Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Uitval bussen blijft bij reizigers voor onzekerheid zorgen

‘Waakhond’ functioneren EBS ziet veel te weinig verbetering

Gepubliceerd

op

Zaankanter Dustin Benjamins heeft zich opgeworpen als lokale waakhond van het openbaar vervoer en deelde zijn bevindingen gisteravond na de raadsvergadring met de leden die ook in de Vervoerregio Amsterdam de Zaanse belangen vertegenwoordigen. Het leverde vooral schrik op, laat hij weten via Facebook.

Vervoerder EBS heeft weliswaar een verbeterplan gemaakt en beterschap beloofd, maar Benjamins ziet nog lang niet genoeg stappen vooruit. Reizigers zitten nog steeds in onzekerheid of en wanneer hun bus arriveert. Zo reden er op donderdag bijna geen bussen van Zaandam naar Krommenie en vice versa. De knelpunten die hij deelde zijn:

  1. De uitval van bussen.
  2. Onjuiste reisinformatie.
  3. Gebrek aan adequate reacties van de Vervoerregio Amsterdam – die de concessie heeft verleend – op vragen van inwoners. Het samenwerkingsverband laat wat dat betreft steken vallen.
  4. Dat EBS opereert onder de naam Meerplus kan voor verwarring zorgen, aangezien klachten moeten worden gemeld op een aparte website, namelijk www.meerplus.nl.
  5. Lijn 69 stopt niet langer op de Provincialeweg maar volgt nu een andere route via de Zaanse Schans en Het Kalf. Dit betekent dat bij treinstoringen reizigers niet meer met de bus in Zaandam kunnen komen.
  6. De frequent uitvallende lijn 67 maakt dat bewoners van Oud Koog geïsoleerd raken. Voorheen konden zij terugvallen op bus 69, maar deze stopt niet meer in de Verzetstraat.

De leden van de Vervoerregio zijn ‘vastbesloten hier serieus werk van te maken,’ aldus Benjamins. ‘Ze eisen excuses van de Vervoerregio aan de inwoners en willen dat er advertenties worden geplaatst in kranten en op mediaplatforms waar mensen hun klachten kunnen indienen.

Ook zullen ze de gemeente Zaanstad aanspreken om met een antwoord te komen op mediaplatforms en op de eigen website, waar inwoners terechtkunnen met klachten. Daarnaast pleiten ze ervoor dat EBS wekelijks een update geeft aan de Zaanse leden over het aantal uitvallende bussen.’ Zijn klachtenlijn via klachtebszaanstreek@gmail.com blijft zolang de grote problemen voortduren operationeel.

bron: zaanstadnieuws.nl

3.5 Score (2 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

MEEST GELEZEN

Mobiele versie afsluiten