
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Spitssluiting noodbrug Wormerveer voor scheepvaart nog niet definitief
Beroepsvaart boos over gekozen oplossing voor verkeer Wormerveer.-Wormer.
Artikel Zaanstad.nieuws.nl :
Zaanstad is nog steeds in gesprek met de beroepsvaart over het omstreden plan om de noodbrug tussen Wormerveer en Wormer in de spits gesloten te houden voor schepen. Met name in de avondspits zou ‘voorrang’ voor het verkeer op het water in beide dorpen leiden tot een verkeerschaos op de weg. Schippers hebben gedreigd met blokkades als de spitssluitingen worden doorgezet.
De tijdelijke brug tussen de Lassiestraat in Wormer en de Zaanweg ter hoogte van Stelling Wonen in Wormerveer doet dienst tijdens de vervanging van de Zaanbrug, waarvoor de voorbereidende werkzaamheden inmiddels van start zijn gegaan. De noodbrug die eerder dienst deed in West-Knollendam is trager dan de Zaanbrug en daardoor hoopt het wegverkeer zich op tijdens openingen. In de spits wil Zaanstad dat voorkomen, maar daar zijn belanghebbenden als de binnenvaartorganisaties als BLN-Schuttevaer en de Algemene Schippers Vereeniging niet blij mee en ook de watergebonden bedrijven die zij bedienen kunnen er last van hebben.
Suggesties bekeken
‘Er zijn door betrokkenen suggesties gedaan hoe het bedienregime beter op de behoefte van de schippers kan worden afgestemd. De komende weken worden deze suggesties verder in een definitief bedienregime uitgewerkt,’ laat de gemeente nu weten in antwoord op technische vragen van raadslid Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad. Een ‘brede integrale afweging tussen wegverkeer en scheepvaartverkeer, veiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en beschikbaarheid binnen en buiten het projectgebied’ leidde eerder tot de conclusie dat voorrang voor auto’s, fietsers en voetgangers tijdens de spitsuren de beste oplossing was. Verkeersanalyses op basis van theoretische verkeersmodellen voor zowel weg- als scheepvaartverkeer lieten zien dat een bediening van de brug op de drukste momenten tot een infarct op de weg zal leiden. De komende weken wordt echter opnieuw nagegaan ‘of er toch nog ruimte aanwezig is om de spitstijden voor de beroepsbinnenvaart iets aan te passen’.
Spoorbrug
Schepen die de spoorbrug in Zaandam bij de eerste opening passeren kunnen bij een normale snelheid ook nog door de tijdelijke Zaanbrug wanneer de spitssluiting in werking treedt, volgens Zaanstad. In dat geval zal de brugbedienaar altijd een afweging maken of er één, twee of meer schepen kunnen passeren, afhankelijk van de lengte van de schepen, de werkzaamheden op het water, de doorvaartijd en het aanbod van het wegverkeer.
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Geen apart parkeerbeleid voor groepen inwoners die in de knel komen
Wethouder Slegers wijst voorrang voor zorgmedewerkers bij parkeren in Krommenie af. Lees waarom en hoe Zaanstad omgaat met parkeerdruk en verouderd beleid

Wethouder Gerard Slegers is zich bewust van het aanhoudende tekort aan parkeerplaatsen in wijken zoals Willis in Krommenie, maar wil bepaalde beroepsgroepen zoals zorgmedewerkers met onregelmatige werktijden geen voorrang geven op een plek. Dat was een vraag van Democratisch Zaanstad.
‘Uitzonderingen op basis van beroep zouden tot precedentwerking leiden en de parkeerkeernota 2016 onder druk zetten,’ stelt Slegers. Die nota houdt rekening met verschillende doelgroepen, zonder onderscheid te maken tussen beroepen. De gemeenteraad verwierp eerder dit jaar een nieuwe versie van de parkeernota, waardoor de bij een decennium oude regels nog van kracht zijn ondanks de sterk veranderde omstandigheden.
Metingen
Zaanstad voert regelmatig parkeerdrukmetingen uit om inzicht te houden in de situatie in verschillende wijken. In 2024 en 2025 is de hele gemeente in kaart gebracht. ‘Bewoners kunnen de gemeente verzoeken om een draagvlakmeting in hun buurt, om te peilen of er voldoende steun is voor de invoering van betaald parkeren,’ stelt Slegers voor als alternatief voor het idee van DZ.
Handhaving houdt geen rekening met de persoonlijke omstandigheden van bewoners, zoals onregelmatige werktijden en zorg en voert alleen het beleid uit. ‘Dat betekent dat er bij een overtreding handhavend wordt opgetreden. Het is niet (technisch en/of juridisch) uitvoerbaar om hier op basis van Facebook-uitingen uitzonderingen op te maken.’ De laatste opmerking verwijst naar een klacht op Facebook (zie hieronder) die het balletje voor DZ aan het rollen bracht.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Demonstratierecht mag nooit leiden tot dagenlange overlast voor onze inwoners
Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen over de geluidsoverlast door dagelijkse demonstraties van Animal Equality. Wij stellen het college vragen om de balans tussen demonstratierecht en leefbaarheid te herstellen.

De afgelopen tijd hebben wij als Democratisch Zaanstad veel signalen ontvangen van verontruste buurtbewoners, onder andere uit de Russische Buurt. Hun zorgen richten zich op de voortdurende demonstraties van dierenrechtenorganisatie Animal Equality bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize.
Sinds begin september protesteert de organisatie dagelijks met luidruchtige acties, waaronder loeiende sirenes, megafoons en fluitjes. Voor omwonenden betekent dit een indringende geluidsmuur, vaak al vroeg in de ochtend en opnieuw in de avonduren. Sommige buurtbewoners spreken zelfs van geluidsniveaus die oplopen tot ver boven de toegestane norm. Voor inwoners die werken in nachtdiensten of gevoelig zijn voor geluidsoverlast, is dit ronduit schadelijk.
Als Democratisch Zaanstad erkennen wij dat het demonstratierecht een groot gemeenschappelijk goed is. Het is terecht stevig verankerd in onze Grondwet en vormt een essentieel fundament van onze democratie. Tegelijkertijd zien wij een ontwikkeling waarbij dit recht steeds vaker lijkt te worden ingezet voor “beroepsactivisme” – acties van een kleine, vaste groep die structureel en langdurig demonstreert, ongeacht de directe impact op de leefomgeving.
Laat er geen misverstand over bestaan: Democratisch Zaanstad kan en wil dit grondrecht niet inperken. Iedereen moet de ruimte hebben om gehoord te worden. Maar wanneer demonstraties leiden tot dagenlange en indringende overlast voor bewoners, trekken wij een duidelijke grens. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
De gemeente Zaanstad geeft aan dat er afspraken zijn gemaakt met de demonstranten, waaronder een geluidsgrens van 60 decibel, en dat er extern wordt gemeten. Toch blijven de meldingen van overlast uit de buurt aanhouden, en voelen bewoners zich niet serieus genomen. Dat is zorgelijk en vraagt om duidelijkheid.
Daarom stelt Democratisch Zaanstad schriftelijke vragen aan het college om opheldering te krijgen over hoe het kan dat de overlast ondanks de afspraken voortduurt, hoe de gemeten waarden zich verhouden tot de ervaringen van buurtbewoners, en welke maatregelen worden genomen om de balans te herstellen. Want net zoals demonstranten het recht hebben hun boodschap uit te dragen, hebben omwonenden het recht op een leefbare en veilige woonomgeving.Democratisch Zaanstad streeft naar een gezondere balans: demonstreren moet altijd mogelijk blijven, maar nooit ten koste van het welzijn van onze inwoners.
Onze schriftelijke vragen aan het college;
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.
‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13, Herengracht 3, Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hier onze vragen aan het college :




Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geledenOnveiligheid in Kreekrijk vraagt om daadkracht, niet om uitleg over riolering
Fractie4 weken geledenStatement Democratisch Zaanstad inzake Agenda-initiatief Groep de Boer
Nieuws1 maand geledenDemocratisch Zaanstad (DZ) blijkt roepende in de woestijn die gelijk kreeg
Bestuur en financiën2 maanden geledenDZ eist respect en transparantie !
ZaanZappen met Johan Philips2 weken geledenNiet integer
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling3 weken geledenAardgasvrij Krommenie: Veel Beloften, Weinig Concrete Plannen
ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geledenPolitieke wirwar
ZaanZappen met Johan Philips1 maand geledenTolerantie voor structurele overlast























