

Onderwijs, jeugd en zorg
Zwemveiligheid in het gedrang
Waarom DZ voor herinvoering schoolzwemmen pleit.
Op 14 maart was er in Tros Radar een item met als titel ‘zwemonderwijs in Nederland onder de maat’. Het onderwerp stipte een paar grote problemen aan:
- Iedere aanbieder mag zijn eigen zwemdiplomalijn voeren, zonder dat hier een minimum eis voor bestaat;
- Niet voor alle zwemdiploma’s gelden er (diploma)eisen voor instructie;
- Het schoolzwemmen is in veel gemeenten wegbezuinigd.
Dit probleem is niet nieuw, reeds in 2015 besteedde 1vandaag hier aandacht aan. Gevolg is dat de zwemveiligheid verder in het gedrang komt. Toch gaat het probleem verder dan alleen deze drie zaken.
Voor Zaanstad pleit Democratisch Zaanstad aan de herinvoering van het schoolzwemmen en het zien van sport als een kerntaak van onderwijs (en navenant handelen) en gaat vragen stellen over de organisatie van het zwemonderwijs in Zaanstad. Hieronder kunt u lezen waarom.
Van 1985 tot nu
In 1985 is het zwemonderwijs door de overheid geschrapt als verplicht onderdeel van het bewegingsonderwijs. De verantwoordelijkheid voor het zwemonderwijs is volledig bij de ouders neergelegd. Hierbij is een nieuw nationaal zwemdiploma gekomen, uitgegeven door de NRZ (toen nog Nationale Raad Zwemdiploma’s, thans Nationale Raad Zwemveiligheid). Deze instantie ziet tevens toe op de kwaliteit bij het diploma zwemmen.
Echter, wettelijk is deze rol niet geborgd en mag elke aanbieder in principe zijn eigen diplomalijn voeren. Hierdoor is een wildgroei aan diploma’s ontstaan. Daarnaast zijn meer en meer commerciële aanbieders in kleinere zwembaden lessen aan gaan bieden.
Was het ‘vroeger’ normaal dat een kind met een leeftijd van 5,5 tot 6 jaar begon aan de zwemlessen, ouders willen (begrijpelijk) dat hun kinderen op zo jong mogelijke leeftijd zwemveilig worden. De markt heeft hieraan voldaan en voor de lockdown starten veel kinderen al bij 4 jaar met zwemonderwijs.
Tegelijkertijd vindt een deel van de ouders zwemles een verplichting. Zeker bij ouders met ‘de haak’ als halve jeugdtrauma in het achterhoofd, is het sentiment t.o.v. het zwembad niet altijd positief. Daarnaast zijn de wachtruimten nog wel weinig klantvriendelijk en tenslotte goed zwemonderwijs veel geld. Ofwel, er is druk vanuit de ouders richting de zwembaden, maar ook richting de kinderen om snel af te zwemmen.
Beloften van een spelcomputer bij het behalen van een diploma, of het pas op een andere sport mogen na het behalen van een zwemdiploma zijn geen uitzonderingen. Hierbij lijkt het behalen van het diploma belangrijker dan dat het kind echt zwemveilig is. Daarnaast, zo blijkt uit de reportage van Radar, zwemmen kinderen af voordat zij echt zwemveilig zijn. Dit uit klaarblijkelijk commercieel oogpunt.
Parallel aan deze ontwikkeling hebben meer en meer gemeenten het schoolzwemmen wegbezuinigd. Immers, het behalen van het zwemdiploma is de verantwoordelijkheid van de ouders. Aan het gegeven dat zwemmen een belangrijke rol speelt in het bewegingsonderwijs is hierbij volledig voorbij gegaan. Inmiddels bieden minder dan 30% van de gemeenten nog het schoolzwemmen aan.
Daarnaast kosten zwembaden veel geld (hoeveel buitenbaden zijn er bijvoorbeeld niet wegbezuinigd?). Waren zwembaden vroeger veelal in beheer van de gemeente, tegenwoordig is een groot aantal zwembaden zijn door hun gemeenten ‘in de markt gezet’, waarbij een zo laag mogelijke bijdrage van de gemeente prioriteit krijgt boven de kwaliteit van dienstverlening.
De rol van de overheid
De overheid speelt een grote rol in de zwemveiligheid van onze jeugd. Zo is het opstellen van landelijke normen aan een nationaal zwemdiploma een logische. Immers, een rijschool mag ook niet haar eigen rijbewijs opstellen. Daarnaast is de rol van het zwemmen in het bewegingsonderwijs onderschat. Zo pleit de reddingsbrigade al jaren voor het herinvoeren van het schoolzwemmen.
Als de landelijke overheid het zwemonderwijs niet wil verplichten in het curriculum, dan is het zaak dat lokale overheden het schoolzwemmen oppakken. In deze video clip leggen wij uit wat het nut van het schoolzwemmen is in het bewegingsonderwijs aan de hand van twee experts.
Ook wordt het belang van sporten niet altijd op waarde geschat. Elke euro die gemeenten investeren in sport levert twee en een halve euro aan rendement op.
Het is van groot belang dat sport als kerntaak wordt gezien en niet als kostenpost. Bij minder financiële druk bij de exploitatie van zwembaden en meer focus op kwaliteit aan dienstverlening, zal het ‘product’ zwemles ook verbeteren.
Tenslotte is er de laatste jaren veel maatschappelijke aandacht geweest (en terecht) voor de salarissen van beroepen in het onderwijs, zorg, politie enz. Echter, ook de salarissen in de sport in het algemeen en zwembaden in het bijzonder blijven achter, terwijl de verantwoordelijkheden alleen maar toenemen. Als wij een bepaalde kwaliteit eisen dient hier ook naar betaald te worden!
Maar ook de branche zelf moet zich ontwikkelen!
Uiteraard ligt er ook een rol voor de branche zelf. De zwembranche is een redelijk behoudende branche waarin veranderingen langzaam gaan. Via modern zwemonderwijs kan er effectiever les worden gegeven, gericht op competenties en niet eindcriteria. Waarom hanteren we nog altijd bijvoorbeeld het door-het-gat-zwemmen, terwijl het doel van dit criteria ook op andere, veel plezierige manieren kan worden behaald. Daarnaast ontbreekt het de branche kennelijk aan slagkracht richting de overheid om haar belangen goed voor het voetlicht te brengen.
Conclusie: schoolzwemmen en sportbedrijf
De zwemveiligheid komt verder in het gedrang. Een groot deel van de oplossingen liggen bij het gebrek aan regelgeving en financiering. Zowel landelijke als de lokale overheid hebben een rol bij het oplossen van de problemen, waarbij er een uitdaging ligt in de branche om zich beter te verenigen en verder te professionaliseren.
In Zaanstad pleit Democratisch Zaanstad al langer voor de herinvoering van het schoolzwemmen. Ook behoort sport een kerntaak van onderwijs te zijn. Daarnaast gaan wij vragen stellen aan het college over de lokale situatie t.a.v. de kwaliteit van het lesgeven in lijn met de punten van dit artikel.
Onderwijs, jeugd en zorg
Democratisch Zaanstad komt op voor menselijke maat in omstreden zorgzaak
Democratisch Zaanstad pleit voor menselijk zorgbeleid na omstreden casus in Koog aan de Zaan. Lees hoe een weduwe haar mantelzorgwoning mocht behouden

Politiek met een hart: casus Koog aan de Zaan als voorbeeld
Democratisch Zaanstad (DZ) blijft de partij die niet alleen opkomt voor rechten van inwoners, maar ook voor de menselijke kant van gemeentebeleid. Dat bleek onlangs opnieuw bij de zaak rond een zorg-aanbouw in Koog aan de Zaan, waar een weduwe dreigde te worden uitgezet.
Wat was er aan de hand?
Een mantelzorgwoning aan de Krokusstraat in Koog a/d Zaan, in 2016 gebouwd met toestemming van de gemeente, kwam onder vuur te liggen toen de bewoner overleed. De weduwe bleef achter en kreeg te horen dat ze moest vertrekken. De rechtbank oordeelde echter dat de gemeente onterecht had gehandeld: er was destijds wél vergunning verleend, en de situatie was menselijk gezien schrijnend.
In 2023 stelde DZ hierover direct vragen aan het college. Onder meer over:
• De oorspronkelijke vergunningverlening en communicatie.
• Of de menselijke situatie van de weduwe voldoende is meegewogen.
• Of het beleid rondom mantelzorgwoningen voldoende duidelijk en uitvoerbaar is.
Zie verder: https://democratischzaanstad.nl/omstreden-mantelzorguitbouw-koog-mag-langer-blijven-staan/?amp=1
De zaak raakt aan een terugkerend patroon: onduidelijke regelgeving, wisselende interpretatie van regels en afspraken en onvoldoende oog voor individuele omstandigheden. Democratisch Zaanstad grijpt deze casus aan om het college op te roepen tot meer:
• Zorgvuldigheid bij het beoordelen van uitzonderingssituaties.
• Vertrouwen in plaats van wantrouwen bij initiatieven van inwoners.
• Heldere communicatie met inwoners over hun rechten en plichten.
Tot slot: beleid dat raakt, moet kloppen
Democratisch Zaanstad blijft scherp op situaties waarin beleid uit de pas loopt met menselijke waardigheid. In dit geval werd voorkomen dat een oudere weduwe op straat kwam te staan. Maar het onderliggende probleem blijft: hoe voorkomen we dat regels tot willekeur leiden?
“Dit is geen unieke zaak. Daarom moet de gemeenteraad hieruit lering trekken en het college ook.”

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ wil meer weten over kostenexplosie nieuwbouw ZNMC
Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over de kostenoverschrijding van €2,85 miljoen bij de nieuwbouw van het ZNMC. Wat ging er mis met de planning, financiële haalbaarheid en garanties? Lees de zorgen van fractievoorzitter Juliette Rot

Democratisch Zaanstad ziet de bui al hangen, nu de kosten van de nieuwbouw voor het Zaans Natuur & Milieu Centrum door het dak zijn gegaan en de gemeente de eerder verstrekte lening met bijna een miljoen euro heeft moeten verhogen. Wat als het ZNMC dat geld niet kan terugbetalen?
Het college stuurde een korte brief zonder echte achtergronden van de kostenstijging naar de raad en fractievoorzitter Juliëtte Rot neemt daar geen genoegen mee. Zomerreces of niet: zij stelt er schriftelijke vragen over. Ze wil meer weten over de veel te lage inschatting van de bouwkosten en waar het mis is gegaan bij de raming of de toetsing daarvan. Een vraag die twijfel zaait over de financiële draag- en slagkracht van het ZNMC is waarom de organisatie er niet in slaagde om zelf vier ton bijeen te brengen voor de bouw, zoals vooraf de bedoeling was.
Financieel zware tijden
Zaanstad zit nu met 2,85 miljoen euro in het ZNMC, in financieel zware tijden en nog donkerdere dagen in het verschiet. Zijn er garanties of zekerheden opgesteld voor de verhoogde lening en wie wordt verantwoordelijk voor de voortgang en kwaliteit van de ‘noodzakelijke afbouw’? Komt er een onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken en wat wordt er gedaan om een dergelijk debacle in de toekomst te voorkomen?
Circulaire bouw
Een saillant detail is dat voor de nieuwbouw werd gekozen voor circulair bouwen: het geraamte is het voormalige schoolgebouw van De Octant dat in Assendelft is afgebroken en in het Darwinpark in Zaandam weer werd opgebouwd, met ook extra ruimte voor het museum, een kinderopvang en horeca. Circulair bouwen zou goedkoper zijn dan nieuwbouw, zo was het idee vooraf, maar hoe kijken betrokkenen daar nu tegenaan? Intussen is de opening is vijf keer uitgesteld – van het voorjaar van 2023 naar nu september 2025 – en dat heeft ook maatschappelijke gevolgen die DZ graag belicht ziet.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Onderwijs, jeugd en zorg
De jeugd heeft de toekomst
Jongeren zien het wel zitten om de politiek in te gaan.

Afgelopen donderdag werd het stadhuis bezocht door leerlingen van basisschool Herman Gorter om kennis te maken met de (lokale) democratie. De kinderen mochten voor deze gelegenheid, onder toeziend oog van voorzitter Hans Kuyper (ROSA), de stoelen en microfoons van de raadsleden gebruiken. Ze stelden enthousiast al hun vragen.
De vraag wie de baas van Zaanstad is, bleek een lastige. Vaak werden de premier, de inwoners van Zaanstad of de burgemeester genoemd. Het juiste antwoord is echter dat de meerderheid van de gemeenteraad, bestaande uit 39 gekozen volksvertegenwoordigers, samen beslist. Wel werd duidelijk dat de gemeenteraad niet alles kan bepalen, zoals bijvoorbeeld hoe er les wordt gegeven op scholen.

Na de vragen en antwoorden werden scholieren in vier politieke partijen opgedeeld die ze zelf een naam mochten geven, en werd het spel Democracity gespeeld. Alle vier de partijen mochten vier gebouwen uitzoeken om een stad mee te bouwen. Het doel hierbij was aangeven waarom ze zo’n gebouw graag wilden en andere partijen proberen daarvan te overtuigen.
Er was veel discussie over een woontoren, of het wel of niet voldoende kwaliteit zou hebben, of er ook vluchtelingen mogen wonen en of het niet te duur zou zijn. Bij het brandweergebouw was de vraag of er wel genoeg personeel zou zijn een belangrijk punt. Een MBO school hoefde er niet te komen en een markt werd ook weggestemd. Wel was er ruimte voor een boerderij, omdat daar immers al het eten vandaan komt.

Ter afsluiting mochten er nog vragen worden gesteld aan Democratisch Zaanstad-raadslid Maikel Kat en PVV-steunfractielid Boy Boomsma. De leerlingen waren benieuwd hoeveel zij verdienen en hoe de gemeente omgaat met vuil op straat. Al met al zijn de scholieren een stukje wijzer geworden en waren er zelfs een paar jongeren die het wel zagen zitten om de politiek in te gaan.
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Het 750 jaar bestaan
- ZaanZappen met Johan Philips4 weken geleden
Waarom
- Onderwijs, jeugd en zorg3 weken geleden
Democratisch Zaanstad komt op voor menselijke maat in omstreden zorgzaak
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Sistah’s in arms
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
DZ wil meer weten over kostenexplosie nieuwbouw ZNMC
- Sport & cultuur2 weken geleden
DZ benieuwd naar financiële kosten en maatschappelijke baten Roze Zaterdag
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Zaans Centrum voor de Kunsten
- Sport & cultuur4 weken geleden
Vragen DZ over veiligheid in De Hoop na brand in gebouw aan Barndegat