Maatschappelijke ontwikkeling
DZ op de bres voor respectvol ruimen graven
Tekst Zaanstadnieuws.nl:
Democratisch Zaanstad meent dat er wel wat respectvoller mag worden omgegaan met menselijke resten in te ruimen graven en vindt dat de gemeente daar regels voor moet opstellen zolang de Rijksoverheid het laat afweten. Een artikel in De Telegraaf met de kop Strijd tegen macabere misstanden grafruiming: ‘De ruggenwervels staken uit de grond’ gaf de aanzet.
Twee mannen van de stichting Alert & Zorgzaam zetten in het stuk uiteen waarom zij al decennialang strijden voor wet- en regelgeving over grafruiming. Uit de antwoorden op technische vragen begreep DZ-fractievoorzitter Juliëtte Rot dat ook in Zaanstad risico’s op de loer liggen: in het geval van algemene graven worden er meerdere tegelijk geruimd door een gespecialiseerde aannemer, die daarvoor zijn eigen materieel gebruikt. Particuliere graven worden met de hand geruimd bij het delven van een nieuw graf.
Omdat Zaanstad streeft naar een duurzame inzetbaarheid van het personeel wordt de fysieke belasting voor medewerkers daar waar mogelijk beperkt door hulpmiddelen in te zetten. En daar gaat het volgens Alert & Zorgzaam vaak mis: ‘Grote graaf- en trommelzeefmachines worden gebruikt om de stoffelijke overschotten van de mee opgegraven grond te scheiden. Niet verteerde lijken worden daarbij ook schandelijk mee gecentrifugeerd. Daarna worden de restanten veelal gewoon gedumpt in een vieze put, ook wel de knekelput genoemd.’
NL onwaardig
Eén van de bestuursleden van de stichting kreeg de stoffelijke resten in zo’n knekelput zelf onder ogen en zag ‘schedels van volwassen mensen en kinderen, stenen, schoeisel, overgebleven kleding, nylons, beslag en houtdelen van lijkkisten’. ‘Nederland onwaardig,’ vindt Alert & Zorgzaam en DZ is het daarmee eens. Piëteit en een respectvolle manier van werken op begraafplaatsen is op deze wijze niet gewaarborgd,’ schrijft Rot in een agenda-initiatief voor de gemeenteraad.
Grafrust
Sinds 1869 bestaat er een wettelijke grafrusttermijn van tien jaar en met steeds meer inwoners heeft ons land ook steeds mer graven nodig, want het percentage cremeren versus begraven blijft redelijk stabiel op circa 65 tegen 35. Jaarlijks overlijden circa 165.000 mensen en zijn er dus minimaal circa 60.000 begraafplekken nodig – en in de komende tien jaar minstens 600.000. Door grafruimingen kan een deel van die benodigde ruimte worden gecreëerd, en DZ vindt het tijd worden om die te reguleren.
Uitwassen tegengaan
‘Tot nu toe is de centrale overheid daar niet in geslaagd. Dat heeft ertoe geleid dat er overal in het land uitwassen en vele incidenten plaatsvinden. De branche is niet in staat – ondanks opdrachten daartoe van het ministerie – om dit tegen te gaan,’ stelt ze in de rondvraag. Dan maar op lokaal niveau, te beginnen in Zaanstad. DZ wil weten hoe het college en de collega’s in de raad dit zien.
Voorstellen
Zo stelt DZ dat menselijke stoffelijke overblijfselen individueel geëmballeerd (‘ingepakt’) dienen te worden en daarna respectvol in het verzamelgraf bijgeplaatst moeten worden. Periodiek toezicht en sancties bij misdragingen zouden ook deel van de protocollen moeten uitmaken. De fracties met ook een landelijke vertegenwoordiging worden opgeroepen daar eens te informeren waarom deze kwestie in het Haagse nog niet is opgepakt.
Maatschappelijke ontwikkeling
-UPDATE- Gemeente laat het aan kinderdagverblijf Fleurig over onderdak te vinden
Kinderdagverblijf Fleurig wordt voor de tweede keer een politieke kwestie nu er geen plek voor de opvang blijkt te zijn in de nieuwe woonwijk Oostzijderpark.
Kinderdagverblijf Fleurig wordt voor de tweede keer een politieke kwestie nu er geen plek voor de opvang blijkt te zijn in de nieuwe woonwijk Oostzijderpark. Fleurig moet weg van de Dovenetelweg in Zaandam, maar een alternatieve locatie vinden bleek in 2019 al onmogelijk.
Er volgde destijds uitstel van executie, maar nu herhaalt de geschiedenis zich. De hoop was gevestigd op een verhuizing naar een wijk waar nu in de eerste fase van de bouw te weinig ruimte blijkt te zijn voor een speelplaats voor de kinderen. De gemeente is van plan om haar handen van daarom van Feurig af te trekken, en Democratisch Zaanstad wil weten waarom. Hoe zit het met een plek in de tweede fase van de bouw en wat zijn nu precies de plannen met de voormalige school waarin Fleurig nu gevestigd is?
Afvallers
Er zijn verschillende (tijdelijke) locaties in beeld geweest in de afgelopen jaren, waaronder de Cornelis Ouwejanstraat, de Tjotterlaan en de H. Gerhardstraat in Zaandam en de Marktstraat in Wormerveer. Aan de Cornelis Ouwejanstraat zou te veel aan fijnstofaanwezig zijn en de beide andere Zaandamse locaties zouden een te grote investering vergen om de panden geschikt te maken voor de opvang van kinderen. In Wormerveer was een kleine 10.000 euro nodig voor een brandalarminstallatie.
Schaarste
De huurovereenkomst voor de H. Gerhardstraat was al bijna getekend toen de gemeente de eigenaresse van Fleurig adviseerde om er vanaf te zien gezien het teveel aan fijnstof. DZ wil weten of er technische mogelijkheden zijn om dit probleem te ondervangen. De partij wijst erop dat in Oostzijderpark kinderopvang een welkome voorziening zal zijn en dat er nu al een tekort aan plaatsen is in Zaanstad.
DZ vraagt zich ook af waarom kinderdagverblijf Amira zich aan het Hof van Zaenden kon wel kon vestigen bij het zwaar vervuilde terrein van Kan Palen, ‘in de nabijheid van industrie en om de hoek een tankstation met rondom veel verkeer,’ terwijl de eisen die aan Fleurig worden gesteld blijkbaar anders zijn. En de meest prangende vraag voor de ouders van de kinderen van Fleurig is natuurlijk: wat kan de gemeente doen wanneer de opvang (gedwongen) moet sluiten?
Bron Zaanstad.nieuws.nl
DZ
Word lid van Democratisch Zaanstad
Pak je de kans om deel te nemen aan boeiende discussies, impact te hebben op beleidsvorming en samen te werken met gelijkgestemde individuen die streven naar een beter Zaanstad voor iedereen.
Wil jij meebouwen aan een inclusieve en vooruitstrevende toekomst voor Zaanstad? Sluit je dan aan bij Democratisch Zaanstad! Als politieke partij zijn we toegewijd aan het bevorderen van democratische waarden, het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen en het creëren van kansen voor alle inwoners. Samen streven we naar een stad waar iedereen gehoord wordt en waar diversiteit wordt gevierd. Word lid en draag bij aan een betere Zaanstad voor ons allemaal! Samen kunnen we het verschil maken. Doe met ons mee en laat jouw stem horen voor een democratisch en dynamisch Zaanstad!
Maak het verschil
Ben jij klaar om bij te dragen aan een betere toekomst voor onze prachtige gemeente Zaanstad? Sluit je aan bij Democratisch Zaanstad en werk samen met ons aan een eerlijker, groener en welvarender Zaanstad. Als lid van Democratisch Zaanstad krijg je de kans om:
- Actief deel te nemen aan lokale politiek
- Je stem te laten horen over belangrijke kwesties
- Te netwerken met gelijkgestemde Zaankanters
- Bij te dragen aan de ontwikkeling en uitvoering van ons beleid
Voor de prijs hoef je het niet te laten, het lidmaatschap kost slechts €30,- per jaar.
Sluit je vandaag nog aan en laat jouw stem horen! Vul het formulier hieronder om je aan te melden. Samen kunnen we echt een verschil maken. Doe mee met Democratisch Zaanstad! en help mee aan de verandering waarvan je wilt dat die plaatsvindt!
Jouw donatie, de motor achter onze beweging!
Ontdek waarom doneren van onschatbare waarde is voor onze lokale politieke partij. Door te doneren, geef je ons de middelen om onze gemeenschap te vertegenwoordigen en positieve veranderingen door te voeren die rechtstreeks invloed hebben op jouw leven hier in Zaanstad.
Jouw steun stelt ons in staat om onze stem te laten horen, beleid te vormen dat onze gemeenschap ten goede komt en een inclusieve, vooruitstrevende toekomst voor ons allen te bevorderen. Laten we samen bouwen aan een betere toekomst voor Zaanstad door jouw vrijgevigheid en betrokkenheid. Doe vandaag nog een donatie en help ons om onze gemeenschap sterker en veerkrachtiger te maken!
De kracht achter elke actie is daadkracht!
(de invoervelden met een * zijn verplicht)
Maatschappelijke ontwikkeling
Update: Laatste uur voor de kerkklokken geslagen?
Heeft het laatste nachtelijke uur voor de Zaanse kerkklokken geslagen? De gemeenteraad gaat erover in conclaaf!
De Gemeente beheert de uurwerken en kerkklokken in enkele kerktorens. In augustus 2021 zijn, op verzoek van een aantal inwoners, de klokken van de Maria Magdalenakerk in Zaandam tussen 23:00 en 07:00 uur uitgezet. Dit is gedaan om de betreffende bewoners tegemoet te komen. Naar aanleiding hiervan kwam het verzoek van andere buurtbewoners om de kerkklokken juist weer aan te zetten. Nu luiden de klokken weer 24 uur per dag.
De gemeente kreeg ook het verzoek van een bewoner in de Rosmolenwijk om de kerkklokken ’s nachts uit te zetten. Deze twee verzoeken zijn aanleiding om te onderzoeken of het wenselijk is om nadere eisen te stellen aan het geluidsniveau van kerkklokken s‘nachts.
Op 8 maart 2022 heeft het college besloten dat zij een voorstel tot het beperken van het geluidsniveau bij het luiden van kerkklokken wil voorbereiden en ter besluitvorming wil voorleggen aan de gemeenteraad. De raad is hierover met een raadsinformatiebrief geïnformeerd.
Raadsvoorstel ‘Het geluidsniveau van (kerk-)klokken’
Donderdag 9 februari a.s. gaat de gemeenteraad in discussie over het raadsvoorstel ‘Het geluidsniveau van (kerk-)klokken’. In dit voorstel zullen kerken het geluidsniveau van hun klokken voor in de nachtelijke uren moeten reduceren door het stellen van regels in de verordening fysieke leefomgeving aan het geluidsniveau van kerkklokken en andere klokken zoals carillons. Het gehele voorstel van de gemeente kunt u hier vinden.
Onze vragen
Wij hebben hierover de volgende vragen gesteld:
- In het raadsvoorstel staat ‘een pittige discussie’ genoemd over het kerkklokken slaan in nachtelijke uren. Heeft u deze discussie inzichtelijk en zo ja, zou u deze willen delen?
- U stelt dat er veel mensen het slaan van de kerkklokken zien als traditie en een kleine groep die bepaald geluid als hinderlijk ondervinden. Kunt u deze aantallen specificeren naar de (ongeveer) hoeveelheden?
- In de toelichting op het stuk staat dat er ‘mogelijk zelfs invloed op de gezondheid’ is. Hier wordt echter nergens onderbouwing voor gegeven. Hoe is dan tot deze stelling gekomen?
- Waarom is in bovengenoemde zin de term ‘zelfs’ gebruikt? Hiermee wordt de indruk gewekt dat de tekst sturend is.
- Is de mening van de kerkbesturen gevraagd en bekend? Zo ja, wilt u deze dan (bij deze) met ons delen?
- Is bekend wanneer natuurlijke momenten zijn qua onderhoud/vervanging zodat klokken kunnen worden aangepast tijdens het reeds geplande onderhoud? Op deze manier zullen de meerkosten beperkt zijn. Deze vraag in voorbereiding op een eventueel amendement de aanpassingen pas te laten geschieden op een natuurlijk moment.
Hoe verder
Komende donderdag 9 februari 2023 zullen in het Zaanstad beraad de diverse partijen hun mening geven, waarna zal worden besloten of het voorstel in stemming wordt gebracht al dan niet met de nodige amendementen/moties.
Wil je op de hoogte blijven?
Laat hier je e-mailadres even achter en we informeren je!
Update:
Onze vragen zijn beantwoord en daarnaast heeft de Orkaan een goed stuk geschreven over het onderwerp zoals behandeld in het Zaanstad beraad van 9 februari 2013
Vraag 1: In het raadsvoorstel staat ‘een pittige discussie’ genoemd over het kerkklokken slaan in nachtelijke uren. Heeft u deze discussie inzichtelijk en zo ja, zou u deze willen delen?
Op social media heeft een discussie plaats gevonden tussen bewoners uit de wijk ’t Kalf die voor- en tegen het uitzetten van de kerkklokken waren. De bewoners die het verzoek hebben gedaan tot het uitzetten van de kerkklokken geven aan dat zij de contacten intimiderend en bedreigend hebben ervaren. Voor betrokkenen is dit aanleiding geweest om zich terug te trekken uit discussies die op social media werden gevoerd.
Vraag 2: U stelt dat er veel mensen het slaan van de kerkklokken zien als traditie en een kleine groep die bepaald geluid als hinderlijk ondervinden. Kunt u deze aantallen specificeren naar de (ongeveer) hoeveelheden?
Wij kennen in ’t Kalf 9 adressen van bewoners die voor het beperken van het geluidsniveau zijn en 55 adressen van bewoners die tegen het voorstel zijn. Daarnaast is er één persoon in de Rosmolenwijk die aangeeft overlast te ervaren van de kerkklokken van de Noorderkerk en de Sint Bonifatiuskerk. Het verzoek uit de Rosmolenwijk is niet gecommuniceerd met de overige bewoners in de wijk. We weten niet hoeveel bewoners in de Rosmolenwijk tegen dit voorstel.
Vraag 3: In de toelichting op het stuk staat dat er ‘mogelijk zelfs invloed op de gezondheid’ is. Hier wordt echter nergens onderbouwing voor gegeven. Hoe is dan tot deze stelling gekomen?
Wetenschappelijk is aangetoond dat er blootstelling aan geluidsoverlast een negatieve invloed heeft op het welzijn van mensen en dat dit ook kan leiden tot gezondheidsproblemen. Zo wordt dit vermeld op onder meer de website van het RIVM. (Effecten van geluid | RIVM).
Vraag 4: Waarom is in bovengenoemde zin de term ‘zelfs’ gebruikt? Hiermee wordt de indruk gewekt dat de tekst sturend is.
Mensen ervaren geluid en geluidsoverlast niet op dezelfde manier en de effecten ervan zijn verschillend. De woord “zelfs” is hier bedoeld om aan te geven dat uiteindelijk het voor bepaalde mensen invloed kan hebben op de volksgezondheid. In deze specifieke situatie is er een bewoner ’t Kalf die vanwege lichamelijke klachten, een slaaponderzoek heeft ondergaan. De uitkomsten van dit onderzoek tonen aan dat er een directe relatie is met het luiden van de kerkklokken.
Vraag 5: Is de mening van de kerkbesturen gevraagd en bekend? Zo ja, wilt u deze dan (bij deze) met ons delen?
Er is gesproken met de Rooms Katholieke Gemeente Zaanstad en de Protestante Gemeente Zaandam. Zij zien liever niet dat er regels worden opgesteld voor het geluidsniveau van de kerkklokken. Zij ervaren het luiden van de kerkklokken niet als een vorm van overlast. De kerkklokken luiden al lange tijd op deze wijze. Zij begrijpen dat bewoners overlast kunnen ervaren. Het liefst gaan ze ook in gesprek met mensen die overlast ervaren. Zij geven aan dat er verschil is tussen het luiden van de kerkklokken voor het oproepen tot gebed en het slaan van kerkklokken voor de tijdsaanduiding. Zij zijn van mening dat het slaan van kerkklokken voor de tijdsaanduiding, geen religieuze betekenis heeft. In het gesprek wordt de conclusie getrokken dat het luiden van kerkklokken voor religieuze doeleinden gebeurt na 07.00 uur en eindigt op 23.00 uur.
Zij vragen de gemeente om duidelijk waar aan te geven waar het geluidsniveau gemeten wordt en bij hoeveel melders er sprake is van overlast. Ook verzoeken zij de gemeente om een subsidie in te stellen. Zij geven aan dat zij maar beperkte financiële middelen hebben voor het onderhoud van kerkgebouwen.
Door de Rooms Katholieke Gemeente Zaanstad is aangegeven dat een gesprek hebben gehad MAAK Zaanstad. Zij verwachten dat verdichting van de stad zal leiden tot meer mensen die overlast ervaren van de kerkklokken.
Aanvullend aan dit gesprek zijn 24 eigenaren van kerkklokken in december 2022 per brief geïnformeerd over het voornemen om regels te stellen aan het kerkklokken luiden. Bij vragen over dit voornemen kunnen zij contact opnemen met de gemeente Zaanstad. De gemeente heeft één telefonische reactie ontvangen van het bestuur van de Kogerkerk. Zij onderkennen dat omwonenden overlast kunnen ervaren en hebben geen inhoudelijk bezwaren over het voorstel. Er wordt door het kerkbestuur erop gewezen dat de gemeente de kosten moet dragen van aanpassing van de kerkklokken.
Vraag 6: Is bekend wanneer natuurlijke momenten zijn qua onderhoud/vervanging zodat klokken kunnen worden aangepast tijdens het reeds geplande onderhoud? Op deze manier zullen de meerkosten beperkt zijn. Deze vraag in voorbereiding op een eventueel amendement de aanpassingen pas te laten geschieden op een natuurlijk moment.
De kerkklokken die bij de gemeente in beheer zijn worden één keer per jaar geïnspecteerd. Op basis van de inspectie wordt noodzakelijk onderhoud ingepland. Bij een inspectie waar geen gebreken naar voren komen, zijn er dat jaar geen verdere onderhoudsmomenten. Deze kerkklokken worden dan in het daaropvolgende jaar opnieuw geïnspecteerd.
Hoe kerkbesturen het onderhoud uitvoeren van hun kerkklokken, is bij de gemeente niet bekend.
Daar waar een melding van geluidsoverlast wordt gedaan bij de gemeente, mag een melder ook een redelijke termijn verwachten dat er iets gedaan wordt aan de overlast. Eerst is er een akoestische meting nodig waaruit moet blijken dat er terecht sprake is van geluidsoverlast. Daarna wordt de eigenaar van de kerkklok gevraagd maatregelen te nemen.
De inschatting is dat het niet altijd mogelijk zal zijn om een natuurlijk onderhoudsmoment af te wachten. Met een amendement, zou de raad een besluit kunnen nemen over een termijn waarop het kerkbestuur een aanpassing gerealiseerd moet hebben.
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
Erfpachtschade kan in de miljoenen lopen
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Zware beroepen
- Bedrijfsvoering6 dagen geleden
De Gevoelens en Feiten van Burgemeester Hamming inzake zijn integriteitsmelding
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
Democratisch Zaanstad struikelt over aanpak slecht begaanbare stoepen
- Sport & cultuur4 weken geleden
Sloop historisch pandje Heiligeweg 7 Krommenie roept vragen op bij DZ
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Thuisbatterij? Vergeet het maar
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Boter Kaas en Eieren
- ZaanZappen met Johan Philips4 weken geleden
Duurzaammisselijk