Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ doorbreekt stilte rond mogelijke verhuizing ICL naar OBA-terrein
Hoe staat het met de vorige zomer aangekondigde verhuizing van meststoffenfabriek ICL Fertilizers Europe van de Coenhaven naar het terrein van de OBA Bulk Terminal in het Westelijk Havengebied in Amsterdam?
Artikel Zaanstad.nieuws.nl
Hoe staat het met de vorige zomer aangekondigde verhuizing van meststoffenfabriek ICL Fertilizers Europe van de Coenhaven naar het terrein van de OBA Bulk Terminal in het Westelijk Havengebied in Amsterdam? Democratisch Zaanstad is er benieuwd naar, omdat de verplaatsing negatief kan uitpakken voor woningbouw in de Achtersluispolder en op het Hembrugterrein én voor de huidige bewoners in het Noordzeekanaalgebied.
Nu de bouwplannen voor met name het Hembrugterrein steeds concreter worden vraagt DZ zich af hoe het staat met de business case van ICL voor de nieuwe locatie, die afgelopen najaar gereed had moeten zijn. Sinds augustus is er echter geen aanvullende informatie meer gekomen over de mogelijke verplaatsing van ICL en over de uitkomst van de milieueffectrapportage (MER). Fractievoorzitter Juliëtte Rot stelt er nu schriftelijke vragen over en maakt zich met name zorgen over overlast door stank en lawaai en gevolgen voor de gezondheid van Zaankanters. Wordt er wanneer de verhuizing doorgaat een nul-meting gedaan om de gevolgen voor mens en milieu te kunnen monitoren?
Koploper fosfaatrecycling
ICL produceert aan de Fosfaatweg jaarlijks bijna 550.000 ton aan hoogwaardige meststoffen. De fabriek is daarnaast ook een belangrijke terminal voor onder meer fosforzuur, dat onder meer wordt geleverd aan fabrikanten van voedingsmiddelen en frisdranken. De meststoffen zijn gebaseerd op kalium en fosfaat en dus niet brandbaar of explosief. Het streven van het bedrijf is om op termijn te komen tot een volledige fosfaatkringloop.
De fabriek in Amsterdam is een wereldwijde koploper in de fosfaatrecycling, aldus ICL, en nam in maart 2019 de ICL Phosphate Recycling Unit in gebruik voor het toepassen van alternatieve bronnen van fosfaat in het productieproces, zoals verbrandingsassen van rioolslib en beendermeel. ‘Zo kan ICL in Amsterdam nog vele jaren op een duurzame manier doorgaan met het produceren van meststoffen die helpen de wereld van voedsel te voorzien,’ aldus het bedrijf op de eigen website.
Accumulatie milieubelasting
Democratisch Zaanstad is echter beducht voor nog meer overlast in een gemeente die toch al een grote milieubelasting kent vanwege onder andere het vliegverkeer, cacaofabrieken, de linoleumefabriek en de Norit-vestiging. Zijn of worden er berekeningen gemaakt die aantonen welke impact de toekomstige ICL-fabriek heeft qua geur- en geluidsoverlast en op welke afstand van de fabriek er sprake is van impact, is daarom één van de vragen van Rot.
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Geen Windturbines bij Noorder IJplas: Gedeputeerde Staten Tegen Windmolenplannen
Aanleiding onderzoeksresultaten gebieds- en soortenbescherming en negatief advies Rijkswaterstaat over verkeersveiligheid
Gedeputeerde Staten gaan Provinciale Staten adviseren om definitief geen toestemming te geven voor het plaatsen van drie grote windturbines bij de Noorder IJplas in Amsterdam, zo’n beetje op de grens met Zaanstad. De aanleiding zijn nieuwe onderzoeksresultaten over gebieds- en soortenbescherming en een negatief advies van Rijkswaterstaat over de verkeersveiligheid.
De energiecoöperaties Amsterdam Wind en NDSM Energie zijn de aanjagers van de plannen voor de drie turbines. Op 31 maart vorig jaar vroegen zij bij de provincie de omgevingsvergunning aan die nodig is om af te wijken van het geldende bestemmingsplan. Daarvoor was eerst een verklaring van geen bedenkingen van Provinciale Staten nodig, maar die kwam er niet. De coöperaties gingen daar tegen in beroep.
Vogels en vleermuizen
Op het moment dat Provinciale Staten de plannen dwarsboomde liepen er nog onderzoeken voor de vergunningen die nodig zijn vanwege gebieds- en soortenbescherming. ‘De verwachting was dat deze vergunningen verleend konden worden en de bouw van windmolens niet in de weg zouden staan. Echter, nu de onderzoeken gepubliceerd zijn blijkt dat de bouw van windmolens de instandhouding van vogelsoorten kan schaden. Ook blijken er risico’s te bestaan voor het voortleven van vleermuissoorten in hun natuurlijke verspreidingsgebied,’ schrijft de provincie nu.
Coenplein
‘Daarnaast is ook de ontwerpvergunning gebiedsbescherming geweigerd, omdat niet kan worden uitgesloten dat door het project de natuurlijke kenmerken van onder meer Natura 2000-gebied Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld & Twiske zullen worden aangetast. Ook blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat dat de bouw van windturbines zou leiden tot een onaanvaardbaar risico voor de verkeersveiligheid aan het nabijgelegen Coenplein.’
bron: ZaanstadNieuws
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen
Democratisch Zaanstad heeft op 21 augustus jl. vragen ingediend over mogelijke ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam.
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.
Norit heeft omwonenden van de fabriek in Zaandam per brief geïnformeerd over een periodiek zichtbare ‘witte vlek’ bij de uitlaat in het Noordzeekanaal. ‘We hebben we een deel van het proces tijdelijk stilgezet als onderdeel van de probleemanalyse. We houden nauwlettend in de gaten wat er gebeurt in het kanaal.’ Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.
Norit zegt de maatregelen te hebben genomen na overleg met Rijkswaterstaat ‘en we houden nauw contact over de voortgang van het onderzoek en de verder te nemen acties.’ De brief is gedateerd op 24 juli en de genomen maatregelen hadden toen ‘nog niet het gewenste effect gehad’. DZ wil weten of de gemeente op de hoogte is van de mysterieuze witte vlekken en zo ja, hoe die informatie op het stadhuis belandde. Ook is fractievoorzitter Juliëtte Rot benieuwd wat Norit precies geeft gedaan en of de onderneming een idee heeft welk chemisch (rest)product de mogelijke oorzaak van de vervuiling kan zijn. Is er sprake van een mogelijk risico voor de volksgezondheid¨?
Speciaal dossier
Norit wordt door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied gevolgd in een speciaal dossier maar dat maakt geen melding van verstoringen van de gebruikelijke gang van zaken bij de producent van actieve kool uit cokes, lignosulfonaat en teer die wordt gebruikt om onzuiverheden uit water, lucht, consumptiegoederen, farmaceutische producten, andere vloeistoffen en gassen te halen. Het laatste bericht komt uit februari en geeft aan dat Norit op dat moment voldeed aan de wettelijke norm voor de uitstoot van PAK’s, waaronder naftaleen. Daarmee was de onderneming eerder de fout in gegaan.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Artikel NHD 7-8-24
Hier onze vragen aan de ambtelijke organisatie:
Geachte raadsgriffie,
Wij hebben kennisgenomen van een bericht van Norit, gedateerd op 24 juli 2024, waarin zij de meldingen van buren bevestigen die visueel ‘een witte vlek’ hebben waargenomen bij de uitlaat van de Norit-fabriek in het Noordzeekanaal.
Het bericht luidt als volgt:
‘Beste buren,
Zoals u wellicht zelf ook heeft gezien, is er af en toe visueel een witte vlek te zien in het Noordzeekanaal nabij onze uitlaat. Tot nu toe hebben de maatregelen die we genomen hebben om dit te stoppen nog niet het gewenste effect gehad.
Ons onderzoek naar de oorzaak blijven we uiteraard voortzetten met de hoogste prioriteit voor onze procestechnische specialisten.
We hebben we een deel van het proces tijdelijk stilgezet als onderdeel van de probleem analyse. We houden nauwlettend in de gaten wat er gebeurt in het kanaal.
De maatregelen die we nu nemen, hebben we besproken met (naam persoon van RWS) en we houden nauw contact met hem over de voortgang van het onderzoek en de verder te nemen acties.
Mocht u vragen hebben, schroom niet om contact op te nemen met Mario, Karin of ondergetekende. Meldingen kunt u blijven doen via de bekende weg bij de dienstdoende hoofdoperator, zij brengen ons direct op de hoogte van de melding.
Als er nieuws te melden is, zullen wij u weer op de hoogte brengen’.
Naar aanleiding van bovenstaande, hebben wij de volgende technische vragen.
1. Is de gemeente ook bekend met bovenstaande informatie en het bericht van Norit? Zo ja, wanneer nam de gemeente hier kennis van?
2. Werd de ‘witte vlek’ bij de uitlaat van de Norit-fabriek de gemeente bekend door eigen waarneming, melding van derden (bijvoorbeeld inwoners of RWS) of gemeld door Norit zelf?
3. Er vanuitgaande dat Norit in haar bericht met ‘dit te stoppen’ doelt op de visueel waar te nemen witte vlek: Welke maatregelen heeft Norit tot nu toe genomen om ‘dit te stoppen’?
4. Onder welke omstandigheden treedt normaliter bij Norit een proces in werking dat de inzet van procestechnische specialisten vereist?
5. Kan Norit aangeven aan welk chemisch (rest)product zij denkt dat mogelijk de oorzaak kan zijn van het ontstaan van de visuele vlek bij de uitlaat in het Noordzeekanaal en op basis waarvan zij heeft bepaald dat het achterhalen van de oorzaak ervan, met de hoogste prioriteit moet worden onderzocht door hun procestechnische specialisten’?
6. Als de chemische samenstelling van het (rest)product dat de visuele witte vlek heeft veroorzaakt niet achterhaald was op het moment dat de mededeling van Norit aan de direct omwonenden is gedaan, op welke wijze is dan vastgesteld dat er geen sprake was van een direct of indirect gevaar voor de volksgezondheid, op basis waarvan geen maatregelen noodzakelijk waren of zijn, ter bescherming van deze bewoners?
7. Kunt u ons voorzien van de communicatie die aan u als gemeente bekend gemaakt is ten aanzien van deze calamiteit? Hebben zich sinds de vestiging van de fabriek aan de Pieter Ghijssenlaan in Zaandam, vergelijkbare incidenten voorgedaan? Kunt u ons een overzicht toezenden van calamiteiten naar aard en omvang op chronologische volgorde?
In het recente verleden (ongeveer een jaar) is vastgesteld dat Norit onvoldoende of niet kon voldoen aan de uitstootnorm voor naftaleen en andere ’zeer zorgwekkende stoffen’ (zzs).
8. Wat is de rol van de gemeente nu of later, VRZW, GGD, RWS, OD NZKG en wellicht andere entiteiten, ten aanzien van het onderzoek naar deze calamiteit en zo ja, welke en in welke fase?
9. Hoe wordt de onderlinge afstemming qua informatievoorziening gecoördineerd?
10. Op welk moment zal de gemeenteraad geïnformeerd worden over deze calamiteit? En op welke wijze bent u voornemens om de gemeenteraad op de hoogte te houden van de ontwikkelingen ten aanzien van deze calamiteit?
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Erfpachtschade kan in de miljoenen lopen
- Bedrijfsvoering4 weken geleden
De Gevoelens en Feiten van Burgemeester Hamming inzake zijn integriteitsmelding
- Sport & cultuur2 maanden geleden
Sloop historisch pandje Heiligeweg 7 Krommenie roept vragen op bij DZ
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Democratisch Zaanstad struikelt over aanpak slecht begaanbare stoepen
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Thuisbatterij? Vergeet het maar
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Duurzaammisselijk
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Boter Kaas en Eieren
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
Ontevredenheid over functioneren EBS blijft