ZaanZappen met Johan Philips
Gratis Parkeeradvies
Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden
Parkeeroverlast is nu al wel een dingetje in Zaanstad, mede veroorzaakt door de woningnood. U kent het vast wel, volwassen kinderen komen niet aan een woning en blijven veel langer bij de ouders wonen. wel willen ze allemaal een eigen bolide rijden. Waar er voorheen één, hooguit twee auto’s voor de deur stonden geparkeerd, staan er nu minstens vier. En dat bij meerdere gezinnen in de straat. Het is vechten om een parkeerplaats. Moet je noodgedwongen dan jouw auto in een andere straat parkeren, dan verhoogt dat daar de parkeerdruk. waterbedeffect heet dat. Kan de inwoner van Zaanstad daar zelf iets aan doen? Jawel, maar het is de vraag of men dat wil. Autogebruik delen, op de fiets naar het werk en daar de bedrijfsauto pakken in plaats van bedrijfswagens in de drukke Zaanse straten parkeren. Meer gebruik maken van fiets of OV. Het kan, maar willen (en kunnen) we het ook?
De gemeente Zaanstad heeft plannen om in de komende jaren 16.000 woningen bij te bouwen. Hoera!
De regering gaat eindelijk de stikstofnorm naar voorbeeld van de rest van Europa verhogen, dus nogmaals: Hoera!
“Om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente te waarborgen, worden er tal van maatregelen genomen die gericht zijn op het verbeteren van de infrastructuur, het versterken van de sociale cohesie en het bieden van duurzame woonomgevingen.” Zeggen B & W.
Daar horen niet alleen meer parkeerplaatsen bij. Die zullen er nooit genoeg zijn. Er horen ook nieuwe regels bij.
“Verschillende ontwikkelingen en opgaven in de stad vragen om een actualisatie en herijking van de bestaande regels en uitgangspunten. We hebben naast de grote woningbouwopgave in de gemeente Zaanstad diverse opgaven die een beslag leggen op de beperkte openbare ruimte, zoals klimaatadaptatie, waterberging en vergroening. Met duidelijke kaders en parkeernormen aan de voorkant faciliteren we gebiedsontwikkelingen en zorgen wij voor een evenwichtige ruimteverdeling.”
Tja, dat is dan weer minder “Hoera!”, want auto’s en klimaatadaptie en vergroening gaan niet samen. Als belangrijk knelpunt noemt B&W: “De hoge parkeerdruk. In veel wijken van Zaandam is de parkeerdruk hoog (boven de 90%)”.
Oh gelukkig. alleen in Zaandam is de parkeerdruk hoog. in de rest van de gemeente
Zaanstad is alles oké.
“Versnipperd invoeren gereguleerd parkeren leidt tot ‘waterbed-effecten’, waarbij bewoners niet gaan parkeren in het gebied waar zojuist gereguleerd parkeren is ingevoerd, maar in omliggende straten waar nog geen gereguleerd parkeren geldt. De parkeeroverlast in die straten neemt dan op zijn beurt toe.
Dit alles vraagt om meer regie vanuit de gemeente met een passend sturend beleid.
De huidige regels en uitgangspunten voor parkeren van de gemeente Zaanstad bestaat uit de ‘Nota Ruimte voor Parkeren 2016′ en de ‘Uitvoeringsnota Parkeren Zaanstad 2016’.
Dit beleid is aan een actualisatie en herijking toe, want een (hoge) parkeernorm vormt een barrière voor nieuwbouw en functieverandering, er heerst overlast door geparkeerde busjes in de wijk en er is overlast door tekort aan (bewaakte) fietsenstallingen in de binnenstad.”
“Als Zaanstad ook in 2040 bereikbaar, aantrekkelijk en veilig wil zijn zal meer gebruik van openbaar vervoer, fietsen en lopen nodig zijn en een lager gebruik van de auto dan nu het geval is. En dit kan ook: door in het ruimtelijk beleid gericht te sturen op kwalitatief goede publieke ruimten, goed bereikbare voorzieningen en meer gemengde woon/-werkmilieus, maar ook betere openbaar vervoer- en fietsvoorzieningen, meer inzet op deelmobiliteit en meer gereguleerd parkeren.”
Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden. Ze willen dat meer mensen binnen de gemeente fietsen en gebruik maken van duurzame alternatieven. Het bestuur wil ook graag dat Zaanstad verder kan groeien en de beschikbare openbare ruimte optimaal benutten.
Goed dan, als ‘we’ de gemeente Zaanstad duurzaam bereikbaar willen houden, is het zaak dat we in diverse delen van de gehele gemeente weer gemeentesecretariaten openen. Zodat inwoners voor burgerzaken gewoon even de fiets of de benenwagen kunnen pakken. de trein naar Zaandam is te duur en de bus is te waardeloos.
Beschikbare openbare ruimte? Mensen denken vaak dat zij rustig vier ato’s voor de deuren van de buren kunnen parekeren, omdat zij toch wegenbelasting betalen. Dat zorgt weer voor een waterbed effect. Die wegenbelasting staat natuurlijk los van het gemeentelijk parkeerbeleid.
Wil of kan je als gemeente niet handhaven op het beleid van 1,3 tot 1,7 auto’s per woning, dan moet je de openbare ruimte anders in gaan delen om overlast te beperken. Hele brede grasstroken minder breed maken en er parkeerhavens creëren. Parkeerstroken vervangen voor parkeerhavens. dan worden straatlengtes niet bezet door auto’s in de lengte geparkeerd, maar in de breedte. dat zorgt voor meer parkeerruimte.
De minder brede grasstroken beplanten met bomen, struiken, planten voor meer biodiversiteit. Dat ziet er niet alleen leuker uit, maar trekt ook meer insecten dan rommelige brede stroken van onverzorgd gras. Win-winsituatie noemen we dat.
Werkbusjes bij het bedrijf parkeren en niet meer in de straten. ZZP’ers ontheffingen aan laten vragen.
Fijne week
Johan Philips