Volg ons
KAN project kaart met gebouw van 13 etages in Zaanstad KAN project kaart met gebouw van 13 etages in Zaanstad

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Dreigt het opnieuw fout te gaan met de participatie bij gebouw van dertien etages?

Verzet vreest voor schaduwwerking en een verhoogde windbelasting, met mogelijke schade aan de Witte Olifant tot gevolg.

Gepubliceerd

op

Artikel Zaanstad.nieuws.nl:

De werkgroep Kan Beter bij de Witte Olifant heeft grote bezwaren tegen het nieuwbouwplan Kan aan de Zaan,  met onder meer een woongebouw van dertien etages op negentien meter afstand van de Witte Olifant. Volgens de belanghebbenden is met hen nooit overlegd over het plan en Democratisch Zaanstad stelt er daarom schriftelijke vragen over. Dreigt het hier opnieuw fout te gaan met de participatie?

Participatie

Gezien de ervaringen met onder andere de plannen voor de Badhuisweg, de Peperstraat en jachthaven Dukra in Zaandam lijkt die vrees gerechtvaardigd, ook al wil het college  een andere weg inslaan met de inspraak van omwonenden en hen in de toekomst eerder bij ingrijpende veranderingen in hun buurt betrekken. Voldoende draagvlak voor bouwplannen is volgens Democratisch Zaanstad een belangrijke voorwaarde om die door te zetten, ook al om slepende gerechtelijke procedures te voorkomen. Fractievoorzitter Juliëtte Rot wil daarom van het college weten hoe de participatie bij Kan aan de Zaan precies verlopen is en hoe de vervolgstappen eruit zien.

Bron: Kanaandezaan.nl

Weerkaatsing en nagalm

De werkgroep die zich tegen het bouwplan verzet vreest voor schaduwwerking en een verhoogde windbelasting, met mogelijke schade aan de Witte Olifant tot gevolg. In de omgevingsvergunning voor de Witte Olifant staan waarden van de geluidsbelasting door het spoorwegverkeer, maar een meting door de werkgroep wees uit dat er in de praktijk meer lawaai is. Een gebouw van dertien verdiepingen op een korte afstand van de Witte Olifant gaat volgens de werkgroep weerkaatsing en nagalm veroorzaken op de voorgevel, waardoor de geluidsbelasting nóg hoger gaat worden.

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Onbegrip bij DZ over sluiten Bernhardbrug

Het goed functioneren van de bruggen in Zaanstad zou de hoogste prioriteit moeten hebben.

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad vindt het ‘onbegrijpelijk dat het goed functioneren van de bruggen nog steeds niet de hoogste prioriteit heeft’ en gaat donderdag het college aan de tand voelen over de sluiting van de Prins Bernhardbrug in Zaandam voor de scheepvaart.

Volgens raadslid Marianne de Boer is ‘al een tijdlang bekend’ dat de slagboom voor fietsers (veel) later dichtging dan de slagboom voor auto’s en zij vraagt zich af waarom deze situatie niet eerder is opgelost. Ze maakt zich ook zorgen over de gevolgen van de sluiting voor het bedrijfsleven. De Zaan is een belangrijke doorvaartroute voor de beroepsvaart. ‘Het is een drama voor schippers. Waarom meteen de brug dicht houden? Was er geen andere oplossing, bijvoorbeeld handmatige bediening?’ Zaanstad is inmiddels een onderzoek gestart naar de technische mankementen. Kleinere schepen kunnen nog wel onder het vaste deel van de brug door varen, aan de oostkant van de Zaan. 

bron: Zaanstad.nieuws.nl en De Orkaan

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Participatie moet beter bij bouwplan ‘Kan aan de Zaan’

Juliette Rot stelt nogmaals vragen aan het college over de slechte participatie bij het bouwplan Kan aan de Zaan. Bewoners van de Witte Olifant maken zich terecht zorgen!

Gepubliceerd

op


DZ: Belanghebbenden moeten veel eerder en beter betrokken worden

Je verhaal mogen doen en je grote zorgen uitspreken over een bouwplan in afwezigheid van de verantwoordelijke wethouder die ook verder niets van zich laat horen is geen participatie. Dat stellen bewoners van De Witte Olifant en ze vinden daarbij Democratisch Zaanstad aan hun zijde. Fractievoorzitter Juliëtte Rot stelt er schriftelijke vragen over.

Dat deed DZ al eerder en uit het antwoord bleek dat het college van mening is voldoende ruimte te hebben geboden aan de bewoners van woongebouw De Witte Olifant in Zaandam, die zich hebben verenigd in een werkgroep om zich te beschermen tegen nadelige gevolgen van het bouwplan Kan aan de Zaan. De informatievoorziening is ‘op dit moment en binnen de actuele mogelijkheden toereikend,’ aldus de eerdere antwoorden. De bewoners stellen daar tegenover dat zij via de media kennis hebben moeten nemen van het bouwplan, dat er toen al heel lang lag. Dat geeft het college ook toe: ‘Over deze locatie wordt al jaren gepraat doordat het zo (technisch en financieel) lastig is om te transformeren. Dat maakt dat er de voorkeur aan is gegeven om de informatie over de programmatische uitgangspunten van de planontwikkeling tot op heden niet breed te delen’.

Participatie is volgens de informatiebesprekingen die John Bijl de afgelopen tijd voerde in de aanloop naar de formatie een heet hangijzer in de Zaanse politiek, met consensus over de conclusie dat het met de inspraak van burgers beter moet. Hoe dat bereikt moet worden is de hamvraag en Rot is benieuwd welke verbeteringen er volgens het college toe kunnen leiden om belanghebbenden eerder en beter te informeren over nieuwbouwplannen én om hen daar ook invloed op te geven. Is het bijvoorbeeld mogelijk om te controleren of een participatieprotocol ook daadwerkelijk door de ontwikkelaar wordt nageleefd?

Gemeentelijke regie

Tot de burgerparticipatie in de Zaandamse Peperstraat volledig van de rails liep na eerdere strubbelingen rond onder meer de Eilanden van Hain in Krommenie werd door de gemeente volledig vertrouwd op ontwikkelaars om draagvlak te creëren voor hun plannen. Inmiddels heeft het college de intentie om de regie meer naar zich toe te trekken, maar DZ wol nog een stap verder gaan: de gemeente zou te allen tijde het eerste aanspreekpunt voor belanghebbenden moeten zijn waar het gaat om informatie en participatie. Ook wanneer een locatie ‘technisch en financieel lastig te transformeren is’.

Verontreiniging

Dat laatste is mogelijk nog moeilijkeer geworden dan het toch al was. De ontwikkelaar van het terrein van Kan Palen aan de Oostzijde heeft een aantal weken geleden bodemmonsters laten nemen om het terrein heen, op de openbare weg en ook bij omliggende woningen. Gebleken is dat ook deze percelen verontreinigd zijn en daar zijn de bewoners volgens Rot ‘behoorlijk van geschrokken’: zij hadden het niet verwacht. De tuinen en de bestrating zullen nu uitgegraven, gesaneerd en weer opnieuw aangelegd moeten worden. Is deze schadepost voor de gemeente, vraagt zij zich nu af, en om hoeveel geld gaat het dan?

Gekwetst

De werkgroep van Olifant-bewoners was gekwetst door de eerdere antwoorden van het college, waarin stond dat zij het aanbod van de gemeente om samen met de ontwikkelaar om de tafel te gaan steeds van de hand hebben gewezen. In het gesprek zonder wethouder Hans Krieger – die zij daar graag bij hadden gehad – werden ze ‘uitsluitend aangehoord en meer niet’. Maar ‘er is daarna wel e-mailverkeer geweest met de gemeente en iedere keer hebben zij verzocht om hun bezwaren kenbaar te maken bij de ontwikkelaar.’ schrijft Rot. Waarom wordt dan gesteld dat de belanghebbenden het gesprek uit de weg zijn gegaan?

Onderzoek

Het college stelde schreef ook nog te onderzoeken in welke mate belanghebbenden ‘in deze fase van de planvorming’ nog invloed kunnen hebben op de plannen en alle belangen zorgvuldig tegen elkaar te zullen afwegen. Maar de belanghebbenden van De Witte Olifant hebben tot op heden niets vernomen vanuit de gemeente, aldus DZ. Dat geldt ook wat betreft onduidelijkheid over een door de werkgroep verrichte meting van de geluidsbelasting door het spoorwegverkeer, die niet overeenkomst met de officiële stukken. ‘Op welke wijze kan de gemeente een zorgvuldig onderzoek doen als de gemeente niet over alle informatie beschikt?’ vraagt Rot zich dan ook af. En binnen welke termijn gaat de gemeente contact opnemen met de bewoners?

Bron: zaanstad nieuws

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Democratisch Zaanstad wil een PLAN B voor de verbinding A8-A9

Gemeente moet nu de regie naar zich toe trekken en hard nadenken over mogelijke alternatieven

Gepubliceerd

op

“niet maar blijven bouwen zonder ontsluiting”

Democratisch Zaanstad komt 21 april met een motie die het college opdraagt een plan B uit te werken nu de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 na zes decennia hopen en vrezen een stille dood dreigt te sterven. Het Rijk weigert eraan mee te betalen en dat is de doodsteek voor een – verdiepte – weg van meer dan 900 miljoen euro.

DZ-raadslid Marianne Doeves – de Boer vindt dat de gemeente nu de regie naar zich toe moet trekken en hard moet gaan nadenken over mogelijke alternatieven zoals een nieuwe weg langs het Noordzeekanaal en om te bekijken waar woningbouwplannen moeten worden opgeschort omdat de infrastructuur niet geregeld kan worden. Bij blijven bouwen zonder (zicht op) een adequate ontsluiting is de fractie een doorn in het oog: nu al is het verkeer immers een immens probleem in vooral Zaanstad Noord.

Heemskerkvariant

De provincie zou moeten worden gevraagd om nog eens te kijken naar de Heemskerkvariant (zo’n 200 miljoen euro duurder dan het niet-verdiepte traject over de golfbaan) maar niet meer naar de nul-plus variant, de verhoogde weg door Krommenie. Met de Heemskerkvariant wordt de verbindingsweg aangelegd van de A8 ter hoogte van de Nauernasche Vaart naar de A9 ter hoogte van de aansluiting Heemskerk.

Democratisch Zaanstad wijst er in haar motie op dat 80 procent van alle voertuigen op de provinciale wegen in Krommenie nu doorgaand verkeer is en dat de overlast voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit daardoor al jaren onder druk staan. Door de enorme woningbouwproductie ten noorden van Zaanstad wordt de situatie alleen nog maar slechter, terwijl Krommenie nu al in lijstjes staat van luchtvervuiling vergelijkbaar met de gebieden rond Tata Steel in IJmuiden en de haven van Rotterdam.

Bron: DZ wil plan B klaar hebben als A8 – A9 definitief sneuvelt – Zaanstad (nieuws.nl)


❌ Helaas kreeg onze motie (ingediend samen met CU en D66) op 21 april 2022 over een plan B voor de A8 A9 geen meerderheid van stemmen in de gemeenteraad. Heel jammer, want de noodzaak voor een oplossing voor de grote verkeersdrukte in Zaanstad Noord is groot. Tegen stemmen van oa de POV, VVD en CDA.

Verder lezen

Trending