangezien onze fractieleidster, niet zoals Burgemeester Hamming gemeenschapsgeld kan verkwisten, en zelf de kosten moet dragen voor deze contra expertise heeft Democratisch Zaanstad besloten om een crowdfunding voor Juliëtte op te zetten die hopelijk een groot deel van de kosten waar zij zich geplaatst voor ziet, zal afdekken.
Juliëtte heeft de afgelopen 20 jaar zich voor vele inwoners ingezet in hun strijd, met als gevolg het niet integere handelen van Burgemeester Hamming. Democratisch Zaanstad hoopt dat de inwoners Juliëtte nu willen ondersteunen in haar strijd tegen dit onrecht door zelf ook een tikkie, groot of klein, aan de Burgemeester uit te delen.
Tikken kunt u door middel van onderstaande QR code of link.

Geen scanner?
Volg dan deze link https://tikkie.me/pay/c10ftefknpqop3v6ko97?utm_medium=qr
Bedrijfsvoering
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
Burgemeester poogt regie te nemen en bemoeit zich onterecht met het proces van de gemeenteraad.

Burgemeester Jan Hamming van Zaanstad probeert de raadsafwikkeling van de integriteitsklacht te kapen. Gemeenteraadslid Juliëtte Esmée Rot heeft haar klacht tegen de burgemeester uitgebreid, waarbij ze stelt dat Hamming zich naar willekeur conformeert aan het meldprotocol en zich onterecht bemoeit met het proces van de gemeenteraad. Dit roept vragen op over bestuurlijke integriteit en transparantie binnen de gemeente. Lees verder voor alle details.
Geachte collega’s, (van de gemeenteraad)
Als vervolg op de eerder bij u ingediende integriteitsklacht jegens burgemeester Hamming, betreffende het voortraject van het externe integriteitsonderzoek naar mijn handelen als gemeenteraadslid, zend ik u hierbij een aanvulling op mijn eerder schrijven, ditmaal over het ‘na-traject’.
Zoals feitelijk wordt onderbouwd in de klacht over het voortraject, stelt burgemeester Hamming de ene keer wel en de andere keer niet van het ‘Meld- en onderzoeksprotocol politieke ambtsdragers Zaanstad’ uit te gaan.
Feit is in ieder geval, dat burgemeester Hamming zich niet conformeert aan het protocol in het voortraject.
In het conceptrapport van Necker, wordt onterecht het meldprotocol niet tot het normenkader gerekend, waardoor het weinig integere handelen van de burgemeester in het voortraject geen onderdeel is geworden van het onderzoek.
Voor Necker bestaat het normenkader van de gemeente slechts uit de ‘Gedragscode integriteit Gemeente Zaanstad’.
Burgemeester Hamming reageert in zijn, door mij ontvangen zienswijze op het conceptrapport, als volgt; “doet u (=Necker) op heldere wijze verslag van het normenkader rondom de onderzoeksvraag” en “Immers is het door u gehanteerde geldende normenkader ook de toetssteen die ik dien te hanteren in de uitoefening van mijn plicht tot het bevorderen van de bestuurlijke integriteit van de gemeente”.
Burgemeester Hamming is akkoord gegaan met een door Necker vastgesteld normenkader, waarbij het ‘Meld- en onderzoeksprotocol politieke ambtsdragers Zaanstad’ wordt uitgesloten.
Ook dat blijkt weer van tijdelijke aard te zijn. Tot mijn grote verbazing blijkt het protocol na het onderzoek, wel weer onderdeel van het normenkader van burgemeester Hamming uit te maken, zoals in zijn uitnodiging aan uw presidium te lezen is:
”Conform het ‘meld- en onderzoeksprotocol politieke ambtsdragers Zaanstad’ maak ik van de gelegenheid gebruik om u te informeren en te klankborden over het te doorlopen proces de komende weken.”
Het meldprotocol stelt: “Vormt, op verzoek van de burgemeester, een klankbord waarmee burgemeester tussentijds kan overleggen over melding, vooronderzoek, onderzoek en/of beoordelingen. Terughoudendheid is hierin geboden zodat integriteitskwesties niet onnodige onderwerp worden van de politiek.”
Het meldprotocol stelt verder: “De burgemeester informeert, in afstemming met de politiek ambtsdrager, de gemeenteraad. Het is de taak van de gemeenteraad om zich op basis van het onderzoeksrapport een oordeel te vormen over de feiten.”
Het meldprotocol stelt verder: “Indien het gaat om het handelen van een raadslid legt de burgemeester de onderzoeksresultaten voor aan de gemeenteraad met daarbij een gemotiveerd zwaarteoordeel. De gemeenteraad vormt zich vervolgens een oordeel over de onderzoeksbevindingen en geeft een advies over de consequenties.”
Het is helder dat het ‘klankborden’ bedoeld is om voorafgaande aan het onderzoek, of tussentijds plaats te vinden, maar niet nadat het onderzoek is afgerond en over de uitkomst van het onderzoek door de gemeenteraad een oordeel geveld moet worden en ook niet om te adviseren over het te doorlopen proces aan de kant van de raad. De uitnodiging van de burgemeester, waarbij hij een stappenplan voor de gemeenteraad opstelt is, is niet de bevoegdheid noch de verantwoordelijkheid van de burgemeester. Daarmee wekt de burgemeester de sterke schijn, dat hij de regie over het gehele proces wenst te houden.
Burgemeester Hamming is niet alleen de opsteller en aangever van de melding die de aanleiding vormt van dit onderzoek, maar ook gelijktijdig de beoordelaar van de melding en wenst nu ook de regie te nemen over het proces dat voorbehouden is aan de gemeenteraad middels beïnvloeding.
Door het uitschrijven van een extra presidium, slechts kort daarvoor het rapport te openbaren en ook nog eens niet op de datum die, volgens de mededeling in zijn email van 28 maart jl. per gelijke datum aan u verstrekt zou worden.
Dit betekent dat het rapport niet eerder dan 31 maart a.s. (of later) in uw bezit zal zijn, gevolgd door een ‘annotatie’ waarvoor het meldprotocol geen ruimte biedt, dan een presidium waarvoor het meldprotocol geen ruimte biedt en dan de publicatie van het rapport, gevolgd door een raadsvoorstel op 4 april a.s.
Deze handelswijze is totaal ongepast en tegen de vastgestelde en dus na te leven regels. De enige rol die burgemeester Hamming toekomt, is het toezenden van het rapport inclusief zijn zwaarte oordeel, de rest is aan de gemeenteraad.
Het feit dat burgemeester Hamming zich nu ineens wel conformeert naar het meldprotocol, is opmerkelijk. Nog opmerkelijker is dat na het openbaren van het onderzoeksrapport, de burgemeester achteraf wil ‘klankborden’, ‘adviseren over verdere verloop van het procesgedeelte van de raad’ en vervolgens ook nog eens ‘annotaties’, kort voor de vergadering van het presidium, aan de raadsleden wil doen toekomen. Niets van dit alles is onderdeel van het meldprotocol en staat in schril contrast met de “eigen rolbeleving en uitvoering” die hij bezigt in zijn zienswijze op het rapport maar blijkbaar niet voor hemzelf geldt.
In plaats van ‘annotaties’ opstellen, dient burgemeester Hamming, conform het meldprotocol, een “gemotiveerd zwaarte oordeel” te geven zodat de gemeenteraad vervolgens “een oordeel over de onderzoeksbevindingen kan vormen”.
Dit selectief gebruik van het meldprotocol en het willen ‘klankborden’, ‘adviseren’, zenden van ‘annotaties’, proberen zich daarmee binnen te dringen in het procesdeel wat de raad en het daarmee vorm te geven, wekt de schijn dat burgemeester Hamming ieder besef van integer handelen is verloren, de regie van het proces wenst te behouden, en beïnvloeding van het oordeel van de raad nastreeft.
Ik heb burgemeester Hamming per email verzocht het onderzoeksrapport per direct te openbaren, zijn “zwaarte oordeel” aan de raad toe te sturen en het voor de rest aan de raad over te laten zoals het meldprotocol vereist.
Het voorgaande beschrevene zend ik u toe als aanvulling op de eerder door mij ingediende integriteitsklacht.
Met vriendelijke groet,
Juliëtte Esmée Rot.
- Bedrijfsvoering2 maanden geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- DZ2 maanden geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- DZ1 maand geleden
Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Een Zaanse Burgemeester
- Weerstandsvermogen en risicobeheersing2 maanden geleden
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Behalve in Zaanstad
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
DZ sluit zich aan bij Krommenieërs: ontevreden over rapport brug Kerksloot
- Nieuws1 week geleden
Hou de Zaanse Schans open!