Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Geen goed idee
Geen goed idee

Wat zijn watt, kWh, MWh en GWh? En wat zijn de milieu-impact en uitdagingen van lithiumwinning voor batterijen? Lees over energie-eenheden en duurzame oplossingen.

DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam
DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam

Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over een mogelijk bunkerstation van 78 meter. Democratisch Zaanstad vraagt opheldering van de gemeente. Waarom werd dit in Amsterdam geweigerd maar in Zaandam wel toegestaan?

DZ faliekant tegen raadsvoorstel Zaanse Schans
DZ faliekant tegen raadsvoorstel Zaanse Schans

Democratisch Zaanstad verwerpt het raadsvoorstel voor de Zaanse Schans vanwege juridische, financiële en leefbaarheidsbezwaren. Lees waarom wij tegen het plan zijn

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

DZ heeft gemeente gewaarschuwd, helaas niet geluisterd. Resultaat schade van € 575.000 !
DZ heeft gemeente gewaarschuwd, helaas niet geluisterd. Resultaat schade van € 575.000 !

Zoals wel vaker waren wij een roepende in de woestijn! Rechtbank laat geen spaan heel van de verdediging Zaanstad.

Hou de Zaanse Schans open!
Hou de Zaanse Schans open!

De gemeente Zaanstad wil de Zaanse Schans afsluiten en entree heffen. Zaankanters komen in verzet!

Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek
Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek

Juliëtte Rot hekelt onderzoek en kondigt contra-expertise aan: “Raad volgt eigen meldprotocol niet”

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

DZ sluit zich aan bij Krommenieërs: ontevreden over rapport brug Kerksloot
DZ sluit zich aan bij Krommenieërs: ontevreden over rapport brug Kerksloot

Waarom past een brug over de Kerksloot niet? Inwoners Krommenie en Democratisch Zaanstad kritisch op Bureau Schmidts onderzoek. Motie genegeerd, 1200 handtekeningen en veiligheidsvragen
onbeantwoord

Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid

Burgemeester poogt regie te nemen en bemoeit zich onterecht met het proces van de gemeenteraad.

Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?

Hoe waarheidsvinding en persoonlijke perceptie botsen in ethische besluitvorming.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht

DZ vraagt zich af of ‘de staat of de straat’ de baas is in verschillende wijken en dorpen

Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’
Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’

Een besluit om geen besluit te nemen, is ook een besluit, vindt Rot. De rechtbank is het met haar eens.

Zaanstad herdenkt de Februaristaking
Zaanstad herdenkt de Februaristaking

Staakt!!! Staakt!!! Staakt!!! Dat was de oproep die verzetsmensen op 25 februari 1941 in Amsterdam verspreidden.

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Succes: de gemeenteraad geeft het voordeel van de twijfel aan onze inwoners!

Veel successen tijdens de raadsvergadering van 20 juli! Over oa Woningbouwplan Dorpsstraat 476 van de agenda, de auto als gelijkwaardig vervoersmiddel, zero-emissie zones pas instellen als het energienet op orde is, scherper sturen op bezorging van brieven en meer: lees snel verder

Gepubliceerd

op

Donderdag 20 juli is er voor de inwoners van Zaanstad een door ons vurig gewenst succes behaald wat hopelijk veel navolging zal gaan krijgen!
We vertelden eerder op deze site dat de gemeenteraad heeft met de krapst mogelijke meerderheid (1 stem) recht gedaan aan een lang participatieproces voor wat betreft de nieuwbouwplan Eilanden van Hain, namelijk het ondersteunen van onze breed gedragen motie toch te streven naar een nieuwe brug(zie verslag eerder op deze site: 2 belangrijke voorstellen bij woningbouw Eilanden van Hain aangenomen! | Democratisch Zaanstad
Maar dat was niet het enige succes op deze avond, over de andere successen hieronder meer:

Woningbouwplan Dorpsstraat 467 van de agenda gehaald wegens niet inlichten omwonenden

18 juli besprak de commissie van de raad de startnotitie  Dorpsstraat 476 te Assendelft. Het doel is om daar 19 woningen te realiseren op een voormalige caravanstalling. 33 parkeerplaatsen zouden ook op eigen terrein ontwikkeld worden. Er zouden brieven zijn verspreid bij omwonenden door de ontwikkelaar. Dit laatst bleek niet het geval en op 19 juli werden we gebeld door bezorgde omwonenden.

‘Belanghebbenden moeten zich ten allen tijde kunnen laten horen’

Er zijn zorgen over de grootte van het plan: 19 huizen achter een boerderij in het lint is ook veel. Er zijn zorgen over de mogelijke schade tijdens de bouw aan de huizen, de extra verkeersbewegingen op de al zeer drukke dorpsstraat en het uitzicht. Democratisch Zaanstad heeft samen met de POV een orde voorstel gedaan om het onderwerp van de agenda te halen, zodat omwonenden zich aan de hele raad kunnen uitspreken. Marianne de Boer, woordvoerder namens Democratisch Zaanstad heeft al tijdens de bespreking laten weten dat wij de woonbehoefte zeker zien, maar ontwikkelingen wel moeten passen in het lint.

Bouwplan 19 woningen achter Dorpsstraat 476 te Assendelft

Voorstel om een stokje te steken voor het linkse automobilisten pesten haalt het!

De auto is een belangrijk vervoersmiddel voor veel mensen. Prognoses wijzen uit dat gebruik van de auto zal toenemen in de toekomst. Wij vinden het daarom cruciaal dat naast het verbeteren van het openbaar vervoer en fietspaden ook ruimte blijft voor de auto. We zagen in het beleidskader van de vervoersregio echter het STOMP-principe staan. Een volgorde van inzet op: Stappen(lopen), Trappen(fietsen), Openbaar Vervoer, Mobiliteitstransities(zoals deelauto’s/fietsen) en als laatste de P van de Privé auto.

“Het gebruik van de auto moet een vrije keuze zijn”

Woordvoerder Jos Kerkhoven heeft samen met de PVV en steun van veel andere partijen aangegeven dat de auto altijd een gelijkwaardig vervoersmiddels moet blijven en niet onderaan het rijtje moet bungelen en dit voorstel is aangenomen!

Scherper sturen op bezorging brieven

Brieven zijn een belangrijk middel om inwoners op de hoogte te stellen van ontwikkelingen in de gemeente. Deze moeten dan ook goed en op tijd bezorgd worden en daar gaat het nogal eens mis. Niet altijd ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente, de omgevingswet zegt dat die verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de ontwikkelaar ligt. Maar als deze het (om wat voor reden dan ook) verzuimd, dan wordt de boze vinger gewezen naar de gemeente. Democratisch Zaanstad is dan ook van mening dat de gemeente er meer bovenop moet zitten en ook zo nodig moet controleren of het daadwerkelijk verstuurd is. Dit was de raad het gelukkig unaniem met ons eens en is dit voorstel aangenomen.

Energienet op orde

“Als Zero emissie zones moeten komen, zorg dan in ieder geval, dat het energienet op orde is”

Ook is een voorstel aangenomen om de zero-emissie zones, die desastreus kunnen zijn voor ondernemers, echt pas gerealiseerd worden als het energie netwerk op orde is. Wij zouden dan ook graag willen vermelden dat de aangekondigde zero-emissiezones, stimulerings- en/of andere bijhorende maatregelen naar onze mening niet moeten worden ingesteld, voordat de randvoorwaarden, zoals voldoende goede betrouwbare laadinfrastructuur en ook bijv. grote(re) P&R – terreinen rond met name Amsterdam, op orde zijn.

Woordvoerder Vervoerregio Amsterdam (VRA): Jos Kerkhoven

Bestemmingsplan Westerkoog

Verder in de raad: Is het bestemmingsplan Westerkoog 1 en 3 is vastgesteld. Wij zijn positief over dit voorstel omdat er heel goed geluisterd is naar de inwoners en het voorstel daadwerkelijk is aangepast naar aanleiding van die inspraak. Ook vinden we het goed dat plan 2 geschrapt is. Dat betreft oa de bouw van 10 bungalow woningen ter hoogte van de westerkoogweg. Wij blijven de optie graag openhouden om ooit de mogelijkheid te hebben om de westerkoogweg (voor auto’s) te realiseren, wat ooit de belofte was aan deze wijk en belangrijk is voor de ontsluiting van deze wijk.

Industrieweg 7

Op Industrieweg 7 in Wormerveer mag er vanwege geluidshinder niet gewoond worden. Het bestemminsplan moest aangepast worden. Er wordt nu echter wel gewoond en daarom moeten we zorgvuldig omgaan met de huidige eigenaar die hier de dupe van is. Wij hadden samen met de VVD en de CU een motie ingediend om de eigenaar van industrieweg 7 te helpen door het pand wellicht aan te kopen. De wethouder heeft dit toegezegd te onderzoeken en daarop is de motie ingetrokken. Wij hadden het voor de zekerheid steviger gevonden de motie te laten staan, maar zijn desalniettemin blij met de toezegging.

Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)

OKO is een Nederlandse preventieaanpak voor gemeenten. De aanpak richt zich op het voorkomen van alcohol, drugs en tabak gebruik door jongeren door een leefomgeving te vormen waarin ze gelukkig en gezond kunnen opgroeien. Naar voorbeeld van het ‘Ijslands-model, gaat Zaanstad onderzoeken of dit ook in onze gemeenten van toegevoegde waarde kan zijn. IJsland heeft de laatste 20 jaar een community-based preventieaanpak gebruikt om het middelengebruik (alcohol, tabak en drugs) aan te pakken onder jongeren. Met succes. In 1998 was 42% van de IJslandse 15- en 16-jarigen in de laatste 30 dagen dronken geweest. In 2017 was dit nog maar 5%. Voor roken en het gebruik van drugs realiseerden de IJslanders een vergelijkbare daling.

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen
Advertentie
Klik om commentaar te geven

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ faliekant tegen raadsvoorstel Zaanse Schans

Democratisch Zaanstad verwerpt het raadsvoorstel voor de Zaanse Schans vanwege juridische, financiële en leefbaarheidsbezwaren. Lees waarom wij tegen het plan zijn

Gepubliceerd

op

Dit voorstel is wat Democratisch Zaanstad betreft niet wenselijk, niet uitvoerbaar en juridisch onhoudbaar in de huidige vorm…

Het huidige raadsvoorstel m.b.t. de Zaanse Schans omhelst vele suggesties en plannen om de leefbaarheid van zowel de Schans, de verkeersveiligheid van de omgeving en de druk op het gebied van toerisme te verbeteren. Ook wij als Democratisch Zaanstad zien de uitdagingen en hebben dit dossier hoog op de agenda staan. Dat gezegd hebbende zullen wij niet akkoord gaan met het raadsvoorstel zoals die nu voor ons ligt. De belangrijkste beweegredenen waardoor wij tot dit besluit gekomen zijn zetten wij voor u kort uiteen.

Niet wenselijk

De Zaanse Schans is meer dan alleen een toeristische trekpleister, het is een gebied waar mensen wonen, werken en leven. Een prachtig deel van Zaanstad waar veel van haar inwoners ook regelmatig te vinden zijn voor een hapje, een drankje of een wandeling in de frisse buitenlucht. Het is juist dit open karakter wat behouden moet blijven. Het voorstel om Zaankanters gratis toegang te geven speelt voor ons geen rol. Dit voorstel zal juridisch onmogelijk blijken maar belangrijker nog richting de bewoners van de Zaanse Schans, wij vinden het zeer onwenselijk dat men op dagelijkse basis een pas of enige andere vorm van legitimatie moeten tonen om bij hun huis te komen na het werk.

Niet uitvoerbaar

Alles binnen het plan is erop gericht alle seinen op groen te hebben op 1 april 2026 (start toeristisch seizoen). Dat betekent dat de besluitvorming rond moet zijn en er geen juridische bezwaarprocedures gestart zijn (hierover later meer). Zelfs als dit slaagt komt de volgende kwestie in beeld namelijk de daadwerkelijke afsluiting van het gebied, het “hek om de Zaanse Schans”. Het betreft hier geen letterlijk hek maar onduidelijk is hoe deze afsluiting er dan wel uit komt te zien. De ruimtelijke planning voor de daadwerkelijke afzetting verschijnt in 2026. Wij achtten het niet aannemelijk dat deze plannen in een keer tot volle tevredenheid van alle betrokken zullen zijn.

Juridisch onhoudbaar

Er zijn meerdere juridische bezwaren te voorzien. Bijvoorbeeld ten aanzien van het verleggen van het fietspad. In de nabijheid van de Zaanse Schans hebben we immers te maken met Natura 2000 gebied en de bijbehorende stikstofproblematiek. Het kan als zeer aannemelijk worden geacht dat o.a. tegen een eventuele verlegging van het fietspad juridisch bezwaar gemaakt zal worden. DZ stelde daarom schriftelijk meer dan 100 vragen aan de gemeente waaronder de volgende essentiële vraag en ontving het daar onderstaande antwoord;

Verschillende partijen op en rondom de Zaanse Schans zullen waarschijnlijk voornemens zijn om het voorgenomen besluit juridisch aan te vechten. Wat is de juridische analyse als het gaat om een te verwachte, jarenlange juridische strijd met verschillende partijen?

Er is hierop nog geen juridische analyse uitgevoerd. De raad bereidt een onttrekkingsbesluit voor op grond van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb. Dat wil zeggen dat eerst een ontwerpbesluit ter inzage wordt gelegd, waartegen zienswijzen kunnen worden ingediend. Ook moet de raad het definitieve besluit mededelen aan Gedeputeerde Staten (artikel 9 lid 2 Wegenwet). Tegen het definitieve onttrekkingsbesluit staat beroep open en tegen de uitspraak van de rechtbank kan hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State hoger beroep worden ingesteld. Als er beroep en hoger beroep wordt ingesteld, betekent dit dat het besluit nog niet onherroepelijk is. De looptijd van het beroep en hoger beroep kan drie jaar of meer bedragen.

Kort gezegd, we hebben een plan en hopelijk is iedereen het daar mee eens anders hebben we een probleem. In een complex dossier zoals dat van de Zaanse Schans waarbij diverse partijen betrokken zijn die geregeld loodrecht tegenover elkaar staan is dit een potentieël uiterst kostbare aanname. Daarnaast betekent aantekenen van enige vorm van bezwaar dat de toch al zeer krap gekozen datum van 1 april 2026 uit zicht raakt en daarmee het fundament en de uitvoerbaarheid van het plan verdwijnt.

Conclusie:

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat de plannen zoals deze nu voorliggen wat Democratisch Zaanstad betreft geen doorgang zullen vinden. Wij voorzien zeer grote juridische en financiële consequenties voor de gemeente Zaanstad en daarmee een nieuwe verkwisting van belastinggeld. Wij staan niet alleen in deze conclusie aangezien het gerenommeerde Stibbe Advocaten inmiddels ook ernstige zorgen heeft geuit in hun rapport over de voorgenomen plannen. Wat ons betreft dient er dan ook zorgvuldig naar alternatieven gekeken te worden zoals het onlangs door de ondernemers van de Zaanse Schans aangedragen plan “Integrale Toeristische Visie Zaanstad” of het alternatief “Partiële Onttrekking”.

Wat Democratisch Zaanstad betreft blijft de Zaanse Schans als iconische erfgoedlocatie dan ook behouden met zijn open karakter als levendige woon-werkbuurt zoals we die allemaal kennen.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ sluit zich aan bij Krommenieërs: ontevreden over rapport brug Kerksloot

Waarom past een brug over de Kerksloot niet? Inwoners Krommenie en Democratisch Zaanstad kritisch op Bureau Schmidts onderzoek. Motie genegeerd, 1200 handtekeningen en veiligheidsvragen
onbeantwoord

Gepubliceerd

op

Inwoners Krommenie en Democratisch Zaanstad kritisch op Bureau Schmidts onderzoek brug Kerksloot

Naar aanleiding van een  raadsinformatiebrief over “Motie brug Kerksloot Eilanden van Hain -Slibkuil” en het rapport van Bureau Schmidt en reacties van omwonenden hebben wij vragen gesteld aan het college van B&W.

Niet alleen inwoners van Krommenie maar ook Democratisch Zaanstad is niet tevreden over de uitkomsten van het onderzoek van Bureau Schmidt naar de mogelijkheden voor een brug over de Kerksloot voor de ontsluiting van de toekomstige woonwijk De Eilanden van Hain. De onderzoekers concluderen dat een brug er niet past

Een door een raadsmeerderheid aangenomen motie vroeg specifiek om onderzoek naar ‘een schuine ontsluitingsbrug’ waarbij ‘de hoogte-eis wordt afgestemd op de hoogte van bruggen in de directe omgeving’. Daar ziet raadslid Jos Kerkhoven niets van terug in het onderzoeksrapport. ‘Waarom is er niet direct een ontwerp gemaakt dat voldoet aan deze specifieke opdracht, maar is er opnieuw een breed onderzoek gedaan naar de haalbaarheid? Waarom is in het onderzoek uitgegaan van twee ontsluitingen (Komarowlaan én brug over Kerksloot), terwijl de omwonenden duidelijk aangeven dat zij slechts één ontsluiting wensen (alleen de brug over Kerksloot)?’ zijn enkele vragen die hij heeft voor het college.

Wijziging van beleid?

Dat laatste uitgangspunt ‘lijkt de conclusies van het onderzoek fundamenteel te beïnvloeden,’ stelt Kerkhoven. ‘Waarom is de bouwtender uit 2019, waarin de gemeente zelf de voorwaarde ‘ontsluiting via brug over de Kerksloot’ had opgenomen niet als uitgangspunt genomen voor dit onderzoek? Is hier sprake van een beleidswijziging en zo ja, waarom?’ Hij is verbaasd dat voor de brug is vastgehouden aan richtlijnen van kenniscentrum Crow en eisen voor de doorvaarthoogte en hellingspercentages van het waterschap, terwijl bestaande bruggen in de directe omgeving, zoals de lagere Armstrongbrug hier niet aan voldoen.

Speeltuin

In het rapport wordt gesproken over verkeersveiligheidsrisico’s voor fietsers bij steile hellingen, maar hoe zit het dan met de veiligheid bij de speeltuin aan de Komarowlaan, die in het rapport niet worden genoemd maar voor de omwonenden wel een belangrijk argument is tegen een ontsluiting via deze route? De bewoners willen het liefst een schuine brug over de Kerksloot met dezelfde doorvaarthoogte als de Armstrongbrug (90 centimeter) en een petitie om dat te benadrukken werd door 1200 mensen getekend. ‘Welk gewicht is aan dit draagvlak toegekend in de besluitvorming?’ wil Kerkhoven middels zijn schriftelijke vragen ook nog te weten komen. 

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

artikel NHD 9-4-25

Hier onze vragen:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Ontevredenheid over functioneren EBS blijft

Ontevredenheid over het functioneren van EBS bereikt bij fracties in de raad punt dat ze vervroegd van de concessiehouder af willen

Gepubliceerd

op

Ontevredenheid over het functioneren van EBS

De ontevredenheid over het functioneren van EBS heeft bij een aantal fracties in de raad het punt bereikt dat ze vervroegd van de concessiehouder af willen. De Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66, de PvdA, VVD en Democratisch Zaanstad stellen in een agenda-initiatief dat de situatie voor onze inwoners zeer ‘ zorgwekkend ‘ blijft.

EBS is hier nu bijna een jaar actief en al vanaf het begin regent het klachten over zaken als frequent uitvallende bussen, een tekort aan elektrische bussen en een slechte klantenservice. ‘Deze situatie heeft een negatieve impact op de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen, waardoor kwetsbare groepen in de samenleving worden benadeeld,’ stellen de indieners van het initiatief om er in de raad over te debatteren. De Vervoerregio Amsterdam heeft EBS er nog niet toe weten te dwingen om de kwaliteit van de dienstverlening tot een aanvaardbaar niveau op te krikken, ondanks toezeggingen voor meer ritten, dag- en nachtdiensten en de inzet van meer elektrische bussen.

No-show kosten

Scholieren missen lessen en patiënten missen behandelingen en andere medische afspraken doordat bussen niet rijden, wat zelfs financiële gevolgen kan hebben voor de reizigers door no-show kosten die in rekening kunnen worden gebracht. De zes fracties willen dat het college meer druk gaat uitoefenen op de Vervoerregio Amsterdam – met in het dagelijks bestuur wethouder Gerard Slegers – en om onderzoek te doen naar herziening van de concessie en de mogelijkheid om de concessie van EBS vroegtijdig te beëindigen en over te dragen aan een andere vervoerder.

‘Hierbij kan Zoetermeer als voorbeeld dienen, waar de lokale politiek serieus overweegt de concessie van EBS te beëindigen vanwege vergelijkbare problemen,’ aldus het agenda-initiatief. Wat meteen al kan worden geëist van EBS is een betere klachtenafhandeling en communicatie. De ondertekeaars van het initiatief vragen een verbeterd en transparant klachtenafhandelingssysteem, ‘waarbij klachten snel worden opgevolgd en reizigers een correcte en tijdige respons ontvangen’.

Garanties

EBS dient daarnaast duidelijke actieplannen op te stellen en te implementeren  om de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen te allen tijde te waarborgen, zodat reizigers niet langer gedupeerd worden door uitvallende busritten. ‘De vervoerder moet zorg dragen voor een duurzame, efficiënte en klantgerichte dienstverlening, met de inzet van elektrische bussen en tijdige ritten.’

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Het Agenda-Initiatief:

AGENDA-INITIATIEF NOODZAKELIJKE VERBETERING VAN HET BUSVERVOER IN ZAANSTAD
EN OMGEVING DOOR VERVOERDER EBS

Inleiding:
Vanaf december 2023 heeft EBS de concessie voor het busvervoer overgenomen van Connexxion in de regio Zaanstad. Sindsdien kampt de regio met ernstige problemen in de dienstverlening van EBS, zoals frequent uitvallende bussen, een gebrek aan elektrische bussen en slechte klantenservice. Deze situatie heeft een negatieve impact op de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen, waardoor kwetsbare groepen in de samenleving worden benadeeld.

Wat is tot heden gedaan:

Druk gezet/ problemen aangekaart bij DB-vervoerregio;

Maandelijkse voortgangsrapportages vanuit de Vervoerregio om voortgang en
ontwikkelingen te monitoren.

Probleemstelling:

EBS heeft zijn beloften niet nagekomen om een verbeterde dienstregeling te realiseren. Ondanks toezeggingen voor meer ritten, dag- en nachtdiensten en de inzet van elektrische bussen, is de huidige situatie zorgwekkend:

Bus uitval:

  • Dagelijks vallen veel bussen uit, wat leidt tot grote problemen voor scholieren,
    zorginstellingen, patiënten en andere reizigers.
  • Impact op scholen en scholieren: Leerlingen zijn genoodzaakt eerder te vertrekken om hun
    school op tijd te bereiken, maar dit lukt vaak niet vanwege onbetrouwbare busdiensten. Dit heeft gevolgen voor hun aanwezigheid en onderwijs.
  • Impact op zorginstellingen en ziekenhuizen: Patiënten missen medische afspraken doordat
    bussen niet rijden, wat financiële gevolgen kan hebben voor de reizigers door no-show kosten.
  • Slechte klachtenafhandeling en klantenservice: Veel klachten worden niet naar behoren
    afgehandeld, en reizigers krijgen onduidelijke en onbevredigende antwoorden van de klantenservice.

    Voorstellen:
  1. Druk uitoefenen op de Vervoerregio Amsterdam en wethouder:
    De Zaanse Raad dient via de wethouder, die tevens lid is van het dagelijks bestuur van de
    Vervoerregio Amsterdam, de druk op te voeren om snel verbeteringen te realiseren in de
    dienstregeling en de betrouwbaarheid van het busvervoer.
  2. Onderzoek naar herziening van de concessie:
    De mogelijkheid om de concessie van EBS vroegtijdig te beëindigen en over te dragen aan een
    andere vervoerder moet worden overwogen. Hierbij kan Zoetermeer als voorbeeld dienen, waar de lokale politiek serieus overweegt de concessie van EBS te beëindigen vanwege vergelijkbare
    problemen.
  3. Betere klachtenafhandeling en communicatie:
    Er moet een verbeterd en transparant klachtenafhandelingssysteem worden ingevoerd, waarbij
    klachten snel worden opgevolgd en reizigers een correcte en tijdige respons ontvangen.
  4. Garantie op bereikbaarheid van cruciale diensten:
    De bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen moet ten alle tijde gewaarborgd
    blijven. Hiervoor moet EBS duidelijke actieplannen opstellen en implementeren, zodat reizigers niet langer gedupeerd worden door uitvallende busdiensten.

    Beoogd resultaat:
  5. Een betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoersysteem in Zaanstad, dat voldoet aan de beloften van EBS en de behoeften van inwoners, scholieren, patiënten en zorginstellingen. Het moet zorgen voor een duurzame, efficiënte en klantgerichte dienstverlening, met de inzet van elektrische bussen en tijdige ritten.
  6. Conclusie:
    De Zaanse Raad kan niet langer toekijken hoe het busvervoer in Zaanstad faalt in het bedienen van haar inwoners. Door het opvoeren van druk op de vervoerder en de verantwoordelijke instanties, en eventueel het herzien van de concessie, willen wij ervoor zorgen dat de mobiliteit in onze regio gewaarborgd blijft.

    De vragen:
  • Vinden de fracties dat er vanuit de Zaanse regioraadsleden actie moet worden ondernomen in
    de vervoerregio?
  • Welke voorstellen worden ondersteund/hebben prioriteit?
  • Zijn er andere suggesties?

    De nadruk bij dit agenda-initiatief ligt op het open gesprek met de raad. Met name om bij de fracties op te halen hoe zij kijken naar een eventuele voortijdige beëindiging. Welke argumenten voor en welke kanttekeningen (risico’s) zien de fracties daarbij.

    De Zaanse leden van de regioraad zullen de punten waar de Zaanse raad op in wil zetten inbrengen in de vergadering van de regioraad.

    Melchior Mattens PvdD
    Natascha Stroo GroenLinks
    Flip Hoedemaeker D66
    Geert Rijken PvdA
    Fidel Lopes VVD
    Jos Kerkhoven DZ

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN