Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Het getouwtrek rond elf parkeerplaatsen bij AH Vos in Koog aan de Zaan is nog niet voorbij.
Kwalijk dat college, raad niet verwittigd, de motie niet uitvoert en aankondiging van dwangsom stuurt.
Artikel Zaanstad.nieuws.nl
Het getouwtrek rond elf parkeerplaatsen bij AH Vos in Koog aan de Zaan is nog niet voorbij. Die werden door de ondernemer afgeschermd omdat een vergunning ontbrak, weer opengesteld nadat de gemeenteraad een motie aannam ten faveure van het parkeren en moeten nu van de gemeente weer worden geblokkeerd vanwege strijdigheid met het bestemmingsplan. Democratisch Zaanstad en de PVV snappen er niets van.
In november vorig jaar besloot een raadsmeerderheid dat de elf plekken die illegaal door Vos zijn aangelegd gelegaliseerd moeten worden, maar het college heeft daartoe nog geen stappen ondernomen. Wel kreeg Vos onlangs een brief van de gemeente waarin wordt gedreigd met een dwangsom als hij niet binnen zes weken na de dagtekening van 16 maart een begin maakt met de herontwikkeling van het terrein conform het bestemmingsplan. Het college is niet van plan om de vergunningverlening te herzien en is daarom verplicht om te handhaven, aldus het schrijven.
Dwangsom
De PVV en DZ vinden dat het college daarmee over de schreef gaat. Dat had uitvoering moeten geven aan de motie en een besluit moeten nemen zodat het verwijderen van de varkensruggen die de plekken afsloten legitiem werd. ‘Wij vinden het dan ook zeer kwalijk dat u, zonder de raad daarvan te verwittigen niet alleen de motie niet uitvoert, maar ook de heer Vos een brief met aankondiging van een dwangsom stuurt,’ schrijven de fracties in schriftelijke vragen. Het is niet netjes om zo met inwoners om de gaat en de termijn van zes weken is bovendien onrealistisch kort. Ze willen dat het college op haar schreden terugkeert en met de ondernemer in gesprek gaat.
Herinrichting omgeving
Door de geplande herinrichting van de Lagendijk, Hoogstraat en Raadhuisstraat verdwijnen in het gebied rondom Albert Heijn Vos ook al tien parkeerplekken, schrijven DZ en de PVV: het aantal plaatsen gaat van 80 naar 70. Als de elf van Vos eveneens verdwijnen zullen dat er dus uiteindelijk in een klein gebied 21 minder zijn. ‘Daar nu al vaak de parkeerplaatsen bezet zijn, vragen Democratisch Zaanstad en de PVV zich af hoe het college dit wil gaan oplossen / compenseren,’ aldus de vragen. De fracties willen weten of het college in dit licht bereid is om opnieuw naar het ontwerp te kijken om in elk geval het huidige aantal parkeerplaatsen te behouden.
Lokale heffingen
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.
“In de afgelopen jaren leidde circa 30 procent van de ontvangen bezwaren tegen de vastgestelde WOZ-waarde, tot een verlaging.”
Het citaat is bijvangst uit een serie vragen die Juliëtte Rot stelde over succesvolle bezwaren die een inwoner bij de rechtbank tegen de vastgestelde WOZ-waarde had gemaakt. Bijvangst maar wel een nieuwtje en iets om in de oren te knopen bij de volgende aanslag.
Aantallen en details willen burgemeester Hamming en wethouder Stephanie Onclin niet geven: “De uitspraken op de bezwaren vallen onder de wettelijke geheimhoudingsplicht.” Dat is natuurlijk onzin, als hij het percentage kan geven, is het aantal natuurlijk ook openbaar (niks ‘geheimhoudingsplicht’). Bovendien vraagt Rot naar de ‘vonnissen’ en dat zijn – geanonimiseerde – uitspraken.
Hamming en Onclin zijn sowieso kribbig bij de beantwoording. De WOZ-zaak speelt ook een rol in de ruzie tussen Rot en Zaanstad over een onderzoek dat Hamming naar Rot wil laten uitvoeren waarbij klachten over haar integriteit een rol zouden spelen. Zaanstad wil eigenlijk niks zeggen (‘geen oordeel’) en stelt ook dat de uitspraak geen precedentwerking heeft (ook dat is nog maar de vraag, iedereen kan met verwijzing naar deze zaak een nieuwe zaak aanspannen en dan kan het zeker precedentwerking hebben).
De vragen met het antwoord zijn hier te vinden. Wie op die link klikt, komt in het Raadsinformatiesysteem. Tot niet zo lang geleden waren documenten te downloaden vanaf deze site. Om onnaspeurlijke redenen kunnen wij deze optie niet meer vinden. Dat maakt ons werk (en dat van burgers die geïnteresseerd zijn er niet beter op).
Bron: De Orkaan
Hier de vragen en de beantwoording:
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.
De raad is vrijdag 28 juni j.l. op werkbezoek geweest in de Boerejonkerbuurt, dit naar aanleiding van inspraak op het onderwerp Parkeren in deze buurt. Namens Democratisch Zaanstad was John Steygeman hierbij aanwezig.
Volgens de Klankbordgroep wil de gemeente in deze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting. Hierover zijn veel zorgen bij de huidige bewoners.
Zie onderstaande brief die gestuurd is aan het College van B&W en de gemeenteraad.
Beste Raadsleden, Burgemeester en Wethouders
Voorafgaande aan uw werkbezoek a.s. vrijdag 14:00 uur aan de Boerejonkerbuurt, wil ik u laten weten hoe wij, de Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt, over het parkeerprobleem en het invoeren van betaald parkeren denken.
De gemeente wil in onze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting, dus wij hebben geen keuze.
Met de nieuwe parkeernorm van de gemeente, die zij wil toepassen voor de Boerejonkerbuurt, van 0,8 gaan zij een groot parkeerprobleem creëren waar wij als huidige ( 80 ) overgebleven bewoners veel overlast van zullen gaan ervaren! Wij wonen hier al heel lang (tot 50 – 60 jaar) er wonen gezinnen met kinderen, dus vaak meerdere auto’s per huishouden, waaronder enkele broodnodige werkbusjes ook wonen er nu nog enkele ouderen zonderen kinderen, maar als die vertrekken komen er weer jonge gezinnen met kinderen, dus weer meer auto’s.
Ook hebben wij parkeerdruk/overlast van Dorcas, Hellema, Sacred Temple, B.A.Zaan, Quo Vadis, het steunpunt van de groenvoorziening van de gemeente, post sorteerpunt van Business Post en enkele andere bedrijven. Zelfs nu de huizen in de oude Slachthuisbuurt gesloopt zijn, staat het ’s avonds vol. De gemeente gaat straks geld verdienen aan betaald parkeren en wij moeten er als bewoner voor gaan betalen.
De Gemeente moet zich gaan beseffen dat zij een nieuwe GROOTSTEDELIJKE BOEREJONKERBUURT gaan creëren die nu al het PARELTJE van Zaanstad genoemd wordt, en dat die als een GROTE PARASOL over de gemoedelijke Zaanse arbeiderswijk de Boerejonkerbuurt geplaatst wordt, wij vragen hier niet om en gaan hierdoor zeker tot 2030 of nog langer veel overlast ervaren.
Dit vind de Klankbordgroep – Boerejonkerbuurten niet passend en onterecht en en zelfs oneerlijk en vragen/eisen dan ook dat er een parkeernorm wordt aangehouden van 1,5 en dat de overgebleven bewoners als compensatie allen gratis één parkeervergunning krijgen, voor onbepaalde tijd, zolang deze bewoners in deze wijk wonen, wij willen ook dat de wettelijke regel die luidt dat er ter plaatse van gereguleerd parkeren niet voor de oprit van uw eigen garage geparkeerd mag worden in de Boerejonkerbuurt geschrapt moet worden, dit om
de parkeerdruk te verlichten.
Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt.
Verkiezingsprogramma
Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025
Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven jaar voor op de tijd.
In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:
- Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
- Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
- Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
- Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!
Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.
Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.
Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.
Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.
Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid3 maanden geleden
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
- ZaanZappen met Johan Philips3 maanden geleden
Grasaren-overlast voor honden
- Nieuws2 maanden geleden
Ter nagedachtenis aan Tineke Alberts
- ZaanZappen met Johan Philips3 maanden geleden
Draagvlak altijd meten?
- Werk, inkomen en economie4 weken geleden
Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Geen klimaatburgemeesters nodig, maar gezond werkend innovatief verstand
- Werk, inkomen en economie1 maand geleden
DZ springt in de bres voor Kip van Rick