Maak verbinding op social met ons:
Democratisch Zaanstad (DZ) Democratisch Zaanstad (DZ)

DZ

Over Democratisch Zaanstad (DZ)

Een echte plaatselijke politieke partij met als kenmerken openheid, rechtvaardigheid en democratische besluitvorming. Onze doelstelling is om een open en makkelijk aanspreekbare partij te zijn, die staat voor de belangen van lokale ondernemers en inwoners in Zaanstad.

Gepubliceerd

op

Gewoon gezond verstand

De Kern

Verandering Door Daadkracht is de slogan van Democratisch Zaanstad. Een echte plaatselijke politieke partij met als kenmerken openheid, rechtvaardigheid en democratische besluitvorming.

De geboorte van Democratisch Zaanstad ligt in een van onze kernwaarden: meer invloed van inwoners op hun overheid, meer invloed op hun leefomgeving en meer invloed bij belangrijke besluiten. Je belofte houden is dus een kernwaarde van en voor Democratisch Zaanstad, afspraak is afspraak en daarmee staan wij bekend om ons hoge rechtvaardigheidsgevoel, dossierkennis en doorzettingsvermogen. Voorstellen beoordelen wij niet op herkomst maar op kwaliteit en effect op onze gemeente en haar inwoners. Wij denken niet in termen van links of rechts, maar zeggen: “wat zijn de feiten en wat zijn de prioriteiten?”

Van A naar Beter

Bij de discussie over een plek voor een gevangenis nam oprichter en naamgever van Democratisch Zaanstad, de heer Aart Molenaar (op dat moment nog voorzitter van wijkoverleg Vijfhoek) het initiatief om een referendum af te dwingen. Inwoners van Zaanstad stemden op 28 november 2001 per referendum massaal tegen de lokatie Vijfhoekpark. De heer Molenaar stelde zich daarna verkiesbaar als gemeenteraadslid voor de ZOG.

Competitie

De gemeenteraadsverkiezingen die in maart 2002 volgden waren een succes voor de ZOG. De partij werd bij de raadsverkiezingen prompt de grootste en aartsrivaal PvdA (zes zetels) werd bijna gehalveerd. De heer Molenaar werd fractievoorzitter. Als grootste partij kon en wilde ZOG niet langer bestuursverantwoordelijkheid uit de weg gaan. Met twee wethouders nam de partij kort voor de zomer plaats in het nieuwe college. Daarna volgde het ene na het andere conflict.

Geen woorden maar daden

Amper een week na de verkiezingen werd een lid uit de fractie gezet vanwege diens dubieuze levenswandel. Een conflict over een groenstrook bij het bedrijventerrein Westzanerpolder deed twee fractieleden in september besluiten een eigen partij te beginnen: TEL (Teuntje en Louis). De bouw van 1500 extra woningen op de Vinex-locatie Saendelft betekende de ondergang van ZOG. In het verkiezingsprogramma had ZOG zich nog fel tegen extra woningen gekeerd. Drie fractieleden stemden tegen en voegden zich vervolgens bij TEL. Partijvoorzitter en wethouder Oosterveld van ZOG en fractievoorzitter Molenaar meenden dat collega Vissers-Koopman het veld moest ruimen. Secretaris J. Vissers -echtgenoot van de gewraakte wethouder- schorste beide mannen. Wethouder Oosterveld trad af en fractievoorzitter Molenaar kondigde aan een nieuwe fractie te beginnen: Democratisch Zaanstad.

Democratisch Zaanstad draait helemaal om jou !

Wij hebben bewust gekozen voor het woord democratie in onze naam. Dat betekent dat je mee praat, denkt en handelt. Jij hebt het voor het zeggen. Niet één keer in de vier jaar, maar vier jaar lang.

” Bij Democratisch Zaanstad staat democratie niet alleen voor het recht van de meerderheid, maar even zozeer voor het recht en de bescherming van de minderheid “

Ooit was onze slogan ‘Durf te veranderen’. De afgelopen acht jaar hebben we dat motto in de praktijk gebracht door vele initiatieven en acties die wij hebben ondernomen. Immers: geen woorden maar daden! Om die reden is onze slogan tegenwoordig: ‘Verandering door daadkracht’.

Politiek staat bekend om een hoop gepraat en weinig resultaat. Bij ons in dat andersom. Wij werken net zo lief op de achtergrond voor uw zaak, uw belang staat namelijk voorop en niet of wij daar wel of niet mee ‘scoren’ in de openbaarheid. Elke zaak klein of groot, complex of relatief eenvoudig gaan wij met evenveel en toewijding en energie aan, hoeveel tijd het ook kost om tot een oplossing te komen.

Democratisch Zaanstad ziet politiek als een middel om uw belangen te vertegenwoordigen. Politiek moet volgens ons gericht zijn op feiten, logica en ook navolgbaarheid daar waar het gaat om beslissingen die genomen zijn of moeten worden genomen. Voldoen voorstellen daar niet aan, dan gaan wij daar niet in mee. Wij kijken niet naar de herkomst van een voorstel, maar beoordelen deze op inhoud en toegevoegde waarde voor onze inwoners en gemeente.
Verandering door daadkracht!

Verandering door daadkracht

Wat verstaan we daaronder?

Wij laten ons niet leiden door de landelijke politiek. Democratisch Zaanstad is een lokale, Zaanse politieke partij. Een partij die het Zaanse belang vooropstelt, maar wel met oog voor de regionale effecten van onze beleidskeuzes. Zo dienen wij de belangen van de inwoners van onze gemeente op de meest effectieve manier. 

Besturen van een gemeente is een zaak van en voor alle inwoners. Democratisch Zaanstad is van mening, dat door het gemeentebestuur een beleid gevoerd moet worden, mede afgestemd op inzichten en wensen van de inwoners, los van landelijke partijpolitiek. Lokale thema’s vragen om lokale oplossingen, landelijke vraagstukken vragen een landelijke aanpak. 

De landelijke politiek dient zich (grondwettelijk) op afstand te bewegen van de gemeentepolitiek. Hoe anders is de realiteit. De landelijke politieke leiders klimmen op zeepkisten in het centrum van Zaanstad, of komen onze senioren bevragen over hun leefsituatie. Anderen roepen in de media dat de ‘verkiezingen begonnen zijn’. Welke verkiezingen? Juist, de gemeenteraadsverkiezingen, die helemaal niets te maken hebben met de Haagse politiek.

Veranderingen in de samenleving

Vereisen aanpassing van politiek en bestuur

Vanaf halverwege de jaren zestig van de vorige eeuw begint de samenleving te individualiseren. Werd tot die tijd in Nederland je identiteit bepaald door de zuil waartoe je behoorde (de katholieke, de protestantse, de socialistische of de liberale), krijgen vanaf de jaren zestig, mensen meer vrijheid om te kiezen bij wie ze willen horen of om juist helemaal nergens bij te horen; ze bepalen zelf wie ze willen zijn. 

Gezag was voor ambtsdragers nog geen halve eeuw geleden iets vanzelfsprekends, maar tegenwoordig is gezag niet automatisch verbonden met een ambt of functie en moet het worden verworven. Dit besef lijkt nog niet bij alle bestuurders doorgedrongen te zijn. Een politicus moet kunnen rekenen op de steun en het vertrouwen van zijn of haar kiezers doordat hij/zij daadwerkelijk handelt als vertegenwoordiger van degenen die hem/haar gekozen hebben: als volksvertegenwoordiger. 

Niet de eigen agenda of de partijpolitieke agenda moet het handelen bepalen. Een vergelijking met het bedrijfsleven leert dat het niet-tijdig aanpassen aan veranderende marktomstandigheden of niet luisteren naar de ‘klant’ onherroepelijk zal leiden tot de ondergang van de onderneming. Zo hoort het ook in de politiek te gaan. De politiek is er voor de inwoner en niet andersom. Doordat aan dit besef in de plaatselijke politiek te weinig inhoud is gegeven hebben inwoners zich afgekeerd van de politiek en het bestuur. Dat moet anders en kan ook anders is onze overtuiging. 

Democratisch Zaanstad is van mening dat de oplossing ligt in persoonlijke democratie. Democratisch Zaanstad biedt een luisterend oor aan álle Zaanse inwoners en niet alleen in verkiezingstijd. In direct contact met de inwoners behartigen wij op een zakelijke en menselijke wijze uw belangen; dat is ons drijfveer. Wij besteden zorg aan de problemen die zich voordoen door in gesprek te gaan en vertalen de vragen en zorgen die leven naar behandeling in de gemeenteraad en/of het ambtelijke apparaat, om zo daadwerkelijk resultaat te bereiken.

Experimenteren met directe vormen van democratie

Het is Democratisch Zaanstad al vele jaren een doorn in het oog dat de gemeente Zaanstad geen gebruik maakt van de kennis die aanwezig is bij onze inwoners en ondernemers. De angst van bestuurders voor deze ‘inmenging’ maakt dat mensen zich daadwerkelijk afkeren van politiek en bestuur. Inwoners om hun mening vragen is goed zolang inwoners de gewenste antwoorden geven. Zo is participatie er in Zaanstad op gericht om ‘belanghebbenden plannen van projectontwikkelaars, te laten accepteren’.

Wij hebben bewust gekozen voor het woord democratie in onze naam. Dat betekent dat u mee praat, mee denkt en mee handelt. U heeft het voor het zeggen. Niet één keer in de vier jaar, maar vier jaar lang. Bij Democratisch Zaanstad staat democratie niet alleen voor het recht van de meerderheid, maar ook voor het recht en de bescherming van de minderheid. 

Kernwaarden

Belofte maakt schuld is een oud Nederlands gezegde en een kernwaarde van en voor Democratisch Zaanstad: afspraak is afspraak. Tevens staan wij bekend om ons grote rechtvaardigheidsgevoel, onze dossierkennis en ons doorzettingsvermogen. Voorstellen beoordelen wij niet op herkomst maar op kwaliteit en de effecten op onze gemeente en haar inwoners. 

Visie

Democratisch Zaanstad heeft ook visies voor Zaanstad. De ontwikkeling van Zaanstad als waterstad komt op gang door onze beleidsnota waardoor via aanlegsteigers en een waterkaart gebieden voor waterrecreatie worden ontwikkeld. Een fietsnota waarin alternatieven en oplossingen worden aangereikt voor onveilige verkeerssituaties, een energienota waarin alternatieve energiebronnen centraal staan en een leegstand-nota met alternatieven en oplossingen voor leegstaande panden krijgen de komende periode een vervolg. 

Missie

Als inwoner van Zaanstad staat u altijd voor een keuze: heeft u vertrouwen in oude of in nieuwe antwoorden? Wij zijn van mening dat een overheid betrouwbaar, integer, open en transparant dient te zijn. Wilt u dezelfde politieke partijen aan het roer in Zaanstad? Partijen die de Zaanse bestuurscultuur van willekeur, misbruik van macht en niet of het onjuist informeren van de gemeenteraad en rechters, omarmen. Met enorme schade voor u als burger van deze gemeente tot gevolg. Vertrouwen weg, torenhoge kosten aan juridische procedures en grootschalige verkwisting van gemeenschapsgeld. Óf geeft u ons kritische en constructieve geluid een kans. 

Het gaat om Zaanstad, om politieke beslissingen die nooit genomen mogen worden door dictaten vanuit Den Haag. Ook niet via ‘lokale’ afdelingen van landelijke partijen. Als u klaar bent voor verandering, voeg dan de daad bij het woord en word lid.

Leer meer over DZ

Bekijk op hoofdlijnen de Standpunten van Democratisch Zaanstad of duik iets dieper en kijk per thema waar DZ voor staat in het Programma van Democratisch Zaanstad

Fractie

Statement Democratisch Zaanstad inzake Agenda-initiatief Groep de Boer

Democratisch Zaanstad benadrukt het belang van feitelijke juistheid in politieke argumenten naar aanleiding van een agenda-initiatief van Groep de Boer over de bestuurlijke toekomst van Zaanstreek.

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad staat bekend als een partij die haar politieke bijdragen zorgvuldig, inhoudelijk en juridisch onderbouwt. Wij vinden het daarom belangrijk om onze positie toe te lichten naar aanleiding van de recente uitwisseling tussen ons raadslid Jos Kerkhoven en mevrouw Marianne Doeves-de Boer van Groep de Boer (hierna: GdB) tijdens de bespreking van haar door haar ingediende agenda initiatief over de bestuurlijke toekomst van Wormerland, Oostzaan en Landsmeer op 13 november 2025.

Inhoudelijke relevantie van het punt

In het agenda initiatief benadrukte mevrouw Doeves-de Boer dat zij “geboren en getogen in Assendelft” is en dat dit haar persoonlijke gevoel voedt dat Assendelft vaak gezien wordt als een wijk van een “stad die eigenlijk niet bestaat.” Dit argument is onderdeel van een breder politieke lijn van GdB, waarbij dorpsidentiteit en het versterken van afzonderlijke kernen binnen Zaanstad centraal staan.

Democratisch Zaanstad respecteert iedere partij die dit perspectief inbrengt. Tegelijkertijd is het essentieel dat de argumentatie in een agenda initiatief dat op persoonlijke ervaring berust, feitelijk juist is. Het betoog van ons raadslid richtte zich uitsluitend op die feitelijke grondslag.

Waarom deze correctie legitiem en relevant is

De door ons aangehaalde gegevens zijn geen privé-informatie, maar worden door mevrouw Doeves-de Boer zélf en door haar partij openbaar gemaakt:

  • Op zowel haar persoonlijke pagina op de website van GdB, publicatie 23 februari 2025 (bijlage 1) als in het agenda initiatief stelt zij “Geboren en getogen in Assendelft” te zijn.
  • Onder een publiek toegankelijk artikel op de Orkaan van 28 augustus 2025 (bijlage 2) reageert mevrouw Doeves-de Boer echter zelf met: “Geboren in Zaandam, en sinds haar 2de levensjaar woonachtig in Assendelft ;)” .

Deze informatie is daarmee niet privé, maar door de betrokken persoon zelf actief, publiek en vrijwillig gedeeld. Het gaat niet om privézaken, maar om een publiek door mevrouw Doeves-de Boer gebruikt element van politieke legitimatie.

Waarom het politiek relevant is

Omdat GdB een politieke koers vaart waarin:

  • Dorpsidentiteit een centrale pijler is,
  • Persoonlijke ervaring wordt ingezet als legitimatie voor beleidsvoorstellen,
  • En waarbij, volgens hun eigen programma, de herkomst en beleving van dorp versus stad een cruciale rol speelt, is het legitiem en noodzakelijk dat de gemeenteraad controleert of de aangevoerde persoonlijke ‘autoriteit’ op dit punt feitelijk juist is.
  • Democratisch Zaanstad stelt deze vragen niet om personen te beschadigen, maar om integriteit van argumentatie te bewaken. Dat is onderdeel van ons werk als raadslid en van het goed functioneren van democratische besluitvorming.

Tot slot

Wij herhalen dat ons raadslid zijn interventie deed op basis van feiten die openbaar beschikbaar zijn, en uitsluitend om de inhoudelijke consistentie van het ingediende agenda initiatief te toetsen. Dat is niet alleen zijn recht, maar ook zijn plicht als gekozen volksvertegenwoordiger.

Democratisch Zaanstad blijft zich inzetten voor een debatcultuur waarin feitelijkheid, transparantie en juridische zorgvuldigheid centraal staan.

Bijlagen

Bijlage 1: Website GdB/Lokaal Zaans: https://www.lokaalzaans.nl/nobility_team/marianne-doeves-de-boer/

Bijlage 2: Artikel De Orkaan: https://www.deorkaan.nl/marianne-de-boer-lijsttrekker-voor-lokaal-zaans/

Namens Democratisch Zaanstad,

Juliette Esmee Rot

Fractievoorzitter.

Verder lezen

DZ

Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek

Juliëtte Rot hekelt onderzoek en kondigt contra-expertise aan: “Raad volgt eigen meldprotocol niet”

Gepubliceerd

op

In de raad is vanavond een motie van Rosa fractieleider Hans Kuyper mede ondertekend door een meerderheid van de Raad aangenomen. Dit product is de invulling van de controlerende taak van de indiener en medeondertekenaars, welke zij hebben.

Zoals gebleken is, heeft Burgemeester Hamming, onderdeel van het college, zich niet aan de stappen gehouden, welke tussen het college en de raad zijn afgesproken in het “Meld- En Onderzoeksprotocol Integriteit Politieke Ambtsdragers”.

Dit is dan ook de reden waarom de fractie besloten heeft om tijdens de behandeling van het raadsbesluit en de motie de zaal te verlaten. En de reden waarom fractieleidster Juliëtte Rot besloten heeft een contra expertise te laten uitvoeren door voormalig hoogleraar Michiel S. de Vries Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die recentelijk met emeritaat is gegaan, ten aanzien van het handelen van Burgemeester Hamming en het externe onderzoek.

Fractieverklaring Democratisch Zaanstad 17 april 2025:

Voorzitter,

“Het Meld- En Onderzoeksprotocol Integriteit Politieke Ambtsdragers werd ontwikkeld namens de raad.”

“Het meldprotocol is een werkinstructie waarin de stappen staan beschreven, die worden gezet als er sprake is van een melding integriteit.”

“Zodat de raadsleden en collegeleden vooraf de stappen met elkaar helder hebben.”

Ondanks een aantal meldingen mijnerzijds aan de raad dat de “heldere stappen” niet werden nageleefd heeft dit niet tot enige actie van de raad mogen leiden.

Gebleken is dat het externe onderzoek geen beoordeling is van aangedragen feiten maar éénzijdige interpretatie van onvolledige informatievoorziening welke als “feiten” worden gepresenteerd.

De onderzoeksvragen geven dat duidelijk aan.

Maar de volgende conclusie van het externe bureau is daar ook een voorbeeld van “de intensiteit waarmee ik betrokken zou zijn bij de twee dossiers zouden mijn inzet voor het algemeen belang in de weg staan”.

Dit is een regelrechte interpretatie gegeven het feit dat het onderzoeksbureau mijn tijdsbesteding zowel aan het raadswerk als aan de twee casussen niet kent.

Desalniettemin meent de meerderheid van de raad met een in de media als “Slappe Hap” gekwalificeerde motie te moeten komen.

Als gevolg van voorgaande zal Democratisch Zaanstad geen inhoudelijke bijdrage leveren ten aanzien van het integriteitsonderzoek en zal dan ook tijdens de stemming over dit agendapunt, de raadzaal verlaten.

In haar motie laat de raad “alle verdere conclusies en eventuele vervolgstappen aan de in het onderzoek betrokken collega”.

Mijn eerste vervolgstap zal zijn het opdracht geven tot het instellen van een contra-expertise naar aanleiding van dit rapport.

Mijn tweede vervolg stap zal zijn na afronding van deze contra-expertise, het contra-expertise rapport aan de raad voorleggen en haar te verzoeken om een oordeel uit te spreken en een gevolg aan haar oordeel te verbinden.

Contra expertise

Aangezien onze fractieleidster, niet zoals Burgemeester Hamming gemeenschapsgeld kan verkwisten, en zelf de kosten moet dragen voor deze contra expertise heeft Democratisch Zaanstad besloten om een crowdfunding voor Juliëtte op te zetten die hopelijk een groot deel van de kosten waar zij zich geplaatst voor ziet, zal afdekken.

Juliëtte heeft de afgelopen 20 jaar zich voor vele inwoners ingezet in hun strijd, met als gevolg het niet integere handelen van Burgemeester Hamming. Democratisch Zaanstad hoopt dat de inwoners Juliëtte nu willen ondersteunen in haar strijd tegen dit onrecht door zelf ook een tikkie, groot of klein, aan de Burgemeester uit te delen.

Tikken kunt u door middel van onderstaande QR code of link.

Geen scanner?
Volg dan deze link https://tikkie.me/pay/c10ftefknpqop3v6ko97?utm_medium=qr

Verder lezen

Bedrijfsvoering

Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid

Burgemeester poogt regie te nemen en bemoeit zich onterecht met het proces van de gemeenteraad.

Gepubliceerd

op

meld- en onderzoeksprotocol integriteit politieke ambtsdragers

Burgemeester Jan Hamming van Zaanstad probeert de raadsafwikkeling van de integriteitsklacht te kapen. Gemeenteraadslid Juliëtte Esmée Rot heeft haar klacht tegen de burgemeester uitgebreid, waarbij ze stelt dat Hamming zich naar willekeur conformeert aan het meldprotocol en zich onterecht bemoeit met het proces van de gemeenteraad. Dit roept vragen op over bestuurlijke integriteit en transparantie binnen de gemeente. Lees verder voor alle details.

Geachte collega’s, (van de gemeenteraad)

Als vervolg op de eerder bij u ingediende integriteitsklacht jegens burgemeester Hamming, betreffende het voortraject van het externe integriteitsonderzoek naar mijn handelen als gemeenteraadslid, zend ik u hierbij een aanvulling op mijn eerder schrijven, ditmaal over het ‘na-traject’.

Zoals feitelijk wordt onderbouwd in de klacht over het voortraject, stelt burgemeester Hamming de ene keer wel en de andere keer niet van het ‘Meld- en onderzoeksprotocol politieke ambtsdragers Zaanstad’ uit te gaan.

Feit is in ieder geval, dat burgemeester Hamming zich niet conformeert aan het protocol in het voortraject.

In het conceptrapport van Necker, wordt onterecht het meldprotocol niet tot het normenkader gerekend, waardoor het weinig integere handelen van de burgemeester in het voortraject geen onderdeel is geworden van het onderzoek.

Voor Necker bestaat het normenkader van de gemeente slechts uit de ‘Gedragscode integriteit Gemeente Zaanstad’.

Burgemeester Hamming reageert in zijn, door mij ontvangen zienswijze op het conceptrapport, als volgt; “doet u (=Necker) op heldere wijze verslag van het normenkader rondom de onderzoeksvraag” en “Immers is het door u gehanteerde geldende normenkader ook de toetssteen die ik dien te hanteren in de uitoefening van mijn plicht tot het bevorderen van de bestuurlijke integriteit van de gemeente”.

Burgemeester Hamming is akkoord gegaan met een door Necker vastgesteld normenkader, waarbij het ‘Meld- en onderzoeksprotocol politieke ambtsdragers Zaanstad’ wordt uitgesloten.

Ook dat blijkt weer van tijdelijke aard te zijn. Tot mijn grote verbazing blijkt het protocol na het onderzoek, wel weer onderdeel van het normenkader van burgemeester Hamming uit te maken, zoals in zijn uitnodiging aan uw presidium te lezen is:

”Conform het ‘meld- en onderzoeksprotocol politieke ambtsdragers Zaanstad’ maak ik van de gelegenheid gebruik om u te informeren en te klankborden over het te doorlopen proces de komende weken.”

Het meldprotocol stelt: “Vormt, op verzoek van de burgemeester, een klankbord waarmee burgemeester tussentijds kan overleggen over melding, vooronderzoek, onderzoek en/of beoordelingen. Terughoudendheid is hierin geboden zodat integriteitskwesties niet onnodige onderwerp worden van de politiek.”

Het meldprotocol stelt verder: “De burgemeester informeert, in afstemming met de politiek ambtsdrager, de gemeenteraad. Het is de taak van de gemeenteraad om zich op basis van het onderzoeksrapport een oordeel te vormen over de feiten.”

Het meldprotocol stelt verder: “Indien het gaat om het handelen van een raadslid legt de burgemeester de onderzoeksresultaten voor aan de gemeenteraad met daarbij een gemotiveerd zwaarteoordeel. De gemeenteraad vormt zich vervolgens een oordeel over de onderzoeksbevindingen en geeft een advies over de consequenties.”

Het is helder dat het ‘klankborden’ bedoeld is om voorafgaande aan het onderzoek, of tussentijds plaats te vinden, maar niet nadat het onderzoek is afgerond en over de uitkomst van het onderzoek door de gemeenteraad een oordeel geveld moet worden en ook niet om te adviseren over het te doorlopen proces aan de kant van de raad. De uitnodiging van de burgemeester, waarbij hij een stappenplan voor de gemeenteraad opstelt is, is niet de bevoegdheid noch de verantwoordelijkheid van de burgemeester. Daarmee wekt de burgemeester de sterke schijn, dat hij de regie over het gehele proces wenst te houden.

Burgemeester Hamming is niet alleen de opsteller en aangever van de melding die de aanleiding vormt van dit onderzoek, maar ook gelijktijdig de beoordelaar van de melding en wenst nu ook de regie te nemen over het proces dat voorbehouden is aan de gemeenteraad middels beïnvloeding.

Door het uitschrijven van een extra presidium, slechts kort daarvoor het rapport te openbaren en ook nog eens niet op de datum die, volgens de mededeling in zijn email van 28 maart jl. per gelijke datum aan u verstrekt zou worden.

Dit betekent dat het rapport niet eerder dan 31 maart a.s. (of later) in uw bezit zal zijn, gevolgd door een ‘annotatie’ waarvoor het meldprotocol geen ruimte biedt, dan een presidium waarvoor het meldprotocol geen ruimte biedt en dan de publicatie van het rapport, gevolgd door een raadsvoorstel op 4 april a.s.

Deze handelswijze is totaal ongepast en tegen de vastgestelde en dus na te leven regels. De enige rol die burgemeester Hamming toekomt, is het toezenden van het rapport inclusief zijn zwaarte oordeel, de rest is aan de gemeenteraad.

Het feit dat burgemeester Hamming zich nu ineens wel conformeert naar het meldprotocol, is opmerkelijk. Nog opmerkelijker is dat na het openbaren van het onderzoeksrapport, de burgemeester achteraf wil ‘klankborden’, ‘adviseren over verdere verloop van het procesgedeelte van de raad’ en vervolgens ook nog eens ‘annotaties’, kort voor de vergadering van het presidium, aan de raadsleden wil doen toekomen. Niets van dit alles is onderdeel van het meldprotocol en staat in schril contrast met de “eigen rolbeleving en uitvoering” die hij bezigt in zijn zienswijze op het rapport maar blijkbaar niet voor hemzelf geldt.

In plaats van ‘annotaties’ opstellen, dient burgemeester Hamming, conform het meldprotocol, een “gemotiveerd zwaarte oordeel” te geven zodat de gemeenteraad vervolgens “een oordeel over de onderzoeksbevindingen kan vormen”.

Dit selectief gebruik van het meldprotocol en het willen ‘klankborden’, ‘adviseren’, zenden van ‘annotaties’, proberen zich daarmee binnen te dringen in het procesdeel wat de raad en het daarmee vorm te geven, wekt de schijn dat burgemeester Hamming ieder besef van integer handelen is verloren, de regie van het proces wenst te behouden, en beïnvloeding van het oordeel van de raad nastreeft.

Ik heb burgemeester Hamming per email verzocht het onderzoeksrapport per direct te openbaren, zijn “zwaarte oordeel” aan de raad toe te sturen en het voor de rest aan de raad over te laten zoals het meldprotocol vereist.

Het voorgaande beschrevene zend ik u toe als aanvulling op de eerder door mij ingediende integriteitsklacht.

Met vriendelijke groet,

Juliëtte Esmée Rot.

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Verder lezen

MEEST GELEZEN