Volg ons

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Verdiepte aanleg van het spoor Guisweg

Gepubliceerd

op

Lokaal Zaans, de VVD en Democratisch Zaanstad hebben het dringende advies van de Vereniging Hart voor Stad om het project Guisweg nog eens onder de loep te nemen ter harte genomen en komen met een agenda-initiatief om een verdiepte aanleg van het spoor niet nu al af te schrijven.

artikel Zaanstadnieuws.nl:

Hart voor Stad zet zich al jaren in voor een verdiepte ligging van het spoor en hield er al in 2014 een presentatie over. Het is volgens de vereniging een duurzame oplossing voor de toekomst en voor de leefbaarheid een veel betere oplossing dan de tunnel voor auto’s en fietsers waarop nu gekoerst wordt, met de treinen op het maaiveld.

Hart voor Stad heeft de VVD, DZ en LZ ervan overtuigd dat nu het moment gekomen is om even een pas op de plaats te maken alle argumenten voor die keuze nog eens de revue te laten passeren. Zij zijn van mening dat het onder de grond brengen van de hele Zaanlijn ‘een stip op de horizon zou moeten zijn en dat we er bij deelprojecten, zoals nu bij project Guisweg, naar moeten streven dit toekomstbeeld dichterbij te brengen door delen van het spoor nu al verdiept aan te leggen’.

Te duur

Eerder is dat afgeketst omdat de kosten voor een ondergrondse spoorlijn ten opzichte van de autotunnel te hoog zouden zijn en daarom is er geen verder onderzoek naar gedaan. Maar Hart voor Stad meent dat het ook met minder geld zou moeten kunnen en er worden vraagtekens gezet bij de bedragen die voor de autotunnel in de boeken staan. Er zijn gesprekken gevoerd met deskundigen en er is informatie ingewonnen over vergelijkbare projecten, zoals een verdiept spoor in Almelo.

Verwarring over kosten

Hart voor Stad komt uit op een totaalbedrag van 205 miljoen voor de open treinbak, terwijl de begroting voor het Guiswegproject 257 miljoen laat zien. Verder berekent de vereniging dat een autotunnel 235.000 euro gaat kosten, terwijl het Guiswegproject uitkomt op 130 miljoen. ‘Omdat de verschillen tussen de bedragen die Hart voor Stad heeft berekend en die van het project Guisweg dermate groot zijn en niet zijn verkend door het projectbureau en dus kansen biedt, vinden wij het de moeite waard om dit nader te verkennen en willen daarover graag met de raad en het college in gesprek,’ schrijven Marianne de Boer (LZ), Jos Kerkhoven (DZ) en Tjeerd Rienstra (VVD) in hun inititatief.

De drie partijen vragen de overige fracties of ook die het belangrijk vinden om een volledig verdiepte Zaanlijn als uiteindelijk doel aan te houden. Op 26 november vorig jaar nam de raad vrijwel unaniem een motie aan om de kosten en baten daarvan te onderzoeken, wat mosterd na de maaltijd lijkt als de huidige plannen voor de Guiswegkruising worden uitgevoerd.

Second opinion

LZ, VVD en DZ stellen daarom een second opinion door een gerenommeerd bureau voor om aan alle onduidelijkheid over de verwachten kosten een einde te maken. Van het college willen ze weten of dat mogelijkheden ziet om de wens van een verdiepte Zaanlijn ‘nog veel nadrukkelijker op de agenda te zetten bij het Rijk, de provincie en Vervoerregio Amsterdam’.

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Iedere speeltuin op de juiste plek in de buurt

Volg het plan van bewoners in Krommenie door oa de voetbalkooi op de Harpraam te behouden.

Gepubliceerd

op

Democatisch Zaanstad komt met een motie om de plannen voor het omgooien van  enkele speelvoorzieningen in Krommenie van tafel te krijgen en aan te passen aan de wensen van de omwonenden. Of vrijwel alle omwonenden: één huishouden diende 360 klachten in tegen de huidige situatie, die de rest van de buurt zo wil houden.

Eén van de bewoners sprak onlangs in tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad en hield een warm pleidooi om de voetbalkooi aan het Harpraam Krommenie niet te verwijderen en te vervangen door een inclusieve speelplaats, zoals de gemeente voorstelt. De voetbalkooi zit behalve dat ene gezin niemand in de weg en er wordt al dertien jaar veelvuldig gebruik van gemaakt.

Zaanstad wil hem verplaatsen naar de speeltuin in de Popelstraat, maar daar willen ze eveneens het liefst de huidige situatie handhaven. Een inclusieve speeltuin zou volgens de bewones van het plan Fortuin en de Snuiverbuurt prima in de speeltuin aan de Spinozahof passen: daar liggen al kunststof tegels en de huidige toestellen zijn aan vervanging toe. ‘Binnen straal van 300 meter heb je dan drie prachtige speelvoorzieniengen met elk een eigen karakter,’ zo werd de raad voorgehouden.

Participatie

Met dat in het achterhoofd komt DZ-raadslid Marianne de Boer op 24 mei met een motie om de voorstellen van de buurt over te nemen. De voetbalkooi hoeft dan niet ‘weggemoffeld’ te worden en in de Spinozahof kan een volwaardige inclusieve speeltuin komen waar ook kinderen met een handicap volop kunnen meedoen. De Boer noemt het belangrijk dat zowel ouders als kinderen hun wensen voor speelgelegenheden kunnen uiten en dat daar ook naar geluisterd wordt. Dat laatste is volgens de bewoners in Krommenie onvoldoende gebeurd.

bron: Zaanstad.nieuws

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Opnieuw vragen over storingen van de Bernhardbrug

De storingen van de brug hebben grote gevolgen: Hulpdiensten moeten flink omrijden met alle consequenties van dien!

Gepubliceerd

op

In navolging van onze vragen van vorige week over de storingen op de Bernhardbrug hebben we de volgende actualiteitsvragen:

1. De brug is weer in storing, hulpdiensten moeten zelfs omrijden. Via Koog aan de Zaan of zelfs via het centrum van Zaandam. Daardoor kunnen zij te laat arriveren op plaatsen van bestemming, bijvoorbeeld als er sprake is van een calamiteit, of als iemand aan de westkant van de Bernhardbrug direct hulp nodig heeft. Wij hebben vorige al gevraagd om ook aandacht te hebben voor de verkeersstromen en juiste communicatie. Is het college het met DZ eens dat de brug een zeer belangrijke verkeersader is, incl hulpdiensten en de storingen grote gevolgen kunnen hebben en het daarom zeer belangrijk is om de storingen snel op te lossen?

2. Wat gaat het college doen om de storingen zsm te verhelpen? (Bijv het onderzoek incl te nemen maatregelen versneld worden, onderzoek op momenten uitvoeren dat er nauwelijks verkeer/scheepvaart is danwel handmatige bediening inzetten)

3. We hebben de vorige keer gevraagd naar een goede communicatie over de storingen met de bewoners/verkeersgebruikers/schippers. We hebben inmiddels een excuses aan de schippers gezien, maar zien geen communicatie naar bewoners en verkeersdeelnemers. Kan het college hier alsnog in voorzien?

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Onbegrip bij DZ over sluiten Bernhardbrug

Het goed functioneren van de bruggen in Zaanstad zou de hoogste prioriteit moeten hebben.

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad vindt het ‘onbegrijpelijk dat het goed functioneren van de bruggen nog steeds niet de hoogste prioriteit heeft’ en gaat donderdag het college aan de tand voelen over de sluiting van de Prins Bernhardbrug in Zaandam voor de scheepvaart.

Volgens raadslid Marianne de Boer is ‘al een tijdlang bekend’ dat de slagboom voor fietsers (veel) later dichtging dan de slagboom voor auto’s en zij vraagt zich af waarom deze situatie niet eerder is opgelost. Ze maakt zich ook zorgen over de gevolgen van de sluiting voor het bedrijfsleven. De Zaan is een belangrijke doorvaartroute voor de beroepsvaart. ‘Het is een drama voor schippers. Waarom meteen de brug dicht houden? Was er geen andere oplossing, bijvoorbeeld handmatige bediening?’ Zaanstad is inmiddels een onderzoek gestart naar de technische mankementen. Kleinere schepen kunnen nog wel onder het vaste deel van de brug door varen, aan de oostkant van de Zaan. 

bron: Zaanstad.nieuws.nl en De Orkaan

Verder lezen

Trending