Maak verbinding op social met ons:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Verdiept spoor Guisweg van de baan

Democratisch Zaanstad heeft zich hard gemaakt voor realisatie van een verdiept spoor Guisweg. Helaas heeft de raad in meerderheid gekozen voor een autotunnel.

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad heeft gestreden voor wat ze waard is. Helaas was er desondanks geen meerderheid om alsnog het verdiepte spoor bij de Guisweg heel goed te onderzoeken op de slagingskans.

We moeten naast onze inwoners staan, maar in dit project staat Zaanstad tegenover haar inwoners

‘We moeten naast onze inwoners staan’, is de tekst die burgemeester Jan Hamming uitsprak tijdens zijn speech na zijn herbenoeming als burgemeester van Zaanstad. En met die tekst is Democratisch Zaanstad het roerend eens, naast onze inwoners en ondernemers staan zit in het DNA van onze partij. Alleen constateren wij helaas dat het in de Gemeente Zaanstad vaak bij woorden blijft en niet bij daden. Want de gemeente staat vaak tegenover haar inwoners (en ondernemers), zo ook in het dossier ‘Guisweg’.

Verdiept spoor

Het zal voor niemand een verrassing zijn dat Democratisch Zaanstad als enige reële toekomstbestendige optie voor de Guisweg het verdiepte spoor ziet. De optie die breed leeft onder de inwoners en ondernemers in Koog aan de Zaan en Zaandijk.  Vele zienswijzen, vele gespreken die uitwijzen dat iedereen het spoor wil verdiepen, maar de spreekwoordelijke trein dendert helaas door richting een optie van een autotunnel, fietstunnels, het afsluiten van afslag 2 van de A8 en een veelheid aan extra wegen en rotondes.

Geld

Bizar vinden wij het dat een dossier waar iedereen het eigenlijk over eens is: een verdiept spoor realiseren, toch zo is gepolariseerd.  Waarom dan toch zoveel verdeeldheid? Daar is 1 antwoord op: geld. In alle stukken zien we: ‘Zaanstad betaalt maar 7% van de totale kosten’, dus moeten we vooral heel dankbaar zijn en onze grote wens voor het verdiepte spoor loslaten. Geld zorgt ervoor dat we niet meer luisteren naar onze inwoners, we mogen immers onze partners (Vervoersregio Amsterdam, Provincie NH, Pro rail) niet teleurstellen. Amsterdam en Alkmaar zijn de lachende derden en onze inwoners mogen omrijden, meer verkeer langs hun huizen zien rijden, achter in de rij aansluiten om de A8 op te kunnen komen en fietsen door tunnels ipv gewoon boven de grond.

Maar het gaat toch om onze gemeente? Onze inwoners? Onze toekomst?

Nooit echt goed onderzocht

En weten we wel echt heel zeker dat een verdiept spoor inderdaad een veel duurdere optie is? En weten we wel zeker dat de autotunnel variant niet alsnog veel duurder wordt omdat er grote kans is dat er vanwege de stikstof regels toch van alles niet blijkt te kunnen?  Nee, dat weten we allemaal niet zeker. Het verdiept spoor is nooit echt heel zorgvuldig en goed onderzocht. Wij hebben in de raad voorgesteld om het verdiepte spoor heel serieus te onderzoeken. Dat is slechts tot nu toe alleen met verkenningen en indicaties gedaan. Als we nu namelijk een autotunnel gaan maken dan weten we zeker dat de eerste 100 jaar er geen verdiept spoor gaat komen.

Politieke verdeeldheid

Maar helaas hebben onze voorstellen het niet gehaald. Het is wel een signaal dat er zoveel verdeeldheid is, want met 22 stemmen voor en 16 stemmen tegen is het wel een krappe meerderheid. Geen goed signaal naar de toekomst.

Lees ook de berichten van De Orkaan:

– Een goede weergave van het debat in de raadsvergadering van 6 april 2023 Voorkeursalternatief Guisweg nu definitief – De Orkaan
en
– Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. De mega spoortunnel.



Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam

College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.

‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13Herengracht 3Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hier onze vragen aan het college :


0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Herinrichting Damgebied volgens DZ op verkeerde manier afgetrapt

Ondernemers en bewoners voelen zich niet gehoord bij de herinrichting van het Damgebied in Zaandam. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over participatie en aanpassingsruimte. Lees meer over de zorgen.

Gepubliceerd

op

Ondernemers en bewoners van het Damgebied in Zaandam voelen zich onvoldoende betrokken bij de plannen voor een herinrichting, aldus Democratisch Zaanstad. ‘Er is onduidelijkheid over het proces, het ontwerp en de ruimte voor bijsturing.’ 

‘Voor een duurzaam en gedragen stadscentrum is het essentieel dat belangen van bewoners en ondernemers serieus worden genomen. In verschillende trajecten in Zaanstad (onder andere Peperstraat, Inverdan, de Dam) ervaren inwoners en belanghebbenden dat hun inbreng geen wezenlijke invloed heeft op beleid. Participatie lijkt steeds vaker een procedurele verplichting in plaats van een democratisch instrument. Dit ondermijnt het vertrouwen in het bestuur en vraagt om reflectie,’ stelt fractievoorzitter Juliëtte Rot in schriftelijke vragen.

Aanpassingen

Daarin gaat het over het bewaren van de balans tussen leefbaarheid voor bewoners en levendigheid ten behoeve van bezoekers en de detailhandel, de participatie voorafgaand aan de publicatie van de voorlopige plannen en de terugkoppeling van de inbreng van bewoners en ondernemers door de gemeente. Op welke onderdelen is het plan daadwerkelijk aangepast en is er nog ruimte om het ontwerp alsnog te herzien op basis van zorgen over de toegankelijkheid, overlast en het verdwijnen van ontmoetingsplekken?

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in Wormerveer omdat de extra kosten niet opwogen tegen de baten. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen. Lees meer over de mislukte pilot.

Gepubliceerd

op

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in het winkelgeboied van Wormerveer omdat de extra kosten niet bleken op te wegen tegen de baten: het verschil in kwaliteit van de openbare ruimte viel bezoekers helemaal niet op. Democratisch Zaanstad stelt er vragen over.

De pilot startte zonder enige ruchtbaarheid in november 2023 met als doel om te onderzoeken of met een extra investering van jaarlijks 163.000 euro een hoger onderhoudsniveau haalbaar zou zijn en wat de effecten daarvan zouden zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en op de beleving van bewoners. De resultaten vielen dus vies tegen. Eén van de vragen van DZ is waarom Wormerveer werd uitgekozen voor de proef. En in dat verband krijgt de partij ook graag inzicht in welke wijken op dit moment het laagst scoren op beeldkwaliteit en bewonerstevredenheid.

Lessen geleerd? 

Ook een vraag is welke lessen het college concreet trekt uit de resultaten van het Wormerveerse experiment. ‘Wat betekent volgens het college het mislukken van de pilot voor bewoners die sinds jaren structurele klachten indienen over het onderhoudsniveau in hun buurt? Wordt er gecommuniceerd naar deze bewoners over de uitkomst?’ Een zorg bij DZ is dat andere wijken te lijden hebben gehad onder het feit dat personeel vaker in Wormerveer aan het werk was.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN