

ZaanZappen met Johan Philips
Gratis Parkeeradvies
Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden
Parkeeroverlast is nu al wel een dingetje in Zaanstad, mede veroorzaakt door de woningnood. U kent het vast wel, volwassen kinderen komen niet aan een woning en blijven veel langer bij de ouders wonen. wel willen ze allemaal een eigen bolide rijden. Waar er voorheen één, hooguit twee auto’s voor de deur stonden geparkeerd, staan er nu minstens vier. En dat bij meerdere gezinnen in de straat. Het is vechten om een parkeerplaats. Moet je noodgedwongen dan jouw auto in een andere straat parkeren, dan verhoogt dat daar de parkeerdruk. waterbedeffect heet dat. Kan de inwoner van Zaanstad daar zelf iets aan doen? Jawel, maar het is de vraag of men dat wil. Autogebruik delen, op de fiets naar het werk en daar de bedrijfsauto pakken in plaats van bedrijfswagens in de drukke Zaanse straten parkeren. Meer gebruik maken van fiets of OV. Het kan, maar willen (en kunnen) we het ook?
De gemeente Zaanstad heeft plannen om in de komende jaren 16.000 woningen bij te bouwen. Hoera!
De regering gaat eindelijk de stikstofnorm naar voorbeeld van de rest van Europa verhogen, dus nogmaals: Hoera!
“Om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente te waarborgen, worden er tal van maatregelen genomen die gericht zijn op het verbeteren van de infrastructuur, het versterken van de sociale cohesie en het bieden van duurzame woonomgevingen.” Zeggen B & W.
Daar horen niet alleen meer parkeerplaatsen bij. Die zullen er nooit genoeg zijn. Er horen ook nieuwe regels bij.
“Verschillende ontwikkelingen en opgaven in de stad vragen om een actualisatie en herijking van de bestaande regels en uitgangspunten. We hebben naast de grote woningbouwopgave in de gemeente Zaanstad diverse opgaven die een beslag leggen op de beperkte openbare ruimte, zoals klimaatadaptatie, waterberging en vergroening. Met duidelijke kaders en parkeernormen aan de voorkant faciliteren we gebiedsontwikkelingen en zorgen wij voor een evenwichtige ruimteverdeling.”
Tja, dat is dan weer minder “Hoera!”, want auto’s en klimaatadaptie en vergroening gaan niet samen. Als belangrijk knelpunt noemt B&W: “De hoge parkeerdruk. In veel wijken van Zaandam is de parkeerdruk hoog (boven de 90%)”.
Oh gelukkig. alleen in Zaandam is de parkeerdruk hoog. in de rest van de gemeente
Zaanstad is alles oké.
“Versnipperd invoeren gereguleerd parkeren leidt tot ‘waterbed-effecten’, waarbij bewoners niet gaan parkeren in het gebied waar zojuist gereguleerd parkeren is ingevoerd, maar in omliggende straten waar nog geen gereguleerd parkeren geldt. De parkeeroverlast in die straten neemt dan op zijn beurt toe.
Dit alles vraagt om meer regie vanuit de gemeente met een passend sturend beleid.
De huidige regels en uitgangspunten voor parkeren van de gemeente Zaanstad bestaat uit de ‘Nota Ruimte voor Parkeren 2016′ en de ‘Uitvoeringsnota Parkeren Zaanstad 2016’.
Dit beleid is aan een actualisatie en herijking toe, want een (hoge) parkeernorm vormt een barrière voor nieuwbouw en functieverandering, er heerst overlast door geparkeerde busjes in de wijk en er is overlast door tekort aan (bewaakte) fietsenstallingen in de binnenstad.”
“Als Zaanstad ook in 2040 bereikbaar, aantrekkelijk en veilig wil zijn zal meer gebruik van openbaar vervoer, fietsen en lopen nodig zijn en een lager gebruik van de auto dan nu het geval is. En dit kan ook: door in het ruimtelijk beleid gericht te sturen op kwalitatief goede publieke ruimten, goed bereikbare voorzieningen en meer gemengde woon/-werkmilieus, maar ook betere openbaar vervoer- en fietsvoorzieningen, meer inzet op deelmobiliteit en meer gereguleerd parkeren.”
Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden. Ze willen dat meer mensen binnen de gemeente fietsen en gebruik maken van duurzame alternatieven. Het bestuur wil ook graag dat Zaanstad verder kan groeien en de beschikbare openbare ruimte optimaal benutten.
Goed dan, als ‘we’ de gemeente Zaanstad duurzaam bereikbaar willen houden, is het zaak dat we in diverse delen van de gehele gemeente weer gemeentesecretariaten openen. Zodat inwoners voor burgerzaken gewoon even de fiets of de benenwagen kunnen pakken. de trein naar Zaandam is te duur en de bus is te waardeloos.
Beschikbare openbare ruimte? Mensen denken vaak dat zij rustig vier ato’s voor de deuren van de buren kunnen parekeren, omdat zij toch wegenbelasting betalen. Dat zorgt weer voor een waterbed effect. Die wegenbelasting staat natuurlijk los van het gemeentelijk parkeerbeleid.
Wil of kan je als gemeente niet handhaven op het beleid van 1,3 tot 1,7 auto’s per woning, dan moet je de openbare ruimte anders in gaan delen om overlast te beperken. Hele brede grasstroken minder breed maken en er parkeerhavens creëren. Parkeerstroken vervangen voor parkeerhavens. dan worden straatlengtes niet bezet door auto’s in de lengte geparkeerd, maar in de breedte. dat zorgt voor meer parkeerruimte.
De minder brede grasstroken beplanten met bomen, struiken, planten voor meer biodiversiteit. Dat ziet er niet alleen leuker uit, maar trekt ook meer insecten dan rommelige brede stroken van onverzorgd gras. Win-winsituatie noemen we dat.
Werkbusjes bij het bedrijf parkeren en niet meer in de straten. ZZP’ers ontheffingen aan laten vragen.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Autenthiek Zaanstad heeft het niet
Waarom ik liever naar Hoorn rijd? Authentiek Zaanstad heeft het niet. Geen werkende roltrappen, absurde parkeertarieven en een ongezellig centrum. Ontdek waarom Hoorn wél een uitnodigende winkelstad is.

Ik vind het zo’n fijne gemeente. Een leuk centrum om te winkelen. Met een zeer gevarieerd winkelaanbod. Leuke historische pandjes. Gezellige terrasjes. Fijn parkeertarief ook. De gemeente Hoorn.
Van 11:00 tot 20:00 uur parkeren voor €5,50. Op je dooie gemak uitgebreid winkelen, want je hoeft je niet druk te maken over de parkeertijd en -prijs. Echt lekker lunchen op een terrasje. Het kan daar allemaal. Daar rijd ik graag even naartoe.
Nee, dan de gemeente Zaanstad met zijn veel te hoog geprezen centrum in Zaandam. Het is dichterbij, maar ik rijd er helemaal niet graag naartoe. Anderhalf uur parkeren kost je €6,00. als je mazzel hebt kun je met een werkende roltrap omhoog. Om het playmobil centrum in te gaan. Je hebt vantevoren uitgezocht waar je kunt halen wat je nodig hebt. Nog geen anderhalf uur bezig geweest. Niet verder gekomen dan de kruizing met Rustenburg. Écht winkelen doen wij in Heemskerk, Beverwijk, Alkmaar, maar Hoorn spant de kroon.
Als je écht een geluksdag hebt, kun je in Zaandam met je gekochte benodigdheden ook weer met een werkende roltrap terug naar je parkeerplek. We gingen even snel naar Zaandam. Een cadeautje kopen in de speelgoedwinkel boven de parkeergarage. Eenmaal in de winkel ga je toch even wikken en wegen, even rondkijken. Nadat de beslissing is genomen snel terug, om weer te constateren dat Zaanstad geen uitnodigend centrum en parkeergelegenheid heeft. Bij de slagboom je betaalpas tegen de scanner houden en bloedchagrijnig te constateren dat je met anderhalf uur weer te lang bent gebleven.
“Hoorn heeft het!” Helemaal. Allemaal. Zó leuk om daar je geld uit te geven.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Busje komt zo
Waarom is pepperspray in Nederland nog steeds verboden? Een column over de veiligheid van vrouwen, de falende aanpak bij AZC’s en de noodzaak voor zelfverdediging. Een pleidooi om het braafste jongetje van de klas af te zijn.

“Het zal me een rotzorg wezen.” Zegt mijn partner. “We zien elkaar wel voor de rechter.”
Voor de duidelijkheid, ze reageerde daarmee op een krantenartikel waarin zij las dat een busje pepperspray in je handtas in Nederland nog altijd verboden is, terwijl dit in omringende landen al lang is toegestaan.
De 17 jarige Lisa belde op het moment dat zij aangevallen werd met 112. Een briljante move, hoewel al snel duidelijk werd dat de politie sowieso te laat zou komen om haar te redden. Een busje pepperspray had het verschil kunnen maken. Maar zoals gewoonlijk lopen we in Nederland altijd achter de feiten aan. Hier willen we altijd het beste en braafste jongetje of meisje van de klas zijn.
“Als een vrouw zichzelf kon redden door pepperspray te gebruiken tijdens een aanranding,” zegt mijn partner, “dan moet de rechter haar maar uitleggen dat ze fout zat.”
Wat ze gelijk heeft. Zelfs met de beste bedoelingen zal de politie meestal te laat komen. Met op zijn minst levenslange psychische problemen voor het slachtoffer als gevolg.
Persoonlijk vraag ik me vaak af waarom zo’n maniak nooit eens de verkeerde vrouw tegenkomt. Een vrouw die zeer bedreven is in een vechtsport en die hem volledig in elkaar timmert. Dat zou nog eens een mooi krantenartikel zijn.
In het geval van Lisa vraag ik me vooral af hoe het kan dat een vreemdeling die net twee maanden in Nederland is en al van twee aanrandingen (waarvan één met een geweldadige verkrachting) wordt verdacht, gewoon de gelegenheid krijgt om een derde vrouw aan te vallen. Waarom kreeg hij de gelegenheid om in totale vrijheid het AZC te verlaten?
De veiligheid van burgers kwam de laatste weken toch al meerdere keren te sprake met betrekking tot AZC’s. In Limburg een meisje dat vermist werd en gevonden werd bij een alleenstaande asielzoeker in een AZC, die daar de loverboy uithing. Een bende winkeldieven die opereerde vanuit een AZC en werd geleid door een alleenstaande 17 jarige asielzoeker. Die gast, schroomde niet om medebewoners van dat AZC in elkaar te laten slaan als zij niet als winkeldief voor hem wilden werken.
Dat het bij het COA weer niet goed gaat is wel duidelijk. Dat het heel erg duidelijk is dat er op dat gebied iets moet veranderen ook.
Maar waar men zich in Nederland druk om maakt is dat er Nederlandse vlaggen wapperden op de Ajaxtribune tijdens het eerbetoon aan Ajaxfan Lisa.
Zie het als een teken aan de wand, al die Nederlandse vlaggen. Zorg dat het de instroom van asielzoekers beter geregeld wordt, verminderd wordt. Zorg dat het COA de burger beter beschermt.
Nederland, wees maar liever dat recalcitrante jongentje in de Europese klas. Geef het voorbeeld van hoe je je eigen burgers veilig houdt.
En geef de vrouwen in Nederland een busje pepperspray tegen al die aanranders die niet in een AZC wonen.
Fijne, veilige week
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Water bij de wijn
Moeten we 100 nieuwe woningen bouwen of 130 parkeerplaatsen? De column betoogt dat verouderd parkeerbeleid in Zaanstad de woningbouw blokkeert. Waarom offeren we betaalbare huizen op voor grasstroken en parkeerplekken, terwijl er twee grote parken om de hoek liggen? Lees het pleidooi voor gezond verstand.
Foto: Parteon

De woningnood is hoog en het liefst moeten er zo snel mogelijk meer woningen gebouwd worden. Je gelooft het bijna niet, maar er zijn nog altijd veel mensen die in een van de duurste gemeenten in Nederland willen blijven of komen wonen.
Als dan een woningbouwvereniging op de Kraakstraat en koopvaardijstraat 60 tweekamer appartementen wilt slopen om er 100 nieuwe, ruimere en meer comfortabele woningen voor terug te bouwen, gaat het direct over: wat gebeurt er dan met het groen in de buurt? waar gaan die bewoners parkeren?
Ja, willen we nou woningen of willen we verwaarloosde grasstroken en brandnetels van een meter hoog? want er zou wel eens een bijtje voorbij kunnen vliegen. Het probleem is dat er bij 100 huizen 130 parkeerplaatsen moeten komen. Dat is het parkeerbeleid.
Doe er een parkeergarage voor 130 auto’s onder, zeggen ze. Dan worden de bouwkosten wel veel hoger, waardoor de woningbouwvereniging weer een probleem heeft. Om over de huurprijs van de woningen maar te zwijgen. Het label ‘sociale huur’ kan er dan meteen vanaf. Nou ja, dan wacht die starter en die senior maar weer 12 jaar langer op dat geschikte plekje om te wonen.
Kijk je naar de luchtfoto van de betreffende straten, dan denk je: nou, daar hoeft niet eens zo heel veel groen van al dat groen af. Daarbij is het buurtje omgeven door twee enorme parken; het Darwinpark en het Veldpark.
Gewoon een beetje water bij de wijn doen om weer veertig extra woningen tegen een beetje schappelijke prijs te realiseren. Wat is het probleem?
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Waarom
- Sport & cultuur1 maand geleden
DZ benieuwd naar financiële kosten en maatschappelijke baten Roze Zaterdag
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
College opgeroepen iets te doen aan al jaren verwaarloosd pand Krommenie
- Bestuur en financiën1 maand geleden
DZ bindt de strijd aan met ‘zorgwekkende bestuurscultuur’
- Onderwijs, jeugd en zorg2 maanden geleden
Democratisch Zaanstad komt op voor menselijke maat in omstreden zorgzaak
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening3 weken geleden
Oproep aan (jonge) vrouwen: help ons de Zaanstreek veiliger te maken
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
- Sport & cultuur2 maanden geleden
UPDATE- Gemeente Zaanstad blokkeert herstel Harmonie Apollo Zaandijk