Maak verbinding op social met ons:
ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk! ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

ZaanZappen met Johan Philips

Leegstand is verhuren

We hebben woningen nodig, maar niet voor nieuwe bewoners. De huidige bewoners van Zaanstad hebben woonruimte nodig

Gepubliceerd

op

Het wordt tijd dat er een leegstandsverordening in Zaanstad wordt ingevoerd.  De gemeente Zaanstad is dan wel bang voor waterbedeffecten als het bijvoorbeeld draait om betaald parkeren, maar omdat in Amsterdam geen obscure hotelletjes meer mogen gestart in  panden in woonbuurten is het waterbedeffect dat dit meer in Zaanstad voorkomt. Dat moet een halt worden toegeroepen.

Zaanstad trekt overlast door arbeidsmigranten en illegale prostitutie aan door het toestaan van dit soort ‘hotels’. Zelfs als veel buurtbewoners bezwaar maken tegen zo’n hotel, ziet Zaanstad geen mogelijkheid om een vergunning te weigeren. Daarom mag je verwachten dat er -na de zoveelste Zaanse hoorzitting over een ongewenste verbouwing van woningen tot hotel- al een verbod in de pen zit. Of in ieder geval een verordening die dat vervelend moeilijk maakt.

In juli 2021 aanvaarde de gemeenteraad van Zaanstad een Plan van Aanpak Leegstand. Dit  naar aanleiding van een motie van DZ uit oktober 2020. Dit Plan van Aanpak Leegstand was en is nodig om de opkomende en structurele leegstand van commercieel vastgoed tegen te gaan, om de aantrekkelijkheid van Zaanstad te vergroten als vestigingsstad voor potentiële nieuwe bewoners en ondernemers als mogelijke woon- en werklocatie. maar wat doen we met leegstaande woonhuizen? laten verpauperen tot een belegger er uiteindelijk een zogenaamd hotel van wil maken? Moeten ook eigenaren/coöperaties niet aan eenzelfde regel worden gebonden? Niet leeg laten verpauperen, maar al dan niet tijdelijk verhuren.

We hebben woningen nodig, maar niet voor nieuwe bewoners. De huidige bewoners van Zaanstad hebben woonruimte nodig. Dus maak van leegstaande panden starters-, jongeren-, of seniorenwoningen. Geen hotels waar toeristen nog niet dood gevonden willen worden. Een leegstandsverordening met een artikel dat dit verbiedt is noodzakelijk. Voor de woningzoekenden uit Zaanstad.

Onder de landelijke Leegstandwet kunnen gemeenten regels opstellen in een leegstandsverordening over het melden van leegstaande woningen en/of andere panden. Ook biedt de leegstandwet opties voor tijdelijke verhuur van panden die bijvoorbeeld op de nominatie staan voor sloop of renovatie. De meldplicht wordt verkort van zes naar drie maanden. De daaropvolgende periode waarin er overleg tussen gemeente en eigenaar moet zijn van drie naar twee maanden. Daarmee wordt het proces waarbij een eigenaar wordt aangesproken op leegstand met vier maanden verkort. Eigenaren krijgen de verplichting om de woning tijdelijk te verhuren. Zo niet, dan moet er een dwangsom worden betaald.

Op dit moment hebben slechts 26 gemeenten een leegstandsverordening, de meeste hebben er dus geen, waaronder Zaanstad dat wel een plan van aanpak heeft opgesteld, wat nog altijd niet in werking is. De Woonbond wil dat elke gemeente een leegstandsverordening met leegstandsregister hanteert, waarbij eigenaren leegstand verplicht moeten melden. Met de aanscherping van de leegstandwet kunnen leegstaande gebouwen eerder worden benut.

Hoe groot is de leegstand per wijk in Zaanstad? Zie het kaartje hieronder.

1000000087.png

In het plan van aanpak noemt de gemeente Zaanstad wat zij in het centrum van Zaandam zoal aan leegstand hebben gedaan. De rest van Zaanstad moet nog herontdekt worden. Lege bedrijfspanden bestemmen voor bedrijven, niet voor hotels. Of ombouwen naar woningen. Lege woningen zo snel mogelijk verhuren, in ieder geval tijdelijk tot er een definitieve nieuwe huurder of eigenaar is gevonden. Geen verkameringen meer om gastarbeiders in te proppen (en ze er weer uit te schoppen als de baan vervalt), maar woningen voor onze jongeren, gezinnen en senioren. En dan ook in alle kernen binnen de gemeente. Gewoon omdat die al jaren wachten en vaak nog jaren moeten blijven wachten om in de buurt van hun familie en bekenden te kunnen wonen.

Gewoon zwart op wit hoe de gemeente Zaanstad alles op alles zet om Zaankanters aan woonruimte te helpen en anderen stopt om dit tegen te gaan.

Fijne week 

Johan Philips

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

ZaanZappen met Johan Philips

Openbaar Vervoer Gedoe

Bijna 90% van de senioren maakt zich zorgen over het OV, maar is die angst wel terecht? Een kritische blik op de peiling en waarom het OV voor velen al lang geen optie meer is.

Gepubliceerd

op

“Senioren maken zich massaal zorgen over de toekomst van het OV” kopt de ingezonden brief van de ANBO-PCOB aan de gemeente Zaanstad.

“Bijna negen van de tien 65-plussers maken zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Dat blijkt uit een representatieve peiling over mobiliteit en openbaar vervoer die ouderenorganisatie ANBO-PCOB liet uitvoeren onder 7.863 senioren.”

Ik vraag me af of het aantal van 7.863 senioren wel zo representatief is voor de bevolking voor een sterk vergrijzend Nederland. Sterker nog, het is maar 6,5% van het aantal leden van de deze ouderenorganisatie. 92% van 6.5% vindt dat dus.

Ik las het bericht en mijn eerste gedachte was: Ik maak me helemaal geen zorgen over het OV. Het OV zal me een rotzorg wezen. Dat ik voor het laatst op een koud en tochtig perron met een veel te duur kaartje in de zak op een overvolle en veel te kleine trein heb staan wachten is al jaren geleden. Om over een ritje met de bus maar te zwijgen. Te duur en duurt te lang. 

Nee hoor, lekker op de fiets of gewoon met de auto als de bestemming buiten Zaanstad ligt, het weer niet mee zit, of het gevaar van fietsendiefstal me te groot lijkt.

Als familie of bekenden naar het ziekenhuis of iets dergelijks moeten en ze willen het OV gebruiken, bied ik ze meestal aan om ze even te brengen met de auto. Het OV is iets wat je in uiterste nood gebruikt. Niet comfortabel, niet goedkoop en niet snel genoeg.

Maar, ik ben dan ook nog geen senior. Over drie jaar ben ik pas officieel ‘senior’. Ik betwijfel of ik er dan anders over denk. Ik ben niet van plan om me zorgen over het OV te gaan maken. Daar ben ik in mijn junior-dagen al mee gestopt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Waarom

Waarom verbaast het niemand dat de A8-A9 verbinding definitief werd afgeblazen? Johan Philips analyseert de strijd tussen leefbaarheid, stikstofregels en politieke belangen in Noord-Holland. Waarom wint geld het van gezondheid?

Gepubliceerd

op

Waarom verbaasde het mij niet dat gedeputeerde bij de Provincie NH Jeroen Olthof de aansluiting A8-A9 onlangs definitief afblies?

“In de onderzoeken die de provincie liet uitvoeren, is op basis van de meest recente verkeersmodellen gekeken naar het effect van de 3 alternatieven op de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid in de regio in het jaar 2040. De regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal verbetert in alle 3 de gevallen niet of nauwelijks. Het Golfbaanalternatief met Landschapsplan en de route rondom Kreekrijk hebben wel een positief effect op de lokale leefbaarheid in Krommenie en Assendelft, maar creëren vervolgens problemen op andere plekken in de regio op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid. Bovendien zijn de stikstofeffecten van deze 2 alternatieven zo groot, dat ze beide niet haalbaar en uitvoerbaar zijn binnen de huidige wet- en regelgeving.” (Provincie  NH )

Waarom verbaast het mij niet dat de provincie dan maar verder gaat kijken naar het aanpassen van de N203? En dat ze die plannen bij de bewoners van Krommenie en Assendelft gaan proberen recht te kletsen. en dat ze hun plannen de bewoners daar door de strok gaan duwen.

Waarom verbaast het mij niet dat de Wereldgezondheidsorganisatie vindt dat bij de Provincialeweg in Krommenie regelmatig te veel fijnstof in de lucht hangt? 

“Dat blijkt uit een tussenstand van het TNO-meetstation voor luchtkwaliteit aan het Vlietsend. In de meting van het onderzoeksbureau TNO staan de cijfers over fijnstof flink in het rood. PM2.5 – een bepaald type fijnstof – is kleiner en kan dieper in het lichaam doordringen. Dit type overschrijdt 45 keer de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), van november tot begin juni.” (NHD)

Waarom zal het mij niet verbazen dat de Provincie Noord Holland hier totaal aan voorbij zal gaan? Zelfs ondanks dat de gedeputeerde een geboren en getogen Zaankanter is. Een ex-raadslid en ex-wethouder van Zaanstad zelfs.

Het gaat hier echter niet om de volksgezondheid, maar om de centen. En de roep om actie vanuit de overheid is nog altijd niet hard genoeg.

Waarom verbaasde het mij wel dat er raadsfracties op het briljante idee kwamen om de verhoging van de NAVO-norm voor defensie-uitgaven tot vijf procent van het Bruto Binnenlands Product aan te grijpen om de verbinding van de A8 met de A9 weer op de kaart te zetten? 

De verhoging van de Navo-norm noemt immers expliciet ‘ruimte voor investeringen in infrastructuur die bijdraagt aan nationale en bondgenootschappelijke verdedigingsdoeleinden’ is.

De VVD, POV, het CDA, de PVV, Lokaal Zaans, Democratisch Zaanstad en Denk zien in de toegenomen dreiging in de wereld en de Westerse herbewapening een kans. De A8 – A9 is ‘van groot belang is voor de bereikbaarheid van Noord-Holland Noord, waar zich vitale elementen van onze nationale veiligheid bevinden zoals de marinehaven in Den Helder, de kernreactor in Petten en Tata Steel. 

Waarom verbaasde het mij ook dat de motie slechts met 51% van de stemmen werd aangenomen. Het verbaasde mij dan weer niet dat de linker kant van de raad er tegen stemde. Volksgezondheid moet wijken voor een eventuele ontdekking van een zeldzame zwarte paarsgestippelde breedbekkikker, een enkel  nog niet gespot zeldzaam bloempje en voor de Stelling van Amsterdam (die al door vier andere snelwegen wordt doorkruist).

Krommenie en Assendelft krijgen via het TNO na al die jaren ontzettend heel erg gelijk. Als het gemeentebestuur nu niet in actie komt en met de vuist op tafel gaat slaan bij o.a. Jeroen Olthof, dan wordt het tijd dat dat zootje opstapt. 

Wat fijn, nog een half jaartje.. verkiezingen.

fijne week

Johan Philips 

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Sistah’s in arms

Hoe gaat de Zaanse politiek om met kritiek? Een analyse van burgemeester Hamming en zijn moeizame relatie met directe vrouwen zoals Juliëtte Rot en Eylem Köseoglu.

Gepubliceerd

op

Naar het buitenland toe gaan Nederlanders nogal prat op hun direct zijn. Niet om de hete brei heen draaien, maar direct en recht door zee zeggen wat je ‘ervan’ vindt. Het liefst gevolgd met hoe jij denkt dat het beter kan. Kritiek leveren dus. Ongezouten. 
Wat er naar het buitenland niet bij gezegd word: Nederlanders zijn heel direct, maar kunnen vaak de directheid -de kritiek dus- van anderen niet verdragen. 

De burgemeester van Zaanstad is een in Vlissingen geboren Brabander. Behalve dat het weer eens tijd wordt voor een écht Zaanse en liefst gekozen burgemeester, is daar niets mis mee. Zeeuwen staan niet echt bekend om hun directheid. Brabanders wel, maar de burgemeester van onze gemeente kan niet zo goed tegen kritiek en het lijkt erop dat vrouwelijke critici op hem en ‘zijn’ college op vernietigende wijze de mond moeten worden gesnoerd.

Eerst Juliette Rot van DZ, omdat zij gemeentelijk onrecht tegen individuen in Zaanstad durft aan de kaak te stellen. Daar zelfs behoorlijk vasthoudend is. De burgemeester zet je dan graag meer als niet integer. Gooit er onder valse voorwendselen een integriteitsonderzoek tegenaan en dan ook nog eens tegen het gemeentelijk integriteitsprotocol in. Juliette is te direct voor de burgemeester en moet het liefst direct weg.

Zo is dat nu ook met nota bene fractievoorzitter van de Zaanse PVDA, Eylem Köseoglu. Te direct neemt zij het op voor inwoners van Zaanstad. Het interventieteam zou als een soort ‘gemeente binnen de gemeente’ opereren en zich niet aan wettelijke en ethische regels zouden. Onderzoek werd tegengewerkt, ambtenaren onder druk gezet en medewerkers werd op het hart gedrukt niets op schrift te zetten omdat het anders openbaar gemaakt zou kunnen worden. 
De burgemeester woedend, want die aanpak valt direct onder zijn verantwoordelijkheid. Potverdorie weer zo’n direct vrouwtje dat hem voor joker dreigt te gaan zetten. Een onderzoek naar de werkwijze van het interventieteam wil hij niet. PVDA of niet, Köseoglu moet weg. 

En nu doet Eylem een stap terug tijdens de laatste raadsvergadering van het politieke jaar. Zal burgemeester Hamming de PVDA Zaanstad een beetje de voor hem juiste richting in hebben gekletst? Het zal mij niet verbazen.
Direct ‘in your face’ zal deze Zeeuwse Brabander zoiets niet doen. Hij zal aan wat touwtjes hebben getrokken. En andere, ooit zo directe Zaanse college partijen, steunen hem daarbij. 

Opeens zijn Köseoglu en Rot in zeker opzicht ‘sistah’s in arms’. Het kan raar lopen in het directe Zaanstad.

Fijne week

Johan Philips

3 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN