ZaanZappen met Johan Philips
Doei Resultaatverplichting!
De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.
Op 1 juli 2021 trad de Wet stikstofreductie en natuurverbetering, ofwel de Stikstofwet in werking. Hiermee wordt onder andere een (gedeeltelijke) vrijstelling van de natuurvergunningplicht voor het aspect stikstofdepositie voor tijdelijke (bouw)werkzaamheden mogelijk gemaakt. Dit kan tot een snellere uitvoering van bouwprojecten leiden.
De kabinetten Rutte hebben Nederland een resultaatverplichting opgelegd om stapsgewijs de stikstofbelasting op stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarde te krijgen. Zo zou in 2025 40% van de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebieden een gezond stikstofniveau moeten hebben, in 2030 minimaal 50% en in 2035 minimaal 74%.
Om die resultaatverplichtingen te halen, geeft de Stikstofwet de opdracht om een programma van maatregelen op te stellen waarmee de reductie kan worden bereikt en de natuur kan herstellen. Dit programma moet zowel bronmaatregelen (die de stikstofuitstoot beperken) als natuurmaatregelen bevatten en moet gebiedsgericht worden uitgewerkt. Provincies moesten die gebiedsplannen uiterlijk 1 juli 2023 gereed hebben.
DeStikstofwet regelt ook een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht op grond van de Wet natuurbescherming voor activiteiten van de bouwsector in de bouwfase. Die vrijstelling geldt alléén voor bouw- en sloopactiviteiten van een bouwwerk en voor het aanleggen, veranderen en verwijderen van een werk tijdens de bouwfase, waarin deuitstoot van stikstof tijdelijk en beperkt is.
De vrijstelling geldt niet voor de gebruiksfase, wat betekent dat voor het gebruik van een gebouw of nadat een weg is aangelegd nog steeds een natuurvergunning nodig kan zijn voor de stikstofuitstoot die wordt veroorzaakt. Er is dus slechts sprake van een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht. Je mag wel slopen en bouwen of aanleggen, dat geeft maar tijdelijk een hogere uitstoot. De nieuwbouw of nieuwe weg gebruiken mag niet omdat dat voor een structurele verhoging van stikstofuitstoot zorgt, tenzij gebouwen of wegen voldoen aan de vereisten van de Europese Habitatrichtlijn.
In het kort: de Nederlandse stikstofwet draait om een resultaatverplichting, die woningbouw en aanleg van infrastructuur op slot gooit. In veel andere EU landen hebben ze zichzelf een inspanningsverplichting opgelegd en dat maakt een wereld van verschil. Als daar een verbindingsweg de oplossing voor woon- en leefplezier, betere gezondheid van tienduizenden burgers zorgt, dan komt die weg er en doen ze hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten.
Als ze in die landen 400 woningen op een oud fabrieksterrein willen bouwen om de woningnood te lijf te gaan, dan gáán ze die woningen bouwen en doen ze daarbij hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten, maar wat moet dat moet. Die regeringen hebben een woon- en woon-werkverplichting aan hun burgers.
De resultaatverplichting omzetten in een inspanningsverplichting zou al wat meer mogelijkheden bieden. De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.
Fijne week
Johan Philips
l