Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Verdeling tijdelijke woonunits bron van zorg DZ 

De plaatsing van 192 tijdelijke woningen op het braakliggende terrein langs de Noorderveenweg in Assendelft houdt niet alleen de omwonenden bezig, maar ook Democratisch Zaanstad

Gepubliceerd

op

bron Zaanstad.nieuws.nl

De plaatsing van 192 tijdelijke woningen op het braakliggende terrein langs de Noorderveenweg in Assendelft houdt niet alleen de omwonenden bezig, maar ook Democratisch Zaanstad. De partij heeft vernomen dat het totale aantal wellicht zelfs 300 wordt, en vindt de zorgen die mensen gisteren uitten op een inloopbijeenkomst legitiem.  

De tijdelijke units zijn in eerste instantie voor de helft bestemd voor Oekraïners en de andere helft voor Zaanse starters en spoedzoekers en voor statushouders, asielzoekers met een verblijfsvergunning. Wanneer de ontheemden uit Oekraïne veilig naar hun eigen land terug kunnen keren, gaan hun flexwoningen ook naar de laatste categorieën woningzoekenden.

Verdeling

DZ heeft echter begrepen dat maximaal 30 procent van de woningen mag worden gereserveerd voor eigen inwoners en dat de andere via de afspraken in de regio verdeeld worden. Omdat andere gemeenten erg achterop lopen met het op peil brengen dan wel houden van hun sociale woningvoorraad, kan het zomaar zijn dat er geen ruimte is voor Zaanse starters en spoedzoekers, vreest raadslid Marianne de Boer. Zij voelt er donderdag de wethouder over aan de tand.

Veiligheid

DZ is verder van mening de woonunits niet allemaal op een kluitje moeten komen te staan, maar beter verspreid over de gemeente. Saendelft worstelt bovendien al langere tijd met (jeugd)criminaliteit en volgens De Boer hebben de maatregelen die tot nu toe zijn getroffen geen verbetering gebracht: ‘Vrouwen geven inmiddels massaal aan dat ze zich niet veilig voelen om ’s avonds over straat te gaan.’ Ze voorziet niet dat de toevoeging van 192 extra units de veiligheid ten goede zal komen, te meer daar het veelal om kwetsbare bewoners zal gaan zoals oorlogsvluchtelingen en ontwrichte gezinnen.

Drugs

Op de inloopbijeenkomst van gisteravond hoorde DZ ook meerdere keren dat er sprake is van een levendige drugshandel op het Jaap Bootpad, het nieuwe fietspad. ‘Dat is voor de huidige bewoners (en de toekomstige bewoners van de tijdelijke woningen) zeer ongewenst,’ zal De Boer wethouder Harrie van der Laan voorhouden. DZ wil er sowieso graag een betere verlichting, meer controles en frequenter maaien van het hoog opschietende groen.  

Een laatste punt van zorg zijn de voorzieningen voor de bewoners van de units die maximaal tien jaar kunnen blijven staan. ‘Op de kaartjes zien we dat de woonunits voor twee en vier personen worden ingericht. Dat betekent dat er meer dan 400 – 500 mensen zullen komen te wonen. De voorzieningen als scholen en huisartsen staan nu al onder druk. Hoe gaat het college dat oplossen?’ Saendelft heeft bovendien weinig recreatieve voorzieningen, maar ook nu al is het er in de woorden van De Boer ‘gigantisch druk’. Wat gaat het college doen om dat probleen niet nóg groter te maken met de komst van al die extra bewoners? 

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Het laatste nieuws - gewoon wanneer je er zin in hebt...

Met plezier brengen we je direct op de hoogte van spraakmakend en laatste nieuws.

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Grote zorgen Dukra-bewoners over nieuwe ligplaats

Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken.

Gepubliceerd

op

Jachthaven Dukra

Over exact één maand moeten de bewoners van jachthaven Dukra weg zijn. Het gevolg van het opzeggen van zo’n 50 tot 60 huurovereenkomsten. Sommige woonschipbewoners zijn al weg, maar er is grote onduidelijkheid over alternatieve ligplaatsen. De wanhoop slaat deze weken bij woonschipbewoners toe. Ze weten niet waar ze aan toe zijn. Iemand stelt zelfs zijn 30 meter lange schip te willen laten slopen. Hij kan geen andere ligplaats vinden. De eigenaren van de jachthaven Dukra hebben tot nu toe geen stappen gezet om de bewoners een oplossing aan te bieden. De gemeente Zaanstad, in tweede instantie, komt ook niet echt in beweging. Daarmee is de impasse compleet

Op 1 januari moeten naar verluidt zo’n 28 boten weg zijn. Waar naar toe? Mogelijk tijdelijk naar de Isaac Baarthaven, maar een echt geschikte locatie is dat niet en – gelet op de tijdelijkheid – ook geen oplossing voor de problemen waar woonbootbewoners mee worden geconfronteerd. De bewoners die met hun woonboot moeten vertrekken zijn verbaasd over de advertenties die Dukra plaatst op Facebook. Daarin wordt ligplaatsen aangeboden voor nieuwe bewoners. Wat is dat voor een beleid vragen direct betrokkenen zich af. Waarom stuur je oorspronkelijke bewoners weg om vervolgens nieuwe bewoners aan te trekken? Duidelijk is dat het onbegrip hierover bij de oorspronkelijke bewoners groot is. Is dit nog wel uit te leggen? Welke argumenten hebben de jachthaven eigenaren om zo te handelen. Allemaal onbeantwoorde vragen, terwijl de tijd dringt en er vooral sprake lijkt van voldongen feiten, zoals opgezegde huurovereenkomsten.

Nieuwe woonschepen van 40 meter

Jachthaven Dukra stuurde een e-mailtje met de huuropzeggingen. Uiteraard wisten de meeste bewoners dat de eigenaren grote plannen hadden met de jachthaven. Maar waarschijnlijk is in de buurt nog niet bekend dat de jachthaven in de nieuwe plannen ruimte heeft voor woonschepen tot een meter of 40. Daarmee keert via een achterdeur mogelijk de grootschaligheid toch weer terug en dat was nu juist iets waar de omwonenden moeite mee hadden. Daarnaast is het natuurlijk zot dat je woonboten laat verplaatsen om nieuwe toe te laten. Als je woonboten van 40 meter gaat toelaten als jachthaven, dan kan zo’n 30 meter schip van een bestaande bewoner toch gewoon blijven liggen. Die heb je dan als projectontwikkelaar of eigenaar van de jachthaven vast binnen. Bovendien zijn veel voorzieningen, zoals stroom en water aan de kades, afgesloten, terwijl er nog een volle maand te gaan is.

Nog geen bestemmingsplan – mensen nog niet wegsturen

Als de jachthaveneigenaren geen actie ondernemen is Zaanstad aan de beurt. De gemeente heeft sowieso een zorgplicht als de woonbootbewoners ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen. De gemeente zou dus op korte termijn iets moeten doen om een oplossing, al dan niet tijdelijk, aan te bieden. Dat betekent dus het realiseren van alternatieve ligplaatsen voor de Dukra-bewoners. Het is heel goed mogelijk dat dit op korte termijn helemaal niet lukt. Dan zou de gemeente aan de jachthaveneigenaren kunnen vragen de bewoners nog niet weg te sturen. Dan ontstaat er meer tijd en ruimte voor zowel de woonbootbewoners of de gemeente Zaanstad om een oplossing te zoeken voor de lange termijn. Aangezien de plannen nog in ontwikkeling zijn – er ligt bijvoorbeeld nog geen bestemmingsplan – is er geen enkele reden om nu al acuut over te gaan tot het wegsturen van bewoners. Zo’n tussenoplossing zou door de verantwoordelijk wethouder Wessel Breunesse natuurlijk heel goed ingebracht kunnen worden, juist vanuit de zorgplicht die de gemeente heeft voor de bewoners die in het BRP zijn ingeschreven.

Impasse doorbreken

Democratisch Zaanstad is bezig met een serieuze poging om de impasse die is ontstaan te doorbreken. De raadsfractie probeert alles om voor de bewoners een oplossing te vinden die uitzicht geeft op een nieuwe ligplaats voor zowel de korte als langere termijn.

Bron Radiotvzaanstreek.nl

https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/128342/bewoners-boten-dukra-weggestuurd-zonder-alternatief/
0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Zaanderhorn onterecht door gemeenteraad aan openbaarheid onttrokken!

“over 10 jaar praten we nog over deze zaak”

Gepubliceerd

op

Zaanderhorn, het stukje weg parallel aan de Hemkade en uitkomend op de Pieter Ghijshenlaan, houdt op openbare weg te zijn. Dat was nodig volgens wethouder Wessel Breunesse (GL) omdat het niet gebruikt zou worden als openbare weg.

Dat laatste werd bestreden door Juliëtte Rot van DZ die aangaf dat de ‘feitelijke situatie’ toch echt was dat het wel een openbare weg was: “iedereen heeft toegang.”

Dat laatste lijkt feitelijk wel te kloppen, je kan er feitelijk inrijden met de fiets en auto (op Google Streetview spotten we eerder dit jaar nog een bezorgauto van ‘Hallo Fresh’ – leek ons ook wel een feitje.)

Wethouder Breunesse had er geen boodschap aan: “feitelijk gebruik is feitelijk gebruik en het wordt nu niet gebuikt als openbare weg.”

Rot had er weinig vertrouwen in,l. Zij vond deze actie niet echt passen in de opdracht om het dossier Hemkade te de-juridificeren en te de-escaleren. Het werd een voorspelbaar een-tweetje, Breunesse hield voet bij stuk. Rot vroeg ook nog even naar de kosten voor de gemeente. Breunesse: 

“de kosten die wij maken zijn buitenproportioneel.”

Dwangsommen

Anna de Groot verpestte het ‘feestje’ een beetje door aan te geven dat het volgens haar niet zo zou kunnen zijn “dat het besluit wordt gebruik zodat North Sea Venue dwangsommen kan ontlopen”. Dat speelt nog steeds op de achtergrond. De afsluiting bij Zaanderhorn zou illegaal zijn aangebracht en North Sea Venue zou met een dwangsom gesommeerd zijn hekken weg te halen. Dat doen ze niet en Zaanstad zou die dwangsommen niet innen. De Groot zegt desgevraagd dat het zou kunnen dat de onttrekking aan de openbaarheid gebruikt zal worden om de dwangsommen te ontlopen. Dat gaat volgens haar dan opnieuw tot juridische procedures leiden, met de kans dat Zaanstad ‘nat’ gaat.

Behalve bijdragen van Rot en De Groot was de raad bijna muisstil over het dossier. Niemand lijkt zich hieraan te willen branden. Bijna dus, alleen Jaap Keijser van de POV deed nog een rondje informele bewonersparticipatie. Hij woont daar al 38 jaar en zijn achtertuin grenst aan het Zaanderhorn. Volgens hem was het altijd al afgesloten geweest, “maar ik heb geen belang want ik heb geen achteruitgang.” Voorzitter Hamming liet het passeren.

Het voorstel werd aangenomen met DZ, LZ (groep De Boer), Groep Lassooy, SP en PvdD tegen.

Bron De Orkaan

https://www.deorkaan.nl/zaanderhorn-openbaar-of-niet/

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Pleidooi DZ, SP en VVD voor beter OV in Wormerveer

Wij maken ons sterk voor openbaar vervoer van en naar Molletjesveer, Noorderveld, het Zaankwartier, Zaans Pijl en West-Knollendam

Gepubliceerd

op

De SP en Democratisch Zaanstad maken zich sterk voor openbaar vervoer van en naar Molletjesveer, Noorderveld, het Zaankwartier, Zaans Pijl en West-Knollendam. Ze komen 9 november tijdens de begrotingsbehandeling met een motie om daar in de Vervoerregio Amsterdam op aan te dringen.

De bedrijventerreinen Noorderveld en Molletjesveer zijn niet per openbaar vervoer bereikbaar, terwijl er bij de rond 600 daar gevestigde bedrijven toch zo’n 4700 mensen werken. Om de terreinen blijvend toekomstbestendig te houden zijn verbeteringen aan de auto-ontsluiting én de OV-bereikbaarheid nodig wees een onderzoek uit en de Bedrijvenvereniging Noorderveld Molletjesveer dringt daar al heel lang op aan. Voor de nieuwe buurten Zaankwartier en Zaans Pijl is evenmin openbaar vervoer voorzien en al sinds 2001 is er een busverbinding meer met West-Knollendam. De meest noordelijke bushalte in Wormerveer is de halte Cor Bruijnweg.

De nieuwe concessiehouder EBS die vanaf december in de Zaanstreek gaat rijden is volgens de raadsleden Anna de Groot (SP) en Jos Kerkhoven (DZ) in overleg is met Zaanstad, Wormerland en de Vervoerregio over haltes op onder andere Noorderveld, maar dit heeft nog niet tot resultaten geleid. De twee partijen zien graag meer urgentie, ook al gezien de onder druk staande leefbaarheid in Zaanstad Noord vanwege de enorme verkeersdruk. Beter OV kan een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het beperken van de drukte op en rond de N246.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Trending