Maak verbinding op social met ons:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Verdiepte aanleg van het spoor Guisweg

Gepubliceerd

op

Lokaal Zaans, de VVD en Democratisch Zaanstad hebben het dringende advies van de Vereniging Hart voor Stad om het project Guisweg nog eens onder de loep te nemen ter harte genomen en komen met een agenda-initiatief om een verdiepte aanleg van het spoor niet nu al af te schrijven.

artikel Zaanstadnieuws.nl:

Hart voor Stad zet zich al jaren in voor een verdiepte ligging van het spoor en hield er al in 2014 een presentatie over. Het is volgens de vereniging een duurzame oplossing voor de toekomst en voor de leefbaarheid een veel betere oplossing dan de tunnel voor auto’s en fietsers waarop nu gekoerst wordt, met de treinen op het maaiveld.

Hart voor Stad heeft de VVD, DZ en LZ ervan overtuigd dat nu het moment gekomen is om even een pas op de plaats te maken alle argumenten voor die keuze nog eens de revue te laten passeren. Zij zijn van mening dat het onder de grond brengen van de hele Zaanlijn ‘een stip op de horizon zou moeten zijn en dat we er bij deelprojecten, zoals nu bij project Guisweg, naar moeten streven dit toekomstbeeld dichterbij te brengen door delen van het spoor nu al verdiept aan te leggen’.

Te duur

Eerder is dat afgeketst omdat de kosten voor een ondergrondse spoorlijn ten opzichte van de autotunnel te hoog zouden zijn en daarom is er geen verder onderzoek naar gedaan. Maar Hart voor Stad meent dat het ook met minder geld zou moeten kunnen en er worden vraagtekens gezet bij de bedragen die voor de autotunnel in de boeken staan. Er zijn gesprekken gevoerd met deskundigen en er is informatie ingewonnen over vergelijkbare projecten, zoals een verdiept spoor in Almelo.

Verwarring over kosten

Hart voor Stad komt uit op een totaalbedrag van 205 miljoen voor de open treinbak, terwijl de begroting voor het Guiswegproject 257 miljoen laat zien. Verder berekent de vereniging dat een autotunnel 235.000 euro gaat kosten, terwijl het Guiswegproject uitkomt op 130 miljoen. ‘Omdat de verschillen tussen de bedragen die Hart voor Stad heeft berekend en die van het project Guisweg dermate groot zijn en niet zijn verkend door het projectbureau en dus kansen biedt, vinden wij het de moeite waard om dit nader te verkennen en willen daarover graag met de raad en het college in gesprek,’ schrijven Marianne de Boer (LZ), Jos Kerkhoven (DZ) en Tjeerd Rienstra (VVD) in hun inititatief.

De drie partijen vragen de overige fracties of ook die het belangrijk vinden om een volledig verdiepte Zaanlijn als uiteindelijk doel aan te houden. Op 26 november vorig jaar nam de raad vrijwel unaniem een motie aan om de kosten en baten daarvan te onderzoeken, wat mosterd na de maaltijd lijkt als de huidige plannen voor de Guiswegkruising worden uitgevoerd.

Second opinion

LZ, VVD en DZ stellen daarom een second opinion door een gerenommeerd bureau voor om aan alle onduidelijkheid over de verwachten kosten een einde te maken. Van het college willen ze weten of dat mogelijkheden ziet om de wens van een verdiepte Zaanlijn ‘nog veel nadrukkelijker op de agenda te zetten bij het Rijk, de provincie en Vervoerregio Amsterdam’.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam

College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.

‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13Herengracht 3Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hier onze vragen aan het college :


0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Herinrichting Damgebied volgens DZ op verkeerde manier afgetrapt

Ondernemers en bewoners voelen zich niet gehoord bij de herinrichting van het Damgebied in Zaandam. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over participatie en aanpassingsruimte. Lees meer over de zorgen.

Gepubliceerd

op

Ondernemers en bewoners van het Damgebied in Zaandam voelen zich onvoldoende betrokken bij de plannen voor een herinrichting, aldus Democratisch Zaanstad. ‘Er is onduidelijkheid over het proces, het ontwerp en de ruimte voor bijsturing.’ 

‘Voor een duurzaam en gedragen stadscentrum is het essentieel dat belangen van bewoners en ondernemers serieus worden genomen. In verschillende trajecten in Zaanstad (onder andere Peperstraat, Inverdan, de Dam) ervaren inwoners en belanghebbenden dat hun inbreng geen wezenlijke invloed heeft op beleid. Participatie lijkt steeds vaker een procedurele verplichting in plaats van een democratisch instrument. Dit ondermijnt het vertrouwen in het bestuur en vraagt om reflectie,’ stelt fractievoorzitter Juliëtte Rot in schriftelijke vragen.

Aanpassingen

Daarin gaat het over het bewaren van de balans tussen leefbaarheid voor bewoners en levendigheid ten behoeve van bezoekers en de detailhandel, de participatie voorafgaand aan de publicatie van de voorlopige plannen en de terugkoppeling van de inbreng van bewoners en ondernemers door de gemeente. Op welke onderdelen is het plan daadwerkelijk aangepast en is er nog ruimte om het ontwerp alsnog te herzien op basis van zorgen over de toegankelijkheid, overlast en het verdwijnen van ontmoetingsplekken?

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in Wormerveer omdat de extra kosten niet opwogen tegen de baten. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen. Lees meer over de mislukte pilot.

Gepubliceerd

op

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in het winkelgeboied van Wormerveer omdat de extra kosten niet bleken op te wegen tegen de baten: het verschil in kwaliteit van de openbare ruimte viel bezoekers helemaal niet op. Democratisch Zaanstad stelt er vragen over.

De pilot startte zonder enige ruchtbaarheid in november 2023 met als doel om te onderzoeken of met een extra investering van jaarlijks 163.000 euro een hoger onderhoudsniveau haalbaar zou zijn en wat de effecten daarvan zouden zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en op de beleving van bewoners. De resultaten vielen dus vies tegen. Eén van de vragen van DZ is waarom Wormerveer werd uitgekozen voor de proef. En in dat verband krijgt de partij ook graag inzicht in welke wijken op dit moment het laagst scoren op beeldkwaliteit en bewonerstevredenheid.

Lessen geleerd? 

Ook een vraag is welke lessen het college concreet trekt uit de resultaten van het Wormerveerse experiment. ‘Wat betekent volgens het college het mislukken van de pilot voor bewoners die sinds jaren structurele klachten indienen over het onderhoudsniveau in hun buurt? Wordt er gecommuniceerd naar deze bewoners over de uitkomst?’ Een zorg bij DZ is dat andere wijken te lijden hebben gehad onder het feit dat personeel vaker in Wormerveer aan het werk was.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN