

ZaanZappen met Johan Philips
Met z’n allen naar de Zaan
De Zaanse Schans is toch van ons? En niet van niet Zaanse ambtenaren en andere geldwolven?
Als buitenstaander, toerist in eigen streek, was mijn eerste gedachte dat een nieuw ticket-systeem voor de Zaanse Schans helemaal zo’n gek idee niet was. Er betsaat al zoiets, de combinatieticket. Voor €30 gaat de hele Schans voor je open. Alle musea kun je in, twee molens kun je bezoeken. Prima toch? Dan is een dag rondbanjeren op de Schans niet genoeg.
Het is er echter wel druk met toeristen. Dat mag dan ook wel gereguleerd worden. Als je de pech hebt dat er een buslading Indiase toeristen achter jou het klompenmuseum in gaat, krijg je na de beangstigend volle toegangscorridor uit te komen een demonstratie van het ‘handmatig ambachtelijk’ maken der Hollandse klompen door een Indiase man in Indiaas/Engels. Als Hollander/Zaankanter sta je jezelf daarna wel even af te vragen wat er nou zojuist is gebeurd. Alles voor de zoveel mogelijk toeristen, zullen we maar zeggen.
Zoveel toeristen, die aan zelfstandige ondernemers hun entree voor een molen en hun souvenirs betalen, dat zien bestuurders graag anders. De begrotingstekorten van Het Zaans Museum en van de gemeente Zaanstad kunnen aanzienlijk worden aangevuld als we van de ondernemers gewoon personeel maken en alle inkomsten naar De Zaansche Molen sturen. De vraag is daarbij of het toerisme wel gereguleerd gaat worden. In een tijdslot werken is namelijk niet mogelijk. De Zaanse Schans met al zijn musea, molens winkeltjes, wandelpaden in één dag zien is al niet mogelijk. Laat staan dat je een tijd van twee of drie uur mee krijgt. Dus zoveel mogelijk mensen op één dag €17,50 laten betalen, voornamelijk in de rijen op de Schans laten staan en de miljoenen stromen jaarlijks binnen.
Heb je dan zelfstandige ondernemers die in dat plan niets zien, dan beëindig je gewoon hun huurcontract, zoals bij de familie Kempenaar is gebeurd. Oké, die mógen wel blijven, maar dan wel naar de pijpen van niet Zaanse bestuurders met een begrotingstekort dansen tegen betaling van een liefst niet al te hoog maandsalaris.
Maar hallo, is de Zaanse Schans niet gewoon Zaans erfgoed? Moet dat niet gewoon beheerd worden door een Zaanse stichting met Zaanse medewerkers en Zaanse bestuurders? De Zaanse Schans is toch van ons? En niet van niet Zaanse ambtenaren en andere geldwolven? Verfmolen De Kat is van ons Zaankanters en de familie die hem al 40 jaar zeer kundig runt eigenlijk ook.
Toegegeven, ik ben emotioneel gehecht aan De Kat. De trouwfoto aan de muur in mijn huiskamer is er 35 jaar geleden gemaakt. Op de trouwjurk van mijn vrouw zit nog altijd een geel verfvlekje uit de molen. Een souvenir aan die onvergetelijke dag die we we er nooit hebben laten afhalen. We zijn er de familie Kempenaar dankbaar voor. Elke vriend of kennis die ons bezoekt krijgt een rondje Schans van ons en De Kat slaan we nooit over.
Donder op met je zakelijke belangen en je begrotingstekorten. De Zaanse Schans is van ons! Zet er een hek omheen en iedere niet-Zaankanter moet betalen om er een kijkje te komen nemen €6,50 exclusief parkeren. Dat mogen de bestuurders onderling verdelen. Alles wat er verkocht wordt op de ZAANSE Schans is voor de ondernemer, die de Schans maakt wat hij is, was en hoort te zijn en die gewoon de huur en belasting afdraagt.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Sociale Stroom
Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

Mijn motto is: voor elk probleem is een oplossing. Ik heb niet gedacht dat de PVV de oplossing was voor het systematisch naar de Philistijnen helpen van ons “gave landje”. Dus stemde ik NSC. Helaas bleek dat een nog minder goede oplossing. Dus zit ik soms na te denken over wat dan wel de oplossing voor dit pokkeland is.
Daarbij komen allerlei casussen die een oplossing nodig hebben voorbij in mijn gedachten.
Zoals het in de maling nemen van al die mensen die ter goeder trouw zonnepanelen op hun dak lieten installeren, zowel eigenaren als huurders van woningen. Vervolgens wordt de saldering afgeschaft, moeten mensen het terugleveren gaan betalen en kan het stroomnet het allemaal niet aan, waardoor netbeheerders de prijzen ook opdrijven.
Telkens als ik zit te denken, mijmeren, peinzen kom ik op dezelfde oplossing en laten deskundigen maar roepen of het kan of niet (met een redenering erbij graag):
Zet hier en daar in Zaanse buurten in plaats van nieuwe transformatorhuisjes batterijhuisjes neer. Geen thuisbatterijen bij bewoners in huis, maar batterijhuisjes in de straat, waar teruggeleverde zonne-energie in opgeslagen kan worden. Die energie is dan vrij beschikbaar voor alle bewoners in de straat/buurt. De paneeleigenaren krijgen als vanouds een fijne vergoeding voor de levering door hun panelen en buurtgenoten die geen panelen kunnen aanschaffen profiteren van goedkope energie. Gooi er een rijks- of provinciale subsidie tegenaan om de kosten voor de gemeente te drukken en Halleluja! Iedereen blij en duurzaam bezig.
De werktitel van dit ideetje is “sociale stroom”, en als het niet uitvoerbaar is mag u mij bedanken voor mijn zoveelste vlaag van verstandsverbijstering.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Behalve in Zaanstad
Ontdek waarom de 55+ regeling voor het doorstromen naar kleinere woningen in Zaanstad leidt tot hogere huurlasten, terwijl omliggende regio’s wél voordelen bieden. Kritische analyse inclusief cijfers!

Er bestaat een 55+ regeling voor de doorstroom van eengezinswoningen naar kleinere woningen. Dat was eerst een 65+ regeling, maar dat is nu verlaagt naar 55+. Stel u woont al 50 jaar in een eengezinswoning. De kinderen zijn al lang en breed de deur uit en met uw nieuwe kunstheup of -knie komt u de trap niet makkelijk meer op en af. Dan schrijft u zich in voor deze regeling en de gehele regio gaat u voor datzelfde lage buurtje naar een kleinere woning en kan er weer een gezin in uw oude woning.
In de gehele regio. Waterland, Amsterdam, Amstelland, Wormerland enzovoort. Behalve in Zaanstad. Daar gaat u wel meer huur betalen voor de nieuwe woning. U krijgt wel een beetje korting en een verhuisvergoeding van €1000, maar de maandlasten gaan omhoog. Daardoor betaalt u uw eigen verhuiskosten en meer alsnog. Anders kost het Zaanstad en de Zaanse corporaties teveel geld.
Een simpele rekensom zegt echter anders.
Stel nog eens: u betaalt €230 huur voor de eengezinswoning waar u al die jaren in woont. Voor de nieuwe woning moet u dan €530 gaan betalen. De oude woning wordt ge-update en het gezinnetje dat erin komt betaalt dan €830 per maand. Dat is dan €900 meer huur inkomsten voor de corporatie. Als u, net als in de rest van de regio uw oude huurtje blijft betalen, is dat dus €600. Oké, uw nieuwe woning is eigenlijk die €530 waard, dus er is een verlies van €300. Trekken we die van die €600 af, komt er toch nog €300 per maand meer binnen.
Het kan in de hele regio, behalve in Zaanstad. Voor een eventuele vrijgekomen seniorenwoning gaat de huur gewoon omhoog als u een eengezinswoning achterlaat, tenzij u graag Zaanstad verlaat.
Fijne week
Johan Philips

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden

We hadden het kunnen weten. Om de verkoop van veel te dure elektrische auto’s te stimuleren gaat minister Madlener van infrastructuur het gebruik van de conventionele benzineauto nog duurder maken. En dat omdat de klimaatdrammers van D66 zo nodig willen weten wat Madlener gaat doen aan de dalende verkoopcijfers van E-auto’s.
Er verdwijnen veel van de belastingvoordelen voor elektrische rijders. Sinds januari is de aanschafsubsidie al afgeschaft en worden elektrische wagens niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan dat voor brandstofauto’s en wordt de wegenbelasting dan opnieuw verhoogd, naar driekwart van het reguliere tarief.
De gewone man zal nooit een elektrische auto kunnen bekostigen. Zeker niet nu ook de voordelen van zijn zonnepanelen hem eerder zijn afgenomen. De gewone man moet en zal ieder voordeel worden ontnomen om de klimaatdoelstellingen te halen.
De in Nederland toch al veel te hoge benzineprijzen gaan €0,26 omhoog. Het is ronduit schandalig!
Madlener is blij met de opkomst van de elektrische auto: het voertuig scoort immers ‘enorm goed’ wat betreft de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO₂. Het afschaffen van de belastingvoordelen is volgens hem jammer, maar financieel noodzakelijk. Hij begrijpt dat dit het vertrouwen van elektrische rijders in dit kabinet niet ten goede komt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’, aldus de minister.
Dus wat te doen? Het vertrouwen van benzinerijder Jan Modaal in dit kabinet moet gelijkwaardig aan dat van de E-rijders dalen. Samen uit samen thuis, toch?
In Den Haag vergeet men klaarblijkelijk dat voor al die elektrische batterijen grondstoffen nodig zijn die elders in de wereld uit oerwoudgrond moeten worden gehaald. Daardoor worden CO2 vreters en zuurstofmakers (bomen) in razend tempo gekapt. Om de kosten van de batterijen te drukken laten we ze in China maken. Lekker goedkoop en goed voor de Chinese economie. Als die goedkope batterijen in Europa in auto’s, scooters of fietsen worden gebouwd zijn ze ondertussen al drie keer zo duur geworden. Ach, alles voor de klimaatdoelstellingen in dat kleine stipje op de wereldkaart: Nederland.
Daar gooit de de mopperende burger de economie niet plat. Daar slaakt de burger een diepe zucht en werkt hij/zij zijn/haar rug kapot en zijn/haar humeur om zeep om het klimaatgezwets van politici te bekostigen.
In Zaanstad denkt men ook niet mee met de eigen inwoners. Er worden overal elektrische laadpalen geplaatst en daarbij twee parkeerplaatsen gereserveerd voor E-auto’s. Vervolgens staan die palen er maandenlang ongebruikt met een vuilniszak over de P-borden, want er is geen E beschikbaar.
In Zaanstad doen ze graag mee met het drammen.
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden.
Mijn advies: weiger mee te doen met die pilot. Laat je als bewoners niet een subsidie of ander voordeel beloven, want je weet; opeens vervalt iedere belofte en betaal je je blauw. Sta er in ieder geval op dat de gasleiding aangesloten blijft liggen, zodat je zo weer terug kan als de kluit belazerd wordt.
Laat de overheid eerst maar eens voor heel Nederland de zaakjes goed op orde maken voordat ze de welwillende burgers in het ongeluk storten. Laat ze eerst de schade die de Ruttes, Kaagjes, Jettes en Timmermannen in de afgelopen jaren hebben aangericht weer repareren, voordat we nog één zuurverdiende euro van de belastingbetaler gaan uitgeven aan dit soort onzekere projecten.
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg. (En dan houd ik me nog in)
Fijne week
Johan Philips

- Bedrijfsvoering1 maand geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- DZ1 maand geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Leegstand is verhuren
- Nieuws3 weken geleden
Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Een Zaanse Burgemeester
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Lokale democratie en participatie
- Weerstandsvermogen en risicobeheersing1 maand geleden
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening2 maanden geleden
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht