
ZaanZappen met Johan Philips
Gratis Parkeeradvies
Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden
Parkeeroverlast is nu al wel een dingetje in Zaanstad, mede veroorzaakt door de woningnood. U kent het vast wel, volwassen kinderen komen niet aan een woning en blijven veel langer bij de ouders wonen. wel willen ze allemaal een eigen bolide rijden. Waar er voorheen één, hooguit twee auto’s voor de deur stonden geparkeerd, staan er nu minstens vier. En dat bij meerdere gezinnen in de straat. Het is vechten om een parkeerplaats. Moet je noodgedwongen dan jouw auto in een andere straat parkeren, dan verhoogt dat daar de parkeerdruk. waterbedeffect heet dat. Kan de inwoner van Zaanstad daar zelf iets aan doen? Jawel, maar het is de vraag of men dat wil. Autogebruik delen, op de fiets naar het werk en daar de bedrijfsauto pakken in plaats van bedrijfswagens in de drukke Zaanse straten parkeren. Meer gebruik maken van fiets of OV. Het kan, maar willen (en kunnen) we het ook?
De gemeente Zaanstad heeft plannen om in de komende jaren 16.000 woningen bij te bouwen. Hoera!
De regering gaat eindelijk de stikstofnorm naar voorbeeld van de rest van Europa verhogen, dus nogmaals: Hoera!
“Om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente te waarborgen, worden er tal van maatregelen genomen die gericht zijn op het verbeteren van de infrastructuur, het versterken van de sociale cohesie en het bieden van duurzame woonomgevingen.” Zeggen B & W.
Daar horen niet alleen meer parkeerplaatsen bij. Die zullen er nooit genoeg zijn. Er horen ook nieuwe regels bij.
“Verschillende ontwikkelingen en opgaven in de stad vragen om een actualisatie en herijking van de bestaande regels en uitgangspunten. We hebben naast de grote woningbouwopgave in de gemeente Zaanstad diverse opgaven die een beslag leggen op de beperkte openbare ruimte, zoals klimaatadaptatie, waterberging en vergroening. Met duidelijke kaders en parkeernormen aan de voorkant faciliteren we gebiedsontwikkelingen en zorgen wij voor een evenwichtige ruimteverdeling.”
Tja, dat is dan weer minder “Hoera!”, want auto’s en klimaatadaptie en vergroening gaan niet samen. Als belangrijk knelpunt noemt B&W: “De hoge parkeerdruk. In veel wijken van Zaandam is de parkeerdruk hoog (boven de 90%)”.
Oh gelukkig. alleen in Zaandam is de parkeerdruk hoog. in de rest van de gemeente
Zaanstad is alles oké.
“Versnipperd invoeren gereguleerd parkeren leidt tot ‘waterbed-effecten’, waarbij bewoners niet gaan parkeren in het gebied waar zojuist gereguleerd parkeren is ingevoerd, maar in omliggende straten waar nog geen gereguleerd parkeren geldt. De parkeeroverlast in die straten neemt dan op zijn beurt toe.
Dit alles vraagt om meer regie vanuit de gemeente met een passend sturend beleid.
De huidige regels en uitgangspunten voor parkeren van de gemeente Zaanstad bestaat uit de ‘Nota Ruimte voor Parkeren 2016′ en de ‘Uitvoeringsnota Parkeren Zaanstad 2016’.
Dit beleid is aan een actualisatie en herijking toe, want een (hoge) parkeernorm vormt een barrière voor nieuwbouw en functieverandering, er heerst overlast door geparkeerde busjes in de wijk en er is overlast door tekort aan (bewaakte) fietsenstallingen in de binnenstad.”
“Als Zaanstad ook in 2040 bereikbaar, aantrekkelijk en veilig wil zijn zal meer gebruik van openbaar vervoer, fietsen en lopen nodig zijn en een lager gebruik van de auto dan nu het geval is. En dit kan ook: door in het ruimtelijk beleid gericht te sturen op kwalitatief goede publieke ruimten, goed bereikbare voorzieningen en meer gemengde woon/-werkmilieus, maar ook betere openbaar vervoer- en fietsvoorzieningen, meer inzet op deelmobiliteit en meer gereguleerd parkeren.”
Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden. Ze willen dat meer mensen binnen de gemeente fietsen en gebruik maken van duurzame alternatieven. Het bestuur wil ook graag dat Zaanstad verder kan groeien en de beschikbare openbare ruimte optimaal benutten.
Goed dan, als ‘we’ de gemeente Zaanstad duurzaam bereikbaar willen houden, is het zaak dat we in diverse delen van de gehele gemeente weer gemeentesecretariaten openen. Zodat inwoners voor burgerzaken gewoon even de fiets of de benenwagen kunnen pakken. de trein naar Zaandam is te duur en de bus is te waardeloos.
Beschikbare openbare ruimte? Mensen denken vaak dat zij rustig vier ato’s voor de deuren van de buren kunnen parekeren, omdat zij toch wegenbelasting betalen. Dat zorgt weer voor een waterbed effect. Die wegenbelasting staat natuurlijk los van het gemeentelijk parkeerbeleid.
Wil of kan je als gemeente niet handhaven op het beleid van 1,3 tot 1,7 auto’s per woning, dan moet je de openbare ruimte anders in gaan delen om overlast te beperken. Hele brede grasstroken minder breed maken en er parkeerhavens creëren. Parkeerstroken vervangen voor parkeerhavens. dan worden straatlengtes niet bezet door auto’s in de lengte geparkeerd, maar in de breedte. dat zorgt voor meer parkeerruimte.
De minder brede grasstroken beplanten met bomen, struiken, planten voor meer biodiversiteit. Dat ziet er niet alleen leuker uit, maar trekt ook meer insecten dan rommelige brede stroken van onverzorgd gras. Win-winsituatie noemen we dat.
Werkbusjes bij het bedrijf parkeren en niet meer in de straten. ZZP’ers ontheffingen aan laten vragen.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Niet integer
De term ‘niet integer’ wordt binnen de fusiepartij GL-PVDA vaak als politiek wapen ingezet. Lees hoe dit in Zaanstad leidde tot beschuldigingen, afscheidingen en een verziekte sfeer

Is het u al opgevallen dat sinds de fusie van GroenLinks en PVDA de term ‘niet integer’ wel erg vaak valt?
In Zaanstad beschuldigde PVDA burgemeester Hamming eerst zonder feiten te noemen DZ fractievoorzitter Juliette Rot van niet integer zijn. Hij werd door externe onderzoekers op zijn nummer gezet. Zege voor Rot, blamage voor Hamming.
Toen PVDA eigen Eylem Köseglu tegen de burgemeester en zijn interventieteam inging werd zij van ‘niet integer’ zijn beschuldigd en afgeserveerd. Het landelijk bestuur van GL-PVDA is het daar niet mee eens en wil dat Köseglu op nr 1 van de kieslijst komt. En zo geschiedt het. Met als gevolg dat vier fractieleden en twee wethouders opstapten.
Twee van die opgestapte raadsleden komen nu niet op de kieslijst van GL-PVDA, tot hun eigen teleurstelling. Zij zouden namelijk – u raadt het al – niet integer zijn. Een integriteitsonderzoek veegde de aantijgingen weer aan de kant, maar het kwaad was alweer geschied.
De politieke concurrenten GroenLinks en PVDA konden elkaar niet afdoende bestrijden en besloten te fuseren. Nu proberen ze elkaar van binnenuit te elimineren met ‘niet integer’. Althans, zo lijkt het.
Heb je geen tegenargument? Dan roep je ‘Niet Integer!’ En raadslid naar de politieke slachtbank.
Tenzij ze lekker tegenstribbelen natuurlijk.
Fijne week
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Olie en Vuur
D66 heeft in 7 regeringsdeelnames nog nooit een kabinet voltooid. Een analyse van de olie-en-vuur relatie met CDA, PvdA en VVD. Waarom het volgende kabinet waarschijnlijk het 8e wordt dat stranden zal.

D66 nam in de periodes 1973–1977, 1981–1982, 1994–1998, 1998–2002, 2003–2006, 2017–2022 en 2022–2024 plaats in de Nederlandse regering.
Niet één van deze kabinetten haalde de eindstreep. Eén keer doordat D66 wegliep.
De meeste van deze kabinetten vormden zij samen met CDA en PVDA. En een paar met VVD.
Daarin bleek steeds weer dat PVDA en CDA totaal niet door één deur konden. CDA, PVDA en D66 is in de loop van de geschiedenis geen goed huwelijk gebleken. Vanwege de eeuwige verschillen in standpunten. En PVDA en VVD werkte ook niet lekker.
Nu moet Jetten naast deze drie altijd met elkaar ruziënde partijen ook nog GroenLinks erbij betrekken.
Of Jetten de VVD overstag krijgt of niet, dit zal het achtste kabinet worden dat D66 niet zal uitzitten. En dat is dan wederom hún schuld.
Water en vuur! Of is het olie en vuur?
En dan laat ik nog maar de persoonlijke mening van een D66 formateur over de VVD en hun fractievoorzitter buiten beschouwing.
Ik hoor Wilders over twee jaar al gieren van de lach.
Fijne week,
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Tolerantie voor structurele overlast
Wanneer protest structurele geluidsoverlast veroorzaakt, slaat tolerantie om in ongenoegen. Moeten bewoners het maar slikken als beroepsdemonstranten, betaald door organisaties als Animal Equality, hun woongenot vergallen? Een pleidooi voor meer verantwoordelijkheid bij actievoerders en Ahold-Delhaize.

Het gaat al lang niet meer over het ‘waarom’, maar over het ‘hoe’ er wordt gedemonstreerd. Dat inwoners enorm veel overlast ondervinden van demonstraties wordt door advocaten afgedaan met “overlast is geen geldige reden voor het inperken van het demonstratierecht, volgens de Wet Openbare Manifestaties. Demonstraties veroorzaken nu eenmaal soms hinder. Misschien vervelend, maar in een democratie moet je hier tolerantie voor opbrengen.”
Dus, in een democratische moet de burger het maar gewoon slikken dat mensen vanuit andere werelddelen worden ingevlogen -zoals dat bij Ahold-Delhaize het geval is- om jouw woongenot structureel te vergallen. Want het gaat ook niet over hinder die ‘soms’, maar maandenlang structureel wordt uitgeoefend. Met fluitjes en sirenes. Waar je in het begin nog tolerant over de protesten zou hebben gedacht, ben je dat gedoe op een gegeven moment wel zat. Democratie is dan Demon-cratie geworden. Het doel al ver voorbij geschoten.
Wordt het niet eens tijd dat beroeps demonstranten tolerantie voor de door hunzelf opgewekte intolerantie gaan opbrengen?
Hoezo komen mensen -die door Animal Equality een salaris worden betaald- onze democratie misbruiken door hier structureel en ongestraft geluidsoverlast te veroorzaken?
In Zaandam staan o.a. Brazilianen betaald te demonstreren tegen hoe men zich in de Verenigde Staten niet aan de afspraken houdt hoe met varkens om te gaan.
Stuur je advocaten naar Amerika om daar processen aan te spannen.
Ga dan in Amerika op je fluitje blazen. Eens kijken hoe tolerant ze er dáár op reageren.
Aan de andere kant, wordt het ook niet eens tijd dat Ahold-Delhaize door onze overheid wordt aangesproken op het feit dat
De Amerikaanse dochterondernemingen zich nog altijd niet aan gemaakte afspraken hebben gehouden? Is het niet voor de varkens, dan wel voor de bewoners van Zaandam.
Fijne week,
Johan Philips
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geledenOnveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geledenGeen apart parkeerbeleid voor groepen inwoners die in de knel komen
ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geledenIets zinnigs doen
Bestuur en financiën2 maanden geledenDZ eist respect en transparantie !
Nieuws3 weken geledenDemocratisch Zaanstad (DZ) blijkt roepende in de woestijn die gelijk kreeg
Fractie2 weken geledenStatement Democratisch Zaanstad inzake Agenda-initiatief Groep de Boer
ZaanZappen met Johan Philips1 maand geledenPolitieke wirwar
ZaanZappen met Johan Philips5 dagen geledenNiet integer




















