Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Ontevredenheid over functioneren EBS blijft

Ontevredenheid over het functioneren van EBS bereikt bij fracties in de raad punt dat ze vervroegd van de concessiehouder af willen

Gepubliceerd

op

De ontevredenheid over het functioneren van EBS heeft bij een aantal fracties in de raad het punt bereikt dat ze vervroegd van de concessiehouder af willen. De Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66, de PvdA, VVD en Democratisch Zaanstad stellen in een agenda-initiatief dat de situatie voor onze inwoners zeer ‘ zorgwekkend ‘ blijft.

EBS is hier nu bijna een jaar actief en al vanaf het begin regent het klachten over zaken als frequent uitvallende bussen, een tekort aan elektrische bussen en een slechte klantenservice. ‘Deze situatie heeft een negatieve impact op de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen, waardoor kwetsbare groepen in de samenleving worden benadeeld,’ stellen de indieners van het initiatief om er in de raad over te debatteren. De Vervoerregio Amsterdam heeft EBS er nog niet toe weten te dwingen om de kwaliteit van de dienstverlening tot een aanvaardbaar niveau op te krikken, ondanks toezeggingen voor meer ritten, dag- en nachtdiensten en de inzet van meer elektrische bussen.

No-show kosten

Scholieren missen lessen en patiënten missen behandelingen en andere medische afspraken doordat bussen niet rijden, wat zelfs financiële gevolgen kan hebben voor de reizigers door no-show kosten die in rekening kunnen worden gebracht. De zes fracties willen dat het college meer druk gaat uitoefenen op de Vervoerregio Amsterdam – met in het dagelijks bestuur wethouder Gerard Slegers – en om onderzoek te doen naar herziening van de concessie en de mogelijkheid om de concessie van EBS vroegtijdig te beëindigen en over te dragen aan een andere vervoerder.

‘Hierbij kan Zoetermeer als voorbeeld dienen, waar de lokale politiek serieus overweegt de concessie van EBS te beëindigen vanwege vergelijkbare problemen,’ aldus het agenda-initiatief. Wat meteen al kan worden geëist van EBS is een betere klachtenafhandeling en communicatie. De ondertekeaars van het initiatief vragen een verbeterd en transparant klachtenafhandelingssysteem, ‘waarbij klachten snel worden opgevolgd en reizigers een correcte en tijdige respons ontvangen’.

Garanties

EBS dient daarnaast duidelijke actieplannen op te stellen en te implementeren  om de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen te allen tijde te waarborgen, zodat reizigers niet langer gedupeerd worden door uitvallende busritten. ‘De vervoerder moet zorg dragen voor een duurzame, efficiënte en klantgerichte dienstverlening, met de inzet van elektrische bussen en tijdige ritten.’

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Het Agenda-Initiatief:

AGENDA-INITIATIEF NOODZAKELIJKE VERBETERING VAN HET BUSVERVOER IN ZAANSTAD
EN OMGEVING DOOR VERVOERDER EBS

Inleiding:
Vanaf december 2023 heeft EBS de concessie voor het busvervoer overgenomen van Connexxion in de regio Zaanstad. Sindsdien kampt de regio met ernstige problemen in de dienstverlening van EBS, zoals frequent uitvallende bussen, een gebrek aan elektrische bussen en slechte klantenservice. Deze situatie heeft een negatieve impact op de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen, waardoor kwetsbare groepen in de samenleving worden benadeeld.

Wat is tot heden gedaan:

Druk gezet/ problemen aangekaart bij DB-vervoerregio;

Maandelijkse voortgangsrapportages vanuit de Vervoerregio om voortgang en
ontwikkelingen te monitoren.

Probleemstelling:

EBS heeft zijn beloften niet nagekomen om een verbeterde dienstregeling te realiseren. Ondanks toezeggingen voor meer ritten, dag- en nachtdiensten en de inzet van elektrische bussen, is de huidige situatie zorgwekkend:

Bus uitval:

  • Dagelijks vallen veel bussen uit, wat leidt tot grote problemen voor scholieren,
    zorginstellingen, patiënten en andere reizigers.
  • Impact op scholen en scholieren: Leerlingen zijn genoodzaakt eerder te vertrekken om hun
    school op tijd te bereiken, maar dit lukt vaak niet vanwege onbetrouwbare busdiensten. Dit heeft gevolgen voor hun aanwezigheid en onderwijs.
  • Impact op zorginstellingen en ziekenhuizen: Patiënten missen medische afspraken doordat
    bussen niet rijden, wat financiële gevolgen kan hebben voor de reizigers door no-show kosten.
  • Slechte klachtenafhandeling en klantenservice: Veel klachten worden niet naar behoren
    afgehandeld, en reizigers krijgen onduidelijke en onbevredigende antwoorden van de klantenservice.

    Voorstellen:
  1. Druk uitoefenen op de Vervoerregio Amsterdam en wethouder:
    De Zaanse Raad dient via de wethouder, die tevens lid is van het dagelijks bestuur van de
    Vervoerregio Amsterdam, de druk op te voeren om snel verbeteringen te realiseren in de
    dienstregeling en de betrouwbaarheid van het busvervoer.
  2. Onderzoek naar herziening van de concessie:
    De mogelijkheid om de concessie van EBS vroegtijdig te beëindigen en over te dragen aan een
    andere vervoerder moet worden overwogen. Hierbij kan Zoetermeer als voorbeeld dienen, waar de lokale politiek serieus overweegt de concessie van EBS te beëindigen vanwege vergelijkbare
    problemen.
  3. Betere klachtenafhandeling en communicatie:
    Er moet een verbeterd en transparant klachtenafhandelingssysteem worden ingevoerd, waarbij
    klachten snel worden opgevolgd en reizigers een correcte en tijdige respons ontvangen.
  4. Garantie op bereikbaarheid van cruciale diensten:
    De bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen moet ten alle tijde gewaarborgd
    blijven. Hiervoor moet EBS duidelijke actieplannen opstellen en implementeren, zodat reizigers niet langer gedupeerd worden door uitvallende busdiensten.

    Beoogd resultaat:
  5. Een betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoersysteem in Zaanstad, dat voldoet aan de beloften van EBS en de behoeften van inwoners, scholieren, patiënten en zorginstellingen. Het moet zorgen voor een duurzame, efficiënte en klantgerichte dienstverlening, met de inzet van elektrische bussen en tijdige ritten.
  6. Conclusie:
    De Zaanse Raad kan niet langer toekijken hoe het busvervoer in Zaanstad faalt in het bedienen van haar inwoners. Door het opvoeren van druk op de vervoerder en de verantwoordelijke instanties, en eventueel het herzien van de concessie, willen wij ervoor zorgen dat de mobiliteit in onze regio gewaarborgd blijft.

    De vragen:
  • Vinden de fracties dat er vanuit de Zaanse regioraadsleden actie moet worden ondernomen in
    de vervoerregio?
  • Welke voorstellen worden ondersteund/hebben prioriteit?
  • Zijn er andere suggesties?

    De nadruk bij dit agenda-initiatief ligt op het open gesprek met de raad. Met name om bij de fracties op te halen hoe zij kijken naar een eventuele voortijdige beëindiging. Welke argumenten voor en welke kanttekeningen (risico’s) zien de fracties daarbij.

    De Zaanse leden van de regioraad zullen de punten waar de Zaanse raad op in wil zetten inbrengen in de vergadering van de regioraad.

    Melchior Mattens PvdD
    Natascha Stroo GroenLinks
    Flip Hoedemaeker D66
    Geert Rijken PvdA
    Fidel Lopes VVD
    Jos Kerkhoven DZ

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sort by:

Be the first to leave a review.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Show more
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

MEEST GELEZEN

Mobiele versie afsluiten