Maak verbinding op social met ons:
Lastige Inwoners
Windmolens Zaanstad
Misdaad in Zaanstad
Fietsbeleid Zaanstad
Snelvaren Zaanstad
Polder Westzaan
Busbrug De Binding
EBS Bus Zaanstad
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Zaanstad negeert lastige inwoners

Storend dat Zaanstad besluit communicatie met inwoners te beëindigen

Burgers hebben recht op communicatie met de overheid

Integriteit Burgemeester

Burgemeester informeert raad niet conform de feitelijke gang van zaken.

Ondermijnend handelen is een probleem en moet ook in Zaanstad aangepakt worden

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Camera's Zaanbrug

Is er een concrete aanleiding is geweest om in te grijpen

Signalen onderzoeken van binnen en buiten de organisatie

Zaanstad maakt werk fietsnota DZ

Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft!

Beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.

21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Snelvaren Zaanstad

Ongeveer tien jongeren tussen de twaalf en achttien jaar naar bureau Halt gestuurd.

Uitbreiding van bevoegdheden handhaving, zodat zij de politie kunnen versterken
Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten

Versterking van de natuur met behoud van agrarische bedrijvigheid

Effectieve en efficiënte duurzaamheidsmaatregelen

De Binding

...tekenen genoeg inwoners de petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat.

Busbrug 24x7 open!

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
EBS neemt taken Connextion over

Schandalig slecht begin; meer dan 2500 klachten voor wethouder. EBS moet

40
Dagen
01
Uren
04
Minuten
25
Seconden
tot
na de zomer

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Huurders ZVH nooit officieel geïnformeerd over sloop woningen Peperstraat.

Gepubliceerd

op


En dat terwijl de gemeenteraad er donderdag een besluit over neemt. DZ heeft geïnformeerd hoe dat zit.

Artikel Zaanstad.nieuws.nl :
De huurders van Opportunity Vastgoed (het vroegere Accres Real Estate) in de Zaandamse Peperstraat slaan al maanden luid op de trom, maar rond de bewoners van  het eveneens te slopen blok van ZVH bleef het stil. Democratisch Zaanstad wil weten of het klopt dat zij nog niet eens officieel geïnformeerd zijn over de plannen.

Via technische vragen wil fractievoorzitter Juliëtte Rot van de gemeente aan de weet komen hoe de zaak er voor staat. Als huurders van een corporatie hebben deze bewoners – inclusief de scheefwoners – allemaal recht op stadsvernieuwingsurgentie en dus speelt de angst om door de voorgenomen sloop straks op straat te staan er niet.  Maar DZ heeft wel andere vragen. Is er al overeenstemming bereikt over de voortgang van de plannen, doet ZVH nog steeds mee aan de herstructurering van de Peperstraat, welke afspraken zijn er gemaakt tussen de corporatie en de ontwikkelaars Breevast en Opportunity en wanneer staat de ZVH-flat op de nominatie om te worden gesloopt?

Participatie

DZ heeft begrepen dat de huurders van ZVH nog geïnformeerd moeten worden over de sloop, maar dat de eerste bijeenkomst op 23 november door hun huisbaas is geannuleerd vanwege de coronamaatregelen? ‘Deze huurders hebben dus ook niet geparticipeerd in de plannen,’ constateert Rot. Voor die participatie is ZVH verantwoordelijk, net zoals Opportunity dat was voor de particuliere huurders. Dat laatste traject werd echter een fiasco, en nog steeds is er geen overeenstemming met de huurders over de inrichting van het proces. En dat terwijl de gemeenteraad donderdag een al besluit moet nemen over de sloop.

Onteigening

Er is daarnaast nog een huiseigenaar die al twee jaar onderhandelt met Breevast over het onteigenen van haar huis. Een procedure die volgens Rot nog jaren kan voortsudderen en mogelijk invloed kan hebben op de planning van de sloop en nieuwbouw. Zij wil daarom horen of de gemeente zicht heeft op deze complicerende factor en zo ja, wat dan de stand van zaken is.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Gepubliceerd

op

De raad is vrijdag 28 juni j.l. op werkbezoek geweest in de Boerejonkerbuurt, dit naar aanleiding van inspraak op het onderwerp Parkeren in deze buurt. Namens Democratisch Zaanstad was John Steygeman hierbij aanwezig.

Volgens de Klankbordgroep wil de gemeente in deze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting. Hierover zijn veel zorgen bij de huidige bewoners.
Zie onderstaande brief die gestuurd is aan het College van B&W en de gemeenteraad.

Beste Raadsleden, Burgemeester en Wethouders
Voorafgaande aan uw werkbezoek a.s. vrijdag 14:00 uur aan de Boerejonkerbuurt, wil ik u laten weten hoe wij, de Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt, over het parkeerprobleem en het invoeren van betaald parkeren denken.
De gemeente wil in onze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting, dus wij hebben geen keuze.
Met de nieuwe parkeernorm van de gemeente, die zij wil toepassen voor de Boerejonkerbuurt, van 0,8 gaan zij een groot parkeerprobleem creëren waar wij als huidige ( 80 ) overgebleven bewoners veel overlast van zullen gaan ervaren! Wij wonen hier al heel lang (tot 50 – 60 jaar) er wonen gezinnen met kinderen, dus vaak meerdere auto’s per huishouden, waaronder enkele broodnodige werkbusjes ook wonen er nu nog enkele ouderen zonderen kinderen, maar als die vertrekken komen er weer jonge gezinnen met kinderen, dus weer meer auto’s.
Ook hebben wij parkeerdruk/overlast van Dorcas, Hellema, Sacred Temple, B.A.Zaan, Quo Vadis, het steunpunt van de groenvoorziening van de gemeente, post sorteerpunt van Business Post en enkele andere bedrijven. Zelfs nu de huizen in de oude Slachthuisbuurt gesloopt zijn, staat het ’s avonds vol. De gemeente gaat straks geld verdienen aan betaald parkeren en wij moeten er als bewoner voor gaan betalen.
De Gemeente moet zich gaan beseffen dat zij een nieuwe GROOTSTEDELIJKE BOEREJONKERBUURT gaan creëren die nu al het PARELTJE van Zaanstad genoemd wordt, en dat die als een GROTE PARASOL over de gemoedelijke Zaanse arbeiderswijk de Boerejonkerbuurt geplaatst wordt, wij vragen hier niet om en gaan hierdoor zeker tot 2030 of nog langer veel overlast ervaren.
Dit vind de Klankbordgroep – Boerejonkerbuurten niet passend en onterecht en en zelfs oneerlijk en vragen/eisen dan ook dat er een parkeernorm wordt aangehouden van 1,5 en dat de overgebleven bewoners als compensatie allen gratis één parkeervergunning krijgen, voor onbepaalde tijd, zolang deze bewoners in deze wijk wonen, wij willen ook dat de wettelijke regel die luidt dat er ter plaatse van gereguleerd parkeren niet voor de oprit van uw eigen garage geparkeerd mag worden in de Boerejonkerbuurt geschrapt moet worden, dit om
de parkeerdruk te verlichten.
Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Verkiezingsprogramma

Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.

Gepubliceerd

op

Fietsnota Democratisch Zaanstad

In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:

  • Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
  • Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
  • Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
  • Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.

Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.

Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.

Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.

Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ wil dat gemeente beheer trappen en liften overneemt

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Gepubliceerd

op

Defecte roltrappen Zaandam

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle  zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam  buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.

Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen, je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, 

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. Maar dat is eerder regel dan uitzondering. De roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation is al maanden buitenwerking.

De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige combinatie, want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.

Wij hebben de volgende technische vragen over bovenstaande ergernissen gestuurd naar de Griffie:

1-Wat is er voor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt.

2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen.

Artikel De Orkaan :

DZ stelt (best slimme) vragen over de roltrappen 


Nooit! Nooit zullen wij onszelf op de borst slaan, maar het zou zomaar kunnen zijn dat een artikel op een nieuwssite die wij niet zullen benoemen, de doorslag gaf bij Jos om twee vrij scherpe roltrap-vragen te stellen aan de griffie van Zaanstad. 

Jos Kerkhoven is Raadslid voor Democratisch Zaanstad (DZ) en vanuit die hoedanigheid komt hij vaak in het Zaanse stadhuis. De niet-werkende roltrappen en lift blijken voor hem een regelrechte ergernis: 

“Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.”

De angel ligt volgens Jos in het gebrek aan eigenaarschap van de problemen: 

“… want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.” 

Jos stelde twee vragen die hout lijken te snijden:

  • 1-Wat is ervoor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt?
  • 2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen?
  • Artikel Zaanstad.nieuws.nl:

Wij hebben het opgegeven om storingen en vooral reparaties aan roltrappen en liften in het centrum van Zaandam te melden, want we hebben nog niet op ‘publiceer’ gedrukt en de situatie kan alweer anders zijn. Democratisch Zaanstad wil weten hoe de gemeente meer grip op de situatie kan krijgen.

‘Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station defect was. Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen: je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, aldus DZ-raadslid Jos Kerkhoven.

Ongelukkige combinatie

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. en de roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation staat al maanden stil. ‘De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige, want de ene partij verschuilt zich achter de andere met als gevolg onder andere bovenstaande situatie,’ aldus Kerkhoven. ‘De excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.’ Hij wil daarom weten wat ervoor nodig is om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente, waarbij het beheer en het onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt maar ProRail de rekeningen betaalt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

MEEST GELEZEN