
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Democratisch Zaanstad wil een PLAN B voor de verbinding A8-A9
Gemeente moet nu de regie naar zich toe trekken en hard nadenken over mogelijke alternatieven
“niet maar blijven bouwen zonder ontsluiting”
Democratisch Zaanstad komt 21 april met een motie die het college opdraagt een plan B uit te werken nu de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 na zes decennia hopen en vrezen een stille dood dreigt te sterven. Het Rijk weigert eraan mee te betalen en dat is de doodsteek voor een – verdiepte – weg van meer dan 900 miljoen euro.
DZ-raadslid Marianne Doeves – de Boer vindt dat de gemeente nu de regie naar zich toe moet trekken en hard moet gaan nadenken over mogelijke alternatieven zoals een nieuwe weg langs het Noordzeekanaal en om te bekijken waar woningbouwplannen moeten worden opgeschort omdat de infrastructuur niet geregeld kan worden. Bij blijven bouwen zonder (zicht op) een adequate ontsluiting is de fractie een doorn in het oog: nu al is het verkeer immers een immens probleem in vooral Zaanstad Noord.
Heemskerkvariant
De provincie zou moeten worden gevraagd om nog eens te kijken naar de Heemskerkvariant (zo’n 200 miljoen euro duurder dan het niet-verdiepte traject over de golfbaan) maar niet meer naar de nul-plus variant, de verhoogde weg door Krommenie. Met de Heemskerkvariant wordt de verbindingsweg aangelegd van de A8 ter hoogte van de Nauernasche Vaart naar de A9 ter hoogte van de aansluiting Heemskerk.
Democratisch Zaanstad wijst er in haar motie op dat 80 procent van alle voertuigen op de provinciale wegen in Krommenie nu doorgaand verkeer is en dat de overlast voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit daardoor al jaren onder druk staan. Door de enorme woningbouwproductie ten noorden van Zaanstad wordt de situatie alleen nog maar slechter, terwijl Krommenie nu al in lijstjes staat van luchtvervuiling vergelijkbaar met de gebieden rond Tata Steel in IJmuiden en de haven van Rotterdam.
Bron: DZ wil plan B klaar hebben als A8 – A9 definitief sneuvelt – Zaanstad (nieuws.nl)
❌ Helaas kreeg onze motie (ingediend samen met CU en D66) op 21 april 2022 over een plan B voor de A8 A9 geen meerderheid van stemmen in de gemeenteraad. Heel jammer, want de noodzaak voor een oplossing voor de grote verkeersdrukte in Zaanstad Noord is groot. Tegen stemmen van oa de POV, VVD en CDA.
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Geen apart parkeerbeleid voor groepen inwoners die in de knel komen
Wethouder Slegers wijst voorrang voor zorgmedewerkers bij parkeren in Krommenie af. Lees waarom en hoe Zaanstad omgaat met parkeerdruk en verouderd beleid

Wethouder Gerard Slegers is zich bewust van het aanhoudende tekort aan parkeerplaatsen in wijken zoals Willis in Krommenie, maar wil bepaalde beroepsgroepen zoals zorgmedewerkers met onregelmatige werktijden geen voorrang geven op een plek. Dat was een vraag van Democratisch Zaanstad.
‘Uitzonderingen op basis van beroep zouden tot precedentwerking leiden en de parkeerkeernota 2016 onder druk zetten,’ stelt Slegers. Die nota houdt rekening met verschillende doelgroepen, zonder onderscheid te maken tussen beroepen. De gemeenteraad verwierp eerder dit jaar een nieuwe versie van de parkeernota, waardoor de bij een decennium oude regels nog van kracht zijn ondanks de sterk veranderde omstandigheden.
Metingen
Zaanstad voert regelmatig parkeerdrukmetingen uit om inzicht te houden in de situatie in verschillende wijken. In 2024 en 2025 is de hele gemeente in kaart gebracht. ‘Bewoners kunnen de gemeente verzoeken om een draagvlakmeting in hun buurt, om te peilen of er voldoende steun is voor de invoering van betaald parkeren,’ stelt Slegers voor als alternatief voor het idee van DZ.
Handhaving houdt geen rekening met de persoonlijke omstandigheden van bewoners, zoals onregelmatige werktijden en zorg en voert alleen het beleid uit. ‘Dat betekent dat er bij een overtreding handhavend wordt opgetreden. Het is niet (technisch en/of juridisch) uitvoerbaar om hier op basis van Facebook-uitingen uitzonderingen op te maken.’ De laatste opmerking verwijst naar een klacht op Facebook (zie hieronder) die het balletje voor DZ aan het rollen bracht.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Demonstratierecht mag nooit leiden tot dagenlange overlast voor onze inwoners
Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen over de geluidsoverlast door dagelijkse demonstraties van Animal Equality. Wij stellen het college vragen om de balans tussen demonstratierecht en leefbaarheid te herstellen.

De afgelopen tijd hebben wij als Democratisch Zaanstad veel signalen ontvangen van verontruste buurtbewoners, onder andere uit de Russische Buurt. Hun zorgen richten zich op de voortdurende demonstraties van dierenrechtenorganisatie Animal Equality bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize.
Sinds begin september protesteert de organisatie dagelijks met luidruchtige acties, waaronder loeiende sirenes, megafoons en fluitjes. Voor omwonenden betekent dit een indringende geluidsmuur, vaak al vroeg in de ochtend en opnieuw in de avonduren. Sommige buurtbewoners spreken zelfs van geluidsniveaus die oplopen tot ver boven de toegestane norm. Voor inwoners die werken in nachtdiensten of gevoelig zijn voor geluidsoverlast, is dit ronduit schadelijk.
Als Democratisch Zaanstad erkennen wij dat het demonstratierecht een groot gemeenschappelijk goed is. Het is terecht stevig verankerd in onze Grondwet en vormt een essentieel fundament van onze democratie. Tegelijkertijd zien wij een ontwikkeling waarbij dit recht steeds vaker lijkt te worden ingezet voor “beroepsactivisme” – acties van een kleine, vaste groep die structureel en langdurig demonstreert, ongeacht de directe impact op de leefomgeving.
Laat er geen misverstand over bestaan: Democratisch Zaanstad kan en wil dit grondrecht niet inperken. Iedereen moet de ruimte hebben om gehoord te worden. Maar wanneer demonstraties leiden tot dagenlange en indringende overlast voor bewoners, trekken wij een duidelijke grens. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
De gemeente Zaanstad geeft aan dat er afspraken zijn gemaakt met de demonstranten, waaronder een geluidsgrens van 60 decibel, en dat er extern wordt gemeten. Toch blijven de meldingen van overlast uit de buurt aanhouden, en voelen bewoners zich niet serieus genomen. Dat is zorgelijk en vraagt om duidelijkheid.
Daarom stelt Democratisch Zaanstad schriftelijke vragen aan het college om opheldering te krijgen over hoe het kan dat de overlast ondanks de afspraken voortduurt, hoe de gemeten waarden zich verhouden tot de ervaringen van buurtbewoners, en welke maatregelen worden genomen om de balans te herstellen. Want net zoals demonstranten het recht hebben hun boodschap uit te dragen, hebben omwonenden het recht op een leefbare en veilige woonomgeving.Democratisch Zaanstad streeft naar een gezondere balans: demonstreren moet altijd mogelijk blijven, maar nooit ten koste van het welzijn van onze inwoners.
Onze schriftelijke vragen aan het college;
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.
‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13, Herengracht 3, Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hier onze vragen aan het college :




Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 weken geledenOnveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
ZaanZappen met Johan Philips1 maand geledenVolslagen idioot
GR20262 maanden geledenWij zijn op zoek naar jou!
ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geledenBusje komt zo
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geledenDemonstratierecht mag nooit leiden tot dagenlange overlast voor onze inwoners
ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geledenAutenthiek Zaanstad heeft het niet
Onderwijs, jeugd en zorg1 maand geledenJeugdzorg verdient samenwerking, niet polarisatie
Nieuws1 maand geledenCollege Zaanstad geeft één potsierlijk antwoord op 15 kritische vragen.























