Maak verbinding op social met ons:
ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk! ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

ZaanZappen met Johan Philips

Lering trekken

Het verbouwen van woningen naar meerdere hotelletjes zou in de huidige tijden van woningnood al een weigeringsgrond moeten zijn

Gepubliceerd

op

Vorige week vond er een openbare hoorzitting plaats over de verbouwing van twee woningen tot twee hotels. Daarover stelde DZ  in maart al technische vragen. Want hoezo moeten woonhuizen worden omgebouwd tot hotelletjes in een buurt die omringd is door grote hotels? Klopt dat eigenlijk wel?

De buurt is al jaren bezig om in samenspraak met de gemeente verkamering, woningsplitsing en Airbnb uit de buurt te weren. En dan geeft de gemeente hier wel een vergunning voor. Ondertussen wonen een aantal Bulgaren met gezinnen in de betreffende woningen en er wordt regelmatig overlast gemeld. Precies daarom is de buurt zo fel tegen verkamering en opsplitsing. 

De aanvraag voor de verbouw van twee woonhuizen naar twee hotels aan de Hogedijk in Zaandam werd ingediend in 2023 en wordt door de gemeente Zaanstad behandeld onder het stelsel van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). 

“De gemeente heeft de verbouw van de woningen naar twee hotels beoordeeld als passend binnen de voorschriften van het vigerende bestemmingsplan. Bij de maak van het bestemmingsplan is reeds afgewogen dat de vestiging van een hotel op deze locatie passend is.” 

Er is volgens de gemeente dan ook geen ruimte om in dat kader voorschriften te stellen om hotels in die gebied te beperken. “

Deze afweging is reeds gemaakt bij de vaststelling van het bestemmingsplan. Er geldt op deze locatie een ‘gemengde bestemming, waardoor meerdere functies zijn toegestaan.”

Vergunningaanvragen worden getoetst aan geldende wet- en regelgeving, aldus de gemeente.

“Bij uitblijven van weigeringsgronden, dient een vergunning te worden verleend. Een vergunninghouder dient zich aan een afgegeven omgevingsvergunning te houden. Afwijken van de vergunning heeft tot gevolg dat hier handhavend tegen op getreden kan worden.”

De aanvrager voor Hogedijk 147 en 149 is tevens door de gemeente gewezen op de verplichting voor een horeca-exploitatievergunning (volgens de APV) voor het exploiteren van een hotel. Die was in maart 2024 nog niet aangevraagd. 

“De behandeling van deze aanvraag vroeg meer tijd dan de resterende termijn, waardoor het beslistermijn werd verlengd. De verlenging was nodig doordat we intern op advisering moesten wachten en deze daarna (juridisch) gecontroleerd en beoordeeld moesten worden. Om een zorgvuldige afhandeling van deze aanvraag te waarborgen was extra tijd nodig.”

Dat duidt erop dat er geen standaard aanvraag was gedaan. In het algemeen geldt dat vergunninghouders (of diens aannemer) de start van vergunningplichtige werkzaamheden dienen te melden bij de toezichthouders.

“In de praktijk blijkt echter dat dit niet altijd of te laat gebeurt, waardoor de toezichthouders pas geconfronteerd worden met werkzaamheden of (nieuw) gebruik wanneer de omgeving hier overlast van ervaart. Helaas ontbreekt er handhavingsbeleid en is er onvoldoende capaciteit om alle niet gestarte en/of niet gemelde realisaties te monitoren. Voor de locatie aan de Hogendijk 147 geldt dat er al een handhavingsgeschiedenis aanwezig was. Dit in combinatie met de opgedane ervaringen heeft ervoor gezorgd dat de locatie verscherpt toezicht kent.”

Dat de buurtbewoners van de woningen aan de Hogedijk bezorgd zijn is dus helemaal niet zo verwonderlijk. Het verbouwen van woningen naar meerdere hotelletjes zou in de huidige tijden van woningnood al een weigeringsgrond moeten zijn. Zeker als de betreffende panden door de eigenaar al zijn volgepropt met Bulgaren. Het gaat dus niet om twee naast elkaar gelegen hotels voor toerisme. Het ene na het andere ‘hotel’ voor langdurige opvang van psychische patiënten of arbeidsmigranten is een reden om de bezwaren van omwonenden, die er in dit geval al jaren bezwaar tegen maken, serieus te nemen. Een tweede weigeringsgrond, dus.

We wachten de uitspraak van de hoorcommissie met interesse af. Ondertussen moet er iets bedacht worden:  er moet handhavingsbeleid komen en er moet in bestemmingsplannen worden opgenomen dat woningen en winkels verbouwen tot hotels niet onder ‘gemengde bestemming’ valt. Lering trekken heet dat.

Fijne week 

Johan Philips

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

ZaanZappen met Johan Philips

Openbaar Vervoer Gedoe

Bijna 90% van de senioren maakt zich zorgen over het OV, maar is die angst wel terecht? Een kritische blik op de peiling en waarom het OV voor velen al lang geen optie meer is.

Gepubliceerd

op

“Senioren maken zich massaal zorgen over de toekomst van het OV” kopt de ingezonden brief van de ANBO-PCOB aan de gemeente Zaanstad.

“Bijna negen van de tien 65-plussers maken zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Dat blijkt uit een representatieve peiling over mobiliteit en openbaar vervoer die ouderenorganisatie ANBO-PCOB liet uitvoeren onder 7.863 senioren.”

Ik vraag me af of het aantal van 7.863 senioren wel zo representatief is voor de bevolking voor een sterk vergrijzend Nederland. Sterker nog, het is maar 6,5% van het aantal leden van de deze ouderenorganisatie. 92% van 6.5% vindt dat dus.

Ik las het bericht en mijn eerste gedachte was: Ik maak me helemaal geen zorgen over het OV. Het OV zal me een rotzorg wezen. Dat ik voor het laatst op een koud en tochtig perron met een veel te duur kaartje in de zak op een overvolle en veel te kleine trein heb staan wachten is al jaren geleden. Om over een ritje met de bus maar te zwijgen. Te duur en duurt te lang. 

Nee hoor, lekker op de fiets of gewoon met de auto als de bestemming buiten Zaanstad ligt, het weer niet mee zit, of het gevaar van fietsendiefstal me te groot lijkt.

Als familie of bekenden naar het ziekenhuis of iets dergelijks moeten en ze willen het OV gebruiken, bied ik ze meestal aan om ze even te brengen met de auto. Het OV is iets wat je in uiterste nood gebruikt. Niet comfortabel, niet goedkoop en niet snel genoeg.

Maar, ik ben dan ook nog geen senior. Over drie jaar ben ik pas officieel ‘senior’. Ik betwijfel of ik er dan anders over denk. Ik ben niet van plan om me zorgen over het OV te gaan maken. Daar ben ik in mijn junior-dagen al mee gestopt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Waarom

Waarom verbaast het niemand dat de A8-A9 verbinding definitief werd afgeblazen? Johan Philips analyseert de strijd tussen leefbaarheid, stikstofregels en politieke belangen in Noord-Holland. Waarom wint geld het van gezondheid?

Gepubliceerd

op

Waarom verbaasde het mij niet dat gedeputeerde bij de Provincie NH Jeroen Olthof de aansluiting A8-A9 onlangs definitief afblies?

“In de onderzoeken die de provincie liet uitvoeren, is op basis van de meest recente verkeersmodellen gekeken naar het effect van de 3 alternatieven op de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid in de regio in het jaar 2040. De regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal verbetert in alle 3 de gevallen niet of nauwelijks. Het Golfbaanalternatief met Landschapsplan en de route rondom Kreekrijk hebben wel een positief effect op de lokale leefbaarheid in Krommenie en Assendelft, maar creëren vervolgens problemen op andere plekken in de regio op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid. Bovendien zijn de stikstofeffecten van deze 2 alternatieven zo groot, dat ze beide niet haalbaar en uitvoerbaar zijn binnen de huidige wet- en regelgeving.” (Provincie  NH )

Waarom verbaast het mij niet dat de provincie dan maar verder gaat kijken naar het aanpassen van de N203? En dat ze die plannen bij de bewoners van Krommenie en Assendelft gaan proberen recht te kletsen. en dat ze hun plannen de bewoners daar door de strok gaan duwen.

Waarom verbaast het mij niet dat de Wereldgezondheidsorganisatie vindt dat bij de Provincialeweg in Krommenie regelmatig te veel fijnstof in de lucht hangt? 

“Dat blijkt uit een tussenstand van het TNO-meetstation voor luchtkwaliteit aan het Vlietsend. In de meting van het onderzoeksbureau TNO staan de cijfers over fijnstof flink in het rood. PM2.5 – een bepaald type fijnstof – is kleiner en kan dieper in het lichaam doordringen. Dit type overschrijdt 45 keer de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), van november tot begin juni.” (NHD)

Waarom zal het mij niet verbazen dat de Provincie Noord Holland hier totaal aan voorbij zal gaan? Zelfs ondanks dat de gedeputeerde een geboren en getogen Zaankanter is. Een ex-raadslid en ex-wethouder van Zaanstad zelfs.

Het gaat hier echter niet om de volksgezondheid, maar om de centen. En de roep om actie vanuit de overheid is nog altijd niet hard genoeg.

Waarom verbaasde het mij wel dat er raadsfracties op het briljante idee kwamen om de verhoging van de NAVO-norm voor defensie-uitgaven tot vijf procent van het Bruto Binnenlands Product aan te grijpen om de verbinding van de A8 met de A9 weer op de kaart te zetten? 

De verhoging van de Navo-norm noemt immers expliciet ‘ruimte voor investeringen in infrastructuur die bijdraagt aan nationale en bondgenootschappelijke verdedigingsdoeleinden’ is.

De VVD, POV, het CDA, de PVV, Lokaal Zaans, Democratisch Zaanstad en Denk zien in de toegenomen dreiging in de wereld en de Westerse herbewapening een kans. De A8 – A9 is ‘van groot belang is voor de bereikbaarheid van Noord-Holland Noord, waar zich vitale elementen van onze nationale veiligheid bevinden zoals de marinehaven in Den Helder, de kernreactor in Petten en Tata Steel. 

Waarom verbaasde het mij ook dat de motie slechts met 51% van de stemmen werd aangenomen. Het verbaasde mij dan weer niet dat de linker kant van de raad er tegen stemde. Volksgezondheid moet wijken voor een eventuele ontdekking van een zeldzame zwarte paarsgestippelde breedbekkikker, een enkel  nog niet gespot zeldzaam bloempje en voor de Stelling van Amsterdam (die al door vier andere snelwegen wordt doorkruist).

Krommenie en Assendelft krijgen via het TNO na al die jaren ontzettend heel erg gelijk. Als het gemeentebestuur nu niet in actie komt en met de vuist op tafel gaat slaan bij o.a. Jeroen Olthof, dan wordt het tijd dat dat zootje opstapt. 

Wat fijn, nog een half jaartje.. verkiezingen.

fijne week

Johan Philips 

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Sistah’s in arms

Hoe gaat de Zaanse politiek om met kritiek? Een analyse van burgemeester Hamming en zijn moeizame relatie met directe vrouwen zoals Juliëtte Rot en Eylem Köseoglu.

Gepubliceerd

op

Naar het buitenland toe gaan Nederlanders nogal prat op hun direct zijn. Niet om de hete brei heen draaien, maar direct en recht door zee zeggen wat je ‘ervan’ vindt. Het liefst gevolgd met hoe jij denkt dat het beter kan. Kritiek leveren dus. Ongezouten. 
Wat er naar het buitenland niet bij gezegd word: Nederlanders zijn heel direct, maar kunnen vaak de directheid -de kritiek dus- van anderen niet verdragen. 

De burgemeester van Zaanstad is een in Vlissingen geboren Brabander. Behalve dat het weer eens tijd wordt voor een écht Zaanse en liefst gekozen burgemeester, is daar niets mis mee. Zeeuwen staan niet echt bekend om hun directheid. Brabanders wel, maar de burgemeester van onze gemeente kan niet zo goed tegen kritiek en het lijkt erop dat vrouwelijke critici op hem en ‘zijn’ college op vernietigende wijze de mond moeten worden gesnoerd.

Eerst Juliette Rot van DZ, omdat zij gemeentelijk onrecht tegen individuen in Zaanstad durft aan de kaak te stellen. Daar zelfs behoorlijk vasthoudend is. De burgemeester zet je dan graag meer als niet integer. Gooit er onder valse voorwendselen een integriteitsonderzoek tegenaan en dan ook nog eens tegen het gemeentelijk integriteitsprotocol in. Juliette is te direct voor de burgemeester en moet het liefst direct weg.

Zo is dat nu ook met nota bene fractievoorzitter van de Zaanse PVDA, Eylem Köseoglu. Te direct neemt zij het op voor inwoners van Zaanstad. Het interventieteam zou als een soort ‘gemeente binnen de gemeente’ opereren en zich niet aan wettelijke en ethische regels zouden. Onderzoek werd tegengewerkt, ambtenaren onder druk gezet en medewerkers werd op het hart gedrukt niets op schrift te zetten omdat het anders openbaar gemaakt zou kunnen worden. 
De burgemeester woedend, want die aanpak valt direct onder zijn verantwoordelijkheid. Potverdorie weer zo’n direct vrouwtje dat hem voor joker dreigt te gaan zetten. Een onderzoek naar de werkwijze van het interventieteam wil hij niet. PVDA of niet, Köseoglu moet weg. 

En nu doet Eylem een stap terug tijdens de laatste raadsvergadering van het politieke jaar. Zal burgemeester Hamming de PVDA Zaanstad een beetje de voor hem juiste richting in hebben gekletst? Het zal mij niet verbazen.
Direct ‘in your face’ zal deze Zeeuwse Brabander zoiets niet doen. Hij zal aan wat touwtjes hebben getrokken. En andere, ooit zo directe Zaanse college partijen, steunen hem daarbij. 

Opeens zijn Köseoglu en Rot in zeker opzicht ‘sistah’s in arms’. Het kan raar lopen in het directe Zaanstad.

Fijne week

Johan Philips

3 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN