Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Verdeling tijdelijke woonunits bron van zorg DZ
De plaatsing van 192 tijdelijke woningen op het braakliggende terrein langs de Noorderveenweg in Assendelft houdt niet alleen de omwonenden bezig, maar ook Democratisch Zaanstad
bron Zaanstad.nieuws.nl
De plaatsing van 192 tijdelijke woningen op het braakliggende terrein langs de Noorderveenweg in Assendelft houdt niet alleen de omwonenden bezig, maar ook Democratisch Zaanstad. De partij heeft vernomen dat het totale aantal wellicht zelfs 300 wordt, en vindt de zorgen die mensen gisteren uitten op een inloopbijeenkomst legitiem.
De tijdelijke units zijn in eerste instantie voor de helft bestemd voor Oekraïners en de andere helft voor Zaanse starters en spoedzoekers en voor statushouders, asielzoekers met een verblijfsvergunning. Wanneer de ontheemden uit Oekraïne veilig naar hun eigen land terug kunnen keren, gaan hun flexwoningen ook naar de laatste categorieën woningzoekenden.
Verdeling
DZ heeft echter begrepen dat maximaal 30 procent van de woningen mag worden gereserveerd voor eigen inwoners en dat de andere via de afspraken in de regio verdeeld worden. Omdat andere gemeenten erg achterop lopen met het op peil brengen dan wel houden van hun sociale woningvoorraad, kan het zomaar zijn dat er geen ruimte is voor Zaanse starters en spoedzoekers, vreest raadslid Marianne de Boer. Zij voelt er donderdag de wethouder over aan de tand.
Veiligheid
DZ is verder van mening de woonunits niet allemaal op een kluitje moeten komen te staan, maar beter verspreid over de gemeente. Saendelft worstelt bovendien al langere tijd met (jeugd)criminaliteit en volgens De Boer hebben de maatregelen die tot nu toe zijn getroffen geen verbetering gebracht: ‘Vrouwen geven inmiddels massaal aan dat ze zich niet veilig voelen om ’s avonds over straat te gaan.’ Ze voorziet niet dat de toevoeging van 192 extra units de veiligheid ten goede zal komen, te meer daar het veelal om kwetsbare bewoners zal gaan zoals oorlogsvluchtelingen en ontwrichte gezinnen.
Drugs
Op de inloopbijeenkomst van gisteravond hoorde DZ ook meerdere keren dat er sprake is van een levendige drugshandel op het Jaap Bootpad, het nieuwe fietspad. ‘Dat is voor de huidige bewoners (en de toekomstige bewoners van de tijdelijke woningen) zeer ongewenst,’ zal De Boer wethouder Harrie van der Laan voorhouden. DZ wil er sowieso graag een betere verlichting, meer controles en frequenter maaien van het hoog opschietende groen.
Een laatste punt van zorg zijn de voorzieningen voor de bewoners van de units die maximaal tien jaar kunnen blijven staan. ‘Op de kaartjes zien we dat de woonunits voor twee en vier personen worden ingericht. Dat betekent dat er meer dan 400 – 500 mensen zullen komen te wonen. De voorzieningen als scholen en huisartsen staan nu al onder druk. Hoe gaat het college dat oplossen?’ Saendelft heeft bovendien weinig recreatieve voorzieningen, maar ook nu al is het er in de woorden van De Boer ‘gigantisch druk’. Wat gaat het college doen om dat probleen niet nóg groter te maken met de komst van al die extra bewoners?
Lokale heffingen
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.
“In de afgelopen jaren leidde circa 30 procent van de ontvangen bezwaren tegen de vastgestelde WOZ-waarde, tot een verlaging.”
Het citaat is bijvangst uit een serie vragen die Juliëtte Rot stelde over succesvolle bezwaren die een inwoner bij de rechtbank tegen de vastgestelde WOZ-waarde had gemaakt. Bijvangst maar wel een nieuwtje en iets om in de oren te knopen bij de volgende aanslag.
Aantallen en details willen burgemeester Hamming en wethouder Stephanie Onclin niet geven: “De uitspraken op de bezwaren vallen onder de wettelijke geheimhoudingsplicht.” Dat is natuurlijk onzin, als hij het percentage kan geven, is het aantal natuurlijk ook openbaar (niks ‘geheimhoudingsplicht’). Bovendien vraagt Rot naar de ‘vonnissen’ en dat zijn – geanonimiseerde – uitspraken.
Hamming en Onclin zijn sowieso kribbig bij de beantwoording. De WOZ-zaak speelt ook een rol in de ruzie tussen Rot en Zaanstad over een onderzoek dat Hamming naar Rot wil laten uitvoeren waarbij klachten over haar integriteit een rol zouden spelen. Zaanstad wil eigenlijk niks zeggen (‘geen oordeel’) en stelt ook dat de uitspraak geen precedentwerking heeft (ook dat is nog maar de vraag, iedereen kan met verwijzing naar deze zaak een nieuwe zaak aanspannen en dan kan het zeker precedentwerking hebben).
De vragen met het antwoord zijn hier te vinden. Wie op die link klikt, komt in het Raadsinformatiesysteem. Tot niet zo lang geleden waren documenten te downloaden vanaf deze site. Om onnaspeurlijke redenen kunnen wij deze optie niet meer vinden. Dat maakt ons werk (en dat van burgers die geïnteresseerd zijn er niet beter op).
Bron: De Orkaan
Hier de vragen en de beantwoording:
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.
De raad is vrijdag 28 juni j.l. op werkbezoek geweest in de Boerejonkerbuurt, dit naar aanleiding van inspraak op het onderwerp Parkeren in deze buurt. Namens Democratisch Zaanstad was John Steygeman hierbij aanwezig.
Volgens de Klankbordgroep wil de gemeente in deze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting. Hierover zijn veel zorgen bij de huidige bewoners.
Zie onderstaande brief die gestuurd is aan het College van B&W en de gemeenteraad.
Beste Raadsleden, Burgemeester en Wethouders
Voorafgaande aan uw werkbezoek a.s. vrijdag 14:00 uur aan de Boerejonkerbuurt, wil ik u laten weten hoe wij, de Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt, over het parkeerprobleem en het invoeren van betaald parkeren denken.
De gemeente wil in onze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting, dus wij hebben geen keuze.
Met de nieuwe parkeernorm van de gemeente, die zij wil toepassen voor de Boerejonkerbuurt, van 0,8 gaan zij een groot parkeerprobleem creëren waar wij als huidige ( 80 ) overgebleven bewoners veel overlast van zullen gaan ervaren! Wij wonen hier al heel lang (tot 50 – 60 jaar) er wonen gezinnen met kinderen, dus vaak meerdere auto’s per huishouden, waaronder enkele broodnodige werkbusjes ook wonen er nu nog enkele ouderen zonderen kinderen, maar als die vertrekken komen er weer jonge gezinnen met kinderen, dus weer meer auto’s.
Ook hebben wij parkeerdruk/overlast van Dorcas, Hellema, Sacred Temple, B.A.Zaan, Quo Vadis, het steunpunt van de groenvoorziening van de gemeente, post sorteerpunt van Business Post en enkele andere bedrijven. Zelfs nu de huizen in de oude Slachthuisbuurt gesloopt zijn, staat het ’s avonds vol. De gemeente gaat straks geld verdienen aan betaald parkeren en wij moeten er als bewoner voor gaan betalen.
De Gemeente moet zich gaan beseffen dat zij een nieuwe GROOTSTEDELIJKE BOEREJONKERBUURT gaan creëren die nu al het PARELTJE van Zaanstad genoemd wordt, en dat die als een GROTE PARASOL over de gemoedelijke Zaanse arbeiderswijk de Boerejonkerbuurt geplaatst wordt, wij vragen hier niet om en gaan hierdoor zeker tot 2030 of nog langer veel overlast ervaren.
Dit vind de Klankbordgroep – Boerejonkerbuurten niet passend en onterecht en en zelfs oneerlijk en vragen/eisen dan ook dat er een parkeernorm wordt aangehouden van 1,5 en dat de overgebleven bewoners als compensatie allen gratis één parkeervergunning krijgen, voor onbepaalde tijd, zolang deze bewoners in deze wijk wonen, wij willen ook dat de wettelijke regel die luidt dat er ter plaatse van gereguleerd parkeren niet voor de oprit van uw eigen garage geparkeerd mag worden in de Boerejonkerbuurt geschrapt moet worden, dit om
de parkeerdruk te verlichten.
Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt.
Verkiezingsprogramma
Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025
Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven jaar voor op de tijd.
In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:
- Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
- Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
- Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
- Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!
Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.
Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.
Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.
Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.
Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets
- Werk, inkomen en economie2 maanden geleden
Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
- Lokale heffingen2 maanden geleden
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
- Werk, inkomen en economie2 maanden geleden
DZ springt in de bres voor Kip van Rick
- Werk, inkomen en economie1 maand geleden
Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam
- ZaanZappen met Johan Philips3 maanden geleden
Geen klimaatburgemeesters nodig, maar gezond werkend innovatief verstand
- Lokale heffingen2 maanden geleden
Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling