Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Prioriteit: water naar de zee
Prioriteit: water naar de zee

Wonen in Zaanstad

Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam
Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam

Naar aanleiding van onze vragen is duidelijk geworden dat de broodjeszaak definitief gaat verdwijnen.

DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’

Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling
Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling

De fractie van Democratie Zaanstad heeft het college van B&W een serie vervolgvragen gesteld omtrent de WOZ-waardebepaling in Zaanstad.

Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open
Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open

Driekwart jaar nadat de broodjeszaak onder het stadhuis sloot, is die nog steeds niet heropend. Wat er in hemelsnaam aan de hand?

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd

Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.

Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.

DZ springt in de bres voor Kip van Rick
DZ springt in de bres voor Kip van Rick

Door toedoen van Zaanstad is de geschatte financiële schade: maar liefst € 70.000 aan omzet.

Kan burgemeester beantwoorden van vragen DZ (en dus gemeenteraad) verbieden?
Kan burgemeester beantwoorden van vragen DZ (en dus gemeenteraad) verbieden?

Opdracht om vragen van DZ over gesprek Ombudsman Metropool Amsterdam en inwoner van Zaanstad niet meer te beantwoorden?

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad
Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

Molenbiotopen staan onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen.

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Alom onduidelijkheid over aanklacht integriteit fractievoorzitter DZ
Alom onduidelijkheid over aanklacht integriteit fractievoorzitter DZ

Commissaris van de Koning beoordeeld integriteitsklacht jegens Burgemeester Hamming.

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Spitssluiting noodbrug Wormerveer voor scheepvaart nog niet definitief 

Beroepsvaart boos over gekozen oplossing voor verkeer Wormerveer.-Wormer.

Gepubliceerd

op

Artikel Zaanstad.nieuws.nl :

Zaanstad is nog steeds in gesprek met de beroepsvaart over het omstreden plan om de noodbrug tussen  Wormerveer en Wormer in de spits gesloten te houden voor schepen. Met name in de avondspits zou ‘voorrang’ voor het verkeer op het water in beide dorpen leiden tot een verkeerschaos op de weg. Schippers hebben gedreigd met blokkades als de spitssluitingen worden doorgezet.

De tijdelijke brug tussen de Lassiestraat in Wormer en de Zaanweg ter hoogte van Stelling Wonen in Wormerveer doet dienst tijdens de vervanging van de Zaanbrug, waarvoor de voorbereidende werkzaamheden inmiddels van start zijn gegaan. De noodbrug die eerder dienst deed in West-Knollendam is trager dan de Zaanbrug en daardoor hoopt het wegverkeer zich op tijdens openingen. In de spits wil Zaanstad dat  voorkomen, maar daar zijn belanghebbenden als de binnenvaartorganisaties als BLN-Schuttevaer en de Algemene Schippers Vereeniging niet blij mee en ook de watergebonden bedrijven die zij bedienen kunnen er last van hebben.

Suggesties bekeken

Er zijn door betrokkenen suggesties gedaan hoe het bedienregime beter op de behoefte van de schippers kan worden afgestemd. De komende weken worden deze suggesties verder in een definitief bedienregime uitgewerkt,’ laat de gemeente nu weten in antwoord op technische vragen van raadslid Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad. Een ‘brede integrale afweging tussen wegverkeer en scheepvaartverkeer, veiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en beschikbaarheid binnen en buiten het projectgebied’ leidde eerder tot de conclusie dat voorrang voor auto’s, fietsers en voetgangers tijdens de spitsuren de beste oplossing was. Verkeersanalyses op basis van theoretische verkeersmodellen voor zowel weg- als scheepvaartverkeer lieten zien dat een bediening van de brug op de drukste momenten tot een infarct op de weg zal leiden. De komende weken wordt echter opnieuw nagegaan ‘of er toch nog ruimte aanwezig is om de spitstijden voor de beroepsbinnenvaart iets aan te passen’.

Spoorbrug

Schepen die de spoorbrug in Zaandam bij de eerste opening passeren kunnen bij een normale snelheid ook nog door de tijdelijke Zaanbrug wanneer de spitssluiting in werking treedt, volgens Zaanstad. In dat geval zal de brugbedienaar altijd een afweging maken of er één, twee of meer schepen kunnen passeren, afhankelijk van de lengte van de schepen, de werkzaamheden op het water, de doorvaartijd en het aanbod van het wegverkeer.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Lokale heffingen

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd

Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.

Gepubliceerd

op

Bezwaar WOZ Zaanstad

“In de afgelopen jaren leidde circa 30 procent van de ontvangen bezwaren tegen de vastgestelde WOZ-waarde, tot een verlaging.”

Het citaat is bijvangst uit een serie vragen die Juliëtte Rot stelde over succesvolle bezwaren die een inwoner bij de rechtbank tegen de vastgestelde WOZ-waarde had gemaakt. Bijvangst maar wel een nieuwtje en iets om in de oren te knopen bij de volgende aanslag. 

Aantallen en details willen burgemeester Hamming en wethouder Stephanie Onclin niet geven: “De uitspraken op de bezwaren vallen onder de wettelijke geheimhoudingsplicht.” Dat is natuurlijk onzin, als hij het percentage kan geven, is het aantal natuurlijk ook openbaar (niks ‘geheimhoudingsplicht’). Bovendien vraagt Rot naar de ‘vonnissen’ en dat zijn – geanonimiseerde – uitspraken.

Hamming en Onclin zijn sowieso kribbig bij de beantwoording. De WOZ-zaak speelt ook een rol in de ruzie tussen Rot en Zaanstad over een onderzoek dat Hamming naar Rot wil laten uitvoeren waarbij klachten over haar integriteit een rol zouden spelen. Zaanstad wil eigenlijk niks zeggen (‘geen oordeel’) en stelt ook dat de uitspraak geen precedentwerking heeft (ook dat is nog maar de vraag, iedereen kan met verwijzing naar deze zaak een nieuwe zaak aanspannen en dan kan het zeker precedentwerking hebben).

De vragen met het antwoord zijn hier te vinden. Wie op die link klikt, komt in het Raadsinformatiesysteem. Tot niet zo lang geleden waren documenten te downloaden vanaf deze site. Om onnaspeurlijke redenen kunnen wij deze optie niet meer vinden. Dat maakt ons werk (en dat van burgers die geïnteresseerd zijn er niet beter op). 

Bron: De Orkaan

Hier de vragen en de beantwoording:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Gepubliceerd

op

De raad is vrijdag 28 juni j.l. op werkbezoek geweest in de Boerejonkerbuurt, dit naar aanleiding van inspraak op het onderwerp Parkeren in deze buurt. Namens Democratisch Zaanstad was John Steygeman hierbij aanwezig.

Volgens de Klankbordgroep wil de gemeente in deze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting. Hierover zijn veel zorgen bij de huidige bewoners.
Zie onderstaande brief die gestuurd is aan het College van B&W en de gemeenteraad.

Beste Raadsleden, Burgemeester en Wethouders
Voorafgaande aan uw werkbezoek a.s. vrijdag 14:00 uur aan de Boerejonkerbuurt, wil ik u laten weten hoe wij, de Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt, over het parkeerprobleem en het invoeren van betaald parkeren denken.
De gemeente wil in onze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting, dus wij hebben geen keuze.
Met de nieuwe parkeernorm van de gemeente, die zij wil toepassen voor de Boerejonkerbuurt, van 0,8 gaan zij een groot parkeerprobleem creëren waar wij als huidige ( 80 ) overgebleven bewoners veel overlast van zullen gaan ervaren! Wij wonen hier al heel lang (tot 50 – 60 jaar) er wonen gezinnen met kinderen, dus vaak meerdere auto’s per huishouden, waaronder enkele broodnodige werkbusjes ook wonen er nu nog enkele ouderen zonderen kinderen, maar als die vertrekken komen er weer jonge gezinnen met kinderen, dus weer meer auto’s.
Ook hebben wij parkeerdruk/overlast van Dorcas, Hellema, Sacred Temple, B.A.Zaan, Quo Vadis, het steunpunt van de groenvoorziening van de gemeente, post sorteerpunt van Business Post en enkele andere bedrijven. Zelfs nu de huizen in de oude Slachthuisbuurt gesloopt zijn, staat het ’s avonds vol. De gemeente gaat straks geld verdienen aan betaald parkeren en wij moeten er als bewoner voor gaan betalen.
De Gemeente moet zich gaan beseffen dat zij een nieuwe GROOTSTEDELIJKE BOEREJONKERBUURT gaan creëren die nu al het PARELTJE van Zaanstad genoemd wordt, en dat die als een GROTE PARASOL over de gemoedelijke Zaanse arbeiderswijk de Boerejonkerbuurt geplaatst wordt, wij vragen hier niet om en gaan hierdoor zeker tot 2030 of nog langer veel overlast ervaren.
Dit vind de Klankbordgroep – Boerejonkerbuurten niet passend en onterecht en en zelfs oneerlijk en vragen/eisen dan ook dat er een parkeernorm wordt aangehouden van 1,5 en dat de overgebleven bewoners als compensatie allen gratis één parkeervergunning krijgen, voor onbepaalde tijd, zolang deze bewoners in deze wijk wonen, wij willen ook dat de wettelijke regel die luidt dat er ter plaatse van gereguleerd parkeren niet voor de oprit van uw eigen garage geparkeerd mag worden in de Boerejonkerbuurt geschrapt moet worden, dit om
de parkeerdruk te verlichten.
Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Verkiezingsprogramma

Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.

Gepubliceerd

op

Fietsnota Democratisch Zaanstad

In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:

  • Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
  • Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
  • Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
  • Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.

Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.

Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.

Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.

Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets

Verder lezen

MEEST GELEZEN