

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Verdeling tijdelijke woonunits bron van zorg DZ
De plaatsing van 192 tijdelijke woningen op het braakliggende terrein langs de Noorderveenweg in Assendelft houdt niet alleen de omwonenden bezig, maar ook Democratisch Zaanstad
bron Zaanstad.nieuws.nl
De plaatsing van 192 tijdelijke woningen op het braakliggende terrein langs de Noorderveenweg in Assendelft houdt niet alleen de omwonenden bezig, maar ook Democratisch Zaanstad. De partij heeft vernomen dat het totale aantal wellicht zelfs 300 wordt, en vindt de zorgen die mensen gisteren uitten op een inloopbijeenkomst legitiem.
De tijdelijke units zijn in eerste instantie voor de helft bestemd voor Oekraïners en de andere helft voor Zaanse starters en spoedzoekers en voor statushouders, asielzoekers met een verblijfsvergunning. Wanneer de ontheemden uit Oekraïne veilig naar hun eigen land terug kunnen keren, gaan hun flexwoningen ook naar de laatste categorieën woningzoekenden.
Verdeling
DZ heeft echter begrepen dat maximaal 30 procent van de woningen mag worden gereserveerd voor eigen inwoners en dat de andere via de afspraken in de regio verdeeld worden. Omdat andere gemeenten erg achterop lopen met het op peil brengen dan wel houden van hun sociale woningvoorraad, kan het zomaar zijn dat er geen ruimte is voor Zaanse starters en spoedzoekers, vreest raadslid Marianne de Boer. Zij voelt er donderdag de wethouder over aan de tand.
Veiligheid
DZ is verder van mening de woonunits niet allemaal op een kluitje moeten komen te staan, maar beter verspreid over de gemeente. Saendelft worstelt bovendien al langere tijd met (jeugd)criminaliteit en volgens De Boer hebben de maatregelen die tot nu toe zijn getroffen geen verbetering gebracht: ‘Vrouwen geven inmiddels massaal aan dat ze zich niet veilig voelen om ’s avonds over straat te gaan.’ Ze voorziet niet dat de toevoeging van 192 extra units de veiligheid ten goede zal komen, te meer daar het veelal om kwetsbare bewoners zal gaan zoals oorlogsvluchtelingen en ontwrichte gezinnen.
Drugs
Op de inloopbijeenkomst van gisteravond hoorde DZ ook meerdere keren dat er sprake is van een levendige drugshandel op het Jaap Bootpad, het nieuwe fietspad. ‘Dat is voor de huidige bewoners (en de toekomstige bewoners van de tijdelijke woningen) zeer ongewenst,’ zal De Boer wethouder Harrie van der Laan voorhouden. DZ wil er sowieso graag een betere verlichting, meer controles en frequenter maaien van het hoog opschietende groen.
Een laatste punt van zorg zijn de voorzieningen voor de bewoners van de units die maximaal tien jaar kunnen blijven staan. ‘Op de kaartjes zien we dat de woonunits voor twee en vier personen worden ingericht. Dat betekent dat er meer dan 400 – 500 mensen zullen komen te wonen. De voorzieningen als scholen en huisartsen staan nu al onder druk. Hoe gaat het college dat oplossen?’ Saendelft heeft bovendien weinig recreatieve voorzieningen, maar ook nu al is het er in de woorden van De Boer ‘gigantisch druk’. Wat gaat het college doen om dat probleen niet nóg groter te maken met de komst van al die extra bewoners?

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Geen apart parkeerbeleid voor groepen inwoners die in de knel komen
Wethouder Slegers wijst voorrang voor zorgmedewerkers bij parkeren in Krommenie af. Lees waarom en hoe Zaanstad omgaat met parkeerdruk en verouderd beleid

Wethouder Gerard Slegers is zich bewust van het aanhoudende tekort aan parkeerplaatsen in wijken zoals Willis in Krommenie, maar wil bepaalde beroepsgroepen zoals zorgmedewerkers met onregelmatige werktijden geen voorrang geven op een plek. Dat was een vraag van Democratisch Zaanstad.
‘Uitzonderingen op basis van beroep zouden tot precedentwerking leiden en de parkeerkeernota 2016 onder druk zetten,’ stelt Slegers. Die nota houdt rekening met verschillende doelgroepen, zonder onderscheid te maken tussen beroepen. De gemeenteraad verwierp eerder dit jaar een nieuwe versie van de parkeernota, waardoor de bij een decennium oude regels nog van kracht zijn ondanks de sterk veranderde omstandigheden.
Metingen
Zaanstad voert regelmatig parkeerdrukmetingen uit om inzicht te houden in de situatie in verschillende wijken. In 2024 en 2025 is de hele gemeente in kaart gebracht. ‘Bewoners kunnen de gemeente verzoeken om een draagvlakmeting in hun buurt, om te peilen of er voldoende steun is voor de invoering van betaald parkeren,’ stelt Slegers voor als alternatief voor het idee van DZ.
Handhaving houdt geen rekening met de persoonlijke omstandigheden van bewoners, zoals onregelmatige werktijden en zorg en voert alleen het beleid uit. ‘Dat betekent dat er bij een overtreding handhavend wordt opgetreden. Het is niet (technisch en/of juridisch) uitvoerbaar om hier op basis van Facebook-uitingen uitzonderingen op te maken.’ De laatste opmerking verwijst naar een klacht op Facebook (zie hieronder) die het balletje voor DZ aan het rollen bracht.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Demonstratierecht mag nooit leiden tot dagenlange overlast voor onze inwoners
Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen over de geluidsoverlast door dagelijkse demonstraties van Animal Equality. Wij stellen het college vragen om de balans tussen demonstratierecht en leefbaarheid te herstellen.

De afgelopen tijd hebben wij als Democratisch Zaanstad veel signalen ontvangen van verontruste buurtbewoners, onder andere uit de Russische Buurt. Hun zorgen richten zich op de voortdurende demonstraties van dierenrechtenorganisatie Animal Equality bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize.
Sinds begin september protesteert de organisatie dagelijks met luidruchtige acties, waaronder loeiende sirenes, megafoons en fluitjes. Voor omwonenden betekent dit een indringende geluidsmuur, vaak al vroeg in de ochtend en opnieuw in de avonduren. Sommige buurtbewoners spreken zelfs van geluidsniveaus die oplopen tot ver boven de toegestane norm. Voor inwoners die werken in nachtdiensten of gevoelig zijn voor geluidsoverlast, is dit ronduit schadelijk.
Als Democratisch Zaanstad erkennen wij dat het demonstratierecht een groot gemeenschappelijk goed is. Het is terecht stevig verankerd in onze Grondwet en vormt een essentieel fundament van onze democratie. Tegelijkertijd zien wij een ontwikkeling waarbij dit recht steeds vaker lijkt te worden ingezet voor “beroepsactivisme” – acties van een kleine, vaste groep die structureel en langdurig demonstreert, ongeacht de directe impact op de leefomgeving.
Laat er geen misverstand over bestaan: Democratisch Zaanstad kan en wil dit grondrecht niet inperken. Iedereen moet de ruimte hebben om gehoord te worden. Maar wanneer demonstraties leiden tot dagenlange en indringende overlast voor bewoners, trekken wij een duidelijke grens. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
De gemeente Zaanstad geeft aan dat er afspraken zijn gemaakt met de demonstranten, waaronder een geluidsgrens van 60 decibel, en dat er extern wordt gemeten. Toch blijven de meldingen van overlast uit de buurt aanhouden, en voelen bewoners zich niet serieus genomen. Dat is zorgelijk en vraagt om duidelijkheid.
Daarom stelt Democratisch Zaanstad schriftelijke vragen aan het college om opheldering te krijgen over hoe het kan dat de overlast ondanks de afspraken voortduurt, hoe de gemeten waarden zich verhouden tot de ervaringen van buurtbewoners, en welke maatregelen worden genomen om de balans te herstellen. Want net zoals demonstranten het recht hebben hun boodschap uit te dragen, hebben omwonenden het recht op een leefbare en veilige woonomgeving.Democratisch Zaanstad streeft naar een gezondere balans: demonstreren moet altijd mogelijk blijven, maar nooit ten koste van het welzijn van onze inwoners.
Onze schriftelijke vragen aan het college;
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.
‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13, Herengracht 3, Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hier onze vragen aan het college :




- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
Oproep aan (jonge) vrouwen: help ons de Zaanstreek veiliger te maken
- Bestuur en financiën2 maanden geleden
DZ bindt de strijd aan met ‘zorgwekkende bestuurscultuur’
- ZaanZappen met Johan Philips1 week geleden
Volslagen idioot
- GR20261 maand geleden
Gewoon gezond verstand – Hoog tijd voor verandering in Zaanstad
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
-Update: DZ pleit voor oplossing schoenwinkel in Krommenie. Lees het verhaal in het artikel van het NHD.
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Openbaar Vervoer Gedoe
- GR20264 weken geleden
Wij zijn op zoek naar jou!
- Nieuws1 maand geleden
“DZ bestookt college met 296 vragen in zomerreces: ‘Denk niet dat we nergens iets van vinden’’