Maak verbinding op social met ons:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Verdiepte aanleg van het spoor Guisweg

Gepubliceerd

op

Lokaal Zaans, de VVD en Democratisch Zaanstad hebben het dringende advies van de Vereniging Hart voor Stad om het project Guisweg nog eens onder de loep te nemen ter harte genomen en komen met een agenda-initiatief om een verdiepte aanleg van het spoor niet nu al af te schrijven.

artikel Zaanstadnieuws.nl:

Hart voor Stad zet zich al jaren in voor een verdiepte ligging van het spoor en hield er al in 2014 een presentatie over. Het is volgens de vereniging een duurzame oplossing voor de toekomst en voor de leefbaarheid een veel betere oplossing dan de tunnel voor auto’s en fietsers waarop nu gekoerst wordt, met de treinen op het maaiveld.

Hart voor Stad heeft de VVD, DZ en LZ ervan overtuigd dat nu het moment gekomen is om even een pas op de plaats te maken alle argumenten voor die keuze nog eens de revue te laten passeren. Zij zijn van mening dat het onder de grond brengen van de hele Zaanlijn ‘een stip op de horizon zou moeten zijn en dat we er bij deelprojecten, zoals nu bij project Guisweg, naar moeten streven dit toekomstbeeld dichterbij te brengen door delen van het spoor nu al verdiept aan te leggen’.

Te duur

Eerder is dat afgeketst omdat de kosten voor een ondergrondse spoorlijn ten opzichte van de autotunnel te hoog zouden zijn en daarom is er geen verder onderzoek naar gedaan. Maar Hart voor Stad meent dat het ook met minder geld zou moeten kunnen en er worden vraagtekens gezet bij de bedragen die voor de autotunnel in de boeken staan. Er zijn gesprekken gevoerd met deskundigen en er is informatie ingewonnen over vergelijkbare projecten, zoals een verdiept spoor in Almelo.

Verwarring over kosten

Hart voor Stad komt uit op een totaalbedrag van 205 miljoen voor de open treinbak, terwijl de begroting voor het Guiswegproject 257 miljoen laat zien. Verder berekent de vereniging dat een autotunnel 235.000 euro gaat kosten, terwijl het Guiswegproject uitkomt op 130 miljoen. ‘Omdat de verschillen tussen de bedragen die Hart voor Stad heeft berekend en die van het project Guisweg dermate groot zijn en niet zijn verkend door het projectbureau en dus kansen biedt, vinden wij het de moeite waard om dit nader te verkennen en willen daarover graag met de raad en het college in gesprek,’ schrijven Marianne de Boer (LZ), Jos Kerkhoven (DZ) en Tjeerd Rienstra (VVD) in hun inititatief.

De drie partijen vragen de overige fracties of ook die het belangrijk vinden om een volledig verdiepte Zaanlijn als uiteindelijk doel aan te houden. Op 26 november vorig jaar nam de raad vrijwel unaniem een motie aan om de kosten en baten daarvan te onderzoeken, wat mosterd na de maaltijd lijkt als de huidige plannen voor de Guiswegkruising worden uitgevoerd.

Second opinion

LZ, VVD en DZ stellen daarom een second opinion door een gerenommeerd bureau voor om aan alle onduidelijkheid over de verwachten kosten een einde te maken. Van het college willen ze weten of dat mogelijkheden ziet om de wens van een verdiepte Zaanlijn ‘nog veel nadrukkelijker op de agenda te zetten bij het Rijk, de provincie en Vervoerregio Amsterdam’.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Geen apart parkeerbeleid voor groepen inwoners die in de knel komen

Wethouder Slegers wijst voorrang voor zorgmedewerkers bij parkeren in Krommenie af. Lees waarom en hoe Zaanstad omgaat met parkeerdruk en verouderd beleid

Gepubliceerd

op

Wethouder Gerard Slegers is zich bewust van het aanhoudende tekort aan parkeerplaatsen in wijken zoals Willis in Krommenie, maar wil bepaalde beroepsgroepen zoals zorgmedewerkers met onregelmatige werktijden geen voorrang geven op een plek. Dat was een vraag van Democratisch Zaanstad

‘Uitzonderingen op basis van beroep zouden tot precedentwerking leiden en de parkeerkeernota 2016 onder druk zetten,’ stelt Slegers. Die nota houdt rekening met verschillende doelgroepen, zonder onderscheid te maken tussen beroepen. De gemeenteraad verwierp eerder dit jaar een nieuwe versie van de parkeernota, waardoor de bij een decennium oude regels nog van kracht zijn ondanks de sterk veranderde omstandigheden. 

Metingen

Zaanstad voert regelmatig parkeerdrukmetingen uit om inzicht te houden in de situatie in verschillende wijken. In 2024 en 2025 is de hele gemeente in kaart gebracht. ‘Bewoners kunnen de gemeente verzoeken om een draagvlakmeting in hun buurt, om te peilen of er voldoende steun is voor de invoering van betaald parkeren,’ stelt Slegers voor als alternatief voor het idee van DZ. 

Handhaving houdt geen rekening met de persoonlijke omstandigheden van bewoners, zoals onregelmatige werktijden en zorg en voert alleen het beleid uit. ‘Dat betekent dat er bij een overtreding handhavend wordt opgetreden. Het is niet (technisch en/of juridisch) uitvoerbaar om hier op basis van Facebook-uitingen uitzonderingen op te maken.’ De laatste opmerking verwijst naar een klacht op Facebook (zie hieronder) die het balletje voor DZ aan het rollen bracht. 

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Screenshot
0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Demonstratierecht mag nooit leiden tot dagenlange overlast voor onze inwoners

Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen over de geluidsoverlast door dagelijkse demonstraties van Animal Equality. Wij stellen het college vragen om de balans tussen demonstratierecht en leefbaarheid te herstellen.

Gepubliceerd

op

De afgelopen tijd hebben wij als Democratisch Zaanstad veel signalen ontvangen van verontruste buurtbewoners, onder andere uit de Russische Buurt. Hun zorgen richten zich op de voortdurende demonstraties van dierenrechtenorganisatie Animal Equality bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize.

Sinds begin september protesteert de organisatie dagelijks met luidruchtige acties, waaronder loeiende sirenes, megafoons en fluitjes. Voor omwonenden betekent dit een indringende geluidsmuur, vaak al vroeg in de ochtend en opnieuw in de avonduren. Sommige buurtbewoners spreken zelfs van geluidsniveaus die oplopen tot ver boven de toegestane norm. Voor inwoners die werken in nachtdiensten of gevoelig zijn voor geluidsoverlast, is dit ronduit schadelijk.

Als Democratisch Zaanstad erkennen wij dat het demonstratierecht een groot gemeenschappelijk goed is. Het is terecht stevig verankerd in onze Grondwet en vormt een essentieel fundament van onze democratie. Tegelijkertijd zien wij een ontwikkeling waarbij dit recht steeds vaker lijkt te worden ingezet voor “beroepsactivisme” – acties van een kleine, vaste groep die structureel en langdurig demonstreert, ongeacht de directe impact op de leefomgeving.

Laat er geen misverstand over bestaan: Democratisch Zaanstad kan en wil dit grondrecht niet inperken. Iedereen moet de ruimte hebben om gehoord te worden. Maar wanneer demonstraties leiden tot dagenlange en indringende overlast voor bewoners, trekken wij een duidelijke grens. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

De gemeente Zaanstad geeft aan dat er afspraken zijn gemaakt met de demonstranten, waaronder een geluidsgrens van 60 decibel, en dat er extern wordt gemeten. Toch blijven de meldingen van overlast uit de buurt aanhouden, en voelen bewoners zich niet serieus genomen. Dat is zorgelijk en vraagt om duidelijkheid.

Daarom stelt Democratisch Zaanstad schriftelijke vragen aan het college om opheldering te krijgen over hoe het kan dat de overlast ondanks de afspraken voortduurt, hoe de gemeten waarden zich verhouden tot de ervaringen van buurtbewoners, en welke maatregelen worden genomen om de balans te herstellen. Want net zoals demonstranten het recht hebben hun boodschap uit te dragen, hebben omwonenden het recht op een leefbare en veilige woonomgeving.Democratisch Zaanstad streeft naar een gezondere balans: demonstreren moet altijd mogelijk blijven, maar nooit ten koste van het welzijn van onze inwoners.

Onze schriftelijke vragen aan het college;


2025-09-19-Technische-vragen-Overlast-en-leefbaarheid-in-de-Zeemansstraat-en-centrum-Zaandam
3 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam

College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.

‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13Herengracht 3Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hier onze vragen aan het college :


0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN