

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Twee belangrijke voorstellen bij woningbouw Eilanden van Hain aangenomen!
Woningbouw wordt gerealiseerd op de Eilanden van Hain, in West Krommenie. Met een extra borging ter voorkoming van het schuiven van het veen EN met een autobrug over de Kerksloot. Democratisch Zaanstad dankt haar mede indieners en voorstemmers!
Woningbouw wordt gerealiseerd op de Eilanden van Hain, in West Krommenie. Met een extra borging ter voorkoming van het schuiven van het veen EN met een autobrug over de Kerksloot. Democratisch Zaanstad dankt haar mede indieners en voorstemmers!
Voormalige sportvelden
Op de voormalige sportvelden, Provily en Slibkuil in Krommenie West, tegen de Busch en de Zuider en Noorderham gelegen, worden ongeveer 235 woningen gerealiseerd. De sportverenigingen Lycurgus en Cromtigers, zijn al een aantal jaar geleden verhuisd naar Saendelft om uit te kunnen breiden. De achtergelegen gronden werden bestempeld als ruimte voor woningbouw. 5 jaar geleden heeft ontwikkelaar AM de tender gewonnen om woningen te mogen realiseren, maar het had nog wel wat voeten in de aarde voordat het bestemmingsplan gereed was voor besluitvorming. Afgelopen donderdag 20 juli lag dit bestemmingsplan dan eindelijk ter goedkeuring voor in de raad.

AM wint aanbesteding voormalige sportvelden Krommenie – Eilanden van Hain – Krommenie
2 grote zorgen van omwonenden
Zorg 1: verkeersafwikkeling
In het oorspronkelijke plan van de Eilanden van Hain, waarmee de ontwikkelaar de opdracht had gewonnen, was een brug opgenomen over de Kerksloot. Door een aanvankelijk slecht verlopen participatieproces werd de brug uit het plan geschrapt. Dat zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen en dit resulteerde in een petitie met 1200 handtekeningen om de brug weer terug in het plan te brengen.
“eerst wegen, dan bouwen”
Onder het mom ‘Eerst wegen, dan bouwen’, pleiten verschillende bewonersgroepen al jaren voor minder verkeer door Krommenie. De ontsluitingen zijn niet geregeld en het wordt steeds drukker. De gemeente wil tot 2030 nog 5000 woningen bijbouwen in Krommenie en directe omgeving. Daar maken inwoners zich, wat Democratisch Zaanstad betreft terecht zorgen over. Vele bewoners groepen hebben zich gebogen over deze zorgen en aanvankelijk zaten zeker niet alle groepen op 1 lijn over de oplossing. Samen met Rob Karst (toen raadslid van D66) heeft Marianne de Boer de bewoners groepen bij elkaar gebracht. Veel goede gesprekken zijn reeds gevoerd en dat heeft uiteindelijk geleid tot consensus!
Luisteren naar inwoners
Onder aanvoering van Democratisch Zaanstad en met mede indieners POV, CDA, DENK en PVV en steun van de VVD en groep Lassooy hebben wij een motie ingebracht. Daarin vroeg de raad zich duidelijk uit te spreken dat de schuine brug over de Kerksloot weer terug in het plan komt. Conform de wensen van de bewoners. Het was erg spannend in de raad of het voorstel het zou halen, maar we zijn erg blij dat het gelukt is!

Bouwverkeer
Over het bouwverkeer hebben we al eerder onze zorgen geuit. Grote vrachtwagens die door heel Krommenie moeten rijden en voor veel overlast zouden zorgen. We kregen al eerder een toezegging dat er een bouwbrug komt over de Kerksloot voor iig bouwverkeer en er loopt een overleg met de Provincie NH voor een directie aansluiting op de N203.
“geen bouwverkeer dwars door Krommenie”
Geen bouwverkeer voor Eilanden van Hain door Krommenie, belooft wethouder | Noordhollands Dagblad
Zorg 2: verschuiving van het veen
‘Bouwen op het veen’ is een vak apart en vergt veel deskundigheid. We hebben voorbeelden dat bij bouwprojecten het veen vele meters verplaatst en huizen in de nabijheid omhoog worden gedrukt. De bewoners van de Militaireweg in Krommenie maken zich zorgen dat door de bouw op het Provilyterrein het veen verplaatst wordt en zo (flinke) schade kan brengen aan de huizen. Wij hebben een amendement gemaakt dat een nieuw artikel toevoegt in het bestemmingsplan waarmee zoveel als mogelijk wordt gewaarborgd dat veenverplaatsing tot een minimum beperkt blijft. Dusdanig dat de huizen (en sportterrein aan de andere kant) geen hinder/schade ondervinden.
Dit plan hebben we ingediend met het CDA, PvdA, POV, D66 en is unaniem door de raad aangenomen.

“we kennen allemaal de gevaren van het veen, en willen daarnaar handelen”
zier hieronder een stuk van de raadsvergadering(klik op de link onder de foto)


Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam
Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over een mogelijk bunkerstation van 78 meter. Democratisch Zaanstad vraagt opheldering van de gemeente. Waarom werd dit in Amsterdam geweigerd maar in Zaandam wel toegestaan?

Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over de mogelijke vestiging van een veel groter bunkerstation voor hun deur en Democratisch Zaanstad heeft de gemeente nu om opheldering gevraagd. De steiger is al gecreëerd en het is de bedoeling dat er een bunker van 78 meter lang komt te liggen. De gemeente Amsterdam weigerde daarvoor een vergunning af te geven.
Gezien de lengte zullen er tonnen aan brandstof in zo’n schip passen en dat op zo’n vijftien meter afstand van woningen en het te ontwikkelen Hembrugterrein, stelt DZ. De partij citeert in technische vragen het vonnis in de rechtszaak over de weigering van het bunkerstation in Amsterdam, waarin staat ‘Daarnaast strookt een bunkerstation van deze omvang niet met het publieke gebruik en het openbare karakter van het wandelpad op de strekdam, dat door aankomende bewoning van de Houthaven een steeds belangrijker publiek karakter krijgt als uitwaaipunt aan het IJ’ en ‘Het bunkerstation zal het open zicht op het IJ belemmeren. Tot slot vormt het bunkerstation een belemmering voor de mogelijke ontwikkeling van zonnepanelen op de strekdam.’
Onderbouwing
Na de weigering van de vergunning door Amsterdam in april 2021 zijn de exploitanten van het bunkerstation, direct uitgeweken naar Zaandam, aldus DZ. De partij wil graag onderbouwd zien welke verschillen er juridisch, planologisch en technisch zijn waardoor het bunkerstation wel toegestaan en vergund zou moeten worden in Zaandam en in Amsterdam niet. Welke meerwaarde, in het algemeen belang, ziet Zaanstad, om deze aanvraag te honoreren en voorziet de gemeente juridische procedures als het gaat om het honoreren van deze aanvraag?
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
Geen Windturbines bij Noorder IJplas: Gedeputeerde Staten Tegen Windmolenplannen
Aanleiding onderzoeksresultaten gebieds- en soortenbescherming en negatief advies Rijkswaterstaat over verkeersveiligheid

Gedeputeerde Staten gaan Provinciale Staten adviseren om definitief geen toestemming te geven voor het plaatsen van drie grote windturbines bij de Noorder IJplas in Amsterdam, zo’n beetje op de grens met Zaanstad. De aanleiding zijn nieuwe onderzoeksresultaten over gebieds- en soortenbescherming en een negatief advies van Rijkswaterstaat over de verkeersveiligheid.
De energiecoöperaties Amsterdam Wind en NDSM Energie zijn de aanjagers van de plannen voor de drie turbines. Op 31 maart vorig jaar vroegen zij bij de provincie de omgevingsvergunning aan die nodig is om af te wijken van het geldende bestemmingsplan. Daarvoor was eerst een verklaring van geen bedenkingen van Provinciale Staten nodig, maar die kwam er niet. De coöperaties gingen daar tegen in beroep.
Vogels en vleermuizen
Op het moment dat Provinciale Staten de plannen dwarsboomde liepen er nog onderzoeken voor de vergunningen die nodig zijn vanwege gebieds- en soortenbescherming. ‘De verwachting was dat deze vergunningen verleend konden worden en de bouw van windmolens niet in de weg zouden staan. Echter, nu de onderzoeken gepubliceerd zijn blijkt dat de bouw van windmolens de instandhouding van vogelsoorten kan schaden. Ook blijken er risico’s te bestaan voor het voortleven van vleermuissoorten in hun natuurlijke verspreidingsgebied,’ schrijft de provincie nu.
Coenplein
‘Daarnaast is ook de ontwerpvergunning gebiedsbescherming geweigerd, omdat niet kan worden uitgesloten dat door het project de natuurlijke kenmerken van onder meer Natura 2000-gebied Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld & Twiske zullen worden aangetast. Ook blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat dat de bouw van windturbines zou leiden tot een onaanvaardbaar risico voor de verkeersveiligheid aan het nabijgelegen Coenplein.’
bron: ZaanstadNieuws
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen

Democratisch Zaanstad heeft op 21 augustus jl. vragen ingediend over mogelijke ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam.


- Bedrijfsvoering2 maanden geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- DZ2 maanden geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- DZ1 maand geleden
Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Een Zaanse Burgemeester
- Weerstandsvermogen en risicobeheersing2 maanden geleden
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Behalve in Zaanstad
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
DZ sluit zich aan bij Krommenieërs: ontevreden over rapport brug Kerksloot
- Onderwijs, jeugd en zorg2 maanden geleden
De jeugd heeft de toekomst