Volg ons

📂 Financiering

DZ vragen aan het college over de financiële situatie van het ZMC!

Gepubliceerd

op

Zij scoort in rapport van BDO Accountants & Adviseurs met een 2 het laagste van alle 62 beoordeelde ziekenhuizen.

DZ en POV hebben najaar 2018 het college al vragen gesteld over de financiële positie van ZMC en beantwoord gekregen. Maar… hoe kan het dat de continuïteit nu in gevaar is n.a.v. dit rapport van 16 november jl.? Er is niet zonder reden een continuïteitsparagraaf opgenomen in de controleverklaring van de accountant. 

In dat licht stelt DZ vragen. Bij de jaarrekeningen van ZMC heeft de accountant namelijk een onzekerheid van materieel belang omtrent de continuïteit gerapporteerd. Voor het ZMC geldt dat dit een nieuw feit is.  

Wij zijn niet alleen erg benieuwd te weten hoe het college dit nieuwe feit beoordeelt, maar ook welke consequenties het college voorziet in de zin van een herwaardering of herbeoordeling ten aanzien van de kredietfaciliteit. 

En welke juridische en financiële gevolgen heeft de rapportage van de accountant ten aanzien van het oordeel dat bij het ZMC sprake is van ‘een onzekerheid van materieel belang omtrent de continuïteit’?

Het reikt te ver om hier alle vragen te vermelden. Het komt erop neer dat DZ graag inzicht krijgt in de handel en wandel van het ZMC van de afgelopen jaren. Houden de argumenten van het ZMC stand die ertoe hebben geleid dat zij niet het resultaat naar een positieve hebben weten om te buigen? 

Tot besluit zou DZ graag van het college willen weten welke concrete afspraken er met het ZMC zijn gemaakt ten aanzien van de verbetering van hun rendementspositie.

https://cdn.nieuws.nl/media/sites/389/2021/11/18124607/Screenshot_20211118_124535-915×518.png

Bestuur en financiën

Democratisch Zaanstad geïnterviewd door Follow the Money over het rapport ‘Jeugdzorg in het Rood’: “In Zaanstad is het credo: eerst zorg verlenen, dan kijken naar de kosten”.

Gepubliceerd

op

De gemeenten zouden jeugdzorg goedkoper en beter regelen. Het tegenovergestelde is gebeurd. Wat ging er mis?

Gemeenten hebben een aandeel in de stijgende jeugdzorgkosten.

Dat bleek eens te meer in Beintema’s provincie Friesland, waar de stuurgroep Taskforce Jeugd in de tweede helft van 2018 adviesbureau KPMG de opdracht gaf de oorzaken van de enorme kostenstijging te onderzoeken. KPMG concludeerde in het eindrapport dat de Friese gemeenten, vooral dankzij te hoge tarieven, 8,5 miljoen euro te veel hadden betaald aan zorgaanbieders. Inmiddels is daar 4,5 miljoen van terug. ‘Slechts 4,5 miljoen,’ constateert Beintema. ‘De rest is allemaal over de balk gesmeten.’

Vastberadenheid om de onderste steen boven tafel te krijgen, geeft de doorslag tot het doorgronden van de tekorten.

Niet alleen Follow the Money had vragen over de jeugdzorg: hoe kan er zoveel meer geld naar jeugdzorg gaan, terwijl wachtlijsten groeien, instellingen de deuren sluiten en ouders met hun kinderen van kastje naar muur worden gestuurd?

Miljardenschip in de mist

Follow the Money verzamelde data bij gemeenten en stelde zelf meerjarige financiële analyses samen van 1472 jeugdzorgaanbieders. Deze databank stelden we beschikbaar aan negentien journalisten van elf redacties. Samen zochten we in drie reeksen publicaties uit wat deze cijfers zeggen over de rol van geld in het jeugdzorgstelsel. Deze artikelen staan verzameld bij FTM op Jeugdzorg in het Rood.

Wat ontzettend opviel, is in hoeveel bochten gemeenten zich wringen om maar niet te verantwoorden waarom zij hun administratie niet of slecht op orde hebben. Want hoe kunnen raadsleden zonder informatie hun controlerende taak uitvoeren? Zo blijft jeugdzorg een stuurloos miljardenschip in de mist.

Prijsopgave

Het Noordhollandse Zaanstad stelde in de zomer van 2020 cliëntenstops in bij 13 van de 36 jeugdzorginstellingen, in een poging de kosten in te dammen. In dat jaar had Zaanstad al ruim 34 miljoen euro meer uitgegeven aan jeugdzorg dan de gemeente had begroot. De Rekenkamer Metropool Amsterdam onderzocht op verzoek van de gemeenteraad de oorzaken. Conclusie:

Zaanstad beschikte niet over betrouwbare gegevens, hield data slecht bij en had daardoor geen idee hoeveel kinderen jeugdzorg ontvangen.

Des te meer reden om aan het onderzoek van Follow the Money mee te doen, dacht Juliëtte Esmée Rot, fractievoorzitter van Democratisch Zaanstad. Nadat een agenda-initiatief en een motie waarin Rot verzocht om deelname aan het onderzoek zonder resultaat bleven, vroeg ze haar college in april 2021 wanneer het over de brug zou komen met de beloofde medewerking. Wat ze kreeg, was een prijsopgave: het zou de gemeente Zaanstad 48.620 euro kosten om aan ons verzoek te voldoen.

Externe inhuur was nodig om data uit de systemen compatibel te maken, de gemeente moest aanvullende vragen uitzetten bij de aanbieders en gecertificeerde instellingen, en ook het ambtenarenapparaat zou een grote inspanning moeten verrichten. Dat betekende keuzes maken, en die medaille viel niet de kant van Follow the Money op. Want: ‘We kunnen niet stoppen met de lopende trajecten zoals de inkoop specialistische hulp, ontwikkeling Stichting Jeugdteam en de aanbevelingen vanuit het Rekenkameronderzoek,’ aldus het Zaans college. ‘Daarnaast is er
momenteel geen geld beschikbaar om dergelijke externe inhuur te plegen.’

‘In Zaanstad is het credo: eerst zorg verlenen, dan kijken naar
de kosten’

Gevolg: Rot en haar collega-raadsleden hebben nog altijd geen actueel overzicht. ‘In Zaanstad is het credo: eerst zorg verlenen, dan kijken naar de kosten. Duidelijkheid over waarom de kosten aan jeugdzorg stijgen, terwijl het aantal aanvragen daalt, is er daarmee niet. Op dit moment zou ik echt niet weten waar al dat geld aan opgaat.’

Rot zoekt de oorzaak in de Zaanse ‘wet van de schuivende panelen’: ‘In deze gemeente dicht men het ene gat met het andere. Zo van: dit jaar hebben we deze kosten niet, dus gebruiken we het geld ergens anders voor. Mijn vermoeden is dat jeugdzorg zo over verschillende posten verdeeld is.’

Vandaar dat Rot namens Democratisch Zaanstad gewoon doorvraagt. Ze kreeg van de wethouder al meermaals een tik op de vingers. ‘Ze belde over een ander onderwerp dan jeugdzorg met de mededeling: hoeveel vragen kun je stellen? Of ik krijg het verwijt dat raadsleden te veel detailvragen stellen en meer op hoofdlijnen moeten zitten. Maar als ik het niet begrijp, vraag ik door.’

Rot heeft haar eigen college zelfs al via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) tot antwoorden proberen te dwingen, op een ander onderwerp dan jeugdzorg, maar toch. ‘Tot aan de rechtbank aan toe. Dat is hier blijkbaar nodig.’

Volg hier het Follow the Money dossier Jeugdzorg in het rood:
https://www.ftm.nl/dossier/jeugdzorg-in-het-rood

Verder lezen

⚪️ Standpunten

Onze kritische bijdrage tijdens de Algemene Beschouwingen over de begroting 2022-2025

Gepubliceerd

op

De afgelopen 19 jaar heeft Democratisch Zaanstad zaken naar voren gebracht, waarvan wij zagen dat die speelden en van belang waren in onze gemeente. Volgend jaar vieren wij ons jubileum! Lees verder….

Verder lezen

Bestuur en financiën

Open brief inzake verlenging Zendmachtiging

Gepubliceerd

op

Geachte collega’s, geacht college,


Donderdag 16 september aanstaande, staat het onderwerp zendmachtiging op de agenda van de gemeenteraad. Daartoe heeft het college een raadsvoorstel voorgelegd, met een aantal scenario’s.


In alle gevallen blijkt dat er meer financiële middelen nodig zijn om te komen tot een professionele en volwaardige lokale omroep, te weten, minimaal €300.000. Tevens blijkt uit het raadsvoorstel dat de uitvoering van een of meerdere scenario’s opnieuw uitstel bij het Commissariaat voor de Media (hierna: CvdM) vergt.


Democratisch Zaanstad is van mening dat de besluitvorming omtrent de verlening van de zendmachtiging onder tijdsdruk staat en om die reden het risico in zich draagt dat niet alle relevante feiten en omstandigheden, op dit moment, in voldoende mate in beeld zijn. Een meerderheid van fracties in de gemeenteraad van Zaanstad heeft een amendement ingediend, waarmee zij kiezen voor ‘De Orkaan’.


Wij zouden graag een nieuw en open proces zien om te komen tot de verlening van een nieuwe zendmachtiging aan een lokale omroep. Uitstel vragen aan het CvdM is daarvoor noodzakelijk. Daardoor zouden wat ons betreft ook ‘nieuwe spelers op de markt’ zoals zaanstad.nieuws.nl in de gelegenheid worden gesteld om een aanvraag in te dienen, op basis van een begroting van €300.000. Daarbij kan de door de diverse fracties in de gemeenteraden van Zaanstad en Wormerland uitgesproken wens, om een hernieuwde poging te ondernemen tot het verkennen van mogelijke vormen van samenwerking tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’, nieuw leven in worden geblazen.


Een ander alternatief dat volgens Democratisch Zaanstad interessant is om te onderzoeken tijdens dit uitstel van besluitvorming luidt als volgt:


Weliswaar staat in dit raadsvoorstel dat de juridische consequentie zou inhouden dat een positief advies van de gemeenteraad van Zaanstad door het Commissariaat van de Media opgevolgd zal worden door het toekennen van de machtiging aan de geadviseerde partij is te bestrijden, desondanks luidt een belangrijke citaat op pagina 11 van het raadsvoorstel als volgt: ‘De Gemeenteraad van Zaanstad adviseert op basis van artikel 2.61, lid 3 Mediawet 2008 aan het Commissariaat voor de Media nogmaals om uitstel te verzoeken teneinde beide partijen te verzoeken om samen te gaan en het gezamenlijk beleidsplan uit te voeren met de financiële ondersteuning van € 98.356 welke gedekt is in de meerjarenbegroting 2022 e.v.’


Een nieuwe insteek van een fusiegesprek zou tot stand kunnen komen op basis van een zogenaamde ‘holding-constructie’ met behoud van alle bestaande media-informatievoorzieningen inclusief Radio en TV. Stichting ‘De Orkaan’ behoudt zijn eigen media- kanalen en Stichting RTVI Zaanstreek behoudt ook zijn eigen media-kanalen. Daarboven komt een Stichting die als Holding fungeert waarin de beheerszaken over beide Stichtingen belegd is, en tevens de administratieve zaken. De directie van de wordt bijvoorbeeld samengesteld door een gelijkwaardige verdeling tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’.


De Gemeente Zaanstad zal dan een bedrag van €300.000 moeten fourneren (zonder extraatjes maar bespaart tegelijkertijd de transitie-vergoeding, begroot op €150.000. Resultaat: Twee sterke werkmaatschappijen en één goed bestuurde Holding die de contacten onderhoud met onder andere de gemeentes. Eveneens kan het bedrag dat begroot is voor de transitie-vergoeding ingezet worden voor de investering in een professionele en volwaardige omroep die minimaal €300.000 zal kosten.


Volgens Democratisch Zaanstad zijn voornoemde alternatieven het waard om te onderzoeken en rechtvaardigen zij een nieuw verzoek aan het CvdM om uitstel van de besluitvorming, in lijn met het oorspronkelijke, niet geamendeerde raadsvoorstel.

Omdat het kort dag is, stuurt Democratisch Zaanstad de gemeenteraad en het college deze ingezonden brief. In lijn met dit schrijven zullen wij aankomende donderdag een motie en amendement indienen om ons voorstel als alternatief voor het raadsvoorstel en het door meerdere fracties ingediende amendement, aan te bieden. Om u allen zoveel als mogelijk tijd te geven om ons voorstel te (over)wegen en te bevragen, hebben wij gemeend u deze brief te moeten sturen.

Namens Democratisch Zaanstad, Jos Kerkhoven.


Verder lezen

Trending