Maak verbinding op social met ons:

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Twee belangrijke voorstellen bij woningbouw Eilanden van Hain aangenomen!

Woningbouw wordt gerealiseerd op de Eilanden van Hain, in West Krommenie. Met een extra borging ter voorkoming van het schuiven van het veen EN met een autobrug over de Kerksloot. Democratisch Zaanstad dankt haar mede indieners en voorstemmers!

Gepubliceerd

op

Woningbouw wordt gerealiseerd op de Eilanden van Hain, in West Krommenie. Met een extra borging ter voorkoming van het schuiven van het veen EN met een autobrug over de Kerksloot. Democratisch Zaanstad dankt haar mede indieners en voorstemmers!

Voormalige sportvelden

Op de voormalige sportvelden, Provily en Slibkuil in Krommenie West, tegen de Busch en de Zuider en Noorderham gelegen, worden ongeveer 235 woningen gerealiseerd. De sportverenigingen Lycurgus en Cromtigers, zijn al een aantal jaar geleden verhuisd naar Saendelft om uit te kunnen breiden. De achtergelegen gronden werden bestempeld als ruimte voor woningbouw. 5 jaar geleden heeft ontwikkelaar AM de tender gewonnen om woningen te mogen realiseren, maar het had nog wel wat voeten in de aarde voordat het bestemmingsplan gereed was voor besluitvorming. Afgelopen donderdag 20 juli lag dit bestemmingsplan dan eindelijk ter goedkeuring voor in de raad.

Bron: eilandenvanhain.nl

AM wint aanbesteding voormalige sportvelden Krommenie – Eilanden van Hain – Krommenie

2 grote zorgen van omwonenden

Zorg 1: verkeersafwikkeling

In het oorspronkelijke plan van de Eilanden van Hain, waarmee de ontwikkelaar de opdracht had gewonnen, was een brug opgenomen over de Kerksloot. Door een aanvankelijk slecht verlopen participatieproces werd de brug uit het plan geschrapt. Dat zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen en dit resulteerde in een petitie met 1200 handtekeningen om de brug weer terug in het plan te brengen.

“eerst wegen, dan bouwen”

Onder het mom ‘Eerst wegen, dan bouwen’, pleiten verschillende bewonersgroepen al jaren voor minder verkeer door Krommenie. De ontsluitingen zijn niet geregeld en het wordt steeds drukker. De gemeente wil tot 2030 nog 5000 woningen bijbouwen in Krommenie en directe omgeving. Daar maken inwoners zich, wat Democratisch Zaanstad betreft terecht zorgen over. Vele bewoners groepen hebben zich gebogen over deze zorgen en aanvankelijk zaten zeker niet alle groepen op 1 lijn over de oplossing. Samen met Rob Karst (toen raadslid van D66) heeft Marianne de Boer de bewoners groepen bij elkaar gebracht. Veel goede gesprekken zijn reeds gevoerd en dat heeft uiteindelijk geleid tot consensus!

Luisteren naar inwoners

Onder aanvoering van Democratisch Zaanstad en met mede indieners POV, CDA, DENK en PVV en steun van de VVD en groep Lassooy hebben wij een motie ingebracht. Daarin vroeg de raad zich duidelijk uit te spreken dat de schuine brug over de Kerksloot weer terug in het plan komt. Conform de wensen van de bewoners. Het was erg spannend in de raad of het voorstel het zou halen, maar we zijn erg blij dat het gelukt is!

Bouwverkeer

Over het bouwverkeer hebben we al eerder onze zorgen geuit. Grote vrachtwagens die door heel Krommenie moeten rijden en voor veel overlast zouden zorgen. We kregen al eerder een toezegging dat er een bouwbrug komt over de Kerksloot voor iig bouwverkeer en er loopt een overleg met de Provincie NH voor een directie aansluiting op de N203.

“geen bouwverkeer dwars door Krommenie”

Geen bouwverkeer voor Eilanden van Hain door Krommenie, belooft wethouder | Noordhollands Dagblad

Zorg 2: verschuiving van het veen

‘Bouwen op het veen’ is een vak apart en vergt veel deskundigheid. We hebben voorbeelden dat bij bouwprojecten het veen vele meters verplaatst en huizen in de nabijheid omhoog worden gedrukt. De bewoners van de Militaireweg in Krommenie maken zich zorgen dat door de bouw op het Provilyterrein het veen verplaatst wordt en zo (flinke) schade kan brengen aan de huizen. Wij hebben een amendement gemaakt dat een nieuw artikel toevoegt in het bestemmingsplan waarmee zoveel als mogelijk wordt gewaarborgd dat veenverplaatsing tot een minimum beperkt blijft. Dusdanig dat de huizen (en sportterrein aan de andere kant) geen hinder/schade ondervinden.

Dit plan hebben we ingediend met het CDA, PvdA, POV, D66 en is unaniem door de raad aangenomen.

“we kennen allemaal de gevaren van het veen, en willen daarnaar handelen”

zier hieronder een stuk van de raadsvergadering(klik op de link onder de foto)

Raadslid Marianne Doeves de Boer voert het woord over de Eilanden van Hain:

Agenda Zaanstad – Raadsvergadering donderdag 20 juli 2023 19:00 – 23:00 – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

Bron: NHD 21 juli 2023

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

5 Score (2 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

-Update: DZ pleit voor oplossing schoenwinkel in Krommenie. Lees het verhaal in het artikel van het NHD.

Lees over de zorgen van ondernemers en onze actie

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad pleit voor oplossing van de levensgevaarlijke, vervallen schoenwinkel van Willem Heijne in Krommenie. Lees over de zorgen van ondernemers en onze actie.

Het pand aan de Zuiderhoofdstraat 54A in Krommenie vormt mogelijk een gevaar voor de omgeving, stelt Democratisch Zaanstad. Er is volens de partij sprake van langdurig achterstallig onderhoud en van overlast. ‘Deze situatie duurt al jaren voort en draagt bij aan verloedering van de directe omgeving in het centrum van Krommenie,’ aldus schriftelijke vragen.

DZ verwijst naar de Woningwet en naar de Algemene Plaatselijke Verordening om het college erop te attenderen dat er mogelijkheden zijn om eigenaren te dwingen een einde te make aan potentieel risicovolle situaties. En dus is de vraag of het dagelijks bestuur van Zaanstad de huidige onderhoudstoestand van de voormalige schoenenzaak van Heijne wel oké vindt. 

DZ vraagt ook of er de afgelopen vijf jaar van gemeentewege nog naar het pand is omgekeken en of er contact is geweest met de eigenaar. Bewoners en ondernemers in de directe omgeving van het gewraakte pand zijn volgens de vragen allerminst blij met de huidige toestand. Overigens gaat het buurpand al vele jaren schuil achter een ware wildernis. De oudste foto op Google Street View dateert uit 2008 en daarop is het al nauwelijks meer te zien. 

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hier onze vragen aan:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

DZ wil meer weten over kostenexplosie nieuwbouw ZNMC

Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over de kostenoverschrijding van €2,85 miljoen bij de nieuwbouw van het ZNMC. Wat ging er mis met de planning, financiële haalbaarheid en garanties? Lees de zorgen van fractievoorzitter Juliette Rot

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad ziet de bui al hangen, nu de kosten van de nieuwbouw voor het Zaans Natuur & Milieu Centrum door het dak zijn gegaan en de gemeente de eerder verstrekte lening met bijna een miljoen euro heeft moeten verhogen. Wat als het ZNMC dat geld niet kan terugbetalen?

Het college stuurde een korte brief zonder echte achtergronden van de kostenstijging naar de raad en fractievoorzitter Juliëtte Rot neemt daar geen genoegen mee. Zomerreces of niet: zij stelt er schriftelijke vragen over. Ze wil meer weten over de veel te lage inschatting van de bouwkosten en waar het mis is gegaan bij de raming of de toetsing daarvan. Een vraag die twijfel zaait over de financiële draag- en slagkracht van het ZNMC is waarom de organisatie er niet in slaagde om zelf vier ton bijeen te brengen voor de bouw, zoals vooraf de bedoeling was. 

Financieel zware tijden

Zaanstad zit nu met 2,85 miljoen euro in het ZNMC, in financieel zware tijden en nog donkerdere dagen in het verschiet. Zijn er garanties of zekerheden opgesteld voor de verhoogde lening en wie wordt verantwoordelijk voor de voortgang en kwaliteit van de ‘noodzakelijke afbouw’? Komt er een onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken en wat wordt er gedaan om een dergelijk debacle in de toekomst te voorkomen?

Circulaire bouw

Een saillant detail is dat voor de nieuwbouw werd gekozen voor circulair bouwen: het geraamte is het voormalige schoolgebouw van De Octant dat in Assendelft is afgebroken en in het Darwinpark in Zaandam weer werd opgebouwd, met ook extra ruimte voor het museum, een kinderopvang en  horeca. Circulair bouwen zou goedkoper zijn dan nieuwbouw, zo was het idee vooraf, maar hoe kijken betrokkenen daar nu tegenaan? Intussen is de opening is vijf keer uitgesteld – van het voorjaar van 2023 naar nu september 2025 – en dat heeft ook maatschappelijke gevolgen die DZ graag belicht ziet.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

DZ vraagt uitleg over groot bunkerstation Havenstraat Zaandam

Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over een mogelijk bunkerstation van 78 meter. Democratisch Zaanstad vraagt opheldering van de gemeente. Waarom werd dit in Amsterdam geweigerd maar in Zaandam wel toegestaan?

Gepubliceerd

op

Bewoners van de Havenstraat in Zaandam maken zich zorgen over de mogelijke vestiging van een veel groter bunkerstation voor hun deur en Democratisch Zaanstad heeft de gemeente nu om opheldering gevraagd. De steiger is al gecreëerd en het is de bedoeling dat er een bunker van 78 meter lang komt te liggen. De gemeente Amsterdam weigerde daarvoor een vergunning af te geven.

Gezien de lengte zullen er tonnen aan brandstof in zo’n schip passen en dat op zo’n vijftien meter afstand van woningen en het te ontwikkelen Hembrugterrein, stelt DZ. De partij citeert in technische vragen het vonnis in de rechtszaak over de weigering van het bunkerstation in Amsterdam, waarin staat ‘Daarnaast strookt een bunkerstation van deze omvang niet met het publieke gebruik en het openbare karakter van het wandelpad op de strekdam, dat door aankomende bewoning van de Houthaven een steeds belangrijker publiek karakter krijgt als uitwaaipunt aan het IJ’ en ‘Het bunkerstation zal het open zicht op het IJ belemmeren. Tot slot vormt het bunkerstation een belemmering voor de mogelijke ontwikkeling van zonnepanelen op de strekdam.’ 

Onderbouwing

Na de weigering van de vergunning door Amsterdam in april 2021 zijn de exploitanten van het bunkerstation, direct uitgeweken naar Zaandam, aldus DZ. De partij wil graag onderbouwd zien welke verschillen er juridisch, planologisch en technisch zijn waardoor het bunkerstation wel toegestaan en vergund zou moeten worden in Zaandam en in Amsterdam niet. Welke meerwaarde, in het algemeen belang, ziet Zaanstad, om deze aanvraag te honoreren en voorziet de gemeente juridische procedures als het gaat om het honoreren van deze aanvraag? 

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

5 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN