Volg ons

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ vraagt uitsluitsel: hoeveel sociale huur in de nieuwe Peperstraat.

DZ-fractievoorzitter Juliëte Rot heeft in het jaarverslag van ZVH over 2020 een zinsnede ontdekt over 100 nieuwe sociale huurwoningen voor de Zaanse corporatie in de Peperstraat en dat heeft alarmbellen doen afgaan.

Gepubliceerd

op

Artikel Zaanstad.nieuws.nl:
Democratisch Zaanstad heeft vragen bij de verkoop door ZVH van haar flat in de Peperstraat aan ontwikkelaar Opportunity Vastgoed / Breevast en bij het aantal sociale huurwoningen in de geplande nieuwbouw. Daarvan is steeds gezegd dat het er meer worden dan de huidige 122, maar is dat wel zo? En kan de corporatie haar appartementen wel zomaar van de hand doen?

DZ-fractievoorzitter Juliëte Rot heeft in het jaarverslag van ZVH over 2020 een zinsnede ontdekt over 100 nieuwe sociale huurwoningen voor de Zaanse corporatie in de Peperstraat en dat heeft alarmbellen doen afgaan. Zijn dat alle woningen die ZVH er gaat afnemen en zo ja, worden er op dat vlak dan nog andere partijen actief? En wordt er onderscheid gemaakt tussen sociale woningen voor specifieke groepen, zoals ouderen met een zorgvraag?

Maatschappelijk vermogen

De verkoop van de flat van ZVH is op hoofdlijnen rond en Rot is benieuwd wanneer de definitieve overeenstemming zo ongeveer verwacht wordt. Hoewel de deal theoretisch dus nog kan worden afgeblazen is er al wel groen licht gekomen voor de afgifte van stadsvernieuwingsurgentie voor de huurders van de corporatie en is de peildatum voor de herhuisvesting vastgesteld. Dat lijkt Rot de verkeerde volgorde. Zij wijst er daarnaast op dat de Autoriteit Woningcorporaties (AW) stelt dat er bij de verkoop van sociale woningen maatschappelijk vermogen kan weglekken en dat dit ook schadelijk kan zijn voor de belangen van huurders. Een corporatie moet daarom volgens de wet voor bepaalde verkopen vooraf goedkeuring vragen van de AW. Hoe zit dat in het geval van de Peperstraat, wil Democratisch Zaanstad via schriftelijke vragen te weten komen.

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Iedere speeltuin op de juiste plek in de buurt

Volg het plan van bewoners in Krommenie door oa de voetbalkooi op de Harpraam te behouden.

Gepubliceerd

op

Democatisch Zaanstad komt met een motie om de plannen voor het omgooien van  enkele speelvoorzieningen in Krommenie van tafel te krijgen en aan te passen aan de wensen van de omwonenden. Of vrijwel alle omwonenden: één huishouden diende 360 klachten in tegen de huidige situatie, die de rest van de buurt zo wil houden.

Eén van de bewoners sprak onlangs in tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad en hield een warm pleidooi om de voetbalkooi aan het Harpraam Krommenie niet te verwijderen en te vervangen door een inclusieve speelplaats, zoals de gemeente voorstelt. De voetbalkooi zit behalve dat ene gezin niemand in de weg en er wordt al dertien jaar veelvuldig gebruik van gemaakt.

Zaanstad wil hem verplaatsen naar de speeltuin in de Popelstraat, maar daar willen ze eveneens het liefst de huidige situatie handhaven. Een inclusieve speeltuin zou volgens de bewones van het plan Fortuin en de Snuiverbuurt prima in de speeltuin aan de Spinozahof passen: daar liggen al kunststof tegels en de huidige toestellen zijn aan vervanging toe. ‘Binnen straal van 300 meter heb je dan drie prachtige speelvoorzieniengen met elk een eigen karakter,’ zo werd de raad voorgehouden.

Participatie

Met dat in het achterhoofd komt DZ-raadslid Marianne de Boer op 24 mei met een motie om de voorstellen van de buurt over te nemen. De voetbalkooi hoeft dan niet ‘weggemoffeld’ te worden en in de Spinozahof kan een volwaardige inclusieve speeltuin komen waar ook kinderen met een handicap volop kunnen meedoen. De Boer noemt het belangrijk dat zowel ouders als kinderen hun wensen voor speelgelegenheden kunnen uiten en dat daar ook naar geluisterd wordt. Dat laatste is volgens de bewoners in Krommenie onvoldoende gebeurd.

bron: Zaanstad.nieuws

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Opnieuw vragen over storingen van de Bernhardbrug

De storingen van de brug hebben grote gevolgen: Hulpdiensten moeten flink omrijden met alle consequenties van dien!

Gepubliceerd

op

In navolging van onze vragen van vorige week over de storingen op de Bernhardbrug hebben we de volgende actualiteitsvragen:

1. De brug is weer in storing, hulpdiensten moeten zelfs omrijden. Via Koog aan de Zaan of zelfs via het centrum van Zaandam. Daardoor kunnen zij te laat arriveren op plaatsen van bestemming, bijvoorbeeld als er sprake is van een calamiteit, of als iemand aan de westkant van de Bernhardbrug direct hulp nodig heeft. Wij hebben vorige al gevraagd om ook aandacht te hebben voor de verkeersstromen en juiste communicatie. Is het college het met DZ eens dat de brug een zeer belangrijke verkeersader is, incl hulpdiensten en de storingen grote gevolgen kunnen hebben en het daarom zeer belangrijk is om de storingen snel op te lossen?

2. Wat gaat het college doen om de storingen zsm te verhelpen? (Bijv het onderzoek incl te nemen maatregelen versneld worden, onderzoek op momenten uitvoeren dat er nauwelijks verkeer/scheepvaart is danwel handmatige bediening inzetten)

3. We hebben de vorige keer gevraagd naar een goede communicatie over de storingen met de bewoners/verkeersgebruikers/schippers. We hebben inmiddels een excuses aan de schippers gezien, maar zien geen communicatie naar bewoners en verkeersdeelnemers. Kan het college hier alsnog in voorzien?

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Onbegrip bij DZ over sluiten Bernhardbrug

Het goed functioneren van de bruggen in Zaanstad zou de hoogste prioriteit moeten hebben.

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad vindt het ‘onbegrijpelijk dat het goed functioneren van de bruggen nog steeds niet de hoogste prioriteit heeft’ en gaat donderdag het college aan de tand voelen over de sluiting van de Prins Bernhardbrug in Zaandam voor de scheepvaart.

Volgens raadslid Marianne de Boer is ‘al een tijdlang bekend’ dat de slagboom voor fietsers (veel) later dichtging dan de slagboom voor auto’s en zij vraagt zich af waarom deze situatie niet eerder is opgelost. Ze maakt zich ook zorgen over de gevolgen van de sluiting voor het bedrijfsleven. De Zaan is een belangrijke doorvaartroute voor de beroepsvaart. ‘Het is een drama voor schippers. Waarom meteen de brug dicht houden? Was er geen andere oplossing, bijvoorbeeld handmatige bediening?’ Zaanstad is inmiddels een onderzoek gestart naar de technische mankementen. Kleinere schepen kunnen nog wel onder het vaste deel van de brug door varen, aan de oostkant van de Zaan. 

bron: Zaanstad.nieuws.nl en De Orkaan

Verder lezen

Trending