

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Succes: de gemeenteraad geeft het voordeel van de twijfel aan onze inwoners!
Veel successen tijdens de raadsvergadering van 20 juli! Over oa Woningbouwplan Dorpsstraat 476 van de agenda, de auto als gelijkwaardig vervoersmiddel, zero-emissie zones pas instellen als het energienet op orde is, scherper sturen op bezorging van brieven en meer: lees snel verder
Donderdag 20 juli is er voor de inwoners van Zaanstad een door ons vurig gewenst succes behaald wat hopelijk veel navolging zal gaan krijgen!
We vertelden eerder op deze site dat de gemeenteraad heeft met de krapst mogelijke meerderheid (1 stem) recht gedaan aan een lang participatieproces voor wat betreft de nieuwbouwplan Eilanden van Hain, namelijk het ondersteunen van onze breed gedragen motie toch te streven naar een nieuwe brug(zie verslag eerder op deze site: 2 belangrijke voorstellen bij woningbouw Eilanden van Hain aangenomen! | Democratisch Zaanstad
Maar dat was niet het enige succes op deze avond, over de andere successen hieronder meer:
Woningbouwplan Dorpsstraat 467 van de agenda gehaald wegens niet inlichten omwonenden
18 juli besprak de commissie van de raad de startnotitie Dorpsstraat 476 te Assendelft. Het doel is om daar 19 woningen te realiseren op een voormalige caravanstalling. 33 parkeerplaatsen zouden ook op eigen terrein ontwikkeld worden. Er zouden brieven zijn verspreid bij omwonenden door de ontwikkelaar. Dit laatst bleek niet het geval en op 19 juli werden we gebeld door bezorgde omwonenden.
‘Belanghebbenden moeten zich ten allen tijde kunnen laten horen’
Er zijn zorgen over de grootte van het plan: 19 huizen achter een boerderij in het lint is ook veel. Er zijn zorgen over de mogelijke schade tijdens de bouw aan de huizen, de extra verkeersbewegingen op de al zeer drukke dorpsstraat en het uitzicht. Democratisch Zaanstad heeft samen met de POV een orde voorstel gedaan om het onderwerp van de agenda te halen, zodat omwonenden zich aan de hele raad kunnen uitspreken. Marianne de Boer, woordvoerder namens Democratisch Zaanstad heeft al tijdens de bespreking laten weten dat wij de woonbehoefte zeker zien, maar ontwikkelingen wel moeten passen in het lint.

Voorstel om een stokje te steken voor het linkse automobilisten pesten haalt het!
De auto is een belangrijk vervoersmiddel voor veel mensen. Prognoses wijzen uit dat gebruik van de auto zal toenemen in de toekomst. Wij vinden het daarom cruciaal dat naast het verbeteren van het openbaar vervoer en fietspaden ook ruimte blijft voor de auto. We zagen in het beleidskader van de vervoersregio echter het STOMP-principe staan. Een volgorde van inzet op: Stappen(lopen), Trappen(fietsen), Openbaar Vervoer, Mobiliteitstransities(zoals deelauto’s/fietsen) en als laatste de P van de Privé auto.
“Het gebruik van de auto moet een vrije keuze zijn”
Woordvoerder Jos Kerkhoven heeft samen met de PVV en steun van veel andere partijen aangegeven dat de auto altijd een gelijkwaardig vervoersmiddels moet blijven en niet onderaan het rijtje moet bungelen en dit voorstel is aangenomen!
Scherper sturen op bezorging brieven
Brieven zijn een belangrijk middel om inwoners op de hoogte te stellen van ontwikkelingen in de gemeente. Deze moeten dan ook goed en op tijd bezorgd worden en daar gaat het nogal eens mis. Niet altijd ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente, de omgevingswet zegt dat die verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de ontwikkelaar ligt. Maar als deze het (om wat voor reden dan ook) verzuimd, dan wordt de boze vinger gewezen naar de gemeente. Democratisch Zaanstad is dan ook van mening dat de gemeente er meer bovenop moet zitten en ook zo nodig moet controleren of het daadwerkelijk verstuurd is. Dit was de raad het gelukkig unaniem met ons eens en is dit voorstel aangenomen.

Energienet op orde
“Als Zero emissie zones moeten komen, zorg dan in ieder geval, dat het energienet op orde is”
Ook is een voorstel aangenomen om de zero-emissie zones, die desastreus kunnen zijn voor ondernemers, echt pas gerealiseerd worden als het energie netwerk op orde is. Wij zouden dan ook graag willen vermelden dat de aangekondigde zero-emissiezones, stimulerings- en/of andere bijhorende maatregelen naar onze mening niet moeten worden ingesteld, voordat de randvoorwaarden, zoals voldoende goede betrouwbare laadinfrastructuur en ook bijv. grote(re) P&R – terreinen rond met name Amsterdam, op orde zijn.

Bestemmingsplan Westerkoog
Verder in de raad: Is het bestemmingsplan Westerkoog 1 en 3 is vastgesteld. Wij zijn positief over dit voorstel omdat er heel goed geluisterd is naar de inwoners en het voorstel daadwerkelijk is aangepast naar aanleiding van die inspraak. Ook vinden we het goed dat plan 2 geschrapt is. Dat betreft oa de bouw van 10 bungalow woningen ter hoogte van de westerkoogweg. Wij blijven de optie graag openhouden om ooit de mogelijkheid te hebben om de westerkoogweg (voor auto’s) te realiseren, wat ooit de belofte was aan deze wijk en belangrijk is voor de ontsluiting van deze wijk.
Industrieweg 7
Op Industrieweg 7 in Wormerveer mag er vanwege geluidshinder niet gewoond worden. Het bestemminsplan moest aangepast worden. Er wordt nu echter wel gewoond en daarom moeten we zorgvuldig omgaan met de huidige eigenaar die hier de dupe van is. Wij hadden samen met de VVD en de CU een motie ingediend om de eigenaar van industrieweg 7 te helpen door het pand wellicht aan te kopen. De wethouder heeft dit toegezegd te onderzoeken en daarop is de motie ingetrokken. Wij hadden het voor de zekerheid steviger gevonden de motie te laten staan, maar zijn desalniettemin blij met de toezegging.
Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)
OKO is een Nederlandse preventieaanpak voor gemeenten. De aanpak richt zich op het voorkomen van alcohol, drugs en tabak gebruik door jongeren door een leefomgeving te vormen waarin ze gelukkig en gezond kunnen opgroeien. Naar voorbeeld van het ‘Ijslands-model, gaat Zaanstad onderzoeken of dit ook in onze gemeenten van toegevoegde waarde kan zijn. IJsland heeft de laatste 20 jaar een community-based preventieaanpak gebruikt om het middelengebruik (alcohol, tabak en drugs) aan te pakken onder jongeren. Met succes. In 1998 was 42% van de IJslandse 15- en 16-jarigen in de laatste 30 dagen dronken geweest. In 2017 was dit nog maar 5%. Voor roken en het gebruik van drugs realiseerden de IJslanders een vergelijkbare daling.
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.
‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13, Herengracht 3, Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hier onze vragen aan het college :




Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Herinrichting Damgebied volgens DZ op verkeerde manier afgetrapt
Ondernemers en bewoners voelen zich niet gehoord bij de herinrichting van het Damgebied in Zaandam. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over participatie en aanpassingsruimte. Lees meer over de zorgen.

Ondernemers en bewoners van het Damgebied in Zaandam voelen zich onvoldoende betrokken bij de plannen voor een herinrichting, aldus Democratisch Zaanstad. ‘Er is onduidelijkheid over het proces, het ontwerp en de ruimte voor bijsturing.’
‘Voor een duurzaam en gedragen stadscentrum is het essentieel dat belangen van bewoners en ondernemers serieus worden genomen. In verschillende trajecten in Zaanstad (onder andere Peperstraat, Inverdan, de Dam) ervaren inwoners en belanghebbenden dat hun inbreng geen wezenlijke invloed heeft op beleid. Participatie lijkt steeds vaker een procedurele verplichting in plaats van een democratisch instrument. Dit ondermijnt het vertrouwen in het bestuur en vraagt om reflectie,’ stelt fractievoorzitter Juliëtte Rot in schriftelijke vragen.
Aanpassingen
Daarin gaat het over het bewaren van de balans tussen leefbaarheid voor bewoners en levendigheid ten behoeve van bezoekers en de detailhandel, de participatie voorafgaand aan de publicatie van de voorlopige plannen en de terugkoppeling van de inbreng van bewoners en ondernemers door de gemeente. Op welke onderdelen is het plan daadwerkelijk aangepast en is er nog ruimte om het ontwerp alsnog te herzien op basis van zorgen over de toegankelijkheid, overlast en het verdwijnen van ontmoetingsplekken?
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hierbij de ingediende vragen aan het College:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ
De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in Wormerveer omdat de extra kosten niet opwogen tegen de baten. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen. Lees meer over de mislukte pilot.

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in het winkelgeboied van Wormerveer omdat de extra kosten niet bleken op te wegen tegen de baten: het verschil in kwaliteit van de openbare ruimte viel bezoekers helemaal niet op. Democratisch Zaanstad stelt er vragen over.
De pilot startte zonder enige ruchtbaarheid in november 2023 met als doel om te onderzoeken of met een extra investering van jaarlijks 163.000 euro een hoger onderhoudsniveau haalbaar zou zijn en wat de effecten daarvan zouden zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en op de beleving van bewoners. De resultaten vielen dus vies tegen. Eén van de vragen van DZ is waarom Wormerveer werd uitgekozen voor de proef. En in dat verband krijgt de partij ook graag inzicht in welke wijken op dit moment het laagst scoren op beeldkwaliteit en bewonerstevredenheid.
Lessen geleerd?
Ook een vraag is welke lessen het college concreet trekt uit de resultaten van het Wormerveerse experiment. ‘Wat betekent volgens het college het mislukken van de pilot voor bewoners die sinds jaren structurele klachten indienen over het onderhoudsniveau in hun buurt? Wordt er gecommuniceerd naar deze bewoners over de uitkomst?’ Een zorg bij DZ is dat andere wijken te lijden hebben gehad onder het feit dat personeel vaker in Wormerveer aan het werk was.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hierbij de ingediende vragen aan het College:

- GR20262 maanden geleden
Leden spreken unaniem vertrouwen uit in Juliëtte Rot
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Het 750 jaar bestaan
- ZaanZappen met Johan Philips4 weken geleden
Waarom
- Onderwijs, jeugd en zorg3 weken geleden
Democratisch Zaanstad komt op voor menselijke maat in omstreden zorgzaak
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Sistah’s in arms
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
DZ wil meer weten over kostenexplosie nieuwbouw ZNMC
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Zaans Centrum voor de Kunsten
- Sport & cultuur2 weken geleden
DZ benieuwd naar financiële kosten en maatschappelijke baten Roze Zaterdag